Permalänk
Medlem

Gött! hah!

Tack allesammans! är så mycket gladare nu : ) men jag sa snacka med läraren på torsdag, ska försöka klämma in Fysik A och B lite senare och Kemi A , som individuella val : )!

Glad filip!

Visa signatur

Active Directory, *Suck*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av F1113
Gött! hah!

Tack allesammans! är så mycket gladare nu : ) men jag sa snacka med läraren på torsdag, ska försöka klämma in Fysik A och B lite senare och Kemi A , som individuella val : )!

Glad filip!

Glöm inte bort Matte D (och eventuellt Matte E) också.

Permalänk
Medlem

Kan hålla med om mycket av det som sägs. Själv hade jag tokigt svårt för Matte A och B. Resten av de mattekurser jag läst ända in i 4:e universitetsåret har inte varit några större problem.

Jag läste Samhälle i gymnasiet för att sedan välja en Utbildning till högskoleingenjör inom datateknik där man läste basåret inbakat.
Blev lite slitsamt men det gick vägen, nu 4 år senare har man jobb som utvecklare.

Lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Matten är nog inget problem att baka in. Jag är inget mattegeni (även om jag förstår gymnasiematte väldigt lätte) och jag snackade med min lärare så jag läste matte D parallellt med C. Alltså det program jag gick hade matte C under hela 3:e året, men det var först på våren som jag också blandade in matte D. Gick bra det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack! : ) ska tänka på matten med! no worries!

Godnatt allesammasn! : ) tack än en gång!

Filip

Visa signatur

Active Directory, *Suck*

Permalänk
Medlem

Måste komma in och spräcka en liten bubbla som bildats här dock
Som många säger så är inte Matte C-D på gymnasiet speciellt svåra kurser om man anstränger sig.

Matten du behöver som t.ex. civ.ingenjör i datateknik däremot ÄR svår, och kräver rejäla ansträngningar för att klara. Dessutom är det mycket, tror jag läst 30p matte so far ungefär (motsvarar 0.75 års heltidsstudier) och är inne på mitt tredje år uppe på LTU. Rent generellt så är intagningsproblem inga problem för civ.ingenjörsutbildningar inom datateknik. More or less alla kommer in sågott som överallt, många platser finns.

Men alltså... har man svårt för matte ska man inte läsa till civilingenjör. Jag gled igenom mattekurserna på gymnasiet (MVG i A-E + diskret) utan några som hellst problem, och hoppade sen direkt på universitetsstudier. Här har jag fått kämpa som faaaan för att klara mina mattekurser. Har nu klarat alla dom 6 kurserna jag läst men har min-betyg (3a) i 4 av dom tyngre kurserna (räknar bort statistik och diskret matte). Allt som allt har jag skrivit 6 omtentor i matte-kurser också så ptja... det är inte helt trivialt.

Rekommenderar dock ABSOLUT högskolestudier/universitetsstudier om du vill bli programmerare då man lär sig galet mycket, men alltså... tempot är högt. Gymnasiet är ett skämt egentligen liksom, 95% av det du lär dig där inom naturvetenskapliga områden kommer direkt att ersättas av mer indepth info från universitetet. Klart att baskunskaperna behövs innan men det är verkligen ett helt annat tempo.

Kan tillägga att vi var 20 i min årsgrupp när jag började plugga för 2.5 år sedan och nu är vi 8 MÅNGA hoppar av första året pga tempot i dom teoretiska kurserna.

I alla fall... om du tänker på plugga till civilingenjör så var beredd på att vissa kurser är fruktansvärt tunga jämfört med allt på gymnasiet men att du till skillnad ifrån gymnasiet faktiskt kommer lära dig saker ( )

Permalänk
Medlem

Jag tycker det var en jäkla skillnad på matten på gymnasiet och den på högskola. Menar, på gymnasiet kretsar det mesta kring att nöta in formler (åtminstone där jag gick) medan man på högskola/universitet får lära sig från grunden. Ta bara en trivial sak som andragradsekvationer, hur korkat på en skala 1-5 är det inte att lära sig pq-formeln, istället för hur det "egentligen går till"? Nej, jag tror att många liksom mig först på högskolenivå får upp ögonen för matematik, och att MVG på matte A-E verkligen inte är någon nödvändighet.
Att man behöver lägga ner tid ska man inte sticka under stolen, men det är roligare att lära sig matematik än räkning.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU