Extern Porsche 3,5" --> 5,25" (Ghettomod)

Permalänk

Extern Porsche 3,5" --> 5,25" (Ghettomod)

Hallå där alla glada ghettomoddare!
Jag har nyligen köpt en ibm x30, och ville installera om från engelskt till svensk XP. Nackdelen är att den saknar cd-läsare, då det är en ultraportabel. Jaha... vad gör man då? Började kolla runt kring olika lösningar: installera över usb-pinne, nätverk, hårddisken via egenboot, installera med disken i annan dator osv. Allting verkade krångligt, och jag fick aldrig grepp om det där med nätverkinstallation trots att det verkade det mest givna. Alltså ville jag ändå installera från CD.

Nåväl, det var introduktionen. Lösningen som jag kom på idag var att jag har ett 3,5"-kabinett från en Lacie porsche. Gissa vad som har hänt med orginalhåddisken? Precis, brunnit. För de av er som inte vet det så är Porschekabinettet ungefär lika svalt som satans privata bastu. Ja, då jag visste att jag inte ville sätta in en disk i detta mördarkabinett igen tog jag fram dremeln:

http://www.box.net/public/b7rootnakf

Cd-brännaren låter jävligt mycket, men det gjorde den också när den satt i ett datorchassie. Funkar bra då den enbart används vid os-installationer. Release the ghettomodder in you!

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Jadu, snyggt var det ju verkligen inte iaf.

Visa signatur

---

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

e väl en ghettomod ?.. hur "snygga" ska dom vara egentligen ??
dock håller jag med om utseendet :P..

men funkar det så ...sure

Permalänk
Avstängd

Hehe, det fungerar ju

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
e väl en ghettomod ?.. hur "snygga" ska dom vara egentligen ??
dock håller jag med om utseendet :P..

men funkar det så ...sure

Ja, alternativet var ju att köpa ett externt kabinett för 500 kronor (499:- på kjell&co). Det här kostade inget - och så är det ju faktiskt designat av Porsche. Inte dåligt. Som sagt, funktionalitet var huvudsaken. Den ser dock rätt så cool ut när den där lilla orangea lampan lyser i mörkret, cd-läsaren ser ut som en sån där marulk.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hehehe.. i cannot do nothing but agree:)... lite småball e de faktiskt
men aa.. föredrar att lägga ut pengar isf;)..

Permalänk
Medlem

Det VAR designat av Porsche

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Hahaha Du kunde väl plockat ur delarna från kabinetten och satt direkt i läsaren? Så hade du inte behövt kapa sönder den söta lilla lådan

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeecor
Hahaha Du kunde väl plockat ur delarna från kabinetten och satt direkt i läsaren? Så hade du inte behövt kapa sönder den söta lilla lådan

Precis vad jag tänkte

Visa signatur

---

Permalänk

Nä, då hade det ju blivit massor med sladdtrassel. Nu står den ju stadigt på underdelen och får kylning av underdelen i metall (yeah right). Mest var det nog för att jag ville inte hålla på och pilla och bända loss kretskort och liknande och därmed riskera att skada dessa. Hela skiten verkar ju vara fastlimmad - kvaliteten märks redan när man ska öppna lådans gedigna plastchassie. Det här skyddar ju också lite mer om jag skulle vilja använda den igen. Blir inte lika lätt krossad i reservdelslådan.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Ooh, Thinkpad X30, vill ha, verkar vara så otroligt behändig att ha å göra med.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Hahaha! Störtskönt!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Ooh, Thinkpad X30, vill ha, verkar vara så otroligt behändig att ha å göra med.

Fick den i begagnat superskick för 3000. Riktigt behändig att ha med på föreläsning jämfört med flickvännens 15,4". Den är lika stor som ett A4:a. Man vet att den är lätt när man nästan varje gång man har med den då och då oroligt börjar klämma på väskan för att se att man verkligen fick med den

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Totalt KLOCKREN.. 10p

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB