Permalänk
Medlem

Cpu och Gpu Kylare! Behöver råd.

Tjabba. har dragit upp e4300 till 3150mhz nu men märker att den är lite varm. så behöver en ny kylare både till processorn och grafikkortet för det låter som ett jet plan!

Jag vet inte riktigt vilken cpu kylare jag ska välja, den här tror jag. men får man med fläkten till den??

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330008

och gpu kylaren

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331864

vad tror ni om den? har ett x1950gt.

Tack på förhand!

Raczo.

Permalänk

Bara lite nyfiken. Har också e4300. Hur varm blir din i load? Jag är själv uppe i 2800mhz och han blir svinvarm när så fort jag lastar honom lite i Orthos eller TAT. 72 grader såg jag nyss. Kör du originalkylare?

Visa signatur

Antec NSK6500. Asus P5B. E4300 @ 2800Mhz. Noctua NH-U9 92mm. Corsair 2Gb DDR2 PC6400. Asus Geforce 7300GT silent 256MB. Western Digital Caviar 320Gb. Adda 92 mm chassifläkt.

Permalänk
Medlem

aa min blir 74 grader mer orginalkylare i load.. 55 idle typ

btw, får infinityn plats i mitt chassi?? se sign

Permalänk

det är ju fan inte lite haha jag vågar inte köra hårdare än just nu. du får gärna skicka ett pm till mej om du hittar nån bra kylare.

edit:

vågar inte svara på om den får plats. kan bli lite tight. men om man kollar på rena måtten på dom så får det ju plats. du får mäta lite.

Visa signatur

Antec NSK6500. Asus P5B. E4300 @ 2800Mhz. Noctua NH-U9 92mm. Corsair 2Gb DDR2 PC6400. Asus Geforce 7300GT silent 256MB. Western Digital Caviar 320Gb. Adda 92 mm chassifläkt.

Permalänk
Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326999

Grymt nöjd med den..

kostar ju fläsk.. tänkte mig en runt 400kr men tack för svaret!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326999

Grymt nöjd med den..

Den var inte helt liten. Mätte lite i chassit, det är nog precis så det går. Har ett Antec NSK6500. Hur ser det ut hos dej? Finns det nån plats över?

Visa signatur

Antec NSK6500. Asus P5B. E4300 @ 2800Mhz. Noctua NH-U9 92mm. Corsair 2Gb DDR2 PC6400. Asus Geforce 7300GT silent 256MB. Western Digital Caviar 320Gb. Adda 92 mm chassifläkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raczo
btw, får infinityn plats i mitt chassi?? se sign

ja det Tror jag. ska nog inte bli nogot problem.

Visa signatur

|| Win7x64 | | i7 sandy 2600k | 8GbDominatorGT | CorsairAX850w | 2xXFX6970 | 80GbSSD |
| 1,5kGbHdd | LanBoyAir| Dell22" och Acer22" | MacbookAir 13"-11 i7 | Erik ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=326999

Grymt nöjd med den..

Kan inte annat än hålla med dig om att Noctuan e riktigt nice, lite pilligt (eller ja, mycket pilligt om man ska vara ärlig >.< ) att få den på plats men sen så J*vlar sitter den som en smäck och kommer nog inte ramla bort i första taget iaf fast den e så pass stor och tung (har 2 fläktar i push-pull på min =P )

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hellarkratz
Den var inte helt liten. Mätte lite i chassit, det är nog precis så det går. Har ett Antec NSK6500. Hur ser det ut hos dej? Finns det nån plats över?

Passar perfekt i mitt P180.

Är 2-3cm mellan kylaren och sidopanelen

[TBOC]Razor: Jag tyckte den var smidig att få dit Jag kör bara en fläkt än så länge, har dock beställt en till Noctua fläkt. Inte för att det behövs egentligen utan mest för att det går hehe.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
[TBOC]Razor: Jag tyckte den var smidig att få dit Jag kör bara en fläkt än så länge, har dock beställt en till Noctua fläkt. Inte för att det behövs egentligen utan mest för att det går hehe.

jag satte dit kylaren innan jag satte in kortet i lådan, hadde moderkortet i knäet när jag fixade med det =P (kortet låg såklart på sin lilla plastbricka hela tiden ) och det jag tyckte var lite pilligt var alla små skruvar överallt och att få kylaren bra på plats på prollen, kylaren halkade rundor i kylpastan hela tiden >.<

Annars var det ju ingen svår kylare att sätta dit, bara lite pillig =P

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

satans vilken bamsing! fina bilder.
är den mycket större än infinity?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raczo
satans vilken bamsing! fina bilder.
är den mycket större än infinity?

Vet ej, aldrig sett infinity. Det här är första icke original kylaren jag har.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Vet ej, aldrig sett infinity. Det här är första icke original kylaren jag har.

okej.

EDIT, har kommit fram till att jag ska köpa en tuniq tower eller en Thermalright Ultra-120. får man med fläktar till båda?? och vilken skulle ni ha köpt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Passar perfekt i mitt P180.

Är 2-3cm mellan kylaren och sidopanelen

Den var ju helmaxad! Verkar vara ungefär samma mått på bredden på Antecs chassin. Så jag får nog helt enkelt slå till på en sån. Tack för bilderna!

Visa signatur

Antec NSK6500. Asus P5B. E4300 @ 2800Mhz. Noctua NH-U9 92mm. Corsair 2Gb DDR2 PC6400. Asus Geforce 7300GT silent 256MB. Western Digital Caviar 320Gb. Adda 92 mm chassifläkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hellarkratz
Den var ju helmaxad! Verkar vara ungefär samma mått på bredden på Antecs chassin. Så jag får nog helt enkelt slå till på en sån. Tack för bilderna!

np

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem

Den enda rätta CPU kylaren är nog http://www.webhallen.com/prod.php?id=65479

Till GPU rekommenderar jag varmt vf900.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

skit kass kylning med tanke på storlek.. fick tillomed montera muttrar o gängskruv för att få den på platts o kasta dom platsiga push-pisnen som följer med då den rammlade av 2ggr när jag rörde i datorn.. köp tuniq tower..

Permalänk
Medlem

zalman Vf900 äger min orginal GPU fläkt pajade och köpte den här far att den passar typ på alla kort om man ska uppgradera har ett skitgt 6600 le men kortet är inte alls varmt och kortet är ganska klockat.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318575&view=detailed
blir nog den. men förljer det med en fläkt eller måste man köpa till en sån? och vad kostar det isåfall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raczo
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318575&view=detailed
blir nog den. men förljer det med en fläkt eller måste man köpa till en sån? och vad kostar det isåfall?

Det följer ej med någon fläkt, och en nexus 120mm(strypt yateloon) kostar kring 50-120 beroende på var du köper den

Gpu-kylaren du tittade på har en ganska stor nackdel, den hettar upp sydbryggan, den är dock mycket mycket tystare än en zalman vf900 i 12v, och kyler då definitivt gpu:n bättre än vad en vf900 gör i det tysta läget(5v/7v).

Så vill du ha en tyst kylare är den det bättre valet, bästa kylaren är dock thermalright hr03, men den kostar mer än 3 gånger så mycket som accelero, den klarar dock av att kyla ett x1900 kort passivt i samma temperaturer som standardkylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Det följer ej med någon fläkt, och en nexus 120mm(strypt yateloon) kostar kring 50-120 beroende på var du köper den

Gpu-kylaren du tittade på har en ganska stor nackdel, den hettar upp sydbryggan, den är dock mycket mycket tystare än en zalman vf900 i 12v, och kyler då definitivt gpu:n bättre än vad en vf900 gör i det tysta läget(5v/7v).

Så vill du ha en tyst kylare är den det bättre valet, bästa kylaren är dock thermalright hr03, men den kostar mer än 3 gånger så mycket som accelero, den klarar dock av att kyla ett x1900 kort passivt i samma temperaturer som standardkylaren.

Tack för bra information.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vet så följer det visst med en fläkt till Tuniq Tower!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weedel
Vad jag vet så följer det visst med en fläkt till Tuniq Tower!

Ja, slarvläste visst lite.

Permalänk
Medlem

Från centrum på kylaren upp till nätagget är dte 7 cm, förstår inte vad dom räknar som djup på infinity, nån som vet??

Permalänk

ang vf900 så går mitt grafikkort aldrig över 52 grader på lägsta hastigheten och ordentligt klockat. från 588 org på kärna till 705 och 700 org på minne till 805. Då kanske ni undrar vad jag har för kort? x1600xt.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum