Sporadiska driftstörningar på ComHem's bredbandstjänster.

Permalänk
Medlem

Sporadiska driftstörningar på ComHem's bredbandstjänster.

Här kan Du som upplever driftstörningar av ComHem's bredband skriva en kort beskrivning av störningen och under hur lång tid den har pågått samt om den har rättats till.
Skriv vilken ort och del av ort som ditt bredband befinner sig på.

Beskriv gärna om ni har varit i kontakt med kundtjänst/support angående felet och vad dom har bekräftat samt eventuell åtgärd från deras sida.

Jag ser att denna tråd kan komma att vara en bra hjälp när man själv råkar ut för driftstörningar som inte står uppsatta på ComHem's driftstörningar http://www.comhem.se/portal/comhem/kundservice_driftinfo

Jag har under detta dygn haft driftstörningar flera gånger. Modemet verkar tappa synk och försöker på nytt att etablera kontakt samt misslyckas flera gånger innan etablering av synk. Har även tvingats slå av strömmen i minst fem minuter innan kontakt kunna etableras. Bredbandet i Stockholm (med omnejd), Vasastan. Har ej ännu kontaktat support.

Permalänk
Medlem

Tillfälligt avbrott på Digital-tv, Bredband och Telefoni

För att ytterligare förbättra stabiliteten i vårt stamnät utför vi ett kvalitetsarbete i natt mellan 02:00-06:00.
Samtliga tre tjänster Digital-tv, Bredband och Telefoni kan bli berörda.

Service av stamnätet sker nattetid för att minimera störningarna för dig som kund.

Med vänliga hälsningar,
Com Hem AB
Kundservice

Permalänk
Medlem

för det mesta får jag aldrig någon ip direkt när jag startar en dator nu för tiden, och försvinner inte internet ut av någon konstig anledning så är det bara rent ut av dålig kvalite på både hastighet och ping under vissa tider på dygnet.

något som stör mig så otroligt mycket är när jag tankar hemma hos min tjej med combort från min morsa med combort-LAN så kommer jag aldrig upp i mer än 400-600kB/s per session men min polare som har ownit kommer upp i 1,2mb/s spikat från morsan med lan, man kan ju undra vad comhem håller på med?? föresten är det fler somhar märkt att man alltid får timeout på något ut av de första hoppan när man gör en tracert mot något utanför comhems nät? ....fan vad trött man blir.

önskar att det ska bli 2009 så man får kan få njuta av stadsnät istället.

tjejens comhem är i bagarmossen och morsans comhem LAN är i bredäng.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Kolla min tråd och kolla ifal ni känner igen det! Jag bor i stockholm

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

PSN: Swedishbullets

Permalänk
Medlem

Jag har ett tillägg att göra...
...och det är att det är att jag har haft denna mystiska "hicka" under flera dygn nu (ca. 3-5 dygn). Men det är dom senaste två dygnen som jag har blivit uppmärksam på problemet pga tidigare har det hänt när jag inte har aktivt varit verksam vid en dator, utan använt mig av bredbandet på andra sätt som tex voip, stream audio etc. Så först så trodde jag att det var dom tjänsterna som laggade etc. Men nu har jag konstaterat med egna ögon att det är ComHem's bredbandstjänst som är tjuven...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molis
Kolla min tråd och kolla ifal ni känner igen det! Jag bor i stockholm

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

jag får det bara vid uppstart, sen de där timeoutsen gör mig galen, har en del PL också men det har jag o andra sidan på lan linan med... verkar som comhem aldrig vill fixa det..

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

molis : Vi börjar med dig! Jag har haft samma fel och har rättat till det. Det har varit någon typ av Stamnäts fel.

Bor : Söderby :Salem
Värkar som många som bor i salem eller Rönninge haft liksamma problem.

Vi kan börja från ruta 1. Jag flyttar från mitt underbara fiber från Täby. Jag kommer till Söderby. kollar vad kan jag ha för internet?. Joo kunde ha Kabel internet via (UPC). Visst tänker jag. Va fan palla adsl liksom. 1 vecka senare kommer ett brev i min brevlåda om högre uppload 8 mbit/s. Beställer på direkten 438 kr/månad.

Sen installeras bredbandet av någon arbetare från comhem. Fick modemet för 1 kr och installations hjälp?

visst allt fungerar men. Upploaden ligger på 4 mbit/s. Ringer supporten! Dom säger att dom skickar en tekniker. Dagen efter tekniker besöket får jag 8 mbits/s.

