Permalänk
Hedersmedlem

Eheim 1048 knarrar - för svag?

Tjena! Jag har ett vattenkylt system bestående av ett Antec P180, Waterchill Black Ice Xtreme, Innovacool V3, en 5,25" plexitank och en Eheim 1048-pump.

Radiatorn sitter längst ned, pumpen hänger monterad i gummiband under DVD'n, ungefär i mitten av chassit, ovanför pumpen sitter CPU-blocket och längst upp sitter plexitanken.

Den här setupen (och liknande andra - jag har kört vattenkylning i många år nu) har alltid funkat fint. Jag har förr i tiden råkat ut för att min Eheim 1048 börjat "knorra" och har då lindat gängtejp runt Impelleraxeln för att få den stumt fäst och det har löst problemet.

För ett tag sedan började dock pumpen knorra riktigt högljutt igen och att sätta fast impellern har inte hjälpt. Jag har tömt systemet på vätska åtskilliga gånger och försökt lufta ur det så gott som möjligt, men det har inte hjälpt.

Så igår köpte jag en helt ny 1048-pump och tänkte att det skulle lösa problemet. Den knorrar dock på samma sätt som den gamla. Jag lindade gängtejp för att få fast impellern, men det fungerande inte heller denna gång. Jag har luftat ur systemet på åtskilliga sätt, t.o.m haft det upp och ned och luftat genom tömningsslangen för att få ur all luft ur radiatorn.

Nu är jag helt less efter en hel dags idoga försök. Visst, all luft kanske inte är ur, men det har alltid fungerat förr. När jag precis börjar fylla i vätska och pumpen sätter igång så är det bra fart och flöde på den, men när systemet börjar bli fullt så ser jag att den pumpar riktigt klent, plus att den knorrar.

Jag antar att min 1048 helt enkelt är för klen för att driva mitt system? Det enda konstiga är att en 1048 har pumpat utmärkt i samma system i nästan ett år tidigare (den här setupen).

Jag orkar nu inte mer och tänkte att jag skulle köpa en 1250 istället. Jag ser dock att den är ganska mycket större än 1048 och undrar då om den får plats monterad på samma sätt. Jag antar att den inte heller använder en likadan "monteringsplatta" som 1048? Jag har nämligen fäst mina gummiupphängningar i en sån platta och skulle vilja använda samma. Dessutom är 1250 hyfsat dyr, så jag funderar på en Hydor Seltz L30 istället.

Vad säger ni om det? Tror ni att min 1048 helt enkelt är för klen? Finns det någon sista grej jag kan försöka? Om inte, ska jag satsa på en Hydor L30, en Eheim 1250 eller något annat?

Tacksam för alla svar! Jag är såå trött på det här knorrandet.

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity

Permalänk
Medlem

Funderar lite här....om det har funkat förut, så ska det väl funka nu oxo?
Mycket skit i slangarna? Du har naturligtvis gjort rent allt....
Eftersom det är en renodlad(nästan då då) akvarie-pump så tycker jag du ska söka på såna sidor: http://www.saltvattensguiden.se/ http://www.zoopet.com/ tex

hoppas du hittar nåt , jag har precis köpt samma pump till mitt, den är ju känd som en "kvalitets-pump"

Visa signatur

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"

Permalänk
Hedersmedlem

Jag gjorde som så att jag limmade fast impellern på axeln med super epoxy. Det som då hände var att pumpen först inte pumpade någonting pga mycket luft i systemet och pumpen blev helt uppbromsad.

Efter det började jag lufta systemet mycket noggrannt (och omständigt) och efter mycket om och men började den pumpa runt vattnet och mer och mer luft kom ut.

Till sist var pumpen återigen helt tyst pumpade på. Tydligen så räckte det inte med gängtejpen som jag kört med tidigare, av någon anledning.

Skönt att det löste sig, i alla fall. Jag avbeställde den Hydor Seltz L30 som jag hade tänkt att byta till.

Den hade säkert gett bättre flöde, men det här funkar bra nu.

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity

Permalänk
Medlem

Att den inte pumpade alls måste väl bero på att axeln sitter fast i gummibussningarna? Den ska ju snurra runt axeln och inte i bussningarna.
Varför vill du ha den fast runt axeln?
Fast o andra sidan spelar det kanske inte nån roll om pumpen blev tyst o gör det den ska!
E du nöjd med pumpen annars? Räcker den till ditt system, många kör med 1250:n som pumpar det dubbla....

Ps -Finns plexitanken att köpa i sverige?

Visa signatur

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, jag tror du missförstår. Impellern sitter nu fastlimmad på magneten, så att säga. Magneten och impellern snurrar helt fritt runt en keramikstav som sedan sitter fast i gummibussningar. Anledningen till att impellern är lite lös ifrån början är tydligen för att den ska kunna släppa igenom smågrus och så. Dock har jag inget sånt i mitt system, så det borde vara lugnt

Jag antar att det som händer är att när pumpen blir väldigt belastad, pga för mycket luft i systemet, tex, så kommer en lös impeller att börja vibrera och ha sig. Därför använder man gängtejp för att fixera den. Dock hjälpte ju inte det för mig så jag limmade fast den.

I 1250 sitter tydligen impellern redan fast, har jag hört. Jag vet inte om det stämmer.

I övrigt är jag nöjd och har alltid varit det med 1048'an. Jag får vettiga temperaturer. Jag vet inte om 1250's högre flöde skulle ge mig någon faktiskt temperaturminskning i det här fallet. 1250 är ju också större, så jag vet inte riktigt var jag skulle få plats att montera den

Om jag bygger ett helt nytt vattenkylt system i framtiden så kan jag tänka mig att pröva tex en Hydor Seltz som pumpar mycket men verkar liten, smidig och tyst.

Plexitanken ska finnas i Sverige. Kolla de vanliga butikerna som säljer sånt, typ Gtek, Overclockers, Kylning.com, osv.

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningen till att impellern är lite lös ifrån början är tydligen för att den ska kunna släppa igenom smågrus och så. Dock har jag inget sånt i mitt system, så det borde vara lugnt

Hahaaa, jag ligger dubbel framför skärmen! OK nu fattar jag...

Joo 1250:n har fast axel, har precis kollat

Hittar ingen plexitank, orkar inte beställa från ytlandet, får göra en egen, har en bit lagom svart pom liggandes. Funderar på att göra en fillport oxo, verkar praktiskt och ser ballt ut!

Kan du inte lägga upp några bilder, jag behöver lite inspiration till mitt bygge:-)

Visa signatur

mvh elNico
"But they are certified... Ya Certified to remove cash from your wallot"

Permalänk
Hedersmedlem

Nu återupplivar jag den här tråden igen efter ett tags vila

Som ni kan se ovan så löste sig till sist mitt problem med knarrande Eheim 1048 när jag limmade impellern, dvs limmade fast "propellerdelen" på magneten.

Nyligen satte jag ihop ett till vattenkylt system och använde då min gamla Eheim 1048 som jag hade ersatt med en ny när jag inte kunde lösa knarrandet. Jag gjorde samma sak med den och limmade impellern på samma sätt. Nu kunde jag dock inte få bort knarrandet i alla fall. Jag fyllde på systemet och luftade ur massvis med gånger. Till sist testade jag att köra pumpen i en hink med vatten. Utan slangar var den tyst. Då testade jag att koppla på korta slangar (10mm innermått, som jag alltid kör med) som fick suga direkt i hinken och då började den genast knarra igen.

Slutsatsen jag drog av detta var då att det räcker med den ökade belastningen av att suga vatten genom slangarna för att orsaka knarrandet. Det spelar alltså ingen roll hur väl jag än luftar ur systemet. Givetvis fanns det heller ingen luft i pumpen eller slangarna när jag testkörde den i hinken.

Jag plockade då fram en Eheim 1005-pump som jag hade liggande och tittade på dess impeller. Det visade sig att den impellern inte hade några "lösa delar" och att den passade i 1048-pumpen. Dock är magneten betydligt mindre och även impellerbladen. Resultatet är förstås att pumpen pumpade betydligt mindre än med orginalimpeller, men nu var den totalt ljudlös, även när jag monterade tillbaka den i systemet.

Det finns ju liksom inget mer jag kan göra med orginalimpellern än att limma den som jag redan gjort. Den sitter helt stumt och det fungerade som sagt i min andra 1048. Att bara beställa en ny 1048-impeller känns riskabelt och jag kan inte se varför den skulle fungera.

Vad jag funderar på är om det går att montera en 1250-impeller i en 1048-pump. Jag har hört att 1250 (liksom 1005) har en impeller utan lösa delar. Dock är ju 1250-pumpen betydligt större än 1048 utvändigt, så jag misstänker att även impellern är större och helt enkelt inte passar i en 1048. Någon som vet?

Några andra tips? Tacksam för svar.

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity

Permalänk

hehe du ska se det jag driver/drivit med min 1048 så ditt system är inte för tungt.

Jag kyler CPU & diskarna nu, väntar på GTX blocket, kylde mitt 7900GTO i samma slinga förut utan problem + att jag har en 3x120mm watercool radiator & baytank givetvis.
Testa att "starta om" pumpen flera ggr, brukar hjälpa kan bli missljud ifrån dom ibland.

Imprellern passar inte 1048, 1240 är exakt lika dan som 1048 men 1/3 större helt enkelt

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Martin K:
blev den gamla 1048 pumpen med 1005 impeller tystare än din nya?

Permalänk
Hedersmedlem

1048'an med sin rätta impeller är extremt tyst när den är så tyst som den ska vara. Jag har den gummiupphäng också.

Men när jag kör med impellern ifrån 1005'an i den andra pumpen så är den åtminstone lika tyst. Kanske ännu lite tystare, men det är svårt att jämföra

Visa signatur

"Hell is where the heart is"
- Edge of Sanity

Permalänk
Avstängd

antar att jag har 1048an? det är den minsta varianten va?
jag har plötsligt sett att idle tempen har varit högre än normalt desutom knarrar pumpen som du ockås hade problem med.

fattar jag rätt att det är propellern som slirar på axeln?
alltså plast axeln som går in i motorn.
det är bara att limma dit propellern på axeln då eller?

man ser tydligt att den pumpar sämre när man kolla i tanken.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

tack för svaret, det sista blir nog att bygga vattentank på något hållbart sätt.