Permalänk
Hedersmedlem

Om du är intressear av måltidsfrekvensens betydelse så kan jag rekomendera
Bellisle F. Impact of the daily meal pattern on energy balance. Scandinavian jurnal of nutrition 2004; 28 114:118

Eller låna en kopia av tex NNR 2004 där den senaste tidens forskning är bra summerade.

Permalänk
Medlem

Kan ta mig själv som exempel då länkarna varken bekräftar eller dementerar någons åsikt i mitt tycke.
Jag har dietat ganska kass innan och åt ca 3 ggr om dagen, jag fick kanske inte nämnvärt mkt mer BF, men jag var i allmänhet mkt tröttare då mitt blodsocker sköt i höjden/dalade omvartannat.
Ofta behövde jag ta mig ett eller flera "powernap:s" under dagen och kände mig allmänt risig.
Nu när jag äter med 3h mellanrum hela dagen så har jag energi och styrka som aldrig förr.
Har inte tagit ett powernap på väldigt länge, å då sover jag endå max 6h om natten och lägg där på 1-1,5h styrketräning 5ggr i veckan.
Så även ifall metabolismen inte ökar nämnvärt pga högre måltidfrekvens så har jag ett uppenbart bättre ork under dagarna.
Det leder i sin tur till bättre träningspass och mer aktivitet under dagarna.

Jag tror på vad jag upplever(och läst/hört oxo för den delen), sen att folk inte vill prova på är en annan sak.

Sen en rent konkret fråga, om du ligger högt på kcal, hur ska du kunna få i dig all mat på 3 portioner?

Jag skulle omöjligt kunna stoppa i mig en frukost på 1000kcal(10portioner havregrynsgröt!!!) tex och för att inte tala om hur jobbigt svullen magen skulle bli.
Det är väl inget ovanligt att ligga på 3000kcal tex om man är Man och väger 90kg i bra form, eller hur?
jag skulle bli tvungen att köra vacuum-magövningar hela tiden för att hålla magen på plats.^^

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpaw
http://www.caloriesperhour.com/

Fredrik Paulun bör inte ses som en gud utan snarare som en omdebatterad författare inom näringslära.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88101&highlig...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81511&highlig...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85393&highlig...

läs lite i trådarna. Tas upp en del forskning där och det är klart värt att läsas om man är osäker på saken.

Nej han är absolut ingen Gud men jag förlitar mig ändå på det mesta han föreläser om, även om han inte är min enda källa.

Apropå kolozzeum, hängde där ett antal år men tröttnade faktiskt på att en forskningsrapport ett år senare blev motbevisad av en annan forskningsrapport. Man borde få lågt blodsocker under ett antal tillfällen per dygn om man äter mer sällan än ofta och lågt blodsocker i sig framkallar trötthet/stress vilket inte gynnar någonting. Detta är för mig ganska logiskt och du kan slänga upp hur många rapporter och trådar du vill; vill man bränna fett litar jag på att fler måltider är att föredra framför färre och detsamma gäller för att hålla sig anabol under ett dygn.

Jag håller med dig vkn, tror betydligt mer på egen erfarenhet än flummiga rapporter som kommer med jämna mellanrum och ofta motbevisar varandra.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Kan ta mig själv som exempel då länkarna varken bekräftar eller dementerar någons åsikt i mitt tycke.
Jag har dietat ganska kass innan och åt ca 3 ggr om dagen, jag fick kanske inte nämnvärt mkt mer BF, men jag var i allmänhet mkt tröttare då mitt blodsocker sköt i höjden/dalade omvartannat.
Ofta behövde jag ta mig ett eller flera "powernap:s" under dagen och kände mig allmänt risig.
Nu när jag äter med 3h mellanrum hela dagen så har jag energi och styrka som aldrig förr.
Har inte tagit ett powernap på väldigt länge, å då sover jag endå max 6h om natten och lägg där på 1-1,5h styrketräning 5ggr i veckan.
Så även ifall metabolismen inte ökar nämnvärt pga högre måltidfrekvens så har jag ett uppenbart bättre ork under dagarna.
Det leder i sin tur till bättre träningspass och mer aktivitet under dagarna.

Jag tror på vad jag upplever(och läst/hört oxo för den delen), sen att folk inte vill prova på är en annan sak.

Sen en rent konkret fråga, om du ligger högt på kcal, hur ska du kunna få i dig all mat på 3 portioner?

Jag skulle omöjligt kunna stoppa i mig en frukost på 1000kcal(10portioner havregrynsgröt!!!) tex och för att inte tala om hur jobbigt svullen magen skulle bli.
Det är väl inget ovanligt att ligga på 3000kcal tex om man är Man och väger 90kg i bra form, eller hur?
jag skulle bli tvungen att köra vacuum-magövningar hela tiden för att hålla magen på plats.^^

Det är väll ingen som sagt emot att välmåendet kan öka om man äter flera måltider? Sen är det inte alla som äter över 3000kcal. Jag äter kanske 1500kcal och sprider ut det på 2-3måltider. Skulle jag köra det på 5 måltider blir det för lite mat vid varje måltid, vilket gör mig bara sugen på mer. Under en tid åt jag 500kcal per dag och ett mål om dagen. Jag vägde 105 i början av februari, nu väger jag 90. Jag tränar kanske 5 ggr i veckan, både cykling och styrketräning. I styrka har jag inte tappat så mycket, i cykling har jag däremot blivit snabbare.
Sen är personliga bedrifter inte speciellt intressant eftersom de inte bevisar något. Jag har gått ner 15kg, men jag kanske hade gått ner 17kg om jag spridit ut måltiderna, eller så hade jag kanske gått ner 13kg. Det kan jag inte veta om jag inte gör detta flera gånger om. Därför måste man kolla på riktiga studier med flera testpersoner och kontrollerade former.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det är väll ingen som sagt emot att välmåendet kan öka om man äter flera måltider? Sen är det inte alla som äter över 3000kcal. Jag äter kanske 1500kcal och sprider ut det på 2-3måltider. Skulle jag köra det på 5 måltider blir det för lite mat vid varje måltid, vilket gör mig bara sugen på mer. Under en tid åt jag 500kcal per dag och ett mål om dagen. Jag vägde 105 i början av februari, nu väger jag 90. Jag tränar kanske 5 ggr i veckan, både cykling och styrketräning. I styrka har jag inte tappat så mycket, i cykling har jag däremot blivit snabbare.
Sen är personliga bedrifter inte speciellt intressant eftersom de inte bevisar något. Jag har gått ner 15kg, men jag kanske hade gått ner 17kg om jag spridit ut måltiderna, eller så hade jag kanske gått ner 13kg. Det kan jag inte veta om jag inte gör detta flera gånger om. Därför måste man kolla på riktiga studier med flera testpersoner och kontrollerade former.

Men snälla "lilla" du, det är väl ganska uppenbart att man inte kan ligga på 500kcal om man väger 105kg och må bra!?

Sen om det nu är så korkat att ligga på en hög måltidfrekvens varför gör alla fitness/byggar proffs det?
Kolla länken jag postade innan och titta efter 9:15 då dom pratar om just måltidfrekvens, jag väljer att lita på MrO Jay Cutler istället för en 105kg kille på cykel som lever på 4 bananer om dagen.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Men snälla "lilla" du, det är väl ganska uppenbart att man inte kan ligga på 500kcal om man väger 105kg och må bra!?

Sen om det nu är så korkat att ligga på en hög måltidfrekvens varför gör alla fitness/byggar proffs det?
Kolla länken jag postade innan och titta efter 9:15 då dom pratar om just måltidfrekvens, jag väljer att lita på MrO Jay Cutler istället för en 105kg kille på cykel som lever på 4 bananer om dagen.

Det är väl ingen som säger något om att det är korkat att ha en hög måltidsfrekvens? Det jag oponerar mot är att det skall ha någon betydelse i hänseende till viktnedgång och energiförbrukning.

Självklart är det smartare att sprida ut en större mängd energi på fler mål, det är bekvämare och behagligare, ger stabilare blodsocker, mildare för tarmen osv.

Men förstå detta: Det påverkar inte din energiförbrukning.

Så vill man är 2 eller 12 mål per dag så är det upp till var och en, båda varianterna låter onödigt extrema och korkade enligt mig, men det är en smaksak, men ingen av dem kommer att ha en annorlunda energiförbrukning.

3000kcal in är 3000kcal in oavsett om det kommer i 2 eller 12 omgångar under den givna tidsenheten.

Sen att det fins psykologiska själ, tex att man kanske småäter mindre med en mer regelbunden måltidsordning är en annan sak, men då pratar man om 2 olika energiintag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Käka tonfisk är inga problem så länge den är på burk som sagt.
Men räkna med gasig mage, en burk innehåller runt 36g protte(beroende på storlek osv).

