Permalänk
Medlem

dx 10 och dx 9

vad e det för skilldnad på dx 9 och dx 10? har hört att crysis kommer kunna spelas i både dx 10 och dx 9...
vad kommer bli grafik skilldnader osv.... kanske fel forum... sorry..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp det kommer bli grafiska skillnader, men i spel som ser exakt likadana ut i DX9 och DX10 så kommer DX10 versionen att gå snabbare bara för att DX10 är mer optimerat. Det handlar mest om att spelföretagen kan trycka in fler detajer i DX10 och ändå få en bra FPS än vad de hade kunnat med DX9.

Men rent "utseendemässigt" skulle DX9 klara allt DX10 klarar. Iaf nu i början. Men kanske om 2 år ser det väldigt annorlunda ut.

Men jag är ingen expert, andra får gärna rätta mig.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

dx10 har också lite nya funktioner.

Men grafikmässigt kan det skilja lite till en början och bli bättre allt efter utvecklarna lär sig vad man kan göra.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Här har du en länk som visar lite screens ifrån kommande DX10 titlar:
http://www.tweak3d.net/joomla/news/pc-gaming/directx-10-games

Jag tycker det ser helt sjukt snyggt ut med DX10.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Avstängd

DX10 klarar av att hantera mer än DX9. I Crysis och UT3 t.ex. så skiljer det sig inte så värst mycket grafikmässigt, däremot så får du mycket högre FPS med DX10, vilket kan resultera i bättre grafik. FSX är de enda spelet som kommer få en markant skillnad mellan DX9 och DX10, resten är antingen oförändrat eller stöder bara DX10, som t.ex. Alan Wake och Halo 2

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Som dag och natt :p.

Om man ser till screenshotsen så har Dx10 en förmåga att få med extremt coola effekter som jag hittils inte sett i dx9.

Bla realistisk rökbildning osv. Ser riktigt ballt ut.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Som dag och natt :p.

Om man ser till screenshotsen så har Dx10 en förmåga att få med extremt coola effekter som jag hittils inte sett i dx9.

Bla realistisk rökbildning osv. Ser riktigt ballt ut.

Nu överdriver du, det är inte precis dx7 till dx9 hoppet. Visst ser det snyggt ut, men det känns bara som mer av samma gamla fast med också ett par nya shaders...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
*DX10 enables to run the game more smoothly due to greatly reduced CPU overhead
*DX10 enables more effects at the same time(moving clouds,wind,sunbeams and so on)
*DX10 (specifically its hardware) has something called Geometry Shader.Geometry shader allows to better display( and process) psyhics on GPU(water falling to rocks and bouncing off realistically)
*Paging of graphics memory, to allow data to be loaded to Video RAM when needed and move it out when not needed. This enables usage of the system memory to hold graphics data, such as textures, thereby allowing use of more and higher resolution textures in games.
DX10 is not so much about new effects but more about multithreading and simultanieous effects thats not possible in DX9.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
DX10 klarar av att hantera mer än DX9. I Crysis och UT3 t.ex. så skiljer det sig inte så värst mycket grafikmässigt, däremot så får du mycket högre FPS med DX10, vilket kan resultera i bättre grafik. FSX är de enda spelet som kommer få en markant skillnad mellan DX9 och DX10, resten är antingen oförändrat eller stöder bara DX10, som t.ex. Alan Wake och Halo 2

Vem som helst med lite sunt förnuft förstår varför FSX ser så mycket bättre ut i DX10 jämfört med DX9

Permalänk
Medlem

Grejen är att, I dx9 är det aldrig "omöjligt" att göra spel som ser SJUKT snygga ut och otroligt realistiska, men självklart går det inte att göra eftersom det skulle krävas en dator som inte finns för allmänheten. Men nu med ny teknologi går det att göra detta Med datorer och grafikkort som har nyligen släppts och spelutvecklarna har tillgång till den teknologi för att skapa ett spel som flyter på med dessa effekter istället för att krascha datorn på grund av hög belastning.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

ang flight simulator x, var ställer man in om man vill köra dx10 eller dx9, har dx10 men verkar som den endå kör på dx9.

Permalänk
Medlem

FSX får DX10 stöd med en patch som inte släppts än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Som dag och natt :p.

Om man ser till screenshotsen så har Dx10 en förmåga att få med extremt coola effekter som jag hittils inte sett i dx9.

Bla realistisk rökbildning osv. Ser riktigt ballt ut.

DX9 kan göra exakt samma skit. Det handlar inte om grafiska uppdatering, utan mer om prestigen. Du får högre FPS om du kör med DX10. DX10 lägger inte till någonting alls som inte finns i DX9, utan det går helt enkelt snabbare. Dessutom, så om du frågar mig är det ända som är bra med DX10 är dess geometry shader. Inget annat.

