NEC 20" Widescreen TFT Multisync 20WGX2 (6ms)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sajox
Kör du i den upplösning skärmen är avsedd för dvs 1680*1050? om inte förstår jag att det kan se dåligt ut. Med tanke på vilka recensioner denna skärm fått vid färgreproduktion, svärta och responstid så låter det konstigt att svarta partier är kassa, bilder dåliga, flimmer o grynighet.

Jag kör alltid i maxupplösning förutom i spel. Jag har också läst en recension där bilden sägs vara himlans bra. Grynighet brukar väl förekomma på lcd skärmar? Det som är värst är flimmret och så ser man hur skärmen skiftar i ljusstyrka när man får upp nya fönster eller något annat som innehåller mörkare eller ljusare färger. Jag hoppas att flimmret beror på att jag kör med VGA och att grafikkortet inte är det bästa. Annars är det riktigt dåligt.

Permalänk
Medlem

Vad menar de med att man får 1600:1 med Advanced DV Mode? Hur funkar det?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SuddenStrike
Jag kör alltid i maxupplösning förutom i spel. Jag har också läst en recension där bilden sägs vara himlans bra. Grynighet brukar väl förekomma på lcd skärmar? Det som är värst är flimmret och så ser man hur skärmen skiftar i ljusstyrka när man får upp nya fönster eller något annat som innehåller mörkare eller ljusare färger. Jag hoppas att flimmret beror på att jag kör med VGA och att grafikkortet inte är det bästa. Annars är det riktigt dåligt.

Det är inte så att du kör på 16bits färg? Det kan medföra gryniga/dittrade bilder. Löses genom att ställa upp till 32bits färg. Du har uppdateringsfrekvensen på 60hz?

Skärmen verkar ha mycket inställningar med olika lägen för tex, grafik, spel osv. Det är inte nått dynamisktläge du kör som anpassar sig efter vad du visar på skärmen? dvs vid mörka partier lägre brightness(ljusstyrka) för att få bättre svärta.

Hoppas det hjälper med det nya grafikkortet om det nu inte är inställningsfel. (skit bakom spakarna )

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"

Permalänk
Medlem

Det första jag noterade när jag körde TFT var att bilder som var hyffsat hårt komprimerade i JPG såg ut som skit i mörka partier.

Kan det vara så du är ovan med TFT överhuvudtaget? För denna ska vara bland de bästa när kommer till färger. (Då bildpanelen den använder är bäst på färger av alla olika tekniker).

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på hur bildkvaliteten på denna skärmen är när man spelar på lägre upplösningar än 1680*1050. Blir det en märkbar försämring, med tanke på att skärmen måste interpolera?
Det hade varit jättetrevligt med några screenshots på detta, om någon har tid & lust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_pa
Är nyfiken på hur bildkvaliteten på denna skärmen är när man spelar på lägre upplösningar än 1680*1050. Blir det en märkbar försämring, med tanke på att skärmen måste interpolera?
Det hade varit jättetrevligt med några screenshots på detta, om någon har tid & lust.

man ändrar i inställningarna så att bilden krymper till den upplösning man vill ha. kör man i 1400*900 så blir det helt enkelt en svart ram runt spelet.

Visa signatur

[Antec SonataII][Athlon64X2 4400+][MSI K8N Neo4 Platinum][Corsair TWINX2048-3200C2][Gainward 7800GT][2 x WD Caviar SE16 250 GB SATA II][NEC MS 20WGX²][Creative X-fi Platinum] [IBM Thinkpad T43]

Permalänk
Medlem

Okej, jag tänkte mer om man kör spelet i helskärm med en lägre upplösning. Den möjligheten finns väl, om jag inte förstått fel. Då blir väl skärmen tvungen att sträcka ut pixlarna, och det kan se olika bra ut på olika skärmar. Det var det jag tänkte på...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kevok
Jag har köpt den och tycker att den är helt underbar

Enda nackdelen var att det var lite ljusare i hörnen när man hade en helt svart bild med verkar ha gått över nu. Syns knappt längre...

Inga döda pixlar heller för den delen. Det var det enda jag var orolig över egentligen innan jag fick den.

Har du testat å spela med den å hur funkar det??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Det är det första plattskärmen jag köpt, hade en 17 tum nokia innan, och måste säga att jag inte märker ngn skillnad när det gäller fps-spel. Har lirat mycket WOW och COD2 och det flyter på riktigt bra.

Angående utsträckning av pixlarna så har jag inte testat det, men det blir nog inte så bra, som med alla andra tft-skärmar.

Visa signatur

[Antec SonataII][Athlon64X2 4400+][MSI K8N Neo4 Platinum][Corsair TWINX2048-3200C2][Gainward 7800GT][2 x WD Caviar SE16 250 GB SATA II][NEC MS 20WGX²][Creative X-fi Platinum] [IBM Thinkpad T43]

Permalänk

Har också kollat på denna skärm, men jag avstår, avsaknaden av höja/sänka och framförallt speglingen på den blanka ytan stör mig. Har en sån crystal bright på min bärbara, bra kontrast men skitstörigt med alla reflektioner

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Vad menar de med att man får 1600:1 med Advanced DV Mode? Hur funkar det?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x