Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic värt priset?

Permalänk
Medlem

Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic värt priset?

Hej!
Funderar på att köpa Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic.
Kostar 1169 kr på webhallen vilket inte är lite. Mitt förra kostade 99kr

Features:
• Världens snabbaste ljudprocessor för snabbare spel,i motsvarande en Pentium 4 3.6GHz och 24 gånger mer kraftfulll än i Sound Blasterl Audigy

Låter jätte bra!

Permalänk

beror väl på om du spelar mkt så att du kan utnyttja eax 5 och om du har skapliga högtalare/surroundanläggning

Permalänk

Köp det bulk-packat på www.multitronic.se, 784 kr inkl frakt. Ska själv göra det på måndag....!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nightdriver
Köp det bulk-packat på www.multitronic.se, 784 kr inkl frakt. Ska själv göra det på måndag....!

Eller ännu billigare på Levitech (709 kr):

http://www.levitech.se/showProd.asp?prodid=516587&cat1=1&cat2...

Edit: Oops.. såg att du skrev inkl. frakt

Permalänk
Medlem

Köpte den. Men den funkar inte. Kortet hittas i Windows men inget ljud kommer. Verkar vara ett vanligt fel. Ringer Creative på måndag

Permalänk
Medlem

Samma fel här

Skitkort jäkla stul

Permalänk

installerat drivrutinerna?:)

Permalänk
Medlem

Självklart!

Permalänk
Medlem

Ljudet blev bra mycket mer detaljerat med ett extrememusic än med mitt integrerade när jag uppdaterade min HTPC lite helt klart värt de 800kr som kortet kostade. Fast jag får bäst filmljud ifall jag matar ut bitstreamen och låter yamaha rx-v657 decoda ljudet. (inte använda creatives inbyggda med 7 analoga kablar...)

Permalänk
Medlem

Enligt min erfarenhet så är Creative = krångel.

Trasiga produkter, dåliga drivrutiner, dålig support, värdelösa drivrutiner.

Om man vill ha bra ljud så är ju det Creative som gäller MEN vad jag vet så är Creative bara krångel så är det värt det?

Aldrig mer Creative!

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Enligt min erfarenhet så är Creative = krångel.

Trasiga produkter, dåliga drivrutiner, dålig support, värdelösa drivrutiner.

Om man vill ha bra ljud så är ju det Creative som gäller MEN vad jag vet så är Creative bara krångel så är det värt det?

Aldrig mer Creative!

Finns det några alternativ till Creative ens?
Jag är själv sugen på att updatera mitt ljudkort, kör för tillfället med ett Creative Audigly 2. Och har tittat lite på dessa X-Fi kort som creative har numera.
Fast jag har också hört att de ska krånga lite sådär lagom (om man utrycker sig lite milt).

Visa signatur

In Tyler we trusted

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stalinn
Finns det några alternativ till Creative ens?
Jag är själv sugen på att updatera mitt ljudkort, kör för tillfället med ett Creative Audigly 2. Och har tittat lite på dessa X-Fi kort som creative har numera.
Fast jag har också hört att de ska krånga lite sådär lagom (om man utrycker sig lite milt).

Dom är absolut trubbel. Vänta tills jag ringer och skäller på deras support och ser vad som händer. Kortet fungerar ju inte!

Permalänk
Medlem

Bra ljud har dom, men också en del strul som sagt.
Jag kan t e x inte utnyttja alla mina 4GB minne, om jag vill ha 5.1-ljud.
Lägger jag till /MAXMEM=4096 i boot.ini funkar det dock fint igen. Men då tror ju Windows att jag bara har 3GB.
Kanske skall lägga till att jag kör XP x64.

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk
Medlem

ja ja krånglet känner vi till, men finns det verkligen inga bra alternativ till Creative?
Komplett har ju TerraTec, i ungefär samma prisklass som X-Fi korten.
Jag har däremot inte hört någoting om TerraTec tidigare. Är det något att ha eller ska man trots allt krångel ändå satsa på yterliggare ett Creative kort?

Visa signatur

In Tyler we trusted

Permalänk

Mitt X-Fi music har funkat 100 procent från första sekunden......kanske är jag lyckligt lottad. Hade ett SB live 5.1 tidigare och det funkade oxå perfekt.

Permalänk
Medlem

Har själv haft 3st Creative kort har alltid funkat perfekt.

