Recension på prestanda mellan core 2 duo och Turion64 X2 TL-60 med bilder!!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
Core 2 duo är INTE 64 bitars, intel har ingen framtagen 64bitar cpu på marknaden vare sej 2 år tillbaka eller förrens NÄSTA ÅR!.

---- MASSA TEXT------

men sålänge du klarar av engelska lika bra som en engelskman, spelar det någon roll? :). skoja bara... men då betyder det altså att Core2Duo får sämre än amd i 64bits tester, eller är emuleringen bättre än riktigt? nån som vet?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
Core 2 duo är INTE 64 bitars, intel har ingen framtagen 64bitar cpu på marknaden vare sej 2 år tillbaka eller förrens NÄSTA ÅR!.

Tror ni mej inte??

Läs detta:

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/37587/

http://en.wikipedia.org/wiki/AMD64#Differences_between_AMD64_...

CITERAT:

Ungeför som, du kan läsa engelska, men du är ju inte engelsman bara för det!!

viktigpetter då, 64-bit kompatibel, Nöjd nu (samma skit)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Om du kan läsa engelska, om du kan prata engelska, om du förstår engelska, spelar det någon roll om man inte är engelsman då?

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
viktigpetter då, 64-bit kompatibel, Nöjd nu (samma skit)

Vadå samma skit... antingen ÄR det en 64 bitars processor eller så är det INTE det.

Och amds riktiga 64 bitares processorer är ju bra mycket mer avancerade än intels "låtsas" 64 bitare.... en såkallad WANNABE.. hehe

DANNE_JAHA: Mycket riktigt får c2d tillsammans med alla intels emt64 versioner sämre prestanda i win xp 64 tillexempel, Dom går till och med sämre i 64 bitars windows än vad dom gör i ett 32 bitars vanligt windows xp, efterssom dom "emulerar" alltså en process som gör att det tar längre tid för den! Det står i länkarna som jag klistrade in här ovan.

ERLESAND: c2d kan läsa 64 bitars, men kan varken prata eller förstå den... catch my drift??

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
Vadå samma skit... antingen ÄR det en 64 bitars processor eller så är det INTE det.

Och amds riktiga 64 bitares processorer är ju bra mycket mer avancerade än intels "låtsas" 64 bitare.... en såkallad WANNABE.. hehe

DANNE_JAHA: Mycket riktigt får c2d tillsammans med alla intels emt64 versioner sämre prestanda i win xp 64 tillexempel, Dom går till och med sämre i 64 bitars windows än vad dom gör i ett 32 bitars vanligt windows xp, efterssom dom "emulerar" alltså en process som gör att det tar längre tid för den! Det står i länkarna som jag klistrade in här ovan.

ERLESAND: c2d kan läsa 64 bitars, men kan varken prata eller förstå den... catch my drift??

Intressant måste jag säga.. jag trodde faktiskt Intel gjorde C2D till en äkta 64bits proccessor.. eftersom jag vet att dom haft emulering på tidigare proccessorer.. Men inte det? Förstår mig inte riktigt på intel.

Nåja.. Power to AMD!

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
Vadå samma skit... antingen ÄR det en 64 bitars processor eller så är det INTE det.

Och amds riktiga 64 bitares processorer är ju bra mycket mer avancerade än intels "låtsas" 64 bitare.... en såkallad WANNABE.. hehe

DANNE_JAHA: Mycket riktigt får c2d tillsammans med alla intels emt64 versioner sämre prestanda i win xp 64 tillexempel, Dom går till och med sämre i 64 bitars windows än vad dom gör i ett 32 bitars vanligt windows xp, efterssom dom "emulerar" alltså en process som gör att det tar längre tid för den! Det står i länkarna som jag klistrade in här ovan.

