Permalänk
Medlem

Har ansökt om min RMA nu så ja måste vänta tills på Tisdag, lite tajt med tid dock, grejjerna har legat hemma ouppackade ca en vecka innan jag monterade dom. Klart reklamera dom har man rätt till ändå. Alla andra komponenter jag beställde samtidigt fungerar fint, det är det där förbenade moderkortet som strular. Jag kommer ju inte ens in i BIOS och kan fucka upp inställningarna som alla andra kan. Gick som sagt när ja mosade in ett snikkort i PCI-E slot 2 men bara 2ggr typ. Aldrig sett något liknande..

Så om man ska skippa Asus, vad finns det för bra alternativ? Vad är DS4 rev 3 för något?

Permalänk
Medlem

Gigabyte är det. det sägs dock att DS4 är lite instabil den också. skulle nog köpa en DS3 istället eller D6Q eller vad den nu heter.

Permalänk
Medlem

en polare hade massor med strul med sitt DQ6 felfria moderkort är ganska ovanliga

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infocus
[B]Måste ju vara nåt galet inställt mer ska du ju få, vad har du för kylning på cpu?
samt volt på olika saker?

Har du 667Mhz minnen?
ställ dom då i bios på 667Mhz
(det är inte halva som på amd, vad jag har märkt)

Kan överklocka processorn mer men då måste minnena sänkas trots att jag kör "unlinked". Har testat alla inställningar du nämner och det går stabilast som det är nu. Blir ett annat beprövat moderkort snart, kanske ett GIGABYTE GA-965P-DS3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Kan överklocka processorn mer men då måste minnena sänkas trots att jag kör "unlinked". Har testat alla inställningar du nämner och det går stabilast som det är nu. Blir ett annat beprövat moderkort snart, kanske ett GIGABYTE GA-965P-DS3.

Har du passerat memtest? med maxklocken på cpu´n?

Jag följde denna guide, då löste sig mycket för mig iaf.
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=29&threadi...

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta blir det sista jag skriver om p5ne-sli för för min del blir det väl att byta till ett annat moderkort.
Kortet funkar bra som jag nämnt innan, och det som för min del är viktigt nu är vad som egentligen stoppar min klockning ,läste igår om att vissa har varit uppe vid 400-500 fsb, vilket jag inte kommer närheten av, kommer upp i
ta tex mina minnen, det är ett par 7200 minnen som ska klara 454mhz*2 asså runt 900, vad skall minnet klara 454 i? är det frequency eller är det FSB, 533 i frequency vilket inte är dåligt.

hur skall den klara det i fsb/frequency, minnena körs i just nu 500 i frequency och 333i fsb stabilt? skall inte minnena kunna då köras i 400-500fsb om den klarar köras i 400/500 i frequency ?
Cpun har jag inte kunnat felsöka för jag har enbart kommit till 333*9 stabilt, moderkortet värkar hel kass och värkar inte boota efter 1520/380fsb. Så vad tror ni är det moderkortet som stoppar, jag menar det är ju nästan värt att köpa sig ett nytt kort bara för att komma över 400fsb+ om cpun/minnet klarar det..
MVh:Emil

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infocus
Har du passerat memtest? med maxklocken på cpu´n?

Jag följde denna guide, då löste sig mycket för mig iaf.
http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=29&threadi...

Har passerat memtest då jag kör 266 på cpu busshastighet och 667Mhz/2,1Volt på minnet. Testar jag överklocka mera kan jag komma upp till 272 på busshastighet och 660Mhz/2,1Volt på minnet. Kan säkert överklocka mer om jag byter ut min Nexus processorkylare men det kommer ändå vara dåligt. En kille på Asus-forumet ansåg att man inte kan kräva att grejerna ska fungera utan särskilda inställningar, jag däremot anser att man inte ska behöva försaka de gula minnesplatserna och behöva höja spänningen på minnena mer än default. Jag är ute efter ett superstabilt system så jag kommer sälja bort det här moderkortet billigt och köpa ett 965-moderkort istället. Anser även att man inte ska behöva skicka in moderkortet för testning då de egentligen borde kalla tillbaka felaktiga moderkort.

