åtkomst av dator på delad internetanslutning utifrån

Permalänk
Medlem

åtkomst av dator på delad internetanslutning utifrån

Ber om ursäkr för den dåliga rubriken. Lyckades inte sammanfatta mitt probelm på ett bra sätt. Ska försöka förklara lite utförligare här.

Det jag undrar är alltså om det finns möjlighet att komma åt en dator som har åtkomst till internet genom en delad anslutning utifrån så att jag tex skulle kunna köra ssh för att logga in på den. Det är kopplat på följande sätt. Dator1 kör ubuntu och är kopplad till dator2 som kör win xp. Dator två är sedan trådlöst ansluten till min router. På dator2 har jag alltså sedan aktiverat delning av internetanslutning och nic:et som är kopplat till dator1 har tilldelats ip 192.168.0.1. På dator1 har jag sedan aktiverat dhcp.

Om jag förstått det rätt så fungerar dator2 som en dchp-server och tilldelar dator1 ett ip när jag loggar in på den. Hur ska jag bära mig åt för att komma åt dator1 utifrån? Om detta ens är möjligt. Jag tycker det borde vara det efter som den uppenbarligen är ansluten till internet men jag är inte jätteinsatt i hur nätverk fungerar...

Jag har säkert missat en massa info som behövs för att hjälpa mig men det beror bara på okunskap så gnäll inte för mycket på mig!

EDIT
Kom på att jag kanske borde postat under nätverksdelen i forumet... Någon snäll moderator får gärna flytta på den åt mig!

Permalänk
Medlem

Du måste vidarebefodra ditt externa ip till ditt interna ip. Har du nat i routern så borde du kunna göra det därifrån. Vad har du för router?

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Jag har en 3com officeconnect. Problemet är att dator1 inte syns i routern eftersom den är kopplad genom dator2. Borde det inte krävas att dator2 på något sätt vidarebefodrar trafiken eftersom den agerar server för dator1? Den gör det ju uppenbarligen på något sätt eftersom internetanslutningen fungerar men frågar är hur jag ska kunna anropa dator1 utifrån. Dator1 får ju som sagt inte sitt ip tilldelat av routern utan av dator2 om jag förstått det hela rätt.

Permalänk
Medlem

Gå hit och tanka hem den passande conffilen (den enklare), för rätt kärna och för iptables. (om du kör 2.6 kernel funkar 2.4 filen)
Editera filen och ställ in vilket nätverkskort/ipnummer som är interna (mot ditt lokala nätverk) repsektive externa (mot internät)

kör sedan filen som root (eller via sudo)

Har provat detta på Redhat/Debian/Slack/Ubuntu (breezy)
Funkar mycket nice.

http://www.ecst.csuchico.edu/~dranch/LINUX/index-linux.html#i...

Kanske finns nåt matnyttigt här:
http://xbd.se/~ne/projekt/telrp.html
(skrev den för flera år sen, säkert inaktuell men iaf)

Är lite stressad annars har du fått en utförligare förklaring.

Permalänk
Medlem

Det fungerar säkert. Problemet är bara att det är datorn som jag vill kunna komma åt som kör linux och datorn som jag delar anslutningen genom som kör win xp...