Nokia N95 - allt och lite till

Permalänk
Medlem

Yesss!!!

Pressmeddelande från Nokia nu på morgonen:

Nokia N95 multimedia computer starts shipping
March 22, 2007

Espoo, Finland - Nokia today announced that the Nokia N95 started shipping in key European, Asian and Middle Eastern markets, with expanded shipments to other markets in those regions in the coming weeks. The Nokia N95 is an all-in-one multimedia computer with a unique 2-way slide design, integrated GPS functionality, a 5 megapixel camera and support for high-speed mobile networks, making it easier to watch and record videos, listen to songs, take high-quality photos, browse the internet, or catch up on email while on the move.

"The Nokia N95 is the ultimate multimedia computer and a fantastic example of what Nokia Nseries devices can deliver," said Juha Putkiranta, senior vice president, Multimedia, Nokia. "It easily replaces a number of single purpose devices with a well designed package that is with you and connected. The Nokia N95 is what computers have become - personal, powerful and connected devices."

Designed for High Speed Downlink Packet Access (HSDPA) networks and with support for WLAN, EDGE and WCDMA networks, the Nokia N95 provides excellent coverage and connection speeds. Browsing the internet and subscribing to your favourite news feeds is a pleasure using the Nokia Web Browser with Mini Map.

The Nokia N95 offers a well rounded entertainment experience with a sharp color display, built-in stereo speakers, a standard 3.5 mm audio connector and support for compatible microSD memory cards. With powerful 3D graphics, the Nokia N95 has a stunning user interface that makes it intuitive to find the features and services you want.

With its integrated GPS and Nokia Maps application, finding your way just got easier. The Nokia Maps application includes maps for more than 150 countries, enabling users to explore the world, find specific routes or locate services such as restaurants and hotels and covering more than 15 million points of interest. You can also purchase additional features, such as city guides and voice guided navigation.

The innovative 2-way slide design makes it easy to switch between different modes, going from reading maps to watching a video with a simple slide. With Carl Zeiss optics on the 5 megapixel camera, you can capture print quality photos and DVD-like quality video clips.

The Nokia N95 is based on the world's leading S60 software on Symbian OS, enabling you to personalize your device from a wide choice of compatible applications that can be downloaded to the Nokia N95, including games, navigation, entertainment, productivity and creativity.

Notes to editors
For full technical specifications, visit www.nseries.com/n95
For more information about Nokia Maps, visit www.smart2go.com

About Nokia Nseries
Nokia Nseries is a range of high performance multimedia computers that delivers unparalleled mobile multimedia experiences by combining the latest technologies with stylish design and ease of use. With Nokia Nseries products, consumers can use a single device to enjoy entertainment, access information and to capture and share pictures and videos, on the go at any time.

About Nokia
Nokia is a world leader in mobile communications, driving the growth and sustainability of the broader mobility industry. Nokia connects people to each other and the information that matters to them with easy-to-use and innovative products like mobile phones, devices and solutions for imaging, games, media and businesses. Nokia provides equipment, solutions and services for network operators and corporations. www.nokia.com

Media Enquiries:

Nokia, Multimedia
Communications
Tel. +358 7180 45667

Nokia
Communications
Tel. +358 7180 34900
Email: press.office@nokia.com

www.nokia.com

Permalänk
Medlem

R8 Nice, oxygenic!

...Nu får man bara vänta på att priset sänks ett par k

Visa signatur

Laptop: Zepto 6214W, Core Duo @ 2.0 GHz, 2048 MB RAM, 100 GB 7200 rpm
Server: Asus A7N8X Deluxe 2.0, Athlon XP 2500+ Barton, 2*Corsair 1024 MB, 200 GB Seagate, 3*320 GB WD3200 varav 2*RAID Edition

Permalänk
Medlem

Nån som vet ifall man kan lägga in egna kartor? Typ Friluftskartan eller Grönakartan. Är rätt så ointresserad av bil-kart-funktionen.

Visa signatur

Mattias

Permalänk

Vad är priset på mobilen? Och när kan den tänkas somma hit till sverige? Imorgon vore ju toppenbra =D

edit*

"shipping in key European" Sverige är visst inte "key european" så vi får vänta till slutet av april =(

Visa signatur

Sapphire HD 3850 512mb@750/1000. Amd 64 X2 4800+@2900 MHz. 4gb ram. K9N Neo-F V3. 250gb sata.

Permalänk
Medlem

Reklamsite för N95:
http://www.greatpockets.com

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5

Permalänk
Medlem

Hörde att Tre skulle börja sälja denna i nån special variant tillsammans med X-Series. Nån som har hört nått pris där ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pocki
Reklamsite för N95:
http://www.greatpockets.com

hahaha helt suverän !

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-Fire
Hörde att Tre skulle börja sälja denna i nån special variant tillsammans med X-Series. Nån som har hört nått pris där ifrån?

Tre släpper väl n95an när de bloatat sönder telefonen?

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pocki
Reklamsite för N95:
http://www.greatpockets.com

Haha jag gillar "The true story about The Great Pockets" och när han säger "Aha! I knew you would be back!"

Visa signatur

Officially known as WixlunD

Permalänk
Medlem

Nu kan man iaf förboka den på många sidor. Jag har iaf förbokat en N95 Deep Plum

Edit:
tog ner Carbide.c++ för att skriva lite applikationer till Symbian, men man behöver ha N95 SDK, någon som vet var det finns?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Nu har de en dummie på Teliabutiken i Nordstan.....jag bara måste ha en riktig efter att ha sett den. Men priset suger elefantb**e på telia 6800kr....

Visa signatur

///Prahna

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prahna
Nu har de en dummie på Teliabutiken i Nordstan.....jag bara måste ha en riktig efter att ha sett den. Men priset suger elefantb**e på telia 6800kr....

Smakar det så kostar det

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

ca 6300 får man nog räkna med som minst iaf. sett den för 6200 men frakt och grejer så går det upp lite.

Edit 20070403: En liten prishöjning idag. Dock så har flera leverantörer fått ett datum nu. 16de och 17de april ser det ut som.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

IDG testar N95 (film o bilder):

http://www.idg.se/2.1085/1.102593

Visa signatur

AMD64 3000+ Venice [YBBLE 0523DPCW] @ 2630 MHz | Asus A8N-E | GEIL 1GB DDR400 @ DDR480 | Hitachi 160GB S-A2 | G-Force 6600GT @ 580/1080 | TT Soprano
Läs ESD F.A.Q

Permalänk
Medlem

Men hur ligger sig HTC mobilerna mot N95? HTC har du riktigt avanserade lurar med ungefär samma spesifikationer som dendär

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhR0ZeN
IDG testar N95 (film o bilder):

http://www.idg.se/2.1085/1.102593

blev direkt inget "wooaaah" av att se bilderna. hoppas N95 kommer ta bättre en bilder en så. utomhusbilderna hade dålig färg och var för ljusa. (såg inte ut som att vara en 5 megapixel-kamera i allafall). annars ser mobilen nice ut.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

http://www.allaboutsymbian.com/reviews/item/Nokia_N95-part_3_...

Test på dens kamera,verkar vara väldigt lovande !

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tayano
http://www.allaboutsymbian.com/reviews/item/Nokia_N95-part_3_...

Test på dens kamera,verkar vara väldigt lovande !

Du skrämde mig lite där... Skummade igenom sidan, kikade på jjämförelsebilderna och kunde inte fatta att SonyEricsson kunde ha bättre kvalité... tog ett tag och sen såg jag ju att det handlade om en Sony digitalkamera vs N95 mobilkamera phuuuu vilken lättnad. Då blev det ju riktigt bra betyg för Nokia..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhR0ZeN
IDG testar N95 (film o bilder):

http://www.idg.se/2.1085/1.102593

ajdå, GPS som laddar ner kartor, precis vad jag befarat. en GPS som kräver att det finns mobiltäckning. halva grejjen med GPS är ju att den ska fungera var som helst ute i naturen, oavsett hur bra mobilnätet är utbyggt. tycker jag i alla fall

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ajdå, GPS som laddar ner kartor, precis vad jag befarat. en GPS som kräver att det finns mobiltäckning. halva grejjen med GPS är ju att den ska fungera var som helst ute i naturen, oavsett hur bra mobilnätet är utbyggt. tycker jag i alla fall

På den här sidan kan du läsa mer om GPS:en, http://www.allaboutsymbian.com/reviews/item/Nokia_N95-part_2_...

Bl.a. står det att man kan ladda ner kartor till pc och sen flytta till minneskortet. Så du behöver inte ha nätverkstäckning för att använda gps:en. Dessutom är det gratis att ladda ner kartorna, det enda som kostar är om man vill ha tjänsten Navigation och man kan då ladda ner röstinstruktioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjosansa
Du skrämde mig lite där... Skummade igenom sidan, kikade på jjämförelsebilderna och kunde inte fatta att SonyEricsson kunde ha bättre kvalité... tog ett tag och sen såg jag ju att det handlade om en Sony digitalkamera vs N95 mobilkamera phuuuu vilken lättnad. Då blev det ju riktigt bra betyg för Nokia..

Å andra sidan så får man nog vänta till man jämfört mot en annan mobilkamera innan man fäller några sådana uttalanden!
Man kan ju undra hur man kan säga att det va bra bilder som togs med N95..
Har sett bra bättre bilder med andra mobilkameror!

Permalänk
Medlem

Nu vill jag ha min telefon!! Kan snart inte vänta längre.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tiger79
På den här sidan kan du läsa mer om GPS:en, http://www.allaboutsymbian.com/reviews/item/Nokia_N95-part_2_...

Bl.a. står det att man kan ladda ner kartor till pc och sen flytta till minneskortet. Så du behöver inte ha nätverkstäckning för att använda gps:en. Dessutom är det gratis att ladda ner kartorna, det enda som kostar är om man vill ha tjänsten Navigation och man kan då ladda ner röstinstruktioner.

jojo, man får ju se vad som stämmer. sen att kartorna inte kostar, hehe, hur tror du att de kommer till nallen om man inte väljer o ladda ner dem genom datorn (om de nu går) utan via mobilnätet? :D:D inte kommer de ner gratis. men visst, det är småsummor, men det är inte det jag är emot, det är att man ska behöva mobil täckning för att få hem en karta, såvida man inte laddat ner den innan då, om det nu gick

verkar som de servrarna som man drar ner kartorna från är snabba eller kanske inte, om amn läser den där testen du länkade till

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

(fanboy eller inte), men man får ju bättre färger med k800i en N95 (i alla fall dom bilder man sett en så länge).

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
jojo, man får ju se vad som stämmer. sen att kartorna inte kostar, hehe, hur tror du att de kommer till nallen om man inte väljer o ladda ner dem genom datorn (om de nu går) utan via mobilnätet? :D:D inte kommer de ner gratis. men visst, det är småsummor, men det är inte det jag är emot, det är att man ska behöva mobil täckning för att få hem en karta, såvida man inte laddat ner den innan då, om det nu gick

verkar som de servrarna som man drar ner kartorna från är snabba eller kanske inte, om amn läser den där testen du länkade till

Man får ju hoppas att det är några rejäla servrar som kartorna hämtas från.
Men oavsett ska det ju inte vara några problem. Om det stämmer att man kan hämta kartor via pc eller wifi direkt in i telefonen, och man har någorlunda framförhållning och tankar hem kartor för hela länder så tror jag man klarar sig. Däremot så hade jag hellre sett att nallen hade bättre gps-mottagare, exv Sirf III.

Permalänk
Medlem

Men, borde det inte bara gå att skita i nokias egen pragramvara för GPS'en och istället lägga in TomTom eller Mio som sedan sammarbetar med GPS-mottagaren? Eller är jag kanske helt ute och cyklar? Hoppas för guds skull inte det.

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk
Medlem

Verkar som den blåa dimman finns kvar, hoppas de gör någonting åt den.

Visa signatur

Stationär: ABIT KN8-SLi | Gainward 7800GT 512MB | Opteron 165@2.4Ghz | Twinmos 1024MB x2 | Seagate SATA2 250GB
Bärbar: MacBook T7200 2.0GHz, 1GB, 80GB | FSC Amilo M1420 Centrino 1,70Ghz, 1GB, 100GB |
Övrigt: Nokia N82 | Nikon D40 | Samsung Syncmaster 930BF |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anjarzka
Verkar som den blåa dimman finns kvar, hoppas de gör någonting åt den.

våga knappt uttala mig om det, efter jag och polarn sett bilderna. visst finns den kvar (väldigt tydlig för den delen också).
N95.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WarSpaz
Men, borde det inte bara gå att skita i nokias egen pragramvara för GPS'en och istället lägga in TomTom eller Mio som sedan sammarbetar med GPS-mottagaren? Eller är jag kanske helt ute och cyklar? Hoppas för guds skull inte det.

Läste någonstans att endast nokias programvara fungerar med gps:en,tyvärr.

Visa signatur

-Ipod Touch 8gb , Westone UM2 + custom sleeves
-Nokia N95
-Apple MacBook Pro 2.2 Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tiger79
Man får ju hoppas att det är några rejäla servrar som kartorna hämtas från.
Men oavsett ska det ju inte vara några problem. Om det stämmer att man kan hämta kartor via pc eller wifi direkt in i telefonen, och man har någorlunda framförhållning och tankar hem kartor för hela länder så tror jag man klarar sig. Däremot så hade jag hellre sett att nallen hade bättre gps-mottagare, exv Sirf III.

enligt testet så tog ett land flera timmar att dra ner eftersom det va så långsamt, tur att man troligen bara behöver göra det en gång då

har den inte Sirf III?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive