Permalänk

En sak jag alltid undrat är ifall datorkomponenten alltid går sönder genom att helt sluta fungera eller om det faktiskt är så att komponenten kan bli skadad så den beter sig som den har en psykisk störning. För man har ju vart med om en hel del oförklarliga saker med datorer som jag tror beror på just det här med ESD...

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem

En ESD skadad komponent kan mycket väl bete konstigt, mao ge dej svåra psykiska problem.
Murphy ..

Men vanligtvis så ger komponenten upp helt, direkt eller efter en viss tid.

Ingen dammsugare i datorn tack, oavsett ifrågasättanden från vissa medlemmar.
Dom saknar elementär faktakunskap i ämnet.

Skaffa tryckluft på burk.

Permalänk
Medlem

Så hur ska man jorda chassit ifall man kopplar ESD-armbandet direkt till jorden på nätuttaget?

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Mycket kortfattad sammanfattning.

Använd ett godkänt esd-armband och anslut det till chassit. Chassit är din jordpunkt och nollpotential.

Har du inget armband, håll en näve, fot eller annan utstickande kroppsdel i/på chassit, det är inte perfekt men det är bättre än ingenting.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Alltså,Om man ska byta chassi.Ska man först jorda sig till det chassit man ska ha ut grejjerna ur om sen jorda sig i det andra när man kopplar in dem i det andra?Eller har jag fattat fel?

Visa signatur

[Intel C2D E6600][Corsair TWIN2X 6400 DDR2 3GB][Gigabyte GA-965p-DS3][Gigabyte HD 4850][Corsair 520w][Samsung 250gb SATA-II][Enermax Chakra]

Permalänk

Jag förstår inte dealen.. jag har ALDRIG ESD-skyddat mig under bra många år och har dessutom på test kladdat med mina händer på alla komponenter men de startar lika bra ändå. Verkar vara ytterst ovanligt att något skulle hända isåfall..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Jag förstår inte dealen.. jag har ALDRIG ESD-skyddat mig under bra många år och har dessutom på test kladdat med mina händer på alla komponenter men de startar lika bra ändå. Verkar vara ytterst ovanligt att något skulle hända isåfall..

Grejen är att du antingen har haft tur och varit i en "oladdad" miljö helt omedvetet, eller så har du skapat massa lantenta fel i datorerna. Kanske byter du datorkompoenter tillräckligt ofta för att latenta fel ska visa sig.

Tänk efter nu, har du aldrig haft en blåskärm, en oförklarad låsning eller en komponent som gått sönder utan förklaring?

ESD är förädiskt inte för att man har sönder komponenterna direkt och definitivt, utan för att man kan försvaga komponenterna och bygga upp s.k. latenta (ung. vilande) fel. Dessa fel kan visa sig när som helst under vanlig drift. Och det går ju aldrig i praktiken att veta om felet är orsakat av ESD eller något annat (slutkört, måndagsex, etc).

När man vidare arbetar i och kring ett datorchassi är det mycket svårt att låta bli att beröra chassit! Således kan man skydda sig även om man inte är fullt medveten om det. Vissa råkar ut för ESD oftare än andra. Det beror på vad man har för kläder på sig, hur miljön ser ut (arbetsytan etc), t.ex. om plastemballage ligger kvar i närheten av datorn osv.

Och ja, ESD-fel, är om inte ytterst, så ändå ganska ovanligt. Men det är inget skäl att inte skydda sig. Skydd är så enkelt, billigt och smidigt. Dessutom drabbas vissa oftare just eftersom de har en sådan arbetsyta som är "ESD-främjande".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Umm.. om man ska vara riktigt jobbigt säker, ska man då ha sina kläder såväl som kroppen länkade till chassit (som i sin tur är jordad (på riktigt förhoppningsvis) genom elsladden till de två hålen i väggen)? För det uppstår väl en potentialskillnad även mellan kropp och kläder bara man rör sig? (Vi har väl alla med skräckblandad förtjusning sett de blåa urladdningarna när vi dragit av oss tröjan i det bäcksvara sovrummet om vinterkvällarna)
Är då hipphoppare med säckiga brallor sämre val för säker moddning än stureplanbrats med nyduschad bakslick?
Och om jag ska vara riktigt fånig.. skall jag då länka varje plagg som kan utgöra potentialskillnad? Alltså min rumänska kofta och mina tyska läderhosen, samt mina blåa sockiplast och yllestrumpor ska få varsin länk?
Själv tycker jag det låter vettigt, jag fick trots allt G i Fysik B

Och nu är ju chassit kopplat till alla komponenter i datorn, men uppstår inte potentialskillnad när exempelvis en fläkt rör sig?
Ja, jag vet att den utjämnas direkt.. men potentialen för potentialen finns där, så att säga?