Sen upplever jag ständiga downtimes. Det tog nog 2 månader för dom att förstå att det var något typ av signal fel. I alla fall UPC bestämmer sig för att skicka en tekniker. Dom kollar och ser ojj då hur kan du ens kunnat surfa ?? så säger han till mig.

jaha tänker jag? Va fan ska inte nätet fungera eller? han pratade något i alla fall om en lägenhets förstärkare för NCC har valt. att installera 6 Bredandsutag i varge lägenhet. Och UPC har bara utrustning för 1 utag. men han kunde i alla fall få en gämnare bas.

allt fungerade fint i 3 månader. Sen uppstår det ett så kallat. kabel signal förstärkare krash. Detta tog dom 3 veckor på sig att fixa, nätet var nere i 3 veckor och man kunde inte komma ut. Det fick man i alla fall kompenstation för 2 månader gratis.

Sen uppstår det 100 Ms mot centralgateway ? Vaa fan tänker jag. kollar runt lite det händer varge dag 18.00. ringer till UPC dom säger att allt är så bra. Dom mäter jue för fan bara pingen upp till modemet inte i från mig. Efter att testat cirka 2 routerar 2 switchar så förstår jag att felet inte är hoss mig. betämmer mig för att reklamera skiten. Skickar in 3 A4 fulla med information till UPC. Den lappen bara försvann fick jag till svar när jag ringde dom 3 veckor efter.

Comhem kommer in i bilden. Dom bygger och håller på får många downtimes. Men det brydde jag mig inte så mycket om. Jag får en ny Gateway och allt blir bra. Sen tappar jag synk på modemet och ringer återligen upp Comhem. Dom skickar en HEM tekniker och säger som den förra att signalen är för svag. han skruvar lite och fixar och säger att "HAN kan inte garantera att detta kommer hålla" han mumla något om att det kunde vara ett bas näts fel och försvann. Nu har i alla fall nätet fungerat en bra tag men jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna säga att jag tycker om deras kundkänst eller att dom ens är kapabla till att vara "Tekniker" om dom inte ens vet vad felet är?.

Sen NCC varför ska dom installera 6 utag? Om UPC/ Comhem bara rekomenderar 1?
Men som sagt det var också fel dämpning i utaget med så det fick dom med byta.

som många andra med nämt så är det så att det är mycket PL i nätet. Det är många spel kan stanna i 1 sec sen forsätter dom sen blir det 5000 ms sen funkar det på nytt? det är inget bra nät här i alla fall.

med detta vill jag bara visa hur dåligt allt igentligen kan fungera med Comhem/UPC.

//Mvh Razerrazer

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
molis : Vi börjar med dig! Jag har haft samma fel och har rättat till det. Det har varit någon typ av Stamnäts fel.

Bor : Söderby :Salem
Värkar som många som bor i salem eller Rönninge haft liksamma problem.

Vi kan börja från ruta 1. Jag flyttar från mitt underbara fiber från Täby. Jag kommer till Söderby. kollar vad kan jag ha för internet?. Joo kunde ha Kabel internet via (UPC). Visst tänker jag. Va fan palla adsl liksom. 1 vecka senare kommer ett brev i min brevlåda om högre uppload 8 mbit/s. Beställer på direkten 438 kr/månad.

Sen installeras bredbandet av någon arbetare från comhem. Fick modemet för 1 kr och installations hjälp?

visst allt fungerar men. Upploaden ligger på 4 mbit/s. Ringer supporten! Dom säger att dom skickar en tekniker. Dagen efter tekniker besöket får jag 8 mbits/s.

Sen upplever jag ständiga downtimes. Det tog nog 2 månader för dom att förstå att det var något typ av signal fel. I alla fall UPC bestämmer sig för att skicka en tekniker. Dom kollar och ser ojj då hur kan du ens kunnat surfa ?? så säger han till mig.

jaha tänker jag? Va fan ska inte nätet fungera eller? han pratade något i alla fall om en lägenhets förstärkare för NCC har valt. att installera 6 Bredandsutag i varge lägenhet. Och UPC har bara utrustning för 1 utag. men han kunde i alla fall få en gämnare bas.

allt fungerade fint i 3 månader. Sen uppstår det ett så kallat. kabel signal förstärkare krash. Detta tog dom 3 veckor på sig att fixa, nätet var nere i 3 veckor och man kunde inte komma ut. Det fick man i alla fall kompenstation för 2 månader gratis.

Sen uppstår det 100 Ms mot centralgateway ? Vaa fan tänker jag. kollar runt lite det händer varge dag 18.00. ringer till UPC dom säger att allt är så bra. Dom mäter jue för fan bara pingen upp till modemet inte i från mig. Efter att testat cirka 2 routerar 2 switchar så förstår jag att felet inte är hoss mig. betämmer mig för att reklamera skiten. Skickar in 3 A4 fulla med information till UPC. Den lappen bara försvann fick jag till svar när jag ringde dom 3 veckor efter.

Comhem kommer in i bilden. Dom bygger och håller på får många downtimes. Men det brydde jag mig inte så mycket om. Jag får en ny Gateway och allt blir bra. Sen tappar jag synk på modemet och ringer återligen upp Comhem. Dom skickar en HEM tekniker och säger som den förra att signalen är för svag. han skruvar lite och fixar och säger att "HAN kan inte garantera att detta kommer hålla" han mumla något om att det kunde vara ett bas näts fel och försvann. Nu har i alla fall nätet fungerat en bra tag men jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna säga att jag tycker om deras kundkänst eller att dom ens är kapabla till att vara "Tekniker" om dom inte ens vet vad felet är?.

Sen NCC varför ska dom installera 6 utag? Om UPC/ Comhem bara rekomenderar 1?
Men som sagt det var också fel dämpning i utaget med så det fick dom med byta.

som många andra med nämt så är det så att det är mycket PL i nätet. Det är många spel kan stanna i 1 sec sen forsätter dom sen blir det 5000 ms sen funkar det på nytt? det är inget bra nät här i alla fall.

med detta vill jag bara visa hur dåligt allt igentligen kan fungera med Comhem/UPC.

//Mvh Razerrazer

ja det stämmer att det finns folk i salem som haft problem,
vid" uppgradering" då comhem precis köpt upp upc så hade störningar
titt som tätt, var inte kul då att bläddra genom semesterfilmer
eller spela eller chatta:/ .... var otroligt irriterande
men aa idag funkar det bättre, var ett litet tag sen vi hade störningar/driftbrott... hoppas det inte blir fler

Permalänk

tycker att Phunky skulle kunna kolla upp med sina koleger i stockholm hur läget är i salem/ Rönninge nätet.

har deras tele med: Grymmt störande när det inte går o ringa när nätet är nere.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Jag bor också i salem/rönninge och undrar ifall någon har pratat med supporten ?

Visa signatur

PSN: Swedishbullets

Permalänk
Medlem

ähh det är inte bara i salem det är fel, hos alla jag kollar så är det samma PL och timeouts...vällingby, hässelby, kungsholmen, östermalm, bredäng, bagarmossen...

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Hoppas de fixar det snart det är väldigt frustrerande.

Visa signatur

PSN: Swedishbullets

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molis
Hoppas de fixar det snart det är väldigt frustrerande.

japp.. hm hur många ipadresser vet du att du har ?
gammalt upchus har du iaf 4.. fd stjärntv:)
men comhem ger bara en ipadress

Permalänk
Medlem

Jag är inte så haj på det där men har gammalt upc hus.

Visa signatur

PSN: Swedishbullets

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87
för det mesta får jag aldrig någon ip direkt när jag startar en dator nu för tiden, och försvinner inte internet ut av någon konstig anledning så är det bara rent ut av dålig kvalite på både hastighet och ping under vissa tider på dygnet.

något som stör mig så otroligt mycket är när jag tankar hemma hos min tjej med combort från min morsa med combort-LAN så kommer jag aldrig upp i mer än 400-600kB/s per session men min polare som har ownit kommer upp i 1,2mb/s spikat från morsan med lan, man kan ju undra vad comhem håller på med?? föresten är det fler somhar märkt att man alltid får timeout på något ut av de första hoppan när man gör en tracert mot något utanför comhems nät? ....fan vad trött man blir.

önskar att det ska bli 2009 så man får kan få njuta av stadsnät istället.

tjejens comhem är i bagarmossen och morsans comhem LAN är i bredäng.

Det första beror iaf på att deras backboneroutrar nedprioriterar ping men just det skall INTE orsaka problemen med ping i spel osv. Det går inte att felsöka via tracerts med den konfiguration comhem har för tillfället i backbonet. Man måste pinga mottagaren direkt eller kolla om pingen sticker iväg på utrustning efter och är pingen bra där så är det inget fel.

UPC-nätet jobbas det ju kontinuerligt i men Högdalen är det enda jag hört att det är regäla problem i som inte är pga rena belastningar. Belastningarna skall tas bort i sommar men det orsakar inte att uppkopplingen bryts direkt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av molis
Jag är inte så haj på det där men har gammalt upc hus.

kan vara det.. nu har jag inte läst din frågeställning i andra tråden
men hur många datorer har du inkopplat under tiden ?
en eller fler ?

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st datorer ikopplade i samma router. Och det är bara utorrent/counterstrike som funkar när det blir "Sidan kan inte visas" så det är inte helt brutet.

Visa signatur

PSN: Swedishbullets

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Det första beror iaf på att deras backboneroutrar nedprioriterar ping men just det skall INTE orsaka problemen med ping i spel osv. Det går inte att felsöka via tracerts med den konfiguration comhem har för tillfället i backbonet. Man måste pinga mottagaren direkt eller kolla om pingen sticker iväg på utrustning efter och är pingen bra där så är det inget fel.

UPC-nätet jobbas det ju kontinuerligt i men Högdalen är det enda jag hört att det är regäla problem i som inte är pga rena belastningar. Belastningarna skall tas bort i sommar men det orsakar inte att uppkopplingen bryts direkt.

Ok, tack så mycket för det svaret! Men en sak som jag fortfarande undrar är hur sjutton en snubbe med Ownit kommer upp i 1,2MB/s från min ftp som står på ComHem medans jag själv bara kommer upp i 400-600kB/s min ftp på Comhem och till ComHem hos min tjej.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

s____87 : troligen Routningen . Olika vägar ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
s____87 : troligen Routningen . Olika vägar ?

Ja antagligen, men det är jävligt konstigt om dem har mer kräm mellan min server o sin pipa än vad dem har i sitt eget nät mellan 2 datorer i deras egna nät..

Sen är det jävligt skrattretande att dem ska sitta o kämpa med sitt docsis när inte ens deras lan kunder kan få mer än 10/10mbit, bara o trycka på en knapp så är det klart, ringer man till kundtjänst så säger dem bara starta om modemet fast jag inte har något, och när jag säger att jag inte har något så vet dem inte vad jag ska göra...ska jag börja skrtta åt stackaren i andra änden eller ska jag gråta med henne?

Sen har de höjt priset från 279 till 310 spänn också, fy fan...

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

s____87 Upplever samma fel jag har jue deras kabel.

Skickar jag en fil mellan gamla upc / upc så går det i 1mb/s

Skickar jag en fil mellan gamla UPC / COMHEM så går det i 300 kb. Så någon stans måste jue ett sporadiskt fel ligga ?

Routningen i Comhem och Upc värkar inte alls samma.

s____87 : Längre en glocalnet "Har du startat om modemet?"

haha jag skulle dra den slutsatsen att tycka synd om dom.

har man fiber så borde väll detta givetvis stå i deras register när man ringer till supporten?

Och att dom har höjt priset är väll bara för att dom är så makt galna.

Håller med dig varför ska man slita med Eurodocis 3.0 när man kan dra in fiber direkt. Det måste jue endå vara lite lättare.

ska komma med lite tester under lö/sö hur det är med min uppload nu under något arbete dom skall göra idag.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Ja drar fastighetsägarna in fiber för egen kostnad så är nog inte comhem sena med att leverera via detta. Det är skillnad på att vara leverantör och bygga ett nät... comhem uppgraderar bara befintliga nät, drar aldrig in själv. Stor kostnadsskillnad.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

det vorde kanske smartare att dom blir "att dom bygger nätet för att dra in stålar ?"

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Jag har under detta dygn (2007-07-18) haft konstanta driftstörningar. Man försöker etablera kontakt med en web site samt misslyckas. Verkar gälla mest utländska toppdomäner (tex .com, .jp, .co.jp, .hk, .co.uk, .nu) och i vissa fall även subdomäner samt man kan tex ej hämta E-mail (via POP3) från Hotmail. Bredbandet i Stockholm (med omnejd), Vasastan. Har kontaktat support. Dom kunde ej se någon tidigare felrapport med samma karaktär. Comhem felanmälde till tekniker och dom skulle återkomma i ärrendet. Har ej ännu erhållit något svar.

Finns det någon annan som upplevt ungefär samma problem?