Permalänk

extern DVD-brännare bygge!

Tja swec!

Hade tänkt dra igång ett nytt litet "bygge" då min bordsfläkt snart är klar!
Jag har ingen plats i chassit för min dvd-brännare, och skulle verkligen ha nytta av den. Så jag tänkte göra den extern!

Att helt enkelt köpa en färdig låda känns alltför simpelt! Så att bygga en egen var enda alternativet.

Vad behöver jag? Vi kan ju börja med signalkabeln, IDE. jag vet att jag inte kan förlänga IDE-kabeln såpass mycket som jag skulle vilja kunna, så efter lite letande hittade jag den här! Dock låg den bland hårddisktillbehör, borde funka.

http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=USB-IDE

Sen är det ju elen! Har inte en aning om vilken spänning den ska ha, antagligen en blandning mellan 5V/12V. Hjälp? Drar man elen i den där USB/IDE omkopplaren också eller är det bara signal? Det är väl 6V i USB2.0?

Sista frågan, värmeutväcklingen! Kan jag göra ett skal som är helt omslutet, eller behöver jag bråka med fläktar osv?

Tack så mycket!

Fredrik

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Jag har testat att kapsla in en cd-läsare med isolering och sedan kopplade jag in den och mätte tempen, och den gick inte upp allt för mycket, så det vore funka. Ha lite koll på temperaturen bara så den inte blir alldeles för varm.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

XYZ-saft# Okej, använder min dvd-brännare väldigt korta tider ändå!

edit: ingen som vet hur jag ska ordna strömförsörjningen?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

det brukar finnas sånna där usb-ide kablar komplett med en liten nätdel som passar hdd:s och cd:s på tradera. Finns nog i några datorbutiker med om du letar.

Lycka till å posta bilder!

Permalänk
Medlem

Det finns sånna på gtek.se om jag inte har förstått fel med vad du menade.
En sådan här till exempel. Står att det ska medfölja nätdel.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk

hez# de kan du ge dej på

XYZ-saft# Kommer nog beställa en sådan, en kompis (Exsmex på swec.) kommer annars hjälpa mig löda om en 12volts adapter, men det där verkar smidigare (och billigare).

Hoppas beställningen kommer bli av innan helgen!

mvh
fredrik

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT