När använder man vilken typ av partition?

Permalänk
Medlem

När använder man vilken typ av partition?

Ja hur vet man igentligen vilken typ av partition man ska anvädna?
Primär partition, Logisk enhet osv.?

Permalänk
Medlem

Primär partition är boot partitionen medans logisk enhet är för lagring.
Har för mig att mer info finns i FAQ

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Tack för svar blubben.
Vad är Utökad partition då?

För att ta ett konkret exempel. Jag har 2 diskar i min dator. Båda är ganska stora och jag vill inte slösa en hel hårddisk till "windows-partitionen".

Vilka partitioner ska jag då välja?

Hdd1.
20GB Windows + program partiton = Primär Partition?
Resten, Lagring = ?

Hdd2.
En stor partition bara = ?

Har kollat igenom samlingstråden men hittar bara info om hur jag partitionerar inte vilken partitionstyp jag ska välja. Om någon hittar mer info så länga gärna.

Permalänk
Medlem

Primär partition är för OS, utökad partition är en compatibilitets grej för att så äldre system att fungera med fler än 4 partitioner, och logisk partition är lagring.
Den utökade partitionen kan man säga ligger som grund för de logiska för ovanstående orsak.

Här är en sida där man försöker förklara, dock är den på engelska.
http://www.ntfs.com/logdrives.htm

Posta igen om det är något du inte förstår.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Ok, har nu läst igenom en massa angående formateringen av nya hårddiskar etc. och kommit fram till att jag gjort "fel".

Jag har nämligen gjort alla mina diskar till primära partitioner istället för att skapa några logiska, vilket det står här att man ska använda för lagring.
Diskarna fungerar ju iofs bra så egentligen kanske jag inte behöver ändra något, men vill ju ändå att allt ska stå rätt till.

Hur som helst, till frågan:
Finns det något enkelt sätt att göra om en primär partition till en logisk?
...Helst utan att formatera om allt, tack!

(Tack för lånet av tråden.)

EDIT: Eller har detta inte någon som helst betydelse kanske?

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

Kör 7 systempartitioner varav alla är logiska i utökad partition - att OS måste ligga i den primära stämmer alltså inte.

Man bör ha en aktiv/primär för OS-booten.

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp som jookeer säger går det bra att ha windows (och andra moderna OS) på logiska enheter.

Nämndes väl inte uttryckligen i länken men varje partitionsbeskrivning tar upp 16 byte, vilket ger max 4 partitioner och därför har man uppfunnit utökade partitioner med sina logiska enheter.

Mawe, jag tycker du inte behöver göra om det, det har ingen praktisk betydelse.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jepp som jookeer säger går det bra att ha windows (och andra moderna OS) på logiska enheter.

Nämndes väl inte uttryckligen i länken men varje partitionsbeskrivning tar upp 16 byte, vilket ger max 4 partitioner och därför har man uppfunnit utökade partitioner med sina logiska enheter.

Mawe, jag tycker du inte behöver göra om det, det har ingen praktisk betydelse.

Ok, tack för svaret.

Har ett mycket skumt problem med burken som jag tänkte kunde bero på hur jag formaterat diskarna liksom.

Det är nämligen så att kopplar jag bort en av mina hårddiskar, så hittar bios ingen av dem? (Har två, eller tja, tre nu, men problemet har varit där länge.)

Trodde jag gjorde fel först, och att jag kopplade ur disken med Win XP på, men icke. Samma sak vilken av diskarna jag än kopplade ur.
Verkar helt knasigt att jag MÅSTE ha båda inkopplade för att kunna starta Windows. (Eller som jag sa; hitta någon av diskarna ö h t.)

Hur som helst, är väl något annat som spökar då antar jag.
Ingen fara direkt heller för den delen, datorn flyter på som den ska och klagar aldrig. [peppar peppar]

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

Jag kan bara välja mellan primär partition och utökad partition. Vad ska jag ta? Det är så att denna disk jag håller på med nu ska vara endast för lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minko
Jag kan bara välja mellan primär partition och utökad partition. Vad ska jag ta? Det är så att denna disk jag håller på med nu ska vara endast för lagring

Ska du bara ha en enda stor partition på disken? Ta primär isf.
Ska du ha en massa mindre partitioner? kör på utökade/logiska partitioner.

Att primära partitioner är till OS och utökade(med logiska partitioner) till lagring håller jag inte med om.
Jag har bara primära partitioner på mina diskar och det funkar perfekt.

Ska du ha fler än 4 partitioner på disken så måste du skapa utökade partitioner. Skapar du en primär och resten logiska blir det lite lättare att lägga till fler partitioner senare om du vill ha många partitioner på disken
Men vet du att du ska ha 4 partitioner eller färre finns det egentligen ingen anledning att skapa utökade och logiska partitioner.

Permalänk
Medlem

Primära partitioner är de partitioner som ingår i MBR:s partitionstabell. Av de primära kan en vara av typen utökad. Den första sektorn på en utökad partition innehåller en ny partitionstabell, som liksom den på MBR kan innehålla 4 partitioner, varav en utökad.
Logiska partitioner är de partitioner, som ingår i en utökad partitions partitionstabell och finns på utrymmet, som upptas av den utökade partitionen. Totalt kan det finnas maximalt 16 partitionstabeller på en ATA-disk (4 på SCSI).

För varje utökad partition går en cylinder utrymme förlorat. Detta för att en partition alltid måste börja vid en cylindergräns. Om man inte behöver mer en fyra partitioner på disken lönar det sig att ha alla som primära.

Visa signatur

Fagerja