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köpa mig ett nytt moderkort, troligen ett gigabyte ds3.
Men innan detta så måste jag vara säker att jag kommer över 400fsb.
Jag har kommit fram till att moderkortet går 100%stabilt i 333mhz fsb/500mhz i frekvens. Det kan alltså inte vara minnena som stoppar min klockning?
eller är det två skillda saker, minnet kanske inte klarar hög fsb medans den klarar hög frekvens?
Låter nästans som att moderkortet inte klarar så mycket mer en 333 mhz i frekvens? asså är det 99% det som stoppar min klockning?
Mvh:Emil

Visa signatur

Corei5 2500k@4.5ghz 1.29v|MSI P67A-GD55|Asus5850@900/1000 1.112volt|8GB Corsair Vengeance DDR3 1600mhz cl9|Crucial m4 64GB|WD2TB+Caviar Green|Corsair HX620
http://3dmark.com/3dmv/2867753

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nVIDIA
Har funderat på att köpa mig ett nytt moderkort, troligen ett gigabyte ds3.
Men innan detta så måste jag vara säker att jag kommer över 400fsb.
Jag har kommit fram till att moderkortet går 100%stabilt i 333mhz fsb/500mhz i frekvens. Det kan alltså inte vara minnena som stoppar min klockning?
eller är det två skillda saker, minnet kanske inte klarar hög fsb medans den klarar hög frekvens?
Låter nästans som att moderkortet inte klarar så mycket mer en 333 mhz i frekvens? asså är det 99% det som stoppar min klockning?
Mvh:Emil

Det är svårt att veta. Utifrån andras erfarenheter hänger det mycket på moderkortet om man ska få ut det mesta av minnet (även omvänt). Jag har hört att minnen med likadana chips som på mina minnen ska palla 450mhz (900) beroende på timings men mina minnen pallar endast vad de är specifierade till och de gillar inte unlinked. Jag har upplevt det som att jag går i väggen både på minnen och processor. När jag har tid kommer jag sälja bort det här moderkortet billigt och köpa ett ds3. Kan inte köra unlinked då men det går att ställa ner minnena ändå. Jag har tappat förtroendet för allt som har med Asus och Nvidia att göra.

Edit: Lite dum fråga (om det finns dumma frågor). Någon som vet vilken ström som driver minnena? Är det 12Volt eller 3,3Volt som omvandlas på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Hehe ja grabbar det är lite roligt att läsa era kommentarer här. Överklockning är väl ingen rättighet utan en bonus som man får ta som den kommer. Nu har jag fortfarande inte överklockat mitt kort (tänkte bränna in prollen lite först) men jag kommer inte bli besviken om jag inte kommer upp i 400 MHz. Vid just 400MHz var det väl nått annat som blev sämre också om jag inte minns helt fel. Så 399 kan vara snabbare än 400 MHz. Men som sagt jag kommer inte bli besviken om jag inte kommer upp i 400Mhz.

Jag kör ju en Zalman 7000alcu fläkt på min prolle och ena sidan sticker som över nordbryggan så jag gissar att jag inte behöver sätta nån fläkt där då jag väl börjar klocka. Sydbryggan blir ju blåst på av min främre chassifläkt så den borde också klara sig fint tycker jag. Har Thermaltakes Tsunami Dream chassi om nån undrar. Skall bli intressant att leka med öveklockningen framöver.

Visa signatur

Sci-Fi, Action, Monster movies for the win!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SEALen
Hehe ja grabbar det är lite roligt att läsa era kommentarer här. Överklockning är väl ingen rättighet utan en bonus som man får ta som den kommer. Nu har jag fortfarande inte överklockat mitt kort (tänkte bränna in prollen lite först) men jag kommer inte bli besviken om jag inte kommer upp i 400 MHz. Vid just 400MHz var det väl nått annat som blev sämre också om jag inte minns helt fel. Så 399 kan vara snabbare än 400 MHz. Men som sagt jag kommer inte bli besviken om jag inte kommer upp i 400Mhz.

Jag kör ju en Zalman 7000alcu fläkt på min prolle och ena sidan sticker som över nordbryggan så jag gissar att jag inte behöver sätta nån fläkt där då jag väl börjar klocka. Sydbryggan blir ju blåst på av min främre chassifläkt så den borde också klara sig fint tycker jag. Har Thermaltakes Tsunami Dream chassi om nån undrar. Skall bli intressant att leka med öveklockningen framöver.

Läser du hela tråden är inte enbart överklockningen som det är fokus på. Jag anser att sätter man ihop en dator på rätt sätt, följer manual etc så ska man inte behöva felsöka i dagare eller veckor för att få sakerna att fungera i ej överklockat läge. Sedan är det här ett Asus moderkort och som har NVIDIA nForce 650i SLI som fått bra i många tester så det för med sig lite förväntningar.

Permalänk
Medlem

har hunnit ha min i 3 dagar nu. processorn (E4300) ligger på 3.0 GHZ och jag har orginal Vcore, än så länge stabilt och allt flyter på bra. hoppas det håller sig så bara.

lite irriterande är det att den Vcore droppar med 0.5v ungefär. :/ men annars så har det inte vart några problem

lite svårt var det att hitta rätt FSB eftersom kortet har så mkt FSB hål men efter ett tag så hittade en som fungerade bra för mig, 1337 <-- min FSB. bet att det låter löjligt men det fungerade för mig. 1250 - 1336 var helt dött för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
har hunnit ha min i 3 dagar nu. processorn (E4300) ligger på 3.0 GHZ och jag har orginal Vcore, än så länge stabilt och allt flyter på bra. hoppas det håller sig så bara.

lite irriterande är det att den Vcore droppar med 0.5v ungefär. :/ men annars så har det inte vart några problem

lite svårt var det att hitta rätt FSB eftersom kortet har så mkt FSB hål men efter ett tag så hittade en som fungerade bra för mig, 1337 <-- min FSB. bet att det låter löjligt men det fungerade för mig. 1250 - 1336 var helt dött för mig.

Testade 1337 nu, blev tvungen att att sänka minneshastigheten, datorn gick igång men windows kruppade både med 1,3Volt och några snäpp upp. Kör jag med specad minneshastighet blir det bara beep (RAM failure).

Permalänk
Medlem

öka minnes hastigheten igen sen så ökar du volten på dina minnen till 1.9** då startade den för mig.

Permalänk

satte ner till default nu, får bsod när jag spelar..................

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
öka minnes hastigheten igen sen så ökar du volten på dina minnen till 1.9** då startade den för mig.

Har prövat att öka och minnena ligger redan på ca 2,1Volt. Har märkt att det går att lirka lite men det var på lägre överklockning. Min låda är för varm, har en medelmåttig processorkylare och jag har ingen lust att pröva med extra fläkt på NB igen då den inte gjorde någon effekt förra gången. Jag är uppgiven, bitter och sur sedan länge.

Permalänk
Medlem

jag kör med orginal kylaren och en relativt varm låda "tror jag". Thermaltake Soprano <-- vad har du för Vcore osv?. vad har du ändrat mer för inställningar i BIOS ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
jag kör med orginal kylaren och en relativt varm låda "tror jag". Thermaltake Soprano <-- vad har du för Vcore osv?. vad har du ändrat mer för inställningar i BIOS ?

Det mesta står sedan tidigare. Men jag kör en Nexus PHT-7750 kylare, en coolermaster wavemaster låda, vcore 1.20Volt när jag kör E4300@2,4GHz (bus speed 267 MHz), två snäpp på NB Volt, RAM 2,1Volt. Kan ge lite mer normal spänning på CPU men gör bara att det blir för varmt. Orkar inte skriva mer.

