Permalänk

Det finns inget av värde att sniffa i msn-konversationer. Fjortis snack och idioti intresserar ingen, absolut ingen.

//FotoBullen

Visa signatur

"My girlfriend always laughs during sex - no matter what she's reading." - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FotoBullen
Det finns inget av värde att sniffa i msn-konversationer. Fjortis snack och idioti intresserar ingen, absolut ingen.

//FotoBullen

Kunde inte sagt bättre, de som för en hemlig konversation lär ju inte sitta och chatta med msn.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Nej precis, men om jag fattat det rätt så är det bara i nätverk detta funkar på? Isånnafall är det alltså i Skolan/Jobbet som det är användbart att skydda sig? Tror inte så många skulle sniffa dig utan dom jobbar nog då.

Permalänk
Medlem

Det största "hotet" när det gäller sånt här är ju över lokala nätverk...

Sitter någon på jobbet och sniffar så får dom gärna göra det, sitter någon på mitt privata nätverk och sniffar så får dom väl göra det också.

Mina MSN diskussioner är oftast så jättehemliga:

11.53
Johan Bogg
» uhu
» LEDIG

11.54
Martin
» Bah

11.54
Johan Bogg
» aja, frukost

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Tänk på att man i stort sett måste vara en ISP, eller vara på samma nätverk (subnät) för att sniffa trafiken. Det gäller som tidigare sagts att ha en väldigt bra position i kedjan för att kunna sniffa upp annan data än sin egen och det egna nätverket.

IRC är inte mycket säkrare än MSN för övrigt. Allt utan secure layers/kryptering går att sniffa, så att bara oroa sig över MSN i så fall är rätt naivt.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det största "hotet" när det gäller sånt här är ju över lokala nätverk...

Sitter någon på jobbet och sniffar så får dom gärna göra det, sitter någon på mitt privata nätverk och sniffar så får dom väl göra det också.

Mina MSN diskussioner är oftast så jättehemliga:

11.53
Johan Bogg
» uhu
» LEDIG

11.54
Martin
» Bah

11.54
Johan Bogg
» aja, frukost

Jaha. Nu vet jag vad du sysslar med din buse.

Permalänk

Jag döljer min personliga integritet. Det finns helt enkelt visa saker som man inte vill prata om med andra är okej. Och de som inte är okej vill jag självklart dölja.

mafix
Om du läser vad jag skrivit så gäller frågan MSN. Jag krypterar precis allt som jag kan kryptera.

/

EDIT:
Personen ifråga som visat detta är ingen amatör. Han är inte som vi här direkt. Han sitter inne med expertkunskapaer och han behöver inte ens sitta i samma nät för att sniffa en MSN-konversation om jag förstod det rätt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Jag döljer min personliga integritet. Det finns helt enkelt visa saker som man inte vill prata om med andra är okej. Och de som inte är okej vill jag självklart dölja.

mafix
Om du läser vad jag skrivit så gäller frågan MSN. Jag krypterar precis allt som jag kan kryptera.

/

EDIT:
Personen ifråga som visat detta är ingen amatör. Han är inte som vi här direkt. Han sitter inne med expertkunskapaer och han behöver inte ens sitta i samma nät för att sniffa en MSN-konversation om jag förstod det rätt.

Jag är ledsen, men jag tror inte på dig, mafix förklarar bra varför.

Han är välkommen att skicka ett mail till mig på jonas@sweclockers.com för att därefter få min MSN och lyssna av mina konversationer.

Givetvis går att fixa om man knäcker mitt lösenord eller hittar en lucka i microsofts servrar, men nu pratar vi enbart om vad man får genom avlyssning och det du påstår är enligt mig mycket svårt att lyckas göra på de flesta personer med internet i hemmet, ex. en ADSL-uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
EDIT:
Personen ifråga som visat detta är ingen amatör. Han är inte som vi här direkt. Han sitter inne med expertkunskapaer och han behöver inte ens sitta i samma nät för att sniffa en MSN-konversation om jag förstod det rätt.

Du menar att han inte är som du direkt, jag menar, jag skulle tro att du inte har någon aning om vart alla på forumet ligger i kunskapsnivå när det gäller datorsäkerhet.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Du menar att han inte är som du direkt, jag menar, jag skulle tro att du inte har någon aning om vart alla på forumet ligger i kunskapsnivå när det gäller datorsäkerhet.

Haha, precis!

Han är inte gud bara för att han har sagt till dig att man kan sniffa msn konversationer. Tror det finns folk på detta forum som kan ruskigt mycket mer än honom.

Hade varit ganska konstigt annars?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jaha. Nu vet jag vad du sysslar med din buse.

Rena rama terrorplanerna...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte denna paranoia kring säkerhet är nyttig för någon...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Haha, precis!

Han är inte gud bara för att han har sagt till dig att man kan sniffa msn konversationer. Tror det finns folk på detta forum som kan ruskigt mycket mer än honom.

Hade varit ganska konstigt annars?

Han har slagit världsrekord i hastighetsöveringen mellan två kontinenter. Så jo, jag tror nog att han kan mer än de flesta här.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Han har slagit världsrekord i hastighetsöveringen mellan två kontinenter. Så jo, jag tror nog att han kan mer än de flesta här.

MrRunaway

Du är fan sorglig grabben.
Detta är SweC, visst här huserar många spelare och andra utan någon direkt kunskap om datorer, men kunskapsnivån när det gäller nätverksäkerhet är hög bland den stora massan.

Du får 3 fnys utav 5 möjliga och läxan tills imorgon är "Tro inte på allt du hör, 90% är skitsnack."

Visa signatur

"My girlfriend always laughs during sex - no matter what she's reading." - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FotoBullen
Du är fan sorglig grabben.
Detta är SweC, visst här huserar många spelare och andra utan någon direkt kunskap om datorer, men kunskapsnivån när det gäller nätverksäkerhet är hög bland den stora massan.

Du får 3 fnys utav 5 möjliga och läxan tills imorgon är "Tro inte på allt du hör, 90% är skitsnack."

Jaja. Det är väl upp till dig att tro på det om du vill. Det viktigaste för mig är trots allt budskapet och tanken med tråden. MSN är populärt, bra och smidigt, men det är långt ifrån säkert. Det är inga problem att sniffa en konversation för den som vill sniffa. Det finns program för det ändamålet.

/

Alltså. Ni som känner er otrygga bör överväga att installera kryptering och få de ni diskuterar känsliga saker med att också installera det.

Det är kul att man bli mobbad för att man försöker hjälpa. Tack för den ni trevliga på SweC. Tack tack.

EDIT: Min del i tråden är slut p.g.a. ovanstående person.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Jaja. Det är väl upp till dig att tro på det om du vill. Det viktigaste för mig är trots allt budskapet och tanken med tråden. MSN är populärt, bra och smidigt, men det är långt ifrån säkert. Det är inga problem att sniffa en konversation för den som vill sniffa. Det finns program för det ändamålet.

/

Alltså. Ni som känner er otrygga bör överväga att installera kryptering och få de ni diskuterar känsliga saker med att också installera det.

Det är kul att man bli mobbad för att man försöker hjälpa. Tack för den ni trevliga på SweC. Tack tack.

EDIT: Min del i tråden är slut p.g.a. ovanstående person.

MrRunaway

Har jag fått en person att sluta använda MSN så är mitt jobb klart här i tråden
Drar man upp det uppenbara får man allt räkna med lite ris.

Visa signatur

"My girlfriend always laughs during sex - no matter what she's reading." - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Han har slagit världsrekord i hastighetsöveringen mellan två kontinenter. Så jo, jag tror nog att han kan mer än de flesta här.

MrRunaway

Hmm, man kanske skulle ge sig på det? Överföra data över Berings sund mha. en stor stor båt packad med hårddiskar. Då lär man ju kunna sätta ett ganska schysst rekord.

Har för mig att världsrekordet i dataöverföring just nu innehas av någon som packade massa lastbilar fulla med DVD-skivor?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Geeks
SweClockers

Lägg ner tjafset och tillbaka till topic.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Det är inga problem att sniffa en konversation för den som vill sniffa.

Du har fortfarande inte bevisat hur man kan sniffa gemene mans konversationer på MSN utan att ha tillgång till utrustning hos dennes ISP eller liknande.

Att man kan sniffa icke krypterad trafik i ett vanligt nätverk, vilket du berättat, tror jag att de flesta med lite kunskap inom nätverk redan vet om...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrRunaway
Han har slagit världsrekord i hastighetsöveringen mellan två kontinenter. Så jo, jag tror nog att han kan mer än de flesta här.

MrRunaway

Han jobbar alltså på Sunet eller Sprint?

Det rekordet kan knappast härledas till en enda människa, och kunskapen som behövs för att föra över lite data över ett redan befintligt ryggradsnät är väl ganska liten...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Skulle förvåna mej om han kunde mer än :

http://forum.sweclockers.com/member.php?s=&action=getinfo&use...

han är killer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke2k
Skulle förvåna mej om han kunde mer än :

http://forum.sweclockers.com/member.php?s=&action=getinfo&use...

han är killer

http://forum.sweclockers.com/member.php?s=&action=getinfo&use...

Denna person är en jävla kunskapsmaskin!

Permalänk
Medlem

Tja, det är juh så enkelt att hitta rätt konversation över msn på nätet då det bara förekommer 2-3st samtidigt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

En annan rolig sak är ju de som använder sig av proxy, TOR tex ... å tror att de är "säkra"
själv kör jag en liten TOR server å sniffar msn trafik mycket kul man kan läsa där kan jag lova hehe...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Hmm, man kanske skulle ge sig på det? Överföra data över Berings sund mha. en stor stor båt packad med hårddiskar. Då lär man ju kunna sätta ett ganska schysst rekord.

Har för mig att världsrekordet i dataöverföring just nu innehas av någon som packade massa lastbilar fulla med DVD-skivor?

Måste det inte ligga saker på skivorna då?

Permalänk

Ärligt talat, ni vill alltså att jag ska börja misstro de som sitter i mitt nät (dvs. i mitt fall jag, min egen server, samt möjligtvis min inneboende, även om han sitter på en annan port i en switch)? (Personerna i andra änden är ju inte relevanta, då den som sitter i andra änden får ordna sin kryptering själv.)

Istället ska jag kryptera trafiken, och sedan skicka den via en proxyserver, som sen avkrypterar den och skickar den till mottagaren?

Menar alltså MrRunaway att jag kan lita på killen/organisationen som driver proxyn? Hur vet jag att jag kan göra det? För att jag läst om det på ett forum?

Nej, har du behovet att skicka data som är krypterad till någon, så får du faktiskt ta och skicka det krypterat hela vägen direkt till mottagaren, utan att det ska avkrypteras av några mellanhänder utanför din kontroll.

En teori jag har är att den här datasäkerhetssnubben faktiskt är ganska 1337, men att han utnyttjar det till att smälla i mindre kunniga människor att de måste skicka sin MSN-trafik via hans proxy för att känna sig säkra. Sen sitter han där, käkar chips och läser chattloggar, och skrattar åt andra människors naivitet.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Måste det inte ligga saker på skivorna då?

Jodå, självklart.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jodå, självklart.

Måste varit ett jävla jobb isf