Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Ett annat förslag är att man bara helt enkelt accepterar det faktum att MSN, och andra sidor/tjänster över internet är låsta, och att de faktiskt är låsta av en anledning. När man sedan har accepterat detta faktum så kan man hitta på annat att göra på rasterna istället... T.ex umgås med sina klass/skolkamrater. Det finns ett liv utanför datorerna, även fast man går på ett IT-gymnasium.

//Kaptens

Where's the fun in that?

Roligare att man bestämmer sig för att ta sig runt såna spärrar bara för att man kan

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Använd bara fjärrskrivbord på port 443 eller 22 till din hemdator så funkar det .. gjorde alltid vi när vi gick där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Where's the fun in that?

Roligare att man bestämmer sig för att ta sig runt såna spärrar bara för att man kan

Varifrån tror du att alla sånna här spärrar kommer ifrån? Jo det är för att folk tänker precis så där. "Jag får inte men jag tänker minsan göra som jag vill." Det är lika bra att man lär sig följa de regler som sätts upp på en gång. Skulle man göra så där på en arbetsplats med en IT-policy som t.ex säger att man inte får använda MSN så skulle anställningen ryka ganska kvickt.

//Kaptens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaptens
Varifrån tror du att alla sånna här spärrar kommer ifrån? Jo det är för att folk tänker precis så där. "Jag får inte men jag tänker minsan göra som jag vill." Det är lika bra att man lär sig följa de regler som sätts upp på en gång. Skulle man göra så där på en arbetsplats med en IT-policy som t.ex säger att man inte får använda MSN så skulle anställningen ryka ganska kvickt.

//Kaptens

Sa jag något om att man skulle använda det hur som helst? Nej. Däremot så är det alltid roligt att ta sig runt såna där system bara för att man kan. Man vill ju ha en utmaning

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Däremot så är det alltid roligt att ta sig runt såna där system bara för att man kan. Man vill ju ha en utmaning

Jag hoppas inte att du börjar planera värdetransports rån bara för att man kan och att det är en utmaning

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl
Jag hoppas inte att du börjar planera värdetransports rån bara för att man kan och att det är en utmaning

Man kan ju göra ett Proof-of-concept-rån, bara för att visa att det går, och sedan lämna tillbaka pengarna direkt

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Man kan ju göra ett Proof-of-concept-rån, bara för att visa att det går, och sedan lämna tillbaka pengarna direkt

...och om det inte går?

"Nja, men jag tänke lämna tillbaka pengarna sen, förstår ni väl!"

Visa signatur

"Bästa sättet att få ett arbete att verka svårt, är att skjuta upp det" - Winston Churchill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smewt
...och om det inte går?

"Nja, men jag tänke lämna tillbaka pengarna sen, förstår ni väl!"

Man ringer och pratar med vaktbolaget innan, men ser till att de inte meddelar de vakterna i bilen Då är det värsta som kan hända att man blir nedspöad

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smewt
...och om det inte går?

"Nja, men jag tänke lämna tillbaka pengarna sen, förstår ni väl!"

Funkar säkert i det här meslandet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Sa jag något om att man skulle använda det hur som helst? Nej. Däremot så är det alltid roligt att ta sig runt såna där system bara för att man kan. Man vill ju ha en utmaning

Så sant som sagt, just nu håller jag på med ett jätteroligt projekt. Projektet går ut på att tunnla TCP-traffik via ICMP-protokollet för att sen skapa en krypterad tunnel i den tunneln med ssh som en SOCKS server.

ICMP-proxyn vägrade kompilera i OBSD för det inte existerade ett par libs som krävdes men jag hittade ett par ersättarlibs och fick det att fungera (delvis iaf, man måste enforce interface med libpcap för att det ska funka som man önskar).

Så först sätter man upp en tunnel via ICMP-proxyn från säg localhost:8000 till samma maskin som proxyn körs på och sen med ssh -D 8080 -p 8000 localhost skapa en tunnel över ssh och sen är det bara in i önskade app och ansluta till localhost:8080 via SOCKS.

Just nu försöker jag få ICMP-proxyn att köras chrootad men får segmentation fault hur jag än försöker göra, alla libs och devs finns ju där. >.<

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att ICMP inte använder portar på samma sätt som TCP/UDP?

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Veidit
Du är medveten om att ICMP inte använder portar på samma sätt som TCP/UDP?

Givetvis, och allting fungerar redan, tunnlarna och proxyn, många ICMP-paket bilr det, men nu är bara chrootingen kvar att lyckas med.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

MSN går att få igång bakom IT-Gymnasiets brandvägg. I alla fall här i Uppsala där jag går. Men det går bara med v 7.0. Du gör så här:

1. Tools > Options
2. Connection > Advanced Settings
3. TCP ska inte vara ikryssat
4. SOCKS v4 och v5 ska vara ifyllt redan
5. HTTP Proxy ska alla fält vara tomma förutom "Port". Ställ den till 22
6. Tryck på OK några gånger, testa logga in.

Vilket IT-Gymnasium går du på? För som jag sa, detta fungerar i Uppsala, kan vara kul att veta ifall det fungerar på de andra skolorna.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

Så skönt att gå på universitetet (Linköping)
Där är ingenting spärrat
Jag kör alltid fjärrskrivbord hem till hemdatorn och grejar och donar=)
Och så finns ju trådlöst nätverk över i stort sett hela skolan...

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Så skönt att gå på universitetet (Linköping)
Där är ingenting spärrat
Jag kör alltid fjärrskrivbord hem till hemdatorn och grejar och donar=)
Och så finns ju trådlöst nätverk över i stort sett hela skolan...

På IT-Gymnasiet är bara MSN, mIRC, Bittorrentklienter, DC++ och andra P2P-program blockerade. Och trådlöst nätverk är det här också, över hela skolan. På somrarna sitter man ute i gräset och surfar, så jeffla skönt

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.D!
MSN går att få igång bakom IT-Gymnasiets brandvägg. I alla fall här i Uppsala där jag går. Men det går bara med v 7.0. Du gör så här:

Tack för infon! Ska genast se till att hålet pluggas igen.

Visa signatur

I'm not arrogant, just better than you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fnordpojk
Tack för infon! Ska genast se till att hålet pluggas igen.

Evil in its prime!

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

På våran skola kan man inte ens starta MSN Messenger, vad kan man göra för att starta msn?

Permalänk
Medlem

Elevernsas eviga kamp mot teknikerna :D:D

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

I och för sig har vi rätt schyssta tekniker, så det kanske bara är dom som öppnat port 22 åt oss ^^

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.D!
På IT-Gymnasiet är bara MSN, mIRC, Bittorrentklienter, DC++ och andra P2P-program blockerade. Och trådlöst nätverk är det här också, över hela skolan. På somrarna sitter man ute i gräset och surfar, så jeffla skönt

Hehe märk ord då. Om man jämför din skola med universitetet så är nog universitetet liiiite större
Lite svårt att täcka in varenda skrymsle

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.D!
I och för sig har vi rätt schyssta tekniker, så det kanske bara är dom som öppnat port 22 åt oss ^^

Port 22 är SSH, det är öppet på alla skolor.

(finns inga skillnader mellan skolorna iofs, allt går via samma brandvägg)

Visa signatur

I'm not arrogant, just better than you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fnordpojk
Port 22 är SSH, det är öppet på alla skolor.

(finns inga skillnader mellan skolorna iofs, allt går via samma brandvägg)

Hm, det kanske förklarar varför det är en liten delay när man skriver saker över MSN. Ibland tar det upp till 30 sekunder för ett meddelande att komma fram till en polare man skriver till, har själv testat.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T.D!
Hm, det kanske förklarar varför det är en liten delay när man skriver saker över MSN. Ibland tar det upp till 30 sekunder för ett meddelande att komma fram till en polare man skriver till, har själv testat.

Å andra sidan så brukar väl det bara vara första meddelandet?
Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Nepp, inte för mig. Så är det hela tiden, har ingen aning om varför.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Inaktiv

Okej...inte för mig

Permalänk
Medlem

Bara använda msn 7.0 funkar perfekt på ITG uppsala!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CHukha
Bara använda msn 7.0 funkar perfekt på ITG uppsala!

Tack för infon.

Visa signatur

I'm not arrogant, just better than you.