S-video -> Centrum Chiron 300 *htpc fråga*

Permalänk

S-video -> Centrum Chiron 300 *htpc fråga*

Hur ska jag göra finns ingen s-video in utan det finns 3st scart var av en är RGB.

Tv-out från daton till tv alltså

Permalänk

Använd en splitter för att dela din S-video till 3 RCA kablar, antar att du menar det, och inte RGB
Kan tänkta mig att det finns på clas ohlson.

Permalänk

fungerar det då får man färg bild och ljud? ;)?

Permalänk

Kom på att det finns adapters så att man kan stoppa in S-Video i ett Scart...
Har inte så mycke för mig, så letade upp en:
http://www.clasohlson.com/ext.asp?art=381238000

Så slipper du massa olika kablar och allt sådant, smidigare sådär (och billigare än nya kablar)

Permalänk

va tror du om http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=327847000

och så fixar jag nå kablar för ljudet:)

Jag va just å kolla å harde i "fronten" på tv 3st hono 2st för ljud och en det stod video under och den var gul

Permalänk

detrosamolnet om du vill lägga kring 200kr på en bra lösning och om det har ett radeon kort så kan du göra en egen kabel (sök på radeon i graffe delen o så hittar du något med perfektbild med radeon vga-> scart) man kan även överföra ljudet i den kablen (nätkabel) dock bara 2 utgångar tror jag höger o vänster.. den som är gul som du snackar om composite är inte så lämpad för det vist det går men allt blir "kletigt" kör häldre på en s-videokabel isf eller den om du har radeon

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Har inte radeon tyvärr men ska nog köra på den där som "The Unknown One" länka till först dvs

http://www.clasohlson.com/ext.asp?art=381238000

verkar enklast bara hoppas på att man får färg bild råka se att jag hade en "scart ingång"? i min digitalbox tror ni det går att koppla igenom den?

Permalänk

en sagem? isf är den andra till för vhs videobansspelare.. men det ska kanske gå.. annars så kan du får sämre bild men testa..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jepp ska ta och testa när jag får mina grejer från classe la till den i min beställning som jag gör till mitt lillaprojekt som kommer snart komma upp i byggloggorna;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
den som är gul som du snackar om composite är inte så lämpad för det vist det går men allt blir "kletigt" kör häldre på en s-videokabel isf eller den om du har radeon

Det är nog inte en komposit kabel han har, utan en RCA för video, dom är också gula

DetRosaM0lnet, själv så kör jag såhär (eftersom det var enda sättet med dom kablar jag fick med till mitt grafikkort)
Svideo splitter till 3st RCA honor (endast videon används dock eftersom det inte kommer ljud från graffet ändå), Svideon stoppar jag i graffet för bild, sen har jag en splitter från ljudutgången på moderkortet som går från 3,5mm stereon pluggen till 2st RCA honor där jag kopplar in dom två ljud kablarna från mina RCA kablar som sedan går upp till tv:n in i en RCA->Scart adapter på baksidan
OBS, Har ytterligare en splitter från ljudkortet så att både mina högtalare och kablarna till tv:n kan vara i samtidigt..

Kanske inte det smidigaste, men så gjorde jag för att slippa köpa en enda kabel

Permalänk
Medlem

Vill du ha riktigt fin bild på din tv från datorn skall du använda en sådan här: VGA till RGB Scart

Samma funktion som "thunderinternet" tippsade om tidigare fast den passar alla VGA utgångar samt att du slipper löda själv

Har haft en själv till min tidigare htpc så jag vet att den funkar mycket bra! Text under ikoner och text från webbsidor osv blir fullt läsbar på tv:n Detta är svårt att uppnå med endast s-video kabel eller liknande.

***EDIT***
Hittade en mer prisvärd adapter på netonet: VGA till RGB scart

Kan inte uttala mig om resultat då jag ej testat den men verkar helt klart prisvärd! Har tex dualview.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk

Nu vet inte jag hur långt du har till TVn, men en sån här kabel är ju det absolut enklaste, inga krusiduller med signalomvandlare och annat joxx. Skulle det dock vara så att du inte skulle få färg, för att din tv inte stödjer det, så behöver du en sån + en sån + en sån häringa. Sen ska det nog vara fixat

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unknown One
Använd en splitter för att dela din S-video till 3 RCA kablar, antar att du menar det, och inte RGB
Kan tänkta mig att det finns på clas ohlson.

Kunde bara inte låta bli att kommentera det här. Om han säger att han har tre scart så är det väl knappast troligt att en av dem är komponent? Däremot är det ganska troligt att en av dem är just RGB.

Permalänk

har kastat med den där adapten http://www.clasohlson.com/ext.asp?art=381238000

Nu får den senare i veckan ska testa köra den och se hur det blir. Skriver resultatet här i tråden sen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cliff
Vill du ha riktigt fin bild på din tv från datorn skall du använda en sådan här: VGA till RGB Scart

Samma funktion som "thunderinternet" tippsade om tidigare fast den passar alla VGA utgångar samt att du slipper löda själv

Har haft en själv till min tidigare htpc så jag vet att den funkar mycket bra! Text under ikoner och text från webbsidor osv blir fullt läsbar på tv:n Detta är svårt att uppnå med endast s-video kabel eller liknande.

