Upgradering till Vista

Permalänk

Upgradering till Vista

Tjena,

Efter 2 år med min trofasta PC ska jag äntligen upgradera den, både hårdvaru och mjukvarumässigt.

Ett av de jobbigare problemen jag står inför är vilken version av vista jag ska köpa, för tillfället sitter jag på ett lagligt inhandlat Win XP Pro så jag antar att jag kan spara lite pengar igenom att köpa ett updaterings ex.

Men jag vet inte vilket som kommer passa mina behov bäst, Home eller Premium.
Har inte läst in mig så stort på det än så länge.

Sen finns det OEM versioner som är betydligt mycket billigare, vad är haken med dem?

Kort o gott, vad jag använder datorn till är Spelande och titta på TV serier online, ganska standard noob skit med andra ord.

uppskattar "alla" svar

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk
Geeks
Grundare

Hej!

Läs denna tråd så bör du få svar på dina frågor. De klistrade trådarna i de olika forumen innehåller ofta svar på vanligare frågor.

Mvh,
Edin

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk

Tackar, men har fortfarande problem med att klura ut skillnaden på OEM och non-OEM

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk
Medlem

OEM enbart för den dator som den är installerad på.

Non-OEM = retail får installeras på en datorn för att sedan avinstalleras och sedan installeras på en annan dator.

kort sagt OEM låses till hårdvaran i den nuvarande datorn medans retail betyder att du kan byta ut datorn din.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Hedersmedlem

om man får en OEM licens med datorn man köper o byter ut hårddisken och installerar om vista på den nya hårddisken , fungerar licensen då?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phat^Trance
om man får en OEM licens med datorn man köper o byter ut hårddisken och installerar om vista på den nya hårddisken , fungerar licensen då?

Såvitt jag vet så låses OEM versioner bara till ditt moderkort, andra uppgraderingar får du göra utan problem sålänge du använder samma moderkort.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Okej, tack för de informativa svaren. Kanske skulle va tillräckligt med en oem version för tillfället o satsa mer cash på hårdvaran

Visa signatur

Dator//
Intel :( 2,8+ 0.13nm, Asus X800 XT PE, 2x 1 gig kingston cl 2.5 ram,
Blev tyvärr inget SLI än, i brist på pengar

Permalänk

Låter bra att satsa mera på hårdvaran. Jag antar att du kommer vinna mer på det, så.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Hedersmedlem

OEM-licenser

Microsoft säger att det är fritt fram att köpa OEM-licenser till kraft reducerat pris i jämförelse med retail-versionen. Licensvillkoren säger dock att du inte får någon support från Microsoft och att du därmed själv kan tvingas ge support till familjemedlemmar när problem uppstår med datorn.

OEM-licenser är egentligen avsedda för datortillverkare som säljer Windows med sina datorer och är egentligen inte avsett att säljas över disk. Sådant som skiljer en OEM-licens från en retail-version är bland annat att varken support eller manual ingår.

En OEM-licens kan användas för att göra en ny installation men även för att uppgadera en tidigare Windows XP till Vista. Om du köper en OEM-licens så måste du välja mellan att köpa antingen 32- eller 64-bitarsversionen, köper du retailversionen så får du både 32- och 64-bitarsversionen. Dessutom kan du med OEM-licens inte flytta lcensen till en annan dator, något som du kan med retail-versionen.

Permalänk
Medlem

Phat^Trance, Gäller inte det här med OEM?

Sen, har hört att man via telefon kan aktivera Windows XP OEM's på nya moderkort, att ursäkter som att det förra gick sönder kommer gå igenom. Någon som vet om samma visa funkar för Vista?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Phat^Trance, Gäller inte det här med OEM?

Sen, har hört att man via telefon kan aktivera Windows XP OEM's på nya moderkort, att ursäkter som att det förra gick sönder kommer gå igenom. Någon som vet om samma visa funkar för Vista?

ingen aning, hittade infot från alltomxp.se under vista delen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
Phat^Trance, Gäller inte det här med OEM?

Nej, det gäller endast RETAIL-versionen.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine