Är inte denna CPU-fläkt för tung för montering horisontellt?

Permalänk

Är inte denna CPU-fläkt för tung för montering horisontellt?

Hej!

Jag satt och kollade lite idag för skojs skull på CPU-fläktar och hittade den här:
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CMHYPER6PL

Den väger 800 gram. Kan den verkligen monteras vanligt? Då står ju den rakt ut. Med tanke på att fästet är litet så upplevs den tyngre. Håll en flaska i yttersta delen av halsen och sen i botten så förstår ni vad jag menar.

Så oavsett om man har en dator ståendes och fläkten monteras horisontellt så ska den sitta fast utan missöden?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

nja, tror det är ganska låg tungdpunkt på den.
Så länge tyngden ligger lågt ner bör det inte vara någon fara!

Ska du nu ha en cpu-flärre så skaffa en Zalman 9500led.. Sjukt nöjd med min

Visa signatur

Prescott 3.0Ghz@3.4(CNPS-9500LED), Corsair 2x512 TWINX 3200C2 (2.5-3-3-6), XFX6600GT@560/1200, M-Audio Delta Audiophile, WDC-250GB.

Permalänk

Jag kollade på den du har och den såg rätt bra ut och den har fått fin krikt, men det stod att den tog upp en PCI(e)-plats. Tar den upp en kortplats eller bara utrymmet?

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk

min tog inte upp någon plats alls
körde den på min x2 4800+ med Abit ul8 moderkort
dock funka mobo inte med prollen =( kommer en 4000+ nästa vecka som byte

säger bara 9500 är bäst!!! läs min kritik på www.komplett.se

\\linkz

Visa signatur

||| Amd 4000+ -zalman 9500 kylare |Gecube 9600pro med zalman VF700-Cu LED| 1024 DDR PC3200 kingston eller Kingmax minns ej :/ | 1st maxtor250gb sata 1 st 80gb maxtor ide | 10 Fläktar till kylning :) | 21" compaq P110 ||| kommer mer så småning om... har en P4 2,4. med 512 standard pc3200 å fx5500 de stora ;) med copparkylare..

Permalänk
Medlem

Jag har den tyngre varianten av den kylaren och den väger runt 1kg. Det funkar hur bra som helst att ha den monterad horisontellt.

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk

Tack! Det känns bra att veta. Jag hade gärna haft en monsterkylare och ändå kunnat köra på ganska lågt varv eller så lågt att jag inte störs av surrandet.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

MrRunaway: Jag kör min Zalman 7700cu på 700Varv 32c idle och 47c efter 12h prime95 @2800Mhz

Permalänk

negative: Det låter rätt bra. Om fläkten ligger runt 20 dB är det rätt lugnt, men inte mycket högre. Det får jag testa mig fram till när jag köpt fläkten, men det dröjer lite.

MrRunaway

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Jag har en Hyper 6, dvs föregångaren till den där. 100% koppar. VÄger ca 1kg. Jorå, funkar utmärkt. Kolla min sign för bilder.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.