Visa signatur

Amd athlon64 x2 6000+|2st 80gig maxtor, 1st 250 gig seagate| Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400|Ati radeon x1950pro 512mb|Asus M2n-e Sli|X-fi Extreme gamer|

Permalänk
Medlem

har haft 3 st ljudkort 1 st dvd (som dom fick skicka nya för alla var trasiga så det blev 3 trasiga och 1 fungerande som nu är trasig) en kompis med muvo som gick sönder och en kompis som har fått en Zen som jag tror kommer att gå sönder för batteri luckan började knaka idag.

Ps. Jag fick en fjärr som inte fungerade i xp med dvdn och ett mpeg2 kort som krånglade fruktansvärt.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

måste bara säga att mitt x-fi inte har krånglat alls, o de är otroligt mycke bättre ljud än de integrerade i m2n-e

Permalänk
Medlem

Inte mitt X-Fi XtremeMusic heller

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Jag har just beställt ett Creative X-Fi Xtreme Fatal1ty hoppas det inte krånglar...
Btw. är det nåt särskilt man ska tänka på då man satt i det nya kortet?? Jag kör just nu med mitt integrerade Realtek (P5W DH Deluxe)... Och kan jag sätta i headsetet där fram på chassit och få ut bra ljud via ljudkortet??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kocke89
Jag har just beställt ett Creative X-Fi Xtreme Fatal1ty hoppas det inte krånglar...
Btw. är det nåt särskilt man ska tänka på då man satt i det nya kortet?? Jag kör just nu med mitt integrerade Realtek (P5W DH Deluxe)... Och kan jag sätta i headsetet där fram på chassit och få ut bra ljud via ljudkortet??

Det enda är väl att komma ihåg att stänga av det integrerade, men det visste du väl redan.

Visa signatur

P180B, Tagan Easyconnect 580W, E6750, Gigabyte P35-DS4, 8GB GSkill PQ PC2-6400, Gainward 8800GTS, Scythe Mine, Creative X-FI XtremeMusic

Permalänk
Medlem

Jo... men det ör väl bara att inaktivera det??

Permalänk
Medlem

mitt xtreme har fått mkt stryk inne i datorn av damm o vårdslöshet, och det fungerar hur bra som helst, inga probs, enda jag hatar är att om explorer.exe stänger av så försvinner mjukvaran för kortet och man måste logga ut och in

Permalänk
Medlem

Mitt kort verkade helt dött när jag använde den gröna kontakten på kortet men när jag bytte till den svarta så fungerade det. Vet inte om det spelar nån roll vilken man använder.

Permalänk
Medlem

Är jävligt nöjd med mitt X-fi och har aldrig haft problem med något ljudkort från Creative. Rekommenderar köp...

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

köpte ett Creative SoundBlaster X-Fi Xtreme Gamer för 869:- (fraktfritt med rabattkod "fritt07") http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1127882 för några dagar sedan. Blev en stor skillnad mot mitt gamla Sound Blaster Live! 5.1 med KX project drivrutiner. Aldrig hade jag kunnat ana att det var mitt ljudkort som gav mig låga fps i WoW. Spelet flyter väldigt (cirka 20% bättre (taget ur luften)) mycket bättre.

Ljudet: Det var speciellt soundstagen som ökade väldigt mycket vid musiklyssnande. Dessutom klarar det här kortet att hålla isär instrumenten vid komplexa passager mycket bättre än mitt gamla Live!. Har inte testat hur bra det driver hörlurar då jag använder en amplifier för att förstärka/förbättra ljudet.

Om budgeten klarar av det så verkar Auzentech HDA X-Meridian 7.1 http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1127852&ReferId=36 vara ett mycket bra ljudkort, både för spel (5-15% sämre prestanda än x-fi dock), musik och film.

Har inte haft några som helst problem med drivrutiner eller annat. Fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är också kanon-nöjd med mitt Xtreme music, har äntligen fått igång surround i alla 4 högtalare och ljudet i musik och spel är mycket bättre än tidigare (hade ett SB-live). Har aldrig krånglat, kör med drivrutinerna som följde med.

Permalänk
Medlem

Har extreme music kortet, totalnöjd med det!

Permalänk
Medlem

Fick hem kortet i fredags, är mer än nöjd kan jag säga.