Nätagg saftigt nog för 267w peltier?

Permalänk
Medlem

Nätagg saftigt nog för 267w peltier?

Skulle behöva driva en 267w peltier + ett datorsystem med ett endaste nätagg, så billigt som möjligt. Räcker 2x20A-rails på 12v på ett nätagg för att driva peltiern om den körs i 12v? Fattar inte riktigt hur man räknar ut sånt där

Vet att man kan bygga ett eget nätagg för att driva peltiern men hur dyrt blir et + hur svårt är det? (kan grundläggande elektronik + lödkunskaper) men kan lära mig snabbt.

//apan

Permalänk
Medlem

Det räcker inte om man räknar på att peltiern drar all ström från 12V.

267W / 12V = 22,3A

Den ena "railen" är till CPUn och är via 4-pinskontakten i moderkortet.
Den andra är till resten. Ingen av dem kan förse dig med mer än 20A dock, därefter bryts strömmen, om nätagget är konstruerat enligt ATX-specarna (i de nya är detta krav på max 20A inofficiellt borttaget, så det är lite av en djungel..).

Jag undrar om denna externa "låda" kan förse dig med det som behöver? Jag såg ingenstans om den ger ut 12V, men den BÖR göra det. Maila och fråga kanske. Den är dock dyr som fan.

http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=3&...

Annars brukar t.ex. elfa eller kjell & co ha nån form av transformator att köpa.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det räcker inte om man räknar på att peltiern drar all ström från 12V.

267W / 12V = 22,3A

Den ena "railen" är till CPUn och är via 4-pinskontakten i moderkortet.
Den andra är till resten. Ingen av dem kan förse dig med mer än 20A dock, därefter bryts strömmen, om nätagget är konstruerat enligt ATX-specarna (i de nya är detta krav på max 20A inofficiellt borttaget, så det är lite av en djungel..).

Jag undrar om denna externa "låda" kan förse dig med det som behöver? Jag såg ingenstans om den ger ut 12V, men den BÖR göra det. Maila och fråga kanske. Den är dock dyr som fan.

http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=3&...

Annars brukar t.ex. elfa eller kjell & co ha nån form av transformator att köpa.

Det står ju att det gav 15A max på 12V duger inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Det står ju att det gav 15A max på 12V duger inte.

Det jag länkade till består av två delar. Ett externt nätagg som transformerar ned 230 VAC till X VDC, förhoppningsvis 12 VDC! Sen har det interna nätagget som uppgift att bryta upp detta till de olika spänningarna, därbland maximalt 15A till 12V. Du kommer alltså bara behöva använda den externa delen av detta nätaggs-kit.

Detta fungerar FÖRUTSATT att den externa "tegelstenen" ger ut 12V, och inte 19V eller något sådant.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det jag länkade till består av två delar. Ett externt nätagg som transformerar ned 230 VAC till X VDC, förhoppningsvis 12 VDC! Sen har det interna nätagget som uppgift att bryta upp detta till de olika spänningarna, därbland maximalt 15A till 12V. Du kommer alltså bara behöva använda den externa delen av detta nätaggs-kit.

Detta fungerar FÖRUTSATT att den externa "tegelstenen" ger ut 12V, och inte 19V eller något sådant.

EDIT:
jag hittade guiden och har utifrån den fått ihop dessa komponenter. Jag är väldigt osäker på allt förutom transformatorn. Något el-snille får gärna kolla om det är bra eller inte. (Mina polare som går siste året på EL-programmet dög inte). xD

56-138-15
70-046-74
67-163-93
33-184-66