Permalänk
Medlem

Vad fan är fel om jag inte kan höja fsb'n ett dugg utan att datorn fryser.
det går att klocka dom där 20 procenten som erbjuds i bios men inge mer, och då är den stabil på alla sätt.
har bios v. 0401

riggen:
Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16

Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit w/two matched Value Select 1024MB

Intel Core 2 Duo E4300 1.8GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt

Scythe Infinity CPU Kylare, 120mm fläkt, Socket 478/775/754/939/940/AM2

XFX GeForce 8800GTS 500M 320MB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP,500/1600Mhz

Permalänk

kör du unlinked eller linked?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

prova att klocka mer... du kan inte öka steg för steg utan i etapper som du vet funkar, finns gigantiska "fsb hål"

Permalänk
Medlem

lägg memory voltage på 1.9***

lägg Vcore på 1.35000

sen unlinked på minnet. så ska det fungera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kishkov
CPU: E4300 ,oklockad.
Minnen: TwinMOS PC5300 2x1024mb.
Grafikkort: Asus Radeon X1950pro 256mb, oklockat.
HDD: Samsung SpinPoint P120 250GB SATA2

UPDATE:
Har kört HUTILS på hårddisken utan att hitta något fel (tog en jäkla tid).
Just nu håller den på och kör memtest och det ser rätt oroväckande ut

http://lostzone.co.uk/akaido/picture247.jpghttp://lostzone.co.uk/akaido/picture248.jpg

Jag har aldrig kört memtest förut, men jag får så jävla mycket errors att jag börjar tro att det ska vara så O_o mitt skarpa sinne för logik säger dock att allt som det står ERROR på inte är särskillt bra.

hjälp?

UPDATE2:

Uppe i 15 244 162 544 errors
0 pass.

=/ betyder det att minnena är helt slut eller finns det nått sätt att åtgärda?

Sänk hastigheten till 667 för att se om det blir bättre. Är inte den lösningen man vill ha, men kan vara värt för att få liv i maskinen. Själv kör jag också 667 trots att mobot och CPU'n ska fixa 800Mhz. Mumma.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Sänk hastigheten till 667 för att se om det blir bättre. Är inte den lösningen man vill ha, men kan vara värt för att få liv i maskinen. Själv kör jag också 667 trots att mobot och CPU'n ska fixa 800Mhz. Mumma.

minnena körs i 667 som standard och jag har inte försökt/har inget intressa i att klocka.

men komplett va väldigt snälla och bytte det mot ett ds3 istället

Permalänk
Inaktiv

Det är valborg snart.. Låt våra P5N-E brinna!

Permalänk
Medlem

tycker jag inte. har inte haft några problem med den :/

Permalänk
Medlem

Jag reklamerade mitt kort också efter en hel helg med trasslande. Jag fick inte ens någon bild. Till slut petade jag i ett snikkort i PCI-E 2 slotten och då fick jag bild ett tag iaf men det höll inte länge. Ville inte riskera skada mina andra fungerande komponenter vid vidare felsökning och personligen tycker jag inte man ska behöva trassla så mycket för att ens få igång datorn. Ok om man har problem med överklockning men så var inte fallet för mig så kortet fick åka paket tillbaka till komplett. Hoppas få byta det mot ett annat stabilare kort. Komplett måste fått många reklamationer på detta kort så jag hoppas de inte jiddrar.

Edit:
Fick godkänt på retur och jag fick igenom önskemålet på alternativkort. Önskade mig ett Commando istället, valde att inte snåla. Hoppas detta fungerar bättre, åtminstonde så jag kan få igång datorn och SEN eventuellt börja överklocka.

Tumme upp till returavdelningen på Komplett för deras effektivitet!

Permalänk
Medlem

Har nu installerat mitt Gigabyte DS3 istället för P5N-E SLI och nu är alla problem som bortblåsta. DS3:an bränner t.ex inte minnen som P5N-E SLI gillade att göra så det är ju positivt

P5N-E SLI är inget moderkort, det är ett problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kishkov
Har nu installerat mitt Gigabyte DS3 istället för P5N-E SLI och nu är alla problem som bortblåsta. DS3:an bränner t.ex inte minnen som P5N-E SLI gillade att göra så det är ju positivt

P5N-E SLI är inget moderkort, det är ett problem.

hur länge hade du ditt P5N-E innan du bytte?

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triskelon1
hur länge hade du ditt P5N-E innan du bytte?

ca 2 veckor, på den tiden han det förstöra 4gb minne och få mig vansinnig mer än 1 gång.