Permalänk
Medlem

Och en underdrift angående dx10... det hade jag inte förväntat mig.

Jo då det finns en sak till som dx10 lägger till och har trots allt effekt: med alla enhets shader-units kan ett dx10 kort klara av fler effekter. Helt hypotetiskt exempel:
Om dx9 klarar av 5-7 stora uträkningar för dynamiskt ljus så klarar dx10 av 30-40 istället. (helt hypotetiskt exempel!). Så det blir ju en förbättring, dock så betyder dx10 inte helt ny typ av grafik som alltför många marknadsförare vill ha det till.
Sammanfattat så klarar dx10 av att göra mer utav dagens grafik, lägger inte på något sätt till mer än de där geometry shaders och några småsaker till.
Det största hoppet var dx7 till dx9 där man verkligen la till helt nya och coola uträkningar, effekter och shaders... det ni, det var ett hopp som fick mig att fnissa av glädje när jag bytte från ett mx420 till mitt nuvarande.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Och en underdrift angående dx10... det hade jag inte förväntat mig.

Jo då det finns en sak till som dx10 lägger till och har trots allt effekt: med alla enhets shader-units kan ett dx10 kort klara av fler effekter. Helt hypotetiskt exempel:
Om dx9 klarar av 5-7 stora uträkningar för dynamiskt ljus så klarar dx10 av 30-40 istället. (helt hypotetiskt exempel!). Så det blir ju en förbättring, dock så betyder dx10 inte helt ny typ av grafik som alltför många marknadsförare vill ha det till.
Sammanfattat så klarar dx10 av att göra mer utav dagens grafik, lägger inte på något sätt till mer än de där geometry shaders och några småsaker till.
Det största hoppet var dx7 till dx9 där man verkligen la till helt nya och coola uträkningar, effekter och shaders... det ni, det var ett hopp som fick mig att fnissa av glädje när jag bytte från ett mx420 till mitt nuvarande.

betyder detta då att det finns en möjlighet att portera DX10 till XP eller är DX10 inskriven i vista´s Kernel (kärna) ?

förklara gärna lite närmare eller ge mig några nyttiga länkar

Mvh

Visa signatur

Låda: Fractal Design Define R5
CPU: i7 920 @ 3,2 GHz
Minne: 32gb 1600 Mhz DDR3
PSU: Cooler Master G750M 750W
GPU: Sapphire R9 390 Nitro 8gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Wikipedia
the shaders still consist of fixed stages like on previous APIs, but all stages sport a nearly unified interface, as well as a unified access to resources. The language itself has been extended to be more expressive (integer operations, nearly unlimited instructions count). In addition to the previously available vertex and pixel shader stages, the API includes a geometry shader stage that breaks the old model of one vertex in/one vertex out, to allow for more complex effects in real time.

Det funkar icke, dx10 bryr sig inte om olika units utan de ska vara enhets-units eller så får det vara. Man kan väl antagligen skriva om dx9 men korten kommer knappt klara av att köra dx10 pga så få shaders som klara av antalet effekter och deras komplexitet... plus såklart den enda riktigt nya effekten: geometry shadern. Jag tror det är bara dx10 kort som kan klara av så mycket och man får nog stänga av den om kan köra en hackad dx9. Alltså försvinner skälet till varför man nu skulle hacka dx9 för att köra dx10.

Tyvärr, vill vi ha goodies får vi betala för dem...

EDIT - "Shader model 4.0, enhances the programmability of the graphics pipeline. It adds instructions for integer and bitwise calculations."

Det är alltså det stora med dx10

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Avstängd

Vista kör dx9 bättre än XP enligt Cevat

GI: There’s been some confusion on someone who said that Crysis runs better on Windows XP and DX9 than Vista and DX10. Can you help clarify that?

Yerli: What I said was DX9 on Vista runs better than DX9 on XP. So if I have a gaming PC, and I’m comparing DX9 on XP versus DX9 on Vista, Vista runs better. The operating system is optimized for graphics drivers and optimized for gaming. It’s optimized for more controller functions – the game simply runs more smoothly. Just seeing Far Cry - it runs better. That’s a hell of an achievement because for me that’s reason enough to change operating systems. Also there’s a gamer score support, rich game saves, many game aspects supported. You can literally save your game and see a screenshot of that save in Explorer. That’s just fantastic.
http://www.gameinformer.com/News/Story/200608/N06.0830.2058.3...

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

scrolla ner på denna sida.
http://forum.gamez.nl/lofiversion/index.php/t263-350.html

rätt nice faktiskt

Visa signatur

Dator: Q9550 | TWIN2X8500C5DF 4096MB | Asus P5Q Deluxe | HIS Radeon HD4870X2

Kamera: Nikon D80 | Nikkor AF 85/1.8 D | Tamron AF 17-50mm f2,8