Permalänk
Medlem

Processorkylare, s939

Jag vet att det finns tiotusentals trådar om just detta ämne, men jag hittar ingen bra tråd som verkligen tar upp för- och nackdelar med de olika processorkylarna.

Saker jag prioriterar kylförmågan (duh? ), hur lätt/svår den är att montera och ljudnivå. Ifall Fläkt A presterar tre grader bättre än Fläkt B men låter mer så väljer jag Fläkt B.

Fläktar jag har funderat på är Zalman CNPS9500, CNPS-7700, CNPS-7000 och kanske någon passiv kylare såsom Scythe Ninja eller liknande. Dock har jag läst att CNPS9500 ska vara väldigt svår att montera, och den tar upp väldigt mycket plats, samtidigt som den förmodligen är den dyraste av dessa. 7700 och 7000 har jag läst är utdaterade och inte alls kyler speciellt bra. Ninjan har jag läst är väldigt stor, hur den är att montera vet jag dock inte. Säkert har jag dock fått mycket av detta om bakfoten, men det är dessa uppfattningar jag har om dem.

Jag har ännu inte hittat någon kylare som kan motsvara min krav på att den ska vara lätt att montera, kyla åtminstone hyfsat samt vara tyst. Är öppen för förslag, så bara att posta.

Tacksam för svar.

PS. Måste man lossa moderkortet för att montera alla CPU-kylare? Drar mig för detta då jag har dragit alla kablar väldigt fint nu.

Edit: Ifall det spelar någon roll har jag ett Antec SLK3700BQE. Processor och sådant ser ni i sign.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Tunic Tower 120 med en Papst i, både tyst och mycket bra kylning

Permalänk
Medlem

jag böt nyligen till en thermalright xp-90 i aluminium, tyckte kopparkylaren verkade tung (och dyr)... acoustifan dustproof 92 mm på den, hörs inte alls på högsta varvtal och kyler 8 grader bättre än stock kylaren, dock har jag ljuddämpat chassi angående ljudnivån.. kräver inte heller att man tar loss moderkortet för att installera utan bara sätta dit

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Tycker du ska ta en zalman9500, har själv en sån och den var inte speciellt svår att montera även fast jag visste att den inte skulle passa på mitt moderkort rakt av. Stor är den men den väger inte alls mycket, t.o.m. zalmans 7700 kylare väger ju betydligt mer så ja tycker du satsar på en 9500, jag är iaf väldigt nöjd med min!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rxc
Tycker du ska ta en zalman9500, har själv en sån och den var inte speciellt svår att montera även fast jag visste att den inte skulle passa på mitt moderkort rakt av. Stor är den men den väger inte alls mycket, t.o.m. zalmans 7700 kylare väger ju betydligt mer så ja tycker du satsar på en 9500, jag är iaf väldigt nöjd med min!

Det där låter ju riktigt bra. Hur var den att montera, behövder man ta loss moderkortet för att montera den?

raaaz: De där har jag också funderat på, men har inte läst någon recension alls om varken XP-90 eller XP-120, men de verkar faktiskt intressanta. Kopparversionen av XP-90 var ju dock svindyr och vägde nästan dubbelt så mycket, frågan är ju hur mycket bättre den kyler.

Angående 9500, hur vet man ifall den får plats med alla andra komponenter? Är det bara att ta fram tumstocken och börja mäta eller? Vilka mått ska man isåfall gå efter?

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Wishie
[B]Det där låter ju riktigt bra. Hur var den att montera, behövder man ta loss moderkortet för att montera den?

Plättlätt...Nej det behöver du inte.. ba bort me skruvarna som håller själva ramen runt cpu'n o på me kylarn o i me skruvar i samma hål som de gamla satt i.. så gjorde iallafall jag...

Visa signatur

Opteron 146 @ 2900Mhz MSI K8n SLi Plat. 2x Corsair XMS Pro 512Mb PSU Tagan 580W Chassie P-180 LeadTek 7800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Det där låter ju riktigt bra. Hur var den att montera, behövder man ta loss moderkortet för att montera den?

raaaz: De där har jag också funderat på, men har inte läst någon recension alls om varken XP-90 eller XP-120, men de verkar faktiskt intressanta. Kopparversionen av XP-90 var ju dock svindyr och vägde nästan dubbelt så mycket, frågan är ju hur mycket bättre den kyler.

Angående 9500, hur vet man ifall den får plats med alla andra komponenter? Är det bara att ta fram tumstocken och börja mäta eller? Vilka mått ska man isåfall gå efter?

Läste ett antal recensioner av Thermalright XP-90, XP-90C och XP-120 innnan jag köpte min XP-90(alu), som var ett impulsköp då den var på rea när jag var in i en datoraffär

Iaf vad jag läst mig till så kyler XP-90C några grader bättre än XP-120 som även den kyler ett par grader bättre än XP-90 alu versionen tror det kan vara en skillnad på uppemot 5 C från alu till koppar versionen

Tyst blev det iaf ...och kallare

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

jag har oxå en zalman 9500 och den är jag mycket nöjd med (fick ordning på överhettnings problemen med den )
den är mycket lätt att installera och den väger inte SÅ mycket...
dock så är den ganska stor ;P

ja du kan ju alltid mäta men jag tror den ska passa i princip på alla moderkort...(det vart ganska trångt för mig men det gick )

men det finns ju kylare som presterar bättre ute på marknaden som kanske till och med är billigare men jag är endå nöjd med min 9500 och jag kan rekomendera den

//Stefan

Permalänk
Medlem

Perfekt, då blir det nog en CNPS9500 trots allt. Tack ska ni ha!

Permalänk
Medlem

jag kör med en tt big typhoon. Kan inte annat än rekomendera den,kyler väldigt bra och är riktigt tyst om man kör fläkten liite saktare.

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

När folk gemför med tex 7700 och en 9500 tänker dem bara på själva vikten, men vikten i sig är inte så intressant eftersom att en kylare som är väldigt hög kommer sätta större påfrestningar på moderkortet hur eller hur, pga av hävarmseffekten. Eftersom att 7700 har tyngdpunkten väldigt mycket närmre moderkortet än vad 9500 har så kommer 7700 påfresta moderkortet mycket mindre än 9500, detta gäller även då xp-90/120 osv vilket också ligger lågt mot moderkortet.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att byta ut stockkylaren på min cpu eftersom jag har ganska hög rumstemperatur o därmed en ganska hög temperatur på min cpu den kylare jag funderar på är denna http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=34243381 med en fläkt till självklart. kan den vara något eller finns det bättre kylare att välja på? pris spelar ingen större roll

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Själv ska jag köpa tuniq tower till min nya dator.

Som du ser är den ganska överlägset bäst och ska vara tyst enligt tester.

men är den svår att montera?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

ja den verkar ju skaplig men den var ju inte så snygg jag är ju lite larvig kanske men jag vill gärna att grejerna ser snygga ut i burken sen var ju inte den jag tänkte köpa med i testet så man vet ju inte hur den är i jämförelse. skulle också villja veta om det är nån som har en sådan här hur jävlig den är att montera?

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Medlem

Jag tycker den ser skitball ut Det blir bara jobbigt med LED lampor osv i längden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

jo det kan jag hålla med om men man behöver ju inte ta en fläkt med led lampor om man inte vill för det är ju inga lampor på själva kylflänsen. tänkte ta en sån här fläkt http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=62914645

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Själv ska jag köpa tuniq tower till min nya dator.

http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/image005.png
Som du ser är den ganska överlägset bäst och ska vara tyst enligt tester.

men är den svår att montera?

Tuniq Tower är så lättmonterad som det kan bli på s939: av med plastramen runt sockeln, skruva på TT, med tumskruvar, låter konstigt men den sitter bra som fan + att om man trots allt har tummen mitt i handen så slipper man riskera att trycka skruvmejslar i mobot.., Klart. Njut av den låga temperaturen...

Jag kunde t.o.m. plocka i och ur den utan att ta ur mobot ur mitt antec p180, pilligt men ändå ganska lätt.. Inga problem med minnesplatser heller då den är väldigt smal vid "foten"..

För övrigt:
Vill inte kritisera andra med Zalman CNPS9500, MEN har läst på reviews att den inte är något att ha om man ska klocka lite högre, då man måste köra den på full fart, klarar inte av jobbet annars och då blir den ju inte särskilt tyst.. Men det är bara vad jag läst som sagt, inga IRL erfarenheter alltså..
Zalman 9500 är iofs ganska snygg, och säkert ett bra val om man inte ska klocka så mycket?!
Någon som vet bättre?

*Ett bra tips till alla som frågar om kylning (och annat) stup i kvarten, googla på produktnamnet + review så får ni utförliga tester att läsa, där de oftast jämför med andra likvärdiga produkter.. Fina bilder brukar det också finnas..

Lite sent svar kanske, men eftersom ampariii undrade om monteringen så...

Visa signatur

¤ X2 3800+ @ 2900MHz ¤ Asus A8N32-SLI Deluxe ¤ Corsair TWINX2048-4000PT ¤
¤ Gainward 8800 GT GS ¤ Seasonic S12 600W ¤ Antec P180 ¤ Scythe Ninja ¤ Logitech G7 ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fanatic79
Tuniq Tower är så lättmonterad som det kan bli på s939: av med plastramen runt sockeln, skruva på TT, med tumskruvar, låter konstigt men den sitter bra som fan + att om man trots allt har tummen mitt i handen så slipper man riskera att trycka skruvmejslar i mobot.., Klart. Njut av den låga temperaturen...

Jag kunde t.o.m. plocka i och ur den utan att ta ur mobot ur mitt antec p180, pilligt men ändå ganska lätt.. Inga problem med minnesplatser heller då den är väldigt smal vid "foten"..

För övrigt:
Vill inte kritisera andra med Zalman CNPS9500, MEN har läst på reviews att den inte är något att ha om man ska klocka lite högre, då man måste köra den på full fart, klarar inte av jobbet annars och då blir den ju inte särskilt tyst.. Men det är bara vad jag läst som sagt, inga IRL erfarenheter alltså..
Zalman 9500 är iofs ganska snygg, och säkert ett bra val om man inte ska klocka så mycket?!
Någon som vet bättre?

*Ett bra tips till alla som frågar om kylning (och annat) stup i kvarten, googla på produktnamnet + review så får ni utförliga tester att läsa, där de oftast jämför med andra likvärdiga produkter.. Fina bilder brukar det också finnas..

Lite sent svar kanske, men eftersom ampariii undrade om monteringen så...

Tack, du besvarade alla mina frågor i princip Jag drar iväg ett pm om en lite fråga till.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro