55% av marknaden fortfarande AGP

Permalänk
Medlem

jag stannar med agp iaf ett år eller två, sen får jag se om jag ids byta till det som kommer efter pci express ...

Visa signatur

....ursäktar om jag svär mycket...

Permalänk
Avstängd

Sen finns det ju även en bakvänd problematik i detta med AGP vs PCI-eXpress..
I vintras började jag fundera på att uppgradera sonens burk, celeron NH 2,4@3,2GHz, 2x256 PC2700 och AGP för grafikkortet vilket är/var ett MSI 6800LE 12/6 med skaplig prestanda.
Problemet var ju att CSS och HL2 laggade, vilket berodde på processorn i detta fallet.
Då ställer man sej frågan: Ska man satsa på en vassare prolle och köra med de gamla minnena och grafikkortet?
Man vill ju ogärna fortsätta köra PC2700, och man vill ju också trycka i lite mer minne än 512MB.
Lösningen för min del blev att sonen fick överta min P4 3,0-rigg med 2x512MB och kunde således fortsätta använda sitt 6800LE-Kort.
Cellyn får numera gå spel/filserver.
Själv satt jag också med ett 6800-kort (AGP) vilket fungerar alldeles förträffligt fortfarande.
Det blev riggen i siggen för mej, dock blev det ett MB med möjlighet att använda PCI-eXpress eller AGP som man önskar.
Men kikar man i dagsläget på MB's så är det ganska glest med "bra" MB's med AGP om man vill ha lite häftigare grejjer.
Så om man t.ex sitter med ett shysst 6800Ultra eller kanske ett X850XT XL med AGP, så kan det även bli problem om man tänker sej byta MB+Prolle och vill fortsätta använda sitt fullt dugliga AGP-Grafikkort en stund till.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Hedersmedlem

Alla har inte råd att uppgradera alltsammans bara för grafikkortet.
Min situation: Jah hoppas dra utomlands något år, kommer använda en bärbara dator jag har skaffat (x600 128mb så det är redan bättre än vad jag har i stationära). Stationära är barton 2600+@2300 Mhz, vilket i prestanda inte är enormt litet. Jag tycker man kan klara sig på det ganska fint. Problemet är grafikkortet, gf4 ti 4200 128 MB. Ska jag köpa nytt grafikkort så vill jag ju ha något som räcker länge (iaf 256 MB minne vill man ha och något i nyare serier). Men problemet är att jag inte kommer ha användning av det när det står hemma och "sammlar damm". Hade nya kort (7800-kort) funnits AGP från och med lanseringen så kunde det varit intressant att uppgradera. Men om jag måste gå och köpa nytt moderkort, ny processor, ny processorkylning extra och sedan bara inte använda det efter ett år är det inte lönt det.
Så nu ni som bara häver ner på att vissa är snåla och inte vill uppgradera, det finns mer skäl en att man kan kontinueligt sitta och uppgradera "all" hårdvara.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Allt det här skulle gå bort om människor bara sluta uppgradera varje måndad och istället har kvar sin dator i det skick dom fick den i ett par år. Sen efter dom par åren så köper dom en ny dator som är helt anpassad till dom nya teknologierna som kommit. Lätt som en plätt.

Och om jag var student (vilket jag är) eller nån annan än som inte hade så mycket pengar som jag troligtvis hellre skulle lägga på mat , utbildningsgrejer m.m. skulle jag nog inte kunna spendera tusentals kronor på dyra pci-e graffekort.

Det jag dock skulle kunna ha råd att göra är att uppgradera till ett billigare grafikort vilket som jag redan nämnt tidigare både har agp samt pci-e versioner men med pci-e versioner som är billigare så att nytt moderkortsköps skulle kunna komma in i bilden.

Och ibland så måste konsumenterna anpassa sig till utvecklingen och inte tvärtom hela tiden.

