Permalänk
Medlem

Testbygge / Plexiglas HTPC (Bilder)

Tjenare
För tillfället använder jag en gammal Dell Dimension 8250 som htpc men den är ju inte särskillt snygg/smidig att ha brevid tv:n. Jag tänkte därför bygga om Dell datorn till en liten htpc burk i plexiglas.
Jag jobbar hos en plastgrossist så det kändes själklart att jag skulle bygga datorn i akryl. Jag hittade lite Plexiglas Grå 807 8mm bland allt spill. Eftersom jag satt på jobbet när jag kom på idén så hade jag ingen aning om dimensionerna på mitt moderkort, nätagg etc. Jag fick helt enkelt köra på ett ungefär när jag kapade upp plattorna.

Jag har aldrig byggt något chassie innan vilket begränsar mina kunskaper en hel del, så detta fick bli ett testbygge.

en liten skiss jag gjorde hastigast på jobbet

när jag kom hem märkte jag att mina riktningar inte passade men så här får det bli

80mm fläkthål med hjälp av dosan

bakstycke

dremlat ut första hålet. ser ut som stryk. lyckades även knäcka plexit

det fixas snabbt med lite akryllim Acrifix 107 (obs innehåller Diklormetan som är cancerogent)

filen gick rakt av

Efter det här tröttnade jag. allt såg bara fult ut och jag orkade inte dremla i 8mm plexi längre så jag slutade. Dagen efter lånade jag sticksåg av en snubbe på jobbet och det gick genast mycket smidigare, fast resultatet blev inte mycket bättre.
Jag glömde att ladda kameran så det blev inga bilder från resten av byggandet.

när jag limmat ihop lådan (med samma lim som innan) var det dags att installera komponenterna

snygg fästanordning för fläkten

hittade en powerknapp i en gammal dator på jobbet

the setup

Det var allt.
Resultatet blev ingen vidare men nu jag har lärt mig lite iaf. Har beställt en moderkortsplatta som jag skall använda vid det riktiga bygget. Jag kommer nog att flytta runt nätagget nästa gång så att alla sladdar går ut där bak.

Permalänk
Medlem

snyggt! lådan blev ju riktigt diskret och fin. det är sånna här lådor man blir glad av att se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nice! Helt rätt, blir det fel då äre bara koppla av, ta en kebab å glo på tv

Visa signatur

Det du inte vet, lider du inte av.

Permalänk

är plexit så mörkt eller sitter skyddplasten kvar? 8mm är rätt tjock har 3-4 här hemma och det räcker got och väl

edit: ingen fläkt som blåser in??

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
är plexit så mörkt eller sitter skyddplasten kvar?..

Det är plexit som mörkt rakt igenom

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
ingen fläkt som blåser in??

Fläkten på baksidan blåser in genom cpu kylaren