ERLESAND: c2d kan läsa 64 bitars, men kan varken prata eller förstå den... catch my drift??

saken är väll den att C.2.D. är byggd i 64-bit arkitektur, vilket gör att man kan använda 64-bit OS.

men skit samma, det viktiga, det som avgör matchen är att,

1: Intels mobila core 2 duo vinner över Amd turion (har dom alltid gjort)

2; Intels vanliga (tex X6800,E6600 osv), vinner ÄNNU större över amd X2, FX eller vad dom nu heter.

så snälla spara ditt amd tjavs till nånn annan.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
saken är väll den att C.2.D. är byggd i 64-bit arkitektur, vilket gör att man kan använda 64-bit OS.

men skit samma, det viktiga, det som avgör matchen är att,

1: Intels mobila core 2 duo vinner över Amd sunkiga turion (har dom alltid gjort)

2; Intels vanliga (tex X6800,E6600 osv), vinner ÄNNU större över amd sunkiga X2, FX eller vad dom nu heter.

så snälla spara ditt amd tjavs till nånn annan.

Vistt du kan använda 64 bit os på c2d... men den presterar sämre i 64 bit os än i 32 bit os..

Orkar inte ens svara på dina inlägg mer.. höll på att skriva nått dumt nu, men jag låter bli..

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk

Vissa gillar intel, vissa gillar amd! så är det bara

Visa signatur

/Hampa87

Permalänk
Inaktiv

men seriöst... finns där inga tester på vem som presterar bäst i 64bit då? :s

Permalänk
Medlem

KSMB:

Visst är core 2 duo bättre än AMDs X2 processorer. Men X2 är faktiskt AMDs "förra" generation medan c2d är Intels nya. När AMD släpper K8L så blir det mer intressant att se jämförelser.

Hur som helst, c2d är bättre än x2 så ja tror knappast ngn idag blir besviken på att ha en sådan ändå, eller ens märker av emuleringen. Hur som helst, om man vet med sig att man ska köra många 64bitsapplikationer och Windows vista snart med t.ex. 3dsmax 64-bitars etc, så kan det ju vara bra att ha skillnaden i bakhuvudet.

Men testerna visar iaf hittils att på laptops e det mindre skillnad än på desktops. Själv har jag en TL56, dvs modellen under TL-60.

Visa signatur

Vi befinner oss i en galaktisk istid...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AKing
KSMB:

Visst är core 2 duo bättre än AMDs X2 processorer. Men X2 är faktiskt AMDs "förra" generation medan c2d är Intels nya. När AMD släpper K8L så blir det mer intressant att se jämförelser.

Hur som helst, c2d är bättre än x2 så ja tror knappast ngn idag blir besviken på att ha en sådan ändå, eller ens märker av emuleringen. Hur som helst, om man vet med sig att man ska köra många 64bitsapplikationer och Windows vista snart med t.ex. 3dsmax 64-bitars etc, så kan det ju vara bra att ha skillnaden i bakhuvudet.

Men testerna visar iaf hittils att på laptops e det mindre skillnad än på desktops. Själv har jag en TL56, dvs modellen under TL-60.

C2D och X2 är faktiskt samma generation, skillnaden är att AMD släppte sin nya processor tidigare än Intel för att kunna bita tag i en större del av marknaden skulle jag anta

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

de kanske e skillnad hit o dit, hur som helst piskar core amd när det gäller batteri tid, hade först x2 dator a 2 h batteri tid, nu har jag core på 4 timmar TACK

Permalänk
Medlem

Hmm, bra att jämföra processor med grafiktester..

Har just fått en HP NC6400 med en intel core 2 2,0ghz och den är grymt snabb. Den känns iaf snabbare än min farsas hp dv 9xxx med turion64 x2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Hmm, bra att jämföra processor med grafiktester..

Har just fått en HP NC6400 med en intel core 2 2,0ghz och den är grymt snabb. Den känns iaf snabbare än min farsas hp dv 9xxx med turion64 x2.

vilken av processorerna var det i den då?? var det lika mycket minne? lika snabba hdd?

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem

Säg att Intels EMT64 är sämre på 64-bitars efter att ni läst detta test...
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2duo-64bit_4...

ps. kolla inte bara på första sidan jag länkat till, finns fler
ds.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

hmm.. ok..jag ger med mej när det gäller c2d:s värsting.. den verkar ju vara så pass snabb att den kan kompensera emuleringen och ändå vara snabbare i vissa fall.. bra gjort intel. dock sunkigt att jämföra en värsting duo core mot en single core!