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Alla har inte råd att uppgradera alltsammans bara för grafikkortet.
Min situation: Jah hoppas dra utomlands något år, kommer använda en bärbara dator jag har skaffat (x600 128mb så det är redan bättre än vad jag har i stationära). Stationära är barton 2600+@2300 Mhz, vilket i prestanda inte är enormt litet. Jag tycker man kan klara sig på det ganska fint. Problemet är grafikkortet, gf4 ti 4200 128 MB. Ska jag köpa nytt grafikkort så vill jag ju ha något som räcker länge (iaf 256 MB minne vill man ha och något i nyare serier). Men problemet är att jag inte kommer ha användning av det när det står hemma och "sammlar damm". Hade nya kort (7800-kort) funnits AGP från och med lanseringen så kunde det varit intressant att uppgradera. Men om jag måste gå och köpa nytt moderkort, ny processor, ny processorkylning extra och sedan bara inte använda det efter ett år är det inte lönt det.
Så nu ni som bara häver ner på att vissa är snåla och inte vill uppgradera, det finns mer skäl en att man kan kontinueligt sitta och uppgradera "all" hårdvara.

Den processorn är för långsam för ett 7800-kort imho. Såvida du inte kör väldigt höga upplösningar så kommer aldrig kortet komma till sin rätt. Bättre att du letar efter ett 6800 GT-kort eller något annat i den prestanda-klassen, och det finns ju redan till AGP.

Om du inte ska använda datorn (eller grafikkortet) på ett år så är det bättre du säljer den och köper en ny (eller begagnad) när du kommer tillbaka. Mycket händer på ett år. Generellt sett så är det ofta dåligt att köpa saker "för framtiden" när det gäller datorprylar (men ibland kan det vara smart naturligtvis).

Någon som har några länkar till nån benchmark där de jämför 6800 Ultra och X850-korten (jag har sämre koll på ATIs kort, men ju snabbare desto intressantare) i AGP respektive PCI-Express-verision? Särskilt intressant då om det är nyare spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dual
Allt det här skulle gå bort om människor bara sluta uppgradera varje måndad och istället har kvar sin dator i det skick dom fick den i ett par år. Sen efter dom par åren så köper dom en ny dator som är helt anpassad till dom nya teknologierna som kommit. Lätt som en plätt.

Och om jag var student (vilket jag är) eller nån annan än som inte hade så mycket pengar som jag troligtvis hellre skulle lägga på mat , utbildningsgrejer m.m. skulle jag nog inte kunna spendera tusentals kronor på dyra pci-e graffekort.

Det jag dock skulle kunna ha råd att göra är att uppgradera till ett billigare grafikort vilket som jag redan nämnt tidigare både har agp samt pci-e versioner men med pci-e versioner som är billigare så att nytt moderkortsköps skulle kunna komma in i bilden.

Och ibland så måste konsumenterna anpassa sig till utvecklingen och inte tvärtom hela tiden.

Men snälla du, är du från vettet?

Om deras dator funkar helt dugligt i 1 år, men sedan hänger den inte med längre, vad ska de göra det resterande året? Bara ignorera att det inte funkar? Klart som satan att de köper en ny dator så de kan använda sin dator till det de vill.

"Och ibland så måste konsumenterna anpassa sig till utvecklingen och inte tvärtom hela tiden", Vad pratar du om? Det enda vi gör är att anpassa oss till utvecklingen när grafikkortstillverkarna spottar ut nya grafikkort i takt med att grafikkvaliteten höjs. Det är ju då vi köper nya komponenter!

Du säger emot dig själv hela tiden.

"AGP-kort är dyrare än PCI-express, så för pengarna emellan kan man handla ett nytt moderkort" hör jag folk säga. Men om de skulle ha större utbud av AGP-modeller skulle det inte vara sådan prisskillnad, och för det andra är det ett j*a merjobb att skaffa ett nytt moderkort bara för att man vill byta ut sitt grafikkort.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
[B]Om deras dator funkar helt dugligt i 1 år, men sedan hänger den inte med längre, vad ska de göra det resterande året? Bara ignorera att det inte funkar? Klart som satan att de köper en ny dator så de kan använda sin dator till det de vill.

Det där var det löjligaste jag hört, om dom köpt ny dator så kommer den inte "sluta hänga med" efter 1 år och om dom köpt en svag dator men ville spela så är det minst sagt deras eget fel men agp har ändå tillräckligt just nu för att hänga med med dom spel som släpps så dom skulle lätt kunna byta sitt agp grafikkort isf i inväntning på köpet av sin nästa dator.

Citat:

"Och ibland så måste konsumenterna anpassa sig till utvecklingen och inte tvärtom hela tiden", Vad pratar du om? Det enda vi gör är att anpassa oss till utvecklingen när grafikkortstillverkarna spottar ut nya grafikkort i takt med att grafikkvaliteten höjs. Det är ju då vi köper nya komponenter!

Du säger emot dig själv hela tiden.

Du förstod uppenbarligen inte vad jag syftade på, jag syftade på att människor fortfarande envisas med agp när dom ändå ser vilken riktning framtiden går mot.

Citat:

"AGP-kort är dyrare än PCI-express, så för pengarna emellan kan man handla ett nytt moderkort" hör jag folk säga. Men om de skulle ha större utbud av AGP-modeller skulle det inte vara sådan prisskillnad, och för det andra är det ett j*a merjobb att skaffa ett nytt moderkort bara för att man vill byta ut sitt grafikkort.

Än en gång löjligt, det finns moderkort som i värsta fall åtminstone till största del erbjuder samma saker som det tidigare moderkortet du hade dock då den enda skillnaden är att den har en pci-e port istället för agp port.

[/B]

Visa signatur

Intel Pentium 4 2.80 GHz, 512 MB DDR ram, ATI Radeon 9700 pro 128 MB, Maxtor 200GB HD, Creative SB Audigy 2

Permalänk

största anledningen till att jag inte använder AGP är för att jag ville ha en fet prolle, så när jag köpte socket 939 fanns det ingen med agp så det fick bli pci -e och jag ångrar mig ej.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dual
Det komiska med det här är att pci-e moderkort kostar ca 500-700 kronor samt att nästan alla pci-e versioner av grafikkort är billigare än sina agp-versioner, så det är snarare att viljan att bara byta inte existerar och det är minst sagt tragiskt.

Bara för att ta ett exempel: 6800gs till pci-e kostar ca 1900 kr medans agp versionen kostar ca 2500-2600 kr, med mellankostanden kan du nästan köpa ett helt nytt moderkort.

Ni tjänar inget på att sitta kvar och tycka synd om er själva, situationen ni tänker upp i era huvuden om hur ni inte har råd är inte ens realistisk.

Mjo... det kryllar av moderkotr till socket 478, med PCI-E... Nej fasen, det gör det inte, men en P4'a 2.8'a kan inte spela några spel i alla fall... Osv. Du inser förståss att det som i grund och botten är avgörande är vad man redan har, om ingenting annat så av bekvämlighetsskäll, men även att det inte finns någon som helst anledning att byta moderkort / cpu, när man redan har dem, i en klass som är mer än kompetent nog att dra dagens spel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
största anledningen till att jag inte använder AGP är för att jag ville ha en fet prolle, så när jag köpte socket 939 fanns det ingen med agp så det fick bli pci -e och jag ångrar mig ej.

Um... n'Doja. Jag är ledsen, men dina inlägg blir bara mer o mer bullshit. Det fanns massor av AGP moderkort, och grafikkort när du skaffade din burk. Att det däremot var ett logiskt val att gå med PCI-E då det är mer framtidssäkert, är inte en argument du kan dra fram, eftersom du redan gjort bort dig. Valde du PCI-E utan att reflektera över det, bara för att ha nånting att skryta med inför polarna?
n'Doja: jag har nånting ni inte har...
Polare: Asså? vadårå?
n'Doja: Ja har PCI-E. Ha, de har inte du.
Polare: Jaså? Vad e de bra för då?
n'Doja: Uuh.. vet inte, men de e nytt, o du har de inte, så altså e jag bättre...