Protein ger inte gaser i magen om det är det du antyder. Maltodextrin som du säger dig äta skulle dock kunna göra det...

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Men snälla "lilla" du, det är väl ganska uppenbart att man inte kan ligga på 500kcal om man väger 105kg och må bra!?

Sen om det nu är så korkat att ligga på en hög måltidfrekvens varför gör alla fitness/byggar proffs det?
Kolla länken jag postade innan och titta efter 9:15 då dom pratar om just måltidfrekvens, jag väljer att lita på MrO Jay Cutler istället för en 105kg kille på cykel som lever på 4 bananer om dagen.

Varför förvränger du ord och delar ut förolämpningar? . Vem har sagt att det är korkat att äta flera måltider om dagen? Byggarna äter nog främst flera måltider eftersom de skulle få svårt att äta 7000kcal på 3 måltider.
Hur vet du att Jay Culter inte skulle få bättre resultat genom en annan metod? Bara för att man är bra betyder inte att man är optimal. Jag skulle säga att det mesta har med gener att göra när det gäller hans framgång, kosten kommer i andra hand.

Sen är det inte farligt att äta 500kcal om dagen under begränsad tid när man är överviktig. Det gäller bara att få i sig alla näringsämnen och man klarar sig fint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olmeri
Protein ger inte gaser i magen om det är det du antyder. Maltodextrin som du säger dig äta skulle dock kunna göra det...

Det är väl snarare laktos i t.ex. mjölk som framkallar gaser...inte tror jag det är maltodextrin iaf.

Mental, du verkar i varje fall hålla med om att det i längden är skonsammare att äta regelbundet än att äta som en sumo? Och du kan hålla med om att lågt blodsocker kan leda till stress/andra negativa tankar som i sin tur inte är direkt bra för fettförbränningen? Jag tror mycket på en psykologisk inverkan utöver den rent kemiska processen; om man t.ex vantrivs med att äta ofta och mår dåligt över det går det säkerligen ut över viktnedgången på mer än ett sätt. Men i slutändan skulle jag hellre råda en person att äta fem olika mål än två av flera orsaker, även om, som du sa, energiförbrukningen nu inte påverkas.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Varför förvränger du ord och delar ut förolämpningar? . Vem har sagt att det är korkat att äta flera måltider om dagen? Byggarna äter nog främst flera måltider eftersom de skulle få svårt att äta 7000kcal på 3 måltider.
Hur vet du att Jay Culter inte skulle få bättre resultat genom en annan metod? Bara för att man är bra betyder inte att man är optimal. Jag skulle säga att det mesta har med gener att göra när det gäller hans framgång, kosten kommer i andra hand.

Sen är det inte farligt att äta 500kcal om dagen under begränsad tid när man är överviktig. Det gäller bara att få i sig alla näringsämnen och man klarar sig fint.

Va inte meningen att förolämpa dig.

Men faktum är att du kan knappast må bra av en så hård diet.
Sen är det nog inte bara gener i Jays fall.:D

olmeri:Öhh, ger inte protein gasig mage?
Det var nåt nytt!:D

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Det beror på hur långt du joggar?
Jag tycker du verkar lite lat (lat är nog fel ord. En finsmakare kanske stämmer bättre ), många gånger så måste man kämpa lite för att gå ner/upp i vikt, men visst rör du på dig mycket så kommer du ju gå ner i vikt men du blir ju desto hungrigare om du är ute och springer ett par mil om dagen än om du kollar på tv.
Och om du då kör förbi mcdonalds på vägen hem ifrån joggingturen så försvinner ju själva grejjen.

Sen om du tränar så får du ju förhoppningsvis lite muskler också, och det väger ju lite.

Jo, god mat är fina grejer.

hela grejen med experimentet är att se ifall det går att äta vad jag anser är "normalt" bara man rör tillräckligt mycket på sig. Det är iochförsig självklart, men det jag försöker fastställa är hur mycket man måste röra på sig för att gå ner i vikt trots att man inte äter bantarmat varje dag.

Att man blir hungrigare har jag märkt, men hunger kan jag ignorera, det är när jag väl äter som det ska vara gott.

Än så länge har jag inte gått ner något, men samtidigt har jag väl förmodligen byggt lite muskler också.

Lite av grejen är också att jag vill ha lite bättre kondition / ork för att spela fotboll och andra aktiviteter, så viktnedgång är inte det enda målet med "experimentet".

Om det nu skulle visa sig att det är stört omöjligt att gå ner i vikt utan att förändra mina matvanor så får jag väl göra det också, men i nuläget vill jag se vad som händer utan att göra det.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
hela grejen med experimentet är att se ifall det går att äta vad jag anser är "normalt" bara man rör tillräckligt mycket på sig. Det är iochförsig självklart, men det jag försöker fastställa är hur mycket man måste röra på sig för att gå ner i vikt trots att man inte äter bantarmat varje dag.

Ja, självklart, du kan äta vilken skit du vill så länge du förbrukar mer energi än du stoppar i dig. Det du kommer fastställa är hur mycket du måste röra på dig för att gå ner i vikt sett till ditt dagliga kaloriintag. Se till att du inte börjar äta mer bara för att du rör på dig mer, det är nog ett av de vanligaste misstagen. Det är hyfsat lätt och praktiskt att äta lite extra när man ändå är så duktig som rör på sig, det är betydligt lättare att få i sig 400kcal än det är att göra sig av med dom

Jag går ner 10-15kg varje sommar utan att överhuvudtaget ändra mina matvanor, bara genom att jag cyklar till jobbet och rör på mig där (studerar annars), så det är absolut inte nödvändigt att ändra matupplägget även om det för många är att föredra för att påskynda hela viktminskningsprocessen.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Läst lite skrämmande saker om folk som äter 500 kcal per dag här. Det är inte bra! Sist jag kollade skall man vid nyttig viktnedgång ha ett intag som är max 500 kcal lägre än förbränningen.

Jag själv vill passa på och ställa en fråga till folk som har lite koll. Jag har lite fett vid magen och runt mot ryggen, inte så det står ut direkt mer döljer musklerna, detta är det som är kvar av min övervikt när jag va i tonåren. Är idag 20 år, 189 cm lång och väger runt 77 kg. Har börjat äta sallad till lunch igen för att se vad som händer, sist jag gjorde det och körde mina träningspass gick jag ner 3 kg på 3 dar (vägde 74 i någon vecka medan jag åt normalt igen). Jag hålls stadigt på 77 kg när jag inte tränar alls och äter ca 300-400 gram pasta till både lunch och midda, sen kakor därimellan o sånt. Så jag vill egentligen bara bli av med fettet runt magen så jag får fram musklerna.

Någon som har tips på ett nyttigt sätt och göra det? Som det är nu kör jag väll 40-60 minuter löpning eller spinning 3-6 gånger i veckan. Sen kör jag styrka för mage/rygg/bröst hemma 3-5 gånger i veckan.

Käkar sallad till lunch nu för tiden och äter normal middag med pasta och sånt. Detta bör väll räcka? Blivit lite fastare redan men ändå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Va inte meningen att förolämpa dig.

Men faktum är att du kan knappast må bra av en så hård diet.
Sen är det nog inte bara gener i Jays fall.:D

olmeri:Öhh, ger inte protein gasig mage?
Det var nåt nytt!:D

Jag mår jättebra, däremot var man lite slö när jag gick på 500kcal. Nu går jag på 1500kcal och det är inga problem alls. Det är dock viktigt att man får i sig alla näringsämnen, vilket man vanligtvis inte får om man ligger så lågt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Jag går ner 10-15kg varje sommar utan att överhuvudtaget ändra mina matvanor, bara genom att jag cyklar till jobbet och rör på mig där (studerar annars), så det är absolut inte nödvändigt att ändra matupplägget även om det för många är att föredra för att påskynda hela viktminskningsprocessen.

Varför har du så varierande vikt? Latar du dig resten av året?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Ja, självklart, du kan äta vilken skit du vill så länge du förbrukar mer energi än du stoppar i dig. Det du kommer fastställa är hur mycket du måste röra på dig för att gå ner i vikt sett till ditt dagliga kaloriintag. Se till att du inte börjar äta mer bara för att du rör på dig mer, det är nog ett av de vanligaste misstagen. Det är hyfsat lätt och praktiskt att äta lite extra när man ändå är så duktig som rör på sig, det är betydligt lättare att få i sig 400kcal än det är att göra sig av med dom

Jo, att äta lite mindre portioner försöker jag tänka på, då jag tror att man i vanliga fall äter onödigt stora utan att man tänker på det.

Tiden får utvisa vad som händer. Märker jag ingen skillnad innan början på juni får jag väl prova att lägga om matvanorna lite.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Det är väl snarare laktos i t.ex. mjölk som framkallar gaser...inte tror jag det är maltodextrin iaf.

Det är väldigt mycket som ger gaser i magen utöver just laktos eller mjölksocker. Bakterierna i tarmen frodas på alla alla möjliga sockerarter som passerar och ett stort intag av maltodextrin kan vara svårt för kroppen att tillgodogöra sig på kort tid och ger också gaser. Kolla pubmed.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
olmeri:Öhh, ger inte protein gasig mage?
Det var nåt nytt!:D

På vilket sätt var det nytt? Var har du hört att protein ger gaser i magen?

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk
Medlem

Jag tror man kan äta det mesta, bara man rör på sig, lyft på fläsket!
Avskyr verkligen Matfundamentalister som Anna Skipper i TV3:s "Du är vad du äter", det enda bestående resultatet av matfundamentalisternas ideer om näringsintag är att de alla ser tio till tjugo år äldre ut än vad de är!
Jag äter precis vad som helst, men jag rör också mycket på mig och är därför smal och i form.
I kväll blir det chips, Cola, choklad och kanske en pizza!
Move your ass!

Visa signatur

Mick

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sync
Jag tror man kan äta det mesta, bara man rör på sig, lyft på fläsket!
Avskyr verkligen Matfundamentalister som Anna Skipper i TV3:s "Du är vad du äter", det enda bestående resultatet av matfundamentalisternas ideer om näringsintag är att de alla ser tio till tjugo år äldre ut än vad de är!
Jag äter precis vad som helst, men jag rör också mycket på mig och är därför smal och i form.
I kväll blir det chips, Cola, choklad och kanske en pizza!
Move your ass!

Du verkar smart du.
Jag kan också äta pizza vare dag, vilket jag har prövat en längre period, utan att gå upp ett enda kilo. Men är det nyttigt? Nej. (vilket du kanske kommer upptäcka om 10 år när magen börjar tjockna efter 10,000 pizzor:))

Alla har inte samma förutsättningar, villl man gå ner i vikt räcker det ofta att skära ner på skräpmaten.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sync
Jag tror man kan äta det mesta, bara man rör på sig, lyft på fläsket!
Avskyr verkligen Matfundamentalister som Anna Skipper i TV3:s "Du är vad du äter", det enda bestående resultatet av matfundamentalisternas ideer om näringsintag är att de alla ser tio till tjugo år äldre ut än vad de är!
Jag äter precis vad som helst, men jag rör också mycket på mig och är därför smal och i form.
I kväll blir det chips, Cola, choklad och kanske en pizza!
Move your ass!

Glöm inte att det handlar mycket om vilken sorts ämnesomsättning du välsignats med...en polare till mig käkar onyttigt varje dag men har ändå ådror som ingen annan medan jag går upp av minsta lilla, vilket förvisso gynnar min framgång rent viktmässigt på gymet men ändå. Gener är vad nästan allt handlar om i grund och botten, sedan är resten justeringar utefter dessa.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag kanske inte ska börja banta men i alla fall börja träna lite. Jag vill bli av med lite underhudsfett till sommaren i alla fall. Jag äter ofta skräpmat och i nuläget tränar jag i princip ingenting, men hoppas på att ändra det nu i alla fall. Jag ska i alla fall göra det i steg:

Steg 1. Ändra mina matvanor, sluta äta skräpmat och bara äta 4 gånger om dagen.

Steg 2. Börja träna, jag bor mitt i stockholm med en massa gym och träningslokaler så nåt måste jag göra. Jag ska mestadels rikta in mig på att träna kondition och bränna fett.

Steg 3. Träna muskler, helt enkelt föra in mera muskelträning i mitt träningspass.

Steg 4. Hålla muskelmassan uppe och fettmassan nere, helt enkelt att forsätta se ut som jag gör.

Låter detta rimligt?

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
text

Har du tidigare haft svårt för viktnedgång föreslår jag att du delar upp ditt dagliga energibehov -500 kcal på flera mål istället. Som tidigare nämnt i tråden finns det inga vetenskapliga belägg för att detta är bättre, men jag kan lova att det är lättare. Ditt dagliga energibehov kan du räkna ut på http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.it...
För övrigt bör du inte läsa den sidan rappakalja då den är sponsrad av av flertalet företag som sysslar med kolhydratsprodukter.

Ska du gå ner i vikt föreslår jag att du lägger din träningstid på konditionsträning till att börja med. Du kan även börja träna styrketräning i övnings/vane syfte men styrketräning är ett dåligt sätt att bränna energi på, eller ja, konditionsträning ger definitivt bättre resultat. Bygga muskler kan du inte göra utan att äta mer än ditt dagliga energibehov så det kan du glömma. Däremot kan du få ner BF, om jag inte har helt fel. (Rätta mig gärna.)

Börja med det, och du är mer än halvvägs.

Visa signatur

Athlon 64 3000+ @ 3500+ | Thermaltake Venus 12 | Asrock Dual Sata II | Nx6600 | 80 Gb Pata (Part; 60,15) | 6 Gb Pata | 200 Gb SataII | Samsung DVD/CDRW combo | Mx310 | LG Flatron L1715S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sve3n
Har du tidigare haft svårt för viktnedgång föreslår jag att du delar upp ditt dagliga energibehov -500 kcal på flera mål istället. Som tidigare nämnt i tråden finns det inga vetenskapliga belägg för att detta är bättre, men jag kan lova att det är lättare. Ditt dagliga energibehov kan du räkna ut på http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/main.nsf/page.it...
För övrigt bör du inte läsa den sidan rappakalja då den är sponsrad av av flertalet företag som sysslar med kolhydratsprodukter.

Ska du gå ner i vikt föreslår jag att du lägger din träningstid på konditionsträning till att börja med. Du kan även börja träna styrketräning i övnings/vane syfte men styrketräning är ett dåligt sätt att bränna energi på, eller ja, konditionsträning ger definitivt bättre resultat. Bygga muskler kan du inte göra utan att äta mer än ditt dagliga energibehov så det kan du glömma. Däremot kan du få ner BF, om jag inte har helt fel. (Rätta mig gärna.)

Börja med det, och du är mer än halvvägs.

Vill börja med att säga att styrketräning är ett hyfsat effektivt sätt att bränna fett på, det höjer din fettförbränning under hela dagen och även själva träningen är fettförbrännande, även om den är i rent muskelökande syfte. Lägger man 30 minuters promenad direkt efter ett sådant pass har du ett fulländat muskeluppbyggande/fettförbrännande schema. Visst måste man äta mer än man gör av med för att bygga muskler men du kan fortfarande bränna fett OCH bygga muskler samtidigt. Annars vet jag inte hur jag kunde gå ner 12kg och samtidigt öka i samtliga övningar under den tiden...
Dvs öka muskelmassa samtidigt som man minskar kroppsfettet är fullt möjligt, även om det är betydligt klurigare och ineffektivare att göra båda dessa samtidigt än om man lägger tid på att först gå ner effektivt för att sedan börja bygga om man nu har så pass "grav" övervikt.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Glöm inte att det handlar mycket om vilken sorts ämnesomsättning du välsignats med...en polare till mig käkar onyttigt varje dag men har ändå ådror som ingen annan medan jag går upp av minsta lilla, vilket förvisso gynnar min framgång rent viktmässigt på gymet men ändå. Gener är vad nästan allt handlar om i grund och botten, sedan är resten justeringar utefter dessa.

Det handlar inte heller bara om övervikt. Avsaknad av vitaminer, näring, fibrer och bara äta mättade fetter etc. kan ju såklart påverka andra delar av kroppen än just fettreserven. De som är dyngsmala trots att de äter vad som helst kan ju åka på tarmproblem, cancer, blodproppar m.m senare i livet just pga att de ätit mycket skräp.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Det handlar inte heller bara om övervikt. Avsaknad av vitaminer, näring, fibrer och bara äta mättade fetter etc. kan ju såklart påverka andra delar av kroppen än just fettreserven. De som är dyngsmala trots att de äter vad som helst kan ju åka på tarmproblem, cancer, blodproppar m.m senare i livet just pga att de ätit mycket skräp.

Ja helt klart, man bör äta bra även om man nu inte går upp av att äta mindre bra, hälsan tar stryk.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Vill börja med att säga att styrketräning är ett hyfsat effektivt sätt att bränna fett på, det höjer din fettförbränning under hela dagen och även själva träningen är fettförbrännande, även om den är i rent muskelökande syfte. Lägger man 30 minuters promenad direkt efter ett sådant pass har du ett fulländat muskeluppbyggande/fettförbrännande schema. Visst måste man äta mer än man gör av med för att bygga muskler men du kan fortfarande bränna fett OCH bygga muskler samtidigt. Annars vet jag inte hur jag kunde gå ner 12kg och samtidigt öka i samtliga övningar under den tiden...
Dvs öka muskelmassa samtidigt som man minskar kroppsfettet är fullt möjligt, även om det är betydligt klurigare och ineffektivare att göra båda dessa samtidigt än om man lägger tid på att först gå ner effektivt för att sedan börja bygga om man nu har så pass "grav" övervikt.