***EDIT***
Hittade en mer prisvärd adapter på netonet: VGA till RGB scart

Kan inte uttala mig om resultat då jag ej testat den men verkar helt klart prisvärd! Har tex dualview.

Nej köp inte den där på netonnet, har en likadan hemma.
Står på paketet att de blir bra bild så man kan surfa osv, jag har testat alla möjliga upplösningar och inställningar får aldrig bra skäpa så man kan läsa text. Men funkar bra till film iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Unknown One
Det är nog inte en komposit kabel han har, utan en RCA för video, dom är också gula

Eh, en RCA m. Video är Composite. (om det är en enda RCA kontakt som används)

http://pix.crutchfield.com/kb/Composite.jpg

Detta är composite...även om signalen kommer från S-video. en kabel som gör om en S-video till en enda RCA slår helt enkelt ihop signalerna (luminans och krominans) till en composite signal..

Eller blandar du ihop Komponent (som man inte kan få ut ur en S-video) och Komposit (Som blir resultatet om man slår ihop ledarna i en S-video till en enda).

Enda skillnaden mellan Komposit och S-video är att signalerna ligger separerade på två ledare istället för ihopslagna på en.

http://us.st11.yimg.com/store1.yimg.com/I/videoware_1876_2009...

Detta är en S-Video till RCA/Composite kabel. RCA är bara namnet på kontakten, resultatet blir dock en Composite (sammanslagen) signal.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elov
Nej köp inte den där på netonnet, har en likadan hemma.
Står på paketet att de blir bra bild så man kan surfa osv, jag har testat alla möjliga upplösningar och inställningar får aldrig bra skäpa så man kan läsa text. Men funkar bra till film iaf.

Ajdå det var trist, bra pris på den annars. Jag körde upplösningen 640x480 på min 32" 100hz TV. Bra skärpa och fullt läsbar text.

Visa signatur

Rehab is for quitters

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Eh, en RCA m. Video är Composite. (om det är en enda RCA kontakt som används)

http://pix.crutchfield.com/kb/Composite.jpg

Detta är composite...även om signalen kommer från S-video. en kabel som gör om en S-video till en enda RCA slår helt enkelt ihop signalerna (luminans och krominans) till en composite signal..

Eller blandar du ihop Komponent (som man inte kan få ut ur en S-video) och Komposit (Som blir resultatet om man slår ihop ledarna i en S-video till en enda).

Enda skillnaden mellan Komposit och S-video är att signalerna ligger separerade på två ledare istället för ihopslagna på en.

http://us.st11.yimg.com/store1.yimg.com/I/videoware_1876_2009...

Detta är en S-Video till RCA/Composite kabel. RCA är bara namnet på kontakten, resultatet blir dock en Composite (sammanslagen) signal.

RCA-kontakten kan ibland även användas till RF (antenn)-signal.

Typ gamla TV-spel och datorer som Commodore 64 eller Amiga med RF-modulator har det så.

Dock, har du en RCA-kontakt på ett modernt PC-grafikkort så lär det med allra största sannolikhet vara compositsignal som kommer ut där.

Till trådskaparen: Det enklaste är nog att skaffa en kabel gjort för dator->TV, typ den här:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Du får SCART i ena änden och en S-video-kontakt och en ljudanslutning som passar ljudkortet i andra änden.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_Tobban
RCA-kontakten kan ibland även användas till RF (antenn)-signal.

Typ gamla TV-spel och datorer som Commodore 64 eller Amiga med RF-modulator har det så.

Dock, har du en RCA-kontakt på ett modernt PC-grafikkort så lär det med allra största sannolikhet vara compositsignal som kommer ut där.

S-video till RCA konvertering har väl inget med RF-modulering C64/Amiga 500 (510) att göra egentligen?
Edit: Förutom att det är RCA-kontakter med i bilden i båda fallen.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimmelmann
Nu vet inte jag hur långt du har till TVn, men en sån här kabel är ju det absolut enklaste, inga krusiduller med signalomvandlare och annat joxx. Skulle det dock vara så att du inte skulle få färg, för att din tv inte stödjer det, så behöver du en sån + en sån + en sån häringa. Sen ska det nog vara fixat

Varför skulle det bli färg med dessa?
Blir inte signalen likadn? Kör med s-vido till rca konverterare som du hade länkat till men får svart vit bild på min tv,, kör från min laptop.

Nån aning om vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DC
Varför skulle det bli färg med dessa?
Blir inte signalen likadn? Kör med s-vido till rca konverterare som du hade länkat till men får svart vit bild på min tv,, kör från min laptop.

Nån aning om vad det kan bero på?

Att få bild med en s-video på composit är bara båg.. Det kan gå på vissa tv-apparater men inte på de flesta. För det mesta blir bilden svartvit eller bara med dassiga färger. Det är fel signaler. Anledningen till att man har super-vhs är just att man separerar signalerna för färg ock kontrast. för att de inte ska interferera med varandra i kabeln.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

ok men då om jag köper en sån här: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
Får jag färg då?