Ubuntu: Står att filen inte finns.

Permalänk
Medlem

Ubuntu: Står att filen inte finns.

Hejsan. Sitter och försöker installera en cs server på ubuntu men det står att filen inte existerar. Jag kan öppna textfiler och mappar som ligger i samma map men inte filen steam.
Har ordnat rättigheter och så men det står bara att den inte finns.

Vad kan det vara för fel, sitter och blir tokig här.

Permalänk
Medlem

Försöker du öppna eller köra filen? Ser du filen med ls? Om du försöker köra filen och katalogen inte finns i PATH så måste du ange komplett sökväg (absolut eller relativ). Står du i samma katalog bör du skriva ./steam

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Köra filen och den syns med ls och har fulla rättigheter. Sen står jag i samma katalog och kör ./stem och det funkar inte. Har även en fil som heter hldsupdatetool.bin och den fungerar inte heller.

Någon anna ide om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

chmod +x steam
./steam

Permalänk
Medlem

Testat den med, inget resultat.
Keep it comming

Permalänk
Medlem

Vad ger kommandot: ls -l när du står i katalogen? Kan du öppna stem med en editor (eller hexeditor)? Vad står på första raden? Felet kan bero på att stem är ett skript i ett språk, som du inte har installera.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

ls -l retunerar: -rwxrwxrwx 1 root root 7822833 2005-03-08 00:42 steam

Jag kan inte öppna med en editor då står det bara
##
Kan inte öppna dokument
Ohanterad MIME-typ: "application/x-executable"

##Edit
Hittade äntligen något på google. Verkar som det inte funkar när jag kör 64 versionen. Får tanka en 32.
Men tack för hjälpen iaf.

Permalänk
Medlem

Vad säger: sudo ./steam?

Visa signatur

must!

Permalänk

lånar tråden en stund..
jag har ett liknande problem, fast filen går inte köra. chmod -x funkar, att lista den funkar. jag har packar upp den från tar.gz format... står bara att jag får permission denied när jag kör ./steam. sudo ./steam säger att sudo: ./steam: command not found.. några ideér?

Visa signatur

amd 2200+, 1024 ddr, geforce 4 4200 ti agp8x, 80+120+200+200+200 gig hdd 19" crt server: 2,66 40 gig gf 2 512 mb

Permalänk
Medlem

chmod +x är nog det du vill köra, inte -x.

Visa signatur

must!

Permalänk

oh, tackar så mkt... skumt eftersom guiden jag läste sa -x
nu funkar det iaf.

Visa signatur

amd 2200+, 1024 ddr, geforce 4 4200 ti agp8x, 80+120+200+200+200 gig hdd 19" crt server: 2,66 40 gig gf 2 512 mb