varför köra text-baserad webläsare???

Permalänk
Medlem

varför köra text-baserad webläsare???

Tjena

Jag undrar varför folk kör textbaserade webbläsare, enligt mig finns det ingen som helst anledning idag att köra det. Och om då folk börjar snacka om att man ska anpassa sin kod så att man även kan fatta sidans inehåll i en text baserade webläsare blir jag lite irriterad, vem kör sånna idag, och av vilken anledning??? finns ingen anledning idag enligt mig.

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Det finns de som förlitar sig på endast textinnehållet på en sida.

En grupp som jag tänker på är folk som är blinda (eller har kraftigt nedsatt syn) som använder sig av textuppläsning eller någon braille-terminal (är inte vidare insatt i sådana hjälpmedel).

Dessutom beroende på vilken inriktining du har på din sida så kan det finns krav på vad som ska gå att göra i enbart textläge (vet att USA har krav på siter som har vissa funktioner mot statliga organisationer när det gäller personer med funktionshinder).

//C

Permalänk

Ibland, om än sällsynt, kan det hända att jag behöver hämta en websida från en linux konsol som inte har något grafiskt gränsnitt. Alltså finns det inget "windows" typ X11 installerat så kan man bara se text...

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Medlem

om man har råkat pajat Xorg och vet inte riktigt vad det är för fel så kan man med lynx eller links2 surfa för att hitta vad det kan vara för fel. det är rätt bra

edit:
Se denna tråd så finns det fler som kör.
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=58211...

Visa signatur
Permalänk

Re: varför köra text-baserad webläsare???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
Tjena

Jag undrar varför folk kör textbaserade webbläsare, enligt mig finns det ingen som helst anledning idag att köra det. Och om då folk börjar snacka om att man ska anpassa sin kod så att man även kan fatta sidans inehåll i en text baserade webläsare blir jag lite irriterad, vem kör sånna idag, och av vilken anledning??? finns ingen anledning idag enligt mig.

mvh Fredrik

Som redan sagts: om du är tvungen att sitta i CLI-läge i ett *nix-system. Om du har något handikapp, t.ex. nedsatt syn och är tvungen att "lyssna" på webbsidor (i detta fall finns det en hel del annat som du också måste tänka på, alt-texter osv.). Om du läser sidan från någon annan platform än en vanlig PC. Om du läser sidan via något annat än en vanlig webbläsare. Osv.

De flesta av mina exempel handlar i och för sig inte om textbaserade webbläsare, men är ändå sådana fall där du måste tänka på hur sidan fungerar utan dina stylesheets och dina bilder. En trevlig sak med CSS är att detta nästan ordnas automatiskt, prova att ta bort stylesheeten (svengelska ftw) och bilderna från en väldesignad sida och bli positivt överraskad av hur bra den ändå fungerar :). Det här är också en orsak till att använda de HTML-element som erbjuds istället för att drabbas av "div-mania", dvs. har du en rubrik så sätter du den inom <h1>-taggar och stylar dessa istället för att lägga in ännu en div.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag känner mig ägd det där med blinda har jag alldrig tänkt på. Så, härmed lovar jag stolt och högtidligt att jag efter bästa förmåga ska anpassa min kod efter textbaserade webbläsare :D. sen vad gäller linux-problem, så får väll linux sidor fixa det, men det är inte mitt problem. föresten, om man kör med windows har man betydligt större sjans att man alltid har ett grafiskt gränssnitt att tillgå :p.

Chimaria: vad vill du säga med den där bilden??? vad jag vet kör inte mobiler med textbaserade webläsare, utan det finns något som heter WAP. och om man nu har en 3g mobil, så gäller det att anpassa css-koden så att man t ex kan förminska texten m.m. man sätter t ex font-size: 0.9em; istället för t ex 10px, detta gör man även för dom få som har en fete-über-skärm med fete-upplösningen där man inte kan läsa normal text

Jag tackar för svaren, för annars hade jag nog fortsatt med att ignorera alla med textbaserade webbläsare.

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Den vanligaste typen av textbaserade webbläsare är nog sökmotorspindlarna, och de är det bra att vara snälla mot.

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
härmed lovar jag stolt och högtidligt att jag efter bästa förmåga ska anpassa min kod efter textbaserade webbläsare

Victory!

K-Force: just ja, dem hade jag ju glömt.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

K-Force & "Tusse": Kollar inte sökmotorer efter meta-taggar (<meta name="description" content="" /> och <meta name="keywords" content="" />)??? iaf goggle och dom andra stora, det hade jag för mig, men om dom nu använder textbaserade webbläsare, varför gör dom det om det nu finns meta-taggar för sånt??

Och sen kan man fråga sig, hur blir det med sidor gjorda i FP och DW, det måste bli rena spaghetti röran (hmm, va inte det goto satser som det handlade om i VB eller nåt?? ) för textbaserade webbläsare??

mvh Fredrik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
K-Force & "Tusse": Kollar inte sökmotorer efter meta-taggar (<meta name="description" content="" /> och <meta name="keywords" content="" />)??? iaf goggle och dom andra stora, det hade jag för mig, men om dom nu använder textbaserade webbläsare, varför gör dom det om det nu finns meta-taggar för sånt??

Och sen kan man fråga sig, hur blir det med sidor gjorda i FP och DW, det måste bli rena spaghetti röran (hmm, va inte det goto satser som det handlade om i VB eller nåt?? ) för textbaserade webbläsare??

mvh Fredrik

Frontpage är för internet vad Visual Basic är för programmeringen. Och båda är skapade av Microsoft.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
K-Force & "Tusse": Kollar inte sökmotorer efter meta-taggar (<meta name="description" content="" /> och <meta name="keywords" content="" />)??? iaf goggle och dom andra stora, det hade jag för mig, men om dom nu använder textbaserade webbläsare, varför gör dom det om det nu finns meta-taggar för sånt??