MEN... nu pratar vi dessutom bärbara processorer och inte stationära processorer. och där ligger amd fortfarande hästlängder före när det gäller prestandan i 64 bit. hade jag haft en videokamera hade jag med nöje demnstrerat prestandaskillnaden i vanliga xp 32 bit och vista 64 bit det är stor skillnad!

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
vilken av processorerna var det i den då?? var det lika mycket minne? lika snabba hdd?

Tror han har samma som du har i din sign, iaf lika mkt minne och samma graffe. CPU är jag osäker på men har för mig det var den..

Då har han ändå dubbelt så mycket minne som i min NC6400..

Observera att jag inte har gjort några avancerade jämförelser, utan bara skaffat mig ett intryck utifrån normal användning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Tror han har samma som du har i din sign, iaf lika mkt minne och samma graffe. CPU är jag osäker på men har för mig det var den..

Då har han ändå dubbelt så mycket minne som i min NC6400..

Observera att jag inte har gjort några avancerade jämförelser, utan bara skaffat mig ett intryck utifrån normal användning.

ok.. var bara kul att veta, för prestandan verkar skilja även på identiska datorer.... vet inte varför.

Var inne och kände på datorer på olika butiker, och från ena till andra butiken kunde det skilja som på en p3 och c2d i snabbhet fast att det var exakt lika datorer...

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR Axis
hmm.. ok..jag ger med mej när det gäller c2d:s värsting.. den verkar ju vara så pass snabb att den kan kompensera emuleringen och ändå vara snabbare i vissa fall.. bra gjort intel. dock sunkigt att jämföra en värsting duo core mot en single core!

MEN... nu pratar vi dessutom bärbara processorer och inte stationära processorer. och där ligger amd fortfarande hästlängder före när det gäller prestandan i 64 bit. hade jag haft en videokamera hade jag med nöje demnstrerat prestandaskillnaden i vanliga xp 32 bit och vista 64 bit det är stor skillnad!

he he, du vill fortfarande inte ge dig a n g Amd. men det är rätt, man ska inte ge sig om man tror på en sak.

om du skulle köpa en laptop, vad tittar du då på hos processorn.
jag tittar efter 3 saker i allafall.

¤ Batteritid

¤ Snabbhet

¤ Buffring (bra L2-cache)

och där min vän så ligger Amd efter, så enkelt är det.
Faktum är faktiskt att Intel alltid har haft bättre mobila processorer, kommer ihåg när man använda sin första pentium M 2.0ghz, jäklar så bra den var. efter den hade jag en Acer med turion 2.0ghz, inget större fel på den, absolut inte, men Centrinon var klart bättre.

sen att core 2 duo presterar "hästlängder" sämre i ett 64-bit OS (som jag vet det inte gör), är för mig helt ointressant. jag vet att den dagen jag vill köra med 64-bit OS så kommer det funka galant.

det är säkert rätt många här på forumet som kör XP 64-bit med sina core 2 duo med grymt bra resultat, eller.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Jag är helt övertygad att alla här kommer att ha bytt bärbar minst en gång till innan de kör ett 64bitars OS, så det spelar ju ingen roll alls hur det presterar i ett sånt os.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Jag är helt övertygad att alla här kommer att ha bytt bärbar minst en gång till innan de kör ett 64bitars OS, så det spelar ju ingen roll alls hur det presterar i ett sånt os.

DONT COUNT ON ME !

välkommen till "hataVistaklubben".

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Jag är helt övertygad att alla här kommer att ha bytt bärbar minst en gång till innan de kör ett 64bitars OS, så det spelar ju ingen roll alls hur det presterar i ett sånt os.

Med tanke på att många datorer som säljs nu kommer med gratis uppdatering till Vista så tvivlar jag på att du har rätt. (utgår då från att det är smidigt att få 64 bits version av denna )

Permalänk

hur är det med värmeutveckligen?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan raida hårdiskarna på Hp 9091?

Permalänk
Medlem

Intressan diskussion. Är det någon som har jämnfört dessa processorerna i spel? Är det någon skillnad?

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dysso
Med tanke på att många datorer som säljs nu kommer med gratis uppdatering till Vista så tvivlar jag på att du har rätt. (utgår då från att det är smidigt att få 64 bits version av denna )

Just det, uppdatering, eller uppgradering som det stod, alltså inte standalone-version. Vem fan vill ha det?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.