Hyfsat, kanske. Men inte bättre än konditionsträning. Höjer fettoxidationen? Vad skulle vara så speciellt med styrketräning? Skulle lägre puls under träning höja fettoxidationen mer än hög puls?

Hur lång tid tog det för dig att gå ner dessa 12 kg, och ökade du i muskelmassa eller ökade du endast i styrka? Du behöver inte öka i muskelmassa för att att bli starkare, de första 6 veckorna av styrketräning sker överhuvudtaget ingen muskeltillväxt. Det är endast samarbetet mellan nervsystemet och musklerna som förbättras.

Visa signatur

Athlon 64 3000+ @ 3500+ | Thermaltake Venus 12 | Asrock Dual Sata II | Nx6600 | 80 Gb Pata (Part; 60,15) | 6 Gb Pata | 200 Gb SataII | Samsung DVD/CDRW combo | Mx310 | LG Flatron L1715S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olmeri
På vilket sätt var det nytt? Var har du hört att protein ger gaser i magen?

Jag har aldrig fjärtat så mkt som närj jag nyligen började gå på en hårdare proteindiet än innan.
Sen e det snacket som går hos folk som bygger, "prottefis" osv
Kanske har det med skummjölken jag tar i drinkarna jag blandar, inte vet jag.
Men jag dricker aldrig mer än 1 liter som högst under dagen.
Men kolisarna har jag inte några problem med, kan jag garantera.

Skitsamma, fiser gör jag:D

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Läst lite skrämmande saker om folk som äter 500 kcal per dag här. Det är inte bra! Sist jag kollade skall man vid nyttig viktnedgång ha ett intag som är max 500 kcal lägre än förbränningen.

Jag själv vill passa på och ställa en fråga till folk som har lite koll. Jag har lite fett vid magen och runt mot ryggen, inte så det står ut direkt mer döljer musklerna, detta är det som är kvar av min övervikt när jag va i tonåren. Är idag 20 år, 189 cm lång och väger runt 77 kg. Har börjat äta sallad till lunch igen för att se vad som händer, sist jag gjorde det och körde mina träningspass gick jag ner 3 kg på 3 dar (vägde 74 i någon vecka medan jag åt normalt igen). Jag hålls stadigt på 77 kg när jag inte tränar alls och äter ca 300-400 gram pasta till både lunch och midda, sen kakor därimellan o sånt. Så jag vill egentligen bara bli av med fettet runt magen så jag får fram musklerna.

Någon som har tips på ett nyttigt sätt och göra det? Som det är nu kör jag väll 40-60 minuter löpning eller spinning 3-6 gånger i veckan. Sen kör jag styrka för mage/rygg/bröst hemma 3-5 gånger i veckan.

Käkar sallad till lunch nu för tiden och äter normal middag med pasta och sånt. Detta bör väll räcka? Blivit lite fastare redan men ändå.

Om du märker av bra resultat redan och känner att du har tillräckligt med motivation för att fortsätta som du gör så är det bra. Håll koll på vågen, ser du en tydlig trend med viktgång i normal takt(ca 0.5-1kg/vecka) så är du ju såklart på rätt väg.

Men känner du att du vill vara säker och verkligen köra en seriös viktnedgång:

För det första är det viktigt att ha klart för sig att det inte existerar något sådant som punktförbränning. Alltså förbränning av fett på en viss del utav kroppen. Har du en fettdepå runt magen o vill förbränna den är det mycket möjligt att du får räkna med att du får en rippad överarm på köpet.

Om du vill vara säker på din viktnedgång finns det bara en sak att göra.
Räkna ut ditt kaloribehov, samt dra av en del kalorier så har du ett kaloriunderskott. Rekommenderat för att få minimal muskelförlust är ca 500kcal underskott dagligen, men i början av en diet kan man ligga på ett större underskott eftersom man har lite mer fett att ta utav. Men här kör man så det känns bra, orkar man bara ligga 500 under gör man de, orkar man 800-1000 går det ju snabbare, men man bör ha i åtanke att man stoppar i sig bra mat så kroppen får all näring den behöver.

Det bästa är att träna mycket samtidigt. Förbränner du kalorier kan du äta lite mer, samt att motion i allmänhet är bra för hälsan. Tung styrketräning ökar dessutom förbränningen så det är ju bara ett plus.