Och sen kan man fråga sig, hur blir det med sidor gjorda i FP och DW, det måste bli rena spaghetti röran (hmm, va inte det goto satser som det handlade om i VB eller nåt?? ) för textbaserade webbläsare??

mvh Fredrik

Det är nog inte bara metataggar som sökmotorer kollar på.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor
Frontpage är för internet vad Visual Basic är för programmeringen. Och båda är skapade av Microsoft.

haha, microsoft: känn er ägda, owned, totaly fucking owned

edit: "tusse": hmm, ok, jag kanske e ute och cycklar, men så e det jag har fått det förklarat för mig iaf, nån som har lite mer info om det här???

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
jag känner mig ägd det där med blinda har jag alldrig tänkt på. Så, härmed lovar jag stolt och högtidligt att jag efter bästa förmåga ska anpassa min kod efter textbaserade webbläsare :D. sen vad gäller linux-problem, så får väll linux sidor fixa det, men det är inte mitt problem. föresten, om man kör med windows har man betydligt större sjans att man alltid har ett grafiskt gränssnitt att tillgå :p.

Chimaria: vad vill du säga med den där bilden??? vad jag vet kör inte mobiler med textbaserade webläsare, utan det finns något som heter WAP. och om man nu har en 3g mobil, så gäller det att anpassa css-koden så att man t ex kan förminska texten m.m. man sätter t ex font-size: 0.9em; istället för t ex 10px, detta gör man även för dom få som har en fete-über-skärm med fete-upplösningen där man inte kan läsa normal text

Jag tackar för svaren, för annars hade jag nog fortsatt med att ignorera alla med textbaserade webbläsare.

mvh Fredrik

Säg det till just den telefonen som han visade, Sony Ericsson T630, om du lyckas köra CSS och bilder i den inbyggda WAP-läsaren är du min gud eller något.

EDIT: meta-taggar kollas typ inte längre av sökmotorer, de kollar innehållet istället, det är i varje fall så Google fungerar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Säg det till just den telefonen som han visade, Sony Ericsson T630, om du lyckas köra CSS och bilder i den inbyggda WAP-läsaren är du min gud eller något.

EDIT: meta-taggar kollas typ inte längre av sökmotorer, de kollar innehållet istället, det är i varje fall så Google fungerar.

Det var därför jag nämnde WAP och för 3g mobiler html+css, läs lite nogare

hmm, ok, synd, tyckte jag va så enkelt

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Säg det till just den telefonen som han visade, Sony Ericsson T630, om du lyckas köra CSS och bilder i den inbyggda WAP-läsaren är du min gud eller något.

Jag har ingen T630, men jag funderar på att köpa en, då det kanske kan vara kul att vara någons gud.

Då T630 enligt Sony Ericsson har WAP 2.0 stöd vilket innebär WAP+XHTML så borde det inte vara några problem.

Då XHTML kräver att man gör all stilsättning via CSS så är det du begär inte alls omöjligt. Till och med WAP 1.0 (1.1?) har stöd för bilder, då i formatet WBMP (svartvita bilder), men jag tror WAP 2.0 dikterar krav för PNG stöd iaf.

//C

Permalänk
Medlem

men vad jag vet läser inte wap 2.0 css-filer, vilket betyder att man inte ser det, och man börjar närma sig text-baserat, men inte riktigt ;).

mvh Fredrik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
K-Force & "Tusse": Kollar inte sökmotorer efter meta-taggar (<meta name="description" content="" /> och <meta name="keywords" content="" />)??? iaf goggle och dom andra stora, det hade jag för mig, men om dom nu använder textbaserade webbläsare, varför gör dom det om det nu finns meta-taggar för sånt??

Moderna spindlar bryr sig inte om keywords, eftersom de är för lätta att spamma, description brukar dock visas på ex. Google.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
men vad jag vet läser inte wap 2.0 css-filer, vilket betyder att man inte ser det, och man börjar närma sig text-baserat, men inte riktigt ;).

Jag var lite kortfattad i mitt inlägg, men mitt svar till m0rec hade inte blivit riktigt lika roligt annars.

WAP 2.0 använder WAP CSS för att formatera sidorna mot WAP XHTML. Mer info finns på denna sida .

//C

Permalänk
Hedersmedlem

Se på fan, hade för mig att den totalignorerade sådana saker, i varje fall färgändringar och annat men det klarade den riktigt bra när jag testar på min egna sida.

Anyway, ett annat argument: skärmen är inte så högupplöst, varken på höjden eller bredden (se till att sidor inte är beroende av en bred eller hög skärm för att vara läsbar).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

offtopic, fan, jag som precis skulle äga morec och säga att det då inte krävs mycket för att bli hans gud, men fick aldrig chansen... =/

Vem har en länk till en bra testsite som agerar textbaserad browser så att man kan testa hur siten uppfattas? geee miiig!

Permalänk
Medlem

http://www.delorie.com/web/lynxview.html
Kräver att man skapar en fil i webrooten.

Permalänk
Medlem

conio: tack för infon om WCSS, är alltid användbart om man i framtiden ska göra en wap-sida!!

Akira: tack, var ganska häftigt att se, har alldrig sett hur det ser ut i en textbaserad webbläsare innan

mvh Fredrik