Och chassit är yttersta skalet, så potentialskillnad mot omvärlden.. blir inte den stor i en laptop?
Eller tänker jag helt galet nu.. blandar jag ihop elektroner som söker sig ifrån varandra och därför alltid hamnar längst ut på kroppen, så långt ifrån varandra som möjligt, med något annat?
Det är sent och jag tänker säkert fel, men jag vägrar tänka rätt och jag vill ha svar nu nu nu nu!
Är alla laptop-chassin i plast? O_o Hur inverkar det på elektroniken? Gör det det ens så till vida man inte öppnar chassit? Går det att ge en dator en statisk urladdning när chassit är slutet? Om det inte är slutet då? Om sidan saknas? Är det en dum idé ha ett externt nätagregat? Utstickande pinaler från datorn? Typ heatpipes som går igenom chassit..
Ska sova och hålla käft nu..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

hmm.. en fundering, om jag säg sitter och byter kylare på ett grafikkort, då sitter det ju knappast i chassit, vart skall jag då fästa mitt lilla esd-armband ?
Ställer denna fråga med risk att någon skriker CHASSIT CHASSIT CHASSIT !!!#=)(#%)/

så hur är det ?

Permalänk

Ha, jag mekar alltid naken och gör allting naket i mitt hem. Jag kan tänka mig att min pitt är en farlig ESD laddare.

Hehe, sorry för OFf-T.

Nej, jag har aldrig haft problem med ESD heller vad jag vet men visst, man kanske ska ta och köpa sig ett ESD armband. Jag har försökt att leta upp artikeln ganska länge nu här på morgonen men hittar den inte. I den stod det hur som helst att fler med ESD armband har haft problem än de som inte använder det... av någon skum anledning.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
hmm.. en fundering, om jag säg sitter och byter kylare på ett grafikkort, då sitter det ju knappast i chassit, vart skall jag då fästa mitt lilla esd-armband ?
Ställer denna fråga med risk att någon skriker CHASSIT CHASSIT CHASSIT !!!#=)(#%)/

så hur är det ?

Dammsuga ur botten i chassit. Jorda dig medelst ESD-armband i chassit samtidigt som du arbetar med kortet liggandes på botten i chassit som ju är gjort i metall!

Fiffigt va:)

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Var köper man en ESD-matta?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

en riktig nybörjarfråga men: kopplar man esd-armbandet till jord även om chassiet är gjort i aluminium?

/martin

Permalänk
Medlem

Självklart.
Aluminium leder ju ström det också.

Visa signatur

eehhh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lotcek
en riktig nybörjarfråga men: kopplar man esd-armbandet till jord även om chassiet är gjort i aluminium?

/martin

Läs tråden en gång till. ESD-armbandet kopplas till chassit!

Om du jordar dig själv har du ingen laddning, men chassit och dess innehåll kan ha hög laddning. När komponenten ansluts kommer en urladdning att ske när potentialen utjämnas.

Samma sak händer om du jordar chassit men själv är ojordad.

Vad man vill uppnå är att du, komponenterna du ska montera och chassit de ska monteras i ska ha samma potential. ESD-armbandet är ledande med hög resistans. Det blir en långsam och ofarlig utjämning av potentialen mellan dig (komponenterna) och chassit.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

doh! det var "kopplar man esd-armbandet till chassit även om chassiet är gjort i aluminium?" jag tänkte fråga öven om det kanske också var en väldigt basic fråga.

blev lite orolig när jag läste listan m mterial som skapade esd nämligen, har tydligen glömt allt jag lärde mig om el etc på gymnasiet en gång i världen...

tack för klargörandet

Permalänk
Medlem

Om jag nu har förstått det här, så gäller det att bara koppla ESD-armbandet till chassit och handleden? Sedan är det bara och montera ihop datorn?
Är det okej och montera en dator på ett golv, spelar det någon roll liksom?
Det verkar ju inte som det enligt MBY iaf. Men man ska väl inte ha magnet mejslar(säger man så?), har för mig att det kan förstöra? Skulle vara bra med någon bild/bilder på hur det fungerar eller hur det är rätt och fel att göra, en bild säger mer än tusen ord :)?
Mvh Emil

Permalänk
Hjälpsam

Innan man använder en skruvmejsel är det en bra idé att röra i dess metall medan man är kopplad till chassit med ESD-armband.
En bra hemmalokal tycker jag är köket, bra belysning och arbetshöjd.
Hög luftfuktighet minskar risken ordentligt, se upp extra mycket under Vintern då den brukar vara låg.
Val av kläder gör som sagt skillnad, nylonskjortor skall man absolut inte ha när man jobbar med datorn.
Annars skall man också vara utvilad och ha gott om tid, då minskar risken för att man gör fel ordentligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Så det är egentligen bättre och vänta tills det blir varmare(vår/sommar?) för att bygga en dator ? Hade tänkt och bygga datorn på golvet i mitt rum eller skrivbordet på sportlovet eller påsklovet. Är det okej att använda jeans och en t-shirt?
Tack för svaret Ratatosk uppskattas :)!

Permalänk
Hjälpsam

Jeans och T-shirt duger bra, A.N'doja:s val av klädsel var...speciellt.
Bästa dagen för låg risk av ESD, borde vara en kvalmigt fuktig dag.
Men man vill ju inte gärna vänta när man är sugen på något nytt.
Jag tror man får helt enkelt vara lite extra försiktig när det är torrt i luften.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jeans och T-shirt duger bra, A.N'doja:s val av klädsel var...speciellt.
Bästa dagen för låg risk av ESD, borde vara en kvalmigt fuktig dag.
Men man vill ju inte gärna vänta när man är sugen på något nytt.
Jag tror man får helt enkelt vara lite extra försiktig när det är torrt i luften.

Okej, tack för ännu ett bra svar

Permalänk
Medlem

Vad bör man tänka på när man använder tryckluft på burk för rengöring i chassit med komponenter monterade? Ska komponenterna helst vara svala eller spelar det ingen roll? Stod något om det på själva sprayburken.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
se upp extra mycket under Vintern då den brukar vara låg.

Jaha, så att man inte slår huvet i Vintern då?

Jag är ledsen för offtopic och min allmänt dåliga humor, men jag kuunde bara inte låta bli, förlåt Ratatosk.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jaha, så att man inte slår huvet i Vintern då?

Jag är ledsen för offtopic och min allmänt dåliga humor, men jag kuunde bara inte låta bli, förlåt Ratatosk.

Jag skall tänka på saken...
...
...
Ok.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ingen som har svar på min fråga där uppe?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hjälpsam

Jag har inte hört något om svala komponter eller speciella restrektioner angående tryckluft men om dom rekomenderar att datorn inte är varm är det antagligen bäst att lyda order.
Jag är lite osäker men jag skulle använda ett ESD armband så att inget händer om jag råkade röra något.
En fördel med tryckluft är att du inte behöver beröra någon komponent med munstycket det blåder bort damm ändå.
Och så skall man se upp så man inte varvar ihjäl någon fläkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag har inte hört något om svala komponter eller speciella restrektioner angående tryckluft men om dom rekomenderar att datorn inte är varm är det antagligen bäst att lyda order.
Jag är lite osäker men jag skulle använda ett ESD armband så att inget händer om jag råkade röra något.
En fördel med tryckluft är att du inte behöver beröra någon komponent med munstycket det blåder bort damm ändå.
Och så skall man se upp så man inte varvar ihjäl någon fläkt.

Låter datorn vara avstängd ett tag först. Måste ändå dammsuga platsen där datorn står. Borde väl räcka att med fingrarna hindra fläktarna från att snurra när man blåser på dem? Såg något om att tryckluft på spray kunde bli väldigt kallt och frysa i vissa fall. Vad handlar det om? Hur undviker man det?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hjälpsam

Fingrarna räcker gott.
Det är kanske därför dom inte vill att du skall ta tryckluft på varma saker temperaturskillnaden kan bli för stor.
Orsaken är termodynamik när luft komprimeras (pressas i hop) blir den varmare, när luft expanderar (får större utrymme) blir den kallare.
Men att du blåser kall luft på svala komponter skall absolut inte vara något problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Fingrarna räcker gott.
Det är kanske därför dom inte vill att du skall ta tryckluft på varma saker temperaturskillnaden kan bli för stor.
Orsaken är termodynamik när luft komprimeras (pressas i hop) blir den varmare, när luft expanderar (får större utrymme) blir den kallare.
Men att du blåser kall luft på svala komponter skall absolut inte vara något problem.

Ja, det var något åt det hållet jag gissade också. Var inte helt säker dock. Fungerade bra i alla fall. Fick bort dammet i CPU-kylaren vilket verkar ha sänkt temperaturerna en del. Var i och för sig ingen fara innan heller men alltid skönt att ha det rent, särskilt när man monterar ny hårdvara.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att inte vara jordade om ni får plötslig lust att öppna en CRT bara. (Eller ett nätuttag? Vilken källa som helst som kan ha en avsevärd laddning, väl?)
Jag tänkte lite på det där med att hålla vänster hand bakom ryggen när man måste arbeta vid potentiellt farliga strömkällor ..en av orsakerna är ju att om man nu får sig en rejäl stöt så ska elen gå genom armen (och sedan antagligen ner i marken genom fötterna) och inte hjärtat; men vad sker om man är vänsterhänt?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)