Permalänk
Medlem

Långdistansnätverk 30-60 m

Flyttar hem till mina föräldrar över sommaren pga. snåla skäl. Har styrt upp ett bredband åt mina föräldrar och syskon med trådlös router och lite diverse. Hursomhelst kommer jag själv bo i ett hus som ligger ca 30-40 meter ifrån deras hus och jag vill veta hur jag bäst kan ta del av det redan befintliga nätverket.

Eftersom routern redan är trådlös så finns det första alternativet att skaffa en extraantenn (förstärka nätverkskortet eller routern?). Något som skulle kännas smidigt då man kan ta del av ett bra nätverk på många andra sätt än att bara nyttja det i huset bredvid. Det negativa skulle vara stabiliteten och priset, som jag förstått så kostar det en slant och jag har aldrig lyckats få det att fungera särskilt stabilt trots att jag bara setat 5 meter ifrån routern med en vägg imellan. Risken för nätverkhijackare känns helt obefintlig då jag huserat som dataexpert hos _alla_ grannar och det närmaste datasäkerhet dem kommer är att rensa tempfilerna efter porrsurfning.

Alternativet till detta vore en riktigt lång nätverkskabel. Då 'mitt' hus ligger ca 40 meter bort med en lada imellan så vore inte installationen helt omöjlig, men problemen kommer då jag hört att kablarna inte klarar långa distanser utan att kräva förstärkare. Behövs kanske inte förklaras att mina kunskaper är väldigt begränsade vad gäller nätverk, men bör jag tänka på något speciellt om jag skulle välja detta? Som jag förstått det bör jag köpa en 100 meter 'lösvikt' och sedan montera kontakter själv på detta. Jag känner att detta vore den bästa lösningen själv då jag prioriterar ett stabilt nätverk och får för mig att detta vore billigare än den trådlösa varianten.

Då jag bara kommer bo där över sömmaren känns det verkligen onödigt att dra in en egen adsl lina till huset, telefonabbonemang och alltsammans skulle kosta mer än vad internetuppkopplingen skulle vara värd.

Mvh.

Permalänk
Medlem

Fixa en riktad antenn och möjligtvis en trådlös accespunkt så ska de nog funka

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

40 Meter kabel är inga problem, bör fungera hur fint som helst!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

stämmer..40meter kabel e inga problem

sen kan du använda sjyssta riktantenner oxå

Permalänk
Medlem

40 Meter är ett ungefärligt avstånd mellan husen, räknar med 10 meter till för att dra runt saker och genom väggar. Inte förrän 100 meter som problemen uppstår eller?

Finns det 50 meter långa kablar till rimliga priser eller måste jag köpa en längre och klippa till?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

precis.. 100meter, sen dör skiten :p..
men kör på 50 meter om du hittar det
eller så kör du 2x25 och skarvar kanske ?

Permalänk
Medlem

Jag har 50meter till min dator just nu och märker inget problem.
Kostade 200kr har jag för mig och de var ungefär ett år sen.
Borde vara billigare nu.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

100 meter är max enligt standard. Det brukar funka med en hel del till också.

Rätt vanligt att man ligger på 80-90 meter på kontor osv så det är inte minsta problem

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Låter fint detta. Tack för svaren, börjar inte koppla ihop förrän om ett par veckor som sagt. Som sista ord undrar jag om man bör tänka på något när man drar kablar utomhus? Borde jag försöka klä kabeln som skydd för fåglar eller ngt?

Annars verkar det som att det är fixat.

Permalänk
Medlem

Jag och min far har dragit vanlig TP-kabel till det gårdshus där jag bor. Vi grävde ner vanlig trädgårdsslang som vi sen drog kabel genom. Detr fungerar utmärkt och har gjort det i snart 4 år.

Visa signatur

Life is pain, get use to it
Athlon II X3 440, 12GB ram 5,2TB HDD, Geforce GTX 460

Permalänk

ja själv hade gjort som Ti 4400 sa o skaffat en riktantenn, kör själv med en sådan nu från http://www.davido.se

Permalänk
Medlem

För att utesluta det trådlösa skulle jag vilja vet vad du har för trådlös router redan nu? De nya routrarna med 300mbps, mimo skulle nog funka fint på 40m avstånd mellan alla väggar, men jag vet som sagt inte vad du har.

Permalänk
Medlem

Kabel känns både snabbare, billigare och säkrare. Visst, dina grannar kanske inte vet hur man kommer in i nätverket, men ändå..
Kanske lite jobbigt att gräva ner den, men det är ett engångsjobb. Det där med trädgårdsslang lät bra.

Permalänk
Avstängd

Har 100 meter kabel till mina granne, funkar hur bra som helst, ingen delay alls. (1 MS)

Permalänk
Medlem

Runt 90 meter är vad som rekomenderas som det längsta avståndet men även runt 100 meter lär som sagt inte vara några problem... Kan du klämma kabel själv hade jag köpt en 100 meters rulle men tänk även på att du måste ha verktyget för det... Vill du köpa färdig och är osäker på om 50 meter räcker kan du säkert be nån lokal firma klämma en 75 meter åt dig... Och kom ihåg att skydda kabeln genom att gräva ner den i t.ex en trädgårdsslang samt kanske täta för att undvika möss och dylikt

Permalänk
Medlem

Eller så sätter du vägguttag på ändarna ifall du köper kabel i lösmeter, mycket lättare att sätta dit kabeln då, bara pilla i småkablarna i skåror. Kan tänka mig att det känns lite porrigare också med nätverks-uttag på väggen.

Visa signatur

Laptop: Samsung Q210, 12", C2D T6400, 3GB RAM, 320 GB HDD, Kubuntu 10.04 LTS