Permalänk
Medlem

Förenkla IP-adressen

Hejsan, undrar om det finns något sätt att förenkla en ip adress. Ska lägga upp en linux server på ett lan och när jag var på ett annat lan så behövde man bara connecta till OSD så kom man in på rätt dator, och skulle gärna vilja ha så nu med.

Annars kan man väll lägga upp en subdomän men lsmidigare men en sån där annan.

Tack

Permalänk

Skapa ett konto på t ex DynDNS.org och peka din ip-adress mot någon av deras många adresser.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kör en egen dns-server/forwarder behöver du bara se till att den vet vilket ip som skall heta "OSD".

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag tycker no-ip.com har en jäkligt bra tjänst också.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

/etc/hosts .. alternativt skriva in ett CNAME i eran DNS server ni använder på LAN:et så får alla informationen (automagiskt)

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isen
/etc/hosts .. alternativt skriva in ett CNAME i eran DNS server ni använder på LAN:et så får alla informationen (automagiskt)

Lite OT kanske, men vad jag förstår ska man INTE använda CNAME till detta. Använd A-records osv istället, CNAME är för att redirecta en hel domän till en annan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av independence
Lite OT kanske, men vad jag förstår ska man INTE använda CNAME till detta. Använd A-records osv istället, CNAME är för att redirecta en hel domän till en annan.

detta stämmer. CNAME är för dns->dns. a-record är DNS->ip (enkelt förklarat)

Permalänk
Medlem

a sätta upp en lokal dnsserver och lägga in lite aliases

bind9 är bra

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Medlem

Kör du över ditt egna lan så är dyndns och no-ip direkt overkill! om du hittar och tittar i hosts-filen, så kan du där skriva den krångliga ipadressen och direkt därefter något lätt att komma ihåg. Det är definitivt det enklaste men kanske inte det snyggaste, eller lättföränderligaste.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blippe
Kör du över ditt egna lan så är dyndns och no-ip direkt overkill! om du hittar och tittar i hosts-filen, så kan du där skriva den krångliga ipadressen och direkt därefter något lätt att komma ihåg. Det är definitivt det enklaste men kanske inte det snyggaste, eller lättföränderligaste.

du skojar, ändra varenda hostsfil på lanet?

Visa signatur

(defmacro lisp-bootstrap (expr) expr)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomasc
du skojar, ändra varenda hostsfil på lanet?

Märkligare saker har hänt...

Har sett ett företagsnät med ~300 maskiner, där alla fick en stor hosts-fil automatiskt distribuerad vid inloggning, med ip/hostnamn på alla 300 maskinerna i. Det var nån kvarleva från när man bara hade 10-20 datorer på nätverket och nån smart sysadmin inte orkade uppdatera hostsfilerna manuellt... Den skapades av nåt script på domänkontrollern som på något vis visste alla klienters namn/ip. Fast det blev fel nästan jämt.
Det var några år sedan, får hoppas att de bytt till DNS vid det här laget.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.