Visa signatur

rigg: |e6400@3440, Freezer 7 Pro| gigabyte DS4| Corsair5400 2gb| 8800gts@650/2000| 250gb samsung + 250gb seagate| hiper 580w | 22" viewsonic | Aplus Miditower XClio II | 10780p 3dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sve3n
Hyfsat, kanske. Men inte bättre än konditionsträning. Höjer fettoxidationen? Vad skulle vara så speciellt med styrketräning? Skulle lägre puls under träning höja fettoxidationen mer än hög puls?

Hur lång tid tog det för dig att gå ner dessa 12 kg, och ökade du i muskelmassa eller ökade du endast i styrka? Du behöver inte öka i muskelmassa för att att bli starkare, de första 6 veckorna av styrketräning sker överhuvudtaget ingen muskeltillväxt. Det är endast samarbetet mellan nervsystemet och musklerna som förbättras.

Konditionsträning är just konditionsträning medan förbränningsträning är optimalt för fettförbränning. En hög puls som man har vid konditionsträning gör ju att kroppen inte vill använda fettdepåerna lika mycket som vid en optimal, och lägre, puls. Morgonpromenader och promenader direkt efter ett styrkepass bränner kanske inte lika mycket kalorier som ett kondispass, men det tar desto mer energi från fettdepåerna vilket är det man vill i detta fallet.

Att gå ner gick på runt 1-1,5kg/vecka och eftersom jag då hade tränat 6 år och hade en del muskler redan antar jag att styrkan kom parallellt med muskelmassan, nervsystemet är inövat sedan länge.

"Det enskilt bästa du kan göra för att öka din fettförbränning är att lägga på dig mer muskler. Det beror på att muskler behöver energi hela tiden för att fungera. Mer muskler ger en större fettförbränning dygnet runt."

Dvs kort och gott: ökad muskelmassa - ökad fettförbränning.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Jag själv vill passa på och ställa en fråga till folk som har lite koll. Jag har lite fett vid magen och runt mot ryggen, inte så det står ut direkt mer döljer musklerna, detta är det som är kvar av min övervikt när jag va i tonåren. Är idag 20 år, 189 cm lång och väger runt 77 kg. Har börjat äta sallad till lunch igen för att se vad som händer, sist jag gjorde det och körde mina träningspass gick jag ner 3 kg på 3 dar (vägde 74 i någon vecka medan jag åt normalt igen). Jag hålls stadigt på 77 kg när jag inte tränar alls och äter ca 300-400 gram pasta till både lunch och midda, sen kakor därimellan o sånt. Så jag vill egentligen bara bli av med fettet runt magen så jag får fram musklerna.

Om du gillar din svältmetod så kan du ju faktiskt sluta äta helt och hållet. Då ska du få se på viktminskning, försök även att inte dricka så mycket vätska.

Nej, seröst.
Ge det tid och jag vet inte riktigt varför trycker i dig kakor emellanåt?

Verkar vara många som har svårt att hålla sig till nyttig kost och sedan framåt sommaren så ska ni försöka stressbanta för att kunna bada.
Ät nyttigt, motionera dagligen och försök att inte småäta har jag fått för mig att vara en bra metod.

Jag skulle må jättedåligt av att bara äta sallad till lunch, blir du inte trött?
Men som sagt, vad som fungerar för dig gäller ju kanske inte för andra.

Lycka till.

Tillägg:
Då du verkar vara ganska seriös, så gör en lista på vad du äter under en dag samt hur mycket du gör av med.
Jag skulle hellre vara tjock å glad, än smal och grinig pga att man inte har någon energi kroppen.

Och jag tror att viktminskningen du såg var pga av att du hade tömt tarmen + hade ingenmat i magen. Du lär ju knappast ha förlorat 3kg fett på 3 dagar?

Sist men inte minst, det tar tid!

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Detta dricker jag efter att ha varit och tränat på gym

Äggi con blandsafti

Ingridienser:

blandsaft
ägg
vatten

1, Häll oblandad blandsaft i ett glas
2, Knäck ett eller om du ni vill två ägg i det
3, Rör om tills du är nöjd och det har bildats skum
4, Häll i vatten i önskad mängd men försök att få så att blandsaften är så koncentrerad i glaset som det står anmärkt. Eller möjligtvis lite mer.

Vet inte hur nyttigt det är men det smakar gott iallafall

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.