Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Jag ska sätta i ett grafikkort eftersom mitt gamla har renderat sin sista polygon..

Problemet jag har är att mitt chassi inte är jordat nu... Och då spelar det ju ingen roll om jag har esdarmband eller inte eftersom om jag har en elektrisk potential på noll mellan mig och chassit så har jag förmodligen en mot grafikkortet. Så funderar på om man kan lösa det såhär:

Ta ur alla kontakter ur chassit, slå av och på strömbrytaren ett par gånger på nätagget samtidigt som jag håller i chassit och en omålad del av elementet. Då blir ju både jag och chassit jordat. Nästa steg blir ju att släppa handen jag håller i elementet med och ta grafikkortet ur antistatpåsen, för grafikkortet är väl jordat när det levereras? Sen borde det bara vara att tuta och köra och helt enkelt bara använda en hand...

Eller är det bättre att helt enkelt bara köpa två ESDarmband, fästa ena krokodilklämman mot en omålad del av elementet och den andra i chassit och sen montera grafikkortet? Finns det bättre lösningar?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Men snälla nån? Testa att läsa tråden först eller?
Spelar ingen som helst roll om du är "jordad". Spänning är bara skillnad av potentialer. Se till att du, chassi och kort har samma potential (dvs, rör chassi och skyddsplåten på kortet).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Men snälla nån? Testa att läsa tråden först eller?
Spelar ingen som helst roll om du är "jordad". Spänning är bara skillnad av potentialer. Se till att du, chassi och kort har samma potential (dvs, rör chassi och skyddsplåten på kortet).

Om du läser mitt inlägg borde det framgå att jag förstår att det handlar om spänningspotentialer, jag visste inte att man kunde pilla på skyddsplåten bara Tackar.

Ja, det var dåligt av mig att inte läsa först. Men med sidladdningar på ~10-20 min är det lite plågsamt att läsa en tråd på 4 sidor, framförallt när sidhämtningen avbryts Heja överbelastat kopparnät!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Vågar man bygga en dator nu? Med tanke på att det är minusgrader, alltså mer esd?
Skulle det hjälpa att koka vatten innan/samtidigt som man bygger datorn? Det borde ju öka luftfuktigheten?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej, man skall aldrig bygga datorer i minusgrader.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har snabbt läst igenom hela tråden (ursäktar mig ödmjukast om jag missat något viktigt) och undrar om någon kan bekräfta huruvida jag uppfattat detta med ESD korrekt:

1. Att koppla ett ESD-armband till chassit, vars psu inte är kopplat till vägguttag, är en helt ok metod när man ska mecka med datorn?

2. Att göra som ovan, fast även jorda chassit till t ex ett element är bättre?

3. Att göra som i exempel 1, fast låta chassit ligga på en ESD-matta kopplad till jordat vägguttag är ännu ett steg bättre (armbandet kopplas dock med fördel till mattan istället för chassit)?

Kan någon dessutom kommentera varför många i denna tråden avråder att jorda (ex. 2) genom att ha nätsladden i men agget på OFF så att endast chassit jordas. Har läst och hört ganska många på nätet som rekommenderar just detta.

T ex som här vid 6:50
http://www.youtube.com/watch?v=8DXjx2k1kYk

och här vid 2:40
http://www.youtube.com/watch?v=QNahnyx9OWQ&feature=PlayList&p...

och här vid 0:40
http://www.youtube.com/watch?v=EXR8ES0uL-Y&feature=PlayList&p...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThunderGoblin
Har snabbt läst igenom hela tråden (ursäktar mig ödmjukast om jag missat något viktigt) och undrar om någon kan bekräfta huruvida jag uppfattat detta med ESD korrekt:

1. Att koppla ett ESD-armband till chassit, vars psu inte är kopplat till vägguttag, är en helt ok metod när man ska mecka med datorn?

2. Att göra som ovan, fast även jorda chassit till t ex ett element är bättre?

3. Att göra som i exempel 1, fast låta chassit ligga på en ESD-matta kopplad till jordat vägguttag är ännu ett steg bättre (armbandet kopplas dock med fördel till mattan istället för chassit)?

Kan någon dessutom kommentera varför många i denna tråden avråder att jorda (ex. 2) genom att ha nätsladden i men agget på OFF så att endast chassit jordas. Har läst och hört ganska många på nätet som rekommenderar just detta.

T ex som här vid 6:50
http://www.youtube.com/watch?v=8DXjx2k1kYk

och här vid 2:40
http://www.youtube.com/watch?v=QNahnyx9OWQ&feature=PlayList&p...

och här vid 0:40
http://www.youtube.com/watch?v=EXR8ES0uL-Y&feature=PlayList&p...

Det du behöver tänka på är att du skall behålla din elpotential i förhållande till de prylar du jobbar med, så för att "få bort" den ev felpotentialen, sätt klämman i något jordat, typ element.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det du behöver tänka på är att du skall behålla din elpotential i förhållande till de prylar du jobbar med, så för att "få bort" den ev felpotentialen, sätt klämman i något jordat, typ element.

Nejnejnej!!! Potential är något relativt. Det finns inget absolut jord. Du måste se till att ha samma potential som datorn. Koppla (eller helt enkelt bara rör vid) alltså mot metall på chassit. Sen om du vill koppla in mot element också; det går väl, men är rätt onödigt. Vill du vara extra säker (på att du och datorn har liknande potential som ev på kort som kommer i ESD-påse) kan du ju alltid ta i chassit samtidigt som du tar i (metalldel på) element.

ESD-matta känns överkurs, men visst.. Tänk bara på att chassit kan vara isolerat, då hjälper det ej.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Nejnejnej!!! Potential är något relativt. Det finns inget absolut jord. Du måste se till att ha samma potential som datorn. Koppla (eller helt enkelt bara rör vid) alltså mot metall på chassit. Sen om du vill koppla in mot element också; det går väl, men är rätt onödigt. Vill du vara extra säker (på att du och datorn har liknande potential som ev på kort som kommer i ESD-påse) kan du ju alltid ta i chassit samtidigt som du tar i (metalldel på) element.

ESD-matta känns överkurs, men visst.. Tänk bara på att chassit kan vara isolerat, då hjälper det ej.

Så du förutsätter att ESD-påsen skulle ha samma potential som elementet? Med den logiken skulle ju chassit också ha det och allt ESD-skydd vore överflödigt.

Kommer grejen i ESD-påse räcker det att nudda påsen innan man tar i grejerna, med andra ord öppna den. Det är just det ESD-påsar är till för, för att urladdningar utifrån ska spridas över en stor yta i stället för ett stackars försvarslöst komponentben.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
ESD-matta känns överkurs, men visst.. Tänk bara på att chassit kan vara isolerat, då hjälper det ej.

Du menar om chassit t ex är färgat svart även på insidan? Sen går det väl att kolla med multimeter (vet dock inte hur) om mattan gör sitt jobb eller ej.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Nejnejnej!!! Potential är något relativt. Det finns inget absolut jord. Du måste se till att ha samma potential som datorn. Koppla (eller helt enkelt bara rör vid) alltså mot metall på chassit. Sen om du vill koppla in mot element också; det går väl, men är rätt onödigt. Vill du vara extra säker (på att du och datorn har liknande potential som ev på kort som kommer i ESD-påse) kan du ju alltid ta i chassit samtidigt som du tar i (metalldel på) element.

ESD-matta känns överkurs, men visst.. Tänk bara på att chassit kan vara isolerat, då hjälper det ej.

Var väl lite otydlig när jag skrev, menar samma potential som prylarna, naturligtvis. Att koppla till element är bara för att avleda ev esd under tiden du arbetar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Så du förutsätter att ESD-påsen skulle ha samma potential som elementet? Med den logiken skulle ju chassit också ha det och allt ESD-skydd vore överflödigt.

Kommer grejen i ESD-påse räcker det att nudda påsen innan man tar i grejerna, med andra ord öppna den. Det är just det ESD-påsar är till för, för att urladdningar utifrån ska spridas över en stor yta i stället för ett stackars försvarslöst komponentben.

Nej, såklart jag inte förutsätter, men det är något större sannolikhet. Nåja, det var ett försök till varför det alls skulle hjälpa att röra element ('jord'). Fast ESD-påsar släpper väl inte igenom någon laddning. Det är väl som "buren" på en bil?

Nåja.. Hursom tror jag poängen går fram: se till att ha samma potential som chassit, sen spelar resten mindre roll.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nME
Nej, såklart jag inte förutsätter, men det är något större sannolikhet. Nåja, det var ett försök till varför det alls skulle hjälpa att röra element ('jord'). Fast ESD-påsar släpper väl inte igenom någon laddning. Det är väl som "buren" på en bil?

Nåja.. Hursom tror jag poängen går fram: se till att ha samma potential som chassit, sen spelar resten mindre roll.

Nej någon laddning genom ytan tror jag inte de släpper igenom, men när de är öppna blir ju utsidan och insidan samma yta, så det spelar ingen roll

Permalänk
Medlem

Vad gör man om man har chassi som är färgat inuti?
vart ska man sätta esd armbandet då?

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av QwQ
Vad gör man om man har chassi som är färgat inuti?
vart ska man sätta esd armbandet då?

Om du redan har monterat moderkortet går det alldeles utmärkt att fästa armbandet på någon kontakt i dess bakplåt. Annars får du nog helt enkelt försöka leta upp någon liten fläck som inte är målad. Tyvärr innebär ju ett målat chassi att ytan inte är ledande, vilket gör att risken för ESD-skador är större.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saddl3r
Vågar man bygga en dator nu? Med tanke på att det är minusgrader, alltså mer esd?
Skulle det hjälpa att koka vatten innan/samtidigt som man bygger datorn? Det borde ju öka luftfuktigheten?

Risken är betydligt större nu, jag får ett par stötar per dag, luften verkar vara ruskigt torr.
Ja det skulle hjälpa att koka en kastrull med vatten, hög luftfuktighet minskar riskerna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Någon mer än jag som brukar vara naken när ni bygger ihop datorer? Det verkar tydligen vara ett rätt bra sätt att minska ESD med tanke på listan.

Visa signatur

i5 750@ 3.6 ghz | 16 gb ddr3| MSI 280X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaskhalsarn
Någon mer än jag som brukar vara naken när ni bygger ihop datorer? Det verkar tydligen vara ett rätt bra sätt att minska ESD med tanke på listan.

Oj! det där var information som bara blev för mycket att klara

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ok men slut poängen med detta är då att ett ESD armband mot en omålad metall i chassit räcker för att jorda sig och medans man packar upp sina produkter så bränns dom inte av att man har olika "nivår" eller vad det nu hette av ESD?
dessutom undrar jag kan man arbete på ett vanligt trä bord med bara vanliga tidningar som underlag? (tidningarna är för att skydda bordet) och om ni vill ha mer detaljar handlar det om del 1-3 av Göteborgs posten som jag har tänkt använda

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jeans och T-shirt duger bra, A.N'doja:s val av klädsel var...speciellt.
Bästa dagen för låg risk av ESD, borde vara en kvalmigt fuktig dag.
Men man vill ju inte gärna vänta när man är sugen på något nytt.
Jag tror man får helt enkelt vara lite extra försiktig när det är torrt i luften.

han är inte den enda http://www.dailyhaha.com/_pics/nerd_computer_repair.jpg

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem

Bumpar lite och tänkte fråga lite. På jobbet använder jag sådana: http://ultrastat2000.com/ESD_Wr14.jpg

Ska bygga ihop en dator här hemma. Skyddar det om jag har dessa på mig hemma? Har för mig att det är ett speciellt golv i fabriken där jag jobbar. Hemma är det ju vanligt trägolv.

Visa signatur

Fractal R2, i5 750, Corsair H50, 4GB DDR3 RAM, Nvidia GTX470, 1.5TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flaskhalsarn:

Någon mer än jag som brukar vara naken när ni bygger ihop datorer? Det verkar tydligen vara ett rätt bra sätt att minska ESD med tanke på listan.

Voodoo-ESD-skydd...

Visst kanske du undviker laddning från dina frånvarande kläder, men såvida du inte har fleece eller ylle spelar det inte så stor roll. De största uppladdningarna får du på verktyg och på arbetsytor. Det spelar ingen roll hur bra ström din kropp leder om den har fel potential.

Att vara naken, koppla sig till elementet eller liknande är mer mysticism än ESD-skydd.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Om man t.ex har laddat nån kompnent med en massa ESD, går det att på nåt sätt få väck det?

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkwingduck:

Om man t.ex har laddat nån kompnent med en massa ESD, går det att på nåt sätt få väck det?

Ta alltid först i okänslig (ledande) del, tex blecket på ett PCI-kort..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Att sätta ESD-Bandet runt foten eller runt armen spelar ingen roll? Såg första sidan, men tyckte killen som postade lät lite ironisk..

Permalänk
Hjälpsam

Spelar ingen roll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperChefen:

Att sätta ESD-Bandet runt foten eller runt armen spelar ingen roll? Såg första sidan, men tyckte killen som postade lät lite ironisk..

Tja, det spelar ingen roll, men frågan är varför man skulle ha armbandet på foten? Du är väl medveten om att klämman ska gå till chassit eller till underlaget. Såvida du inte arbetar med fötterna kan jag lova att det är enklare att ha armbandet runt handleden. Du ska alltså inte koppla klämman till elementet eller till jord på ett uttag.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Tja, det spelar ingen roll, men frågan är varför man skulle ha armbandet på foten? Du är väl medveten om att klämman ska gå till chassit eller till underlaget. Såvida du inte arbetar med fötterna kan jag lova att det är enklare att ha armbandet runt handleden. Du ska alltså inte koppla klämman till elementet eller till jord på ett uttag.

Va?! Jag har fått för mig att man ska dra den till jordningen på uttagen..

Men om inte chassit är jordat, funkar det ändå? Det har ju ingenstans att ta vägen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Va?! Jag har fått för mig att man ska dra den till jordningen på uttagen..

Men om inte chassit är jordat, funkar det ändå? Det har ju ingenstans att ta vägen..

Men jo tjena....... Du har fyra sidor att läsa i tråden. Gör det, och återkom om du har fler frågor.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Livar upp tråden med en noob-fråga (ja, jag har läst alla inlägg 2 x!)

Jag har förstått att om man meckar inne i datorn/chassit, så ska man ha samma potential som chassit, dvs jag ska klämma fast antistatarmbandet på nån omålad del i chassit och dra ut strömsladden.

Om jag ska installera en cpu-kylare och måste ha mobot utanför chassit för att mecka, vart ska jag då klämma fast antistatarmbandet? På nån metalldel på mobot?
Och om det stämmer, vad gör jag med antistatarmbandet när mobot ska sänkas ner och monteras inne i chassit?