Förlåt utsvävningen, jag är väll trött. Men snälla nån, istället för att komma med BS argument, får du gärna säga som det är, PCI-E är överlägset som anslutning, jämfört med konventionell PCI / AGP. inte för att det ger någon prestanda skillnad i dagsläget, men det kommer sanolikt göra.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Den enda anledningen att köpa PCI-E är väl att man slipper den där extra strömkontakten annars är väl inte PCI-E speciellt mycket snabbare. Själv använder jag AGP

Dom byter ut saker och ting till ny standard innan fattiglappar som t ex jag hinner få ihop pengar till att köpa en

Skulle köpa ett moderkort som fick bra kritik, men det hann bli utgånget innan jag fick ihop pengar till det *suck*. Hoppas jag hinner få ihop tillräckligt med pengar till den CPU jag vill ha så att den passa till S939 kortet jag redan köpt, annars blir jag lömsk och troligtvis brottsling och tänker själa hårdvaran i fortsättningen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Den enda anledningen att köpa PCI-E är väl att man slipper den där extra strömkontakten annars är väl inte PCI-E speciellt mycket snabbare. Själv använder jag AGP

Njaäe, PCI-Expresskorten med lite drag i har även dom uttag för extrakräm.
Byggde en maskin med ett X800GTO för nån vecka sedan, och där var man tvungen att koppla in extraström..

*Edit*
Hade gjort galet med quoten..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dual
Än en gång löjligt, det finns moderkort som i värsta fall åtminstone till största del erbjuder samma saker som det tidigare moderkortet du hade dock då den enda skillnaden är att den har en pci-e port istället för agp port.

Här får du två scenarion av mig. Du ska sedan reflektera över vilket du själv skulle vilja befinna dig i.

[list="1"]
[*]Du märker att din dator inte längre hänger med i spel, och kommer fram till att det är ett nytt grafikkort du behöver. Ditt moderkort har ett stort utbud av anslutningar (SATA, FW, USB etc), men dock en AGP-port Du köper ett nytt AGP-kort för 3000kr och sen kan du spela ett tag till, då det är dags att köpa en helt ny dator.
[*]Samma som ovan, men istället för att köpa kortet i AGP-version för 3000kr köper du det i PCI-e-version, tillsammans med ett moderkort för 500kr. Moderkortet är visserligen inte lika tilltalande som det du har, då det nya är ett budgetkort med få anslutningar och en liten ettrig chipsetfläkt. Att byta till en passiv kylare på NB går inte, då en tillräckligt stor, för att kyla tillräckligt, inte får plats. När du kommer hem måste du sannolikt även formatera dina hårddiskar (eftersom det ofta blir problem omman byter chipset), och installera ditt OS igen. Eftersom du spelar (annars hade du inte köpt ny hårdvara överhuvudtaget) är det windows du ska installera, vilket vi alla vet är jättekul.
[/list=1]

Vilket väljer du? Siffrorna är valda helt slumpmässigt, och det kunde lika gärna varit det dubbla.

Och kom för guds skull inte med ett av de sämsta argument världen har skådat: "Men om du ska köpa ett grafikkort för 6000 är väl ett moderkort för 1500 inte så mycket?".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Njaäe, PCI-Expresskorten med lite drag i har även dom uttag för extrakräm.
Byggde en maskin med ett X800GTO för nån vecka sedan, och där var man tvungen att koppla in extraström..

*Edit*
Hade gjort galet med quoten..

Ok, men den hade ingen extrakontakt i början när dom släppte grafikkorten för PCI-E. Har inte kollat så noga då jag inte själv använder PCI-E. Ska väl kanske köpa mig en andradator också, så det lär nog bli med PCI-E vare sig jag vill eller inte då AGP är på väg och försvinna helt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dual
Och ibland så måste konsumenterna anpassa sig till utvecklingen och inte tvärtom hela tiden.

Utveckling?
Så, att släppa bra produkter till ett fortfarande tillräckligt bra gränssnitt hämmar utvecklingen?

Okej om AGP vore en flaskhals, då förstår jag att man tvingar på folk PCI-E om de vill ha lite vassare grafikkort. Men AGP hämmar inte utvecklingen det minsta. Till skillnad från vanliga PCI var man ute i god tid med byte från AGP->PCI-E jusst därför så ska konsumenterna inte bli tvingade att byta utan kunna byta i sin egna takt.

Permalänk
Avstängd

Det sägs ju att AGP knappt inte utnyttjar 4x fullt ut även om det finns 8x, då finns det väl ingen anledning att byta till PCI-E? eller drar AGP mer ström än PCI-E och kanske därför dom vill att man ska gå över till PCI-E?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64