Permalänk
Medlem

Asus WL-500G Premium

Jag börjar bli lite smått intresserad av Asus WL-500G Premium... Sökte lite här i forumet och ser att en hel del har negativa erfarenheter av den. Därför tänkte jag höra om det är någon som äger en som fungerar bra? Vågar ju inte köpa den om det bara blir problem!

Visa signatur

pellea

Permalänk
Medlem

Produktlänk

Har inte läst andras negativa erfarenheter, men jag utgår från att det har att göra med programvaran Asus Download Master och Asus samba funktioner.

En del förväntar sig Bittorrent-funktioner i klass med uTorrent - men så är det alltså inte.

Jag köpte den när den var helt ny och har sedan i höstas kört med Olegs firmware - det fungerar mycket stabilt.

Funktioner som Samba och Torrent har jag konfigurerat via guider i Olegs forum

Torrent kör jag dock inte via routern, men har läst att det går att installera rTorrent.

Jag har även testat att köra andra "OS" på routern såsom OpenWRT och DD-WRT - men Olegs firmware fungerar bättre.

Jag rekommenderar den varmt

Permalänk
Inaktiv

Fungerar denna router bra ihop med Mac?

Permalänk
Medlem

Varning för Asus 500g

EN STOR VARNING FÖR DEN!!!!!!
Har hållit på med den hela kvällen utan att den fungerade, med EZsetup, med manuell config, så vägrar den att funka.
Jag har kontakt med den, kan gå in i inställningar, samt att jag enligt win har 100mbit till den, men den stenvägrar att koppla upp mig på nätet.
Det roliga är att min 6 åriga budget router fungerar felfritt, när man kopplar in den.
Ville ha var usb, och wireless, men där ser man.
Så nu jävlar åker den tillbaks där den kommer från.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat USB portarna men allt annat har funkat bra för mig med den. Har använt den i 9 månader nu utan problem. Den firmware som var installerad vid leverans hängde sig ett par gånger men efter att jag uppgraderat har den gått i flera månader utan omstart.

Visa signatur

I ask them why they never shower, and the usual response is something along the lines of "showering is like rebooting" and "I do n't want to lose my uptime."

Permalänk
Medlem

Re: Varning för Asus 500g

Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
EN STOR VARNING FÖR DEN!!!!!!

Måste fråga vilken Internet leverantör du har och om du gör en IP-release innan du bytar router?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

jag har väl inte bytt IP adress för att jag byter ut en router, har adsl från bbb, fö ställde jag in min IP adress i den nya routern ska det tilläggas, men den verkade inte fatta.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Eftersom du har BBB kan du bortse från mitt tidigare inlägg...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av goldmund
jag har väl inte bytt IP adress för att jag byter ut en router, har adsl från bbb, fö ställde jag in min IP adress i den nya routern ska det tilläggas, men den verkade inte fatta.

Eftersom du har ADSL har du nästan garanterat en dynamisk IP-adress. Därför ska du INTE skriva in någon adress i routern. (varken IP, DNS eller nått annat) Det ska stå på auto.
Det kan ta ett tag innan du får en ny adress när du byter router. (De har olika MAC-adresser). Testar du idag med inställningen på "auto IP" så borde det funka, med lite tur

/Carl

Permalänk
Medlem

Hur mycket lagring kan man hänga på usb portarna? En hubb + 4x500gb ? (för att ta något relativt extremt rakt ur luften...)

Permalänk
Medlem

Har inte haft annat än problem med min WL-500gP. Skickade tillbaka den till Webhallen i går. USB-funktionen fungerar inte alls, varken skrivare eller hårddisk funkar bra. Om man drar ur sladden ur routern och stoppar i den igen kommer man oftast åt hårddisken men inte annars. Samma sak med skrivaren. Vidare så skapar den "spökpartitioner" på hårddisken, har sett 9 partititioner med samma innehåll, det känns ju säkert att göra backuper till den hårddisken då......

Även det trådlösa har strulat och då är det också en "dra-ur-sladden" omstart som krävs. Skulle inte rekomendera denna!

/Carl

Permalänk
Medlem

Asus WL-500G

Tjena!

Fick tippset om WL-500G av en polare som var mycket nöjd, visserligen en Linux-nörd men pålitlig.
Kollade runt lite och nu finns ju en WL-500W också, samma plattform men den kan n-draft också om jag fattat det rätt
Du har inte kikat på en sådan eller stött på någon som har erfarenhet av den

Peter

Visa signatur

Inte lätt när man vill men inte kan