Permalänk
Medlem

Nackdelar med switch eller inte?

Om man har en router och därifrån drar en kabel till en switch där jag kopplar in två datorer, finns det då någon nackdel?

Är då switchen på något sätt begränsande när det gäller trafiken?

Är alternativet att dra två sladdar direkt från routern till mina två datorer likvärdigt eller finns det några fördelar med att göra så?

Jag tänkte att det borde vara sämre att det går dubbelt så mycket trafik genom samma sladd från routern till switchen, men det kanske inte är sant?

Permalänk
Medlem

Om du har gigabit på routern och datorerna...och kopplar in en 100Mbit switch blir det slöare (ej gigabit).
Annars ingen skillnad...förutom att du får fler kontakter totalt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Om du har gigabit på routern och datorerna...och kopplar in en 100Mbit switch blir det slöare (ej gigabit).
Annars ingen skillnad...förutom att du får fler kontakter totalt.

Men om man bara har en internetuppkoppling på 8 mbit ner och 1 mbit upp, påverkar det något då?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

tjaa det blir ju segare om alla laddar ner, men du har alltid 100mbit i nätverker vilket inte påverkar upp eller ner hastighet

Permalänk

du har 8in och 1 ut eller är det inte 3 ut numera?
ditt lokala ligger på 100mbit. även hur hårt du försöker suga så jkommer alldrig nätet bellastas mer än max 8mbit. skickar du däremot filer imellan datorer så kan du kanske maxa runt 90mbit. fast det är ju inte så ofta man skickar storamänger skit mellan datorerna längre tider och isf så har jag för mig att internet har högre rank än det lokala så det är lungt. kör på samma viss själv.
eller du kan köpa 2 Y greningar som gör en tpkabel till 2 , då 100mbit bara använder 2par av de 4 i kablen så kan du köra 2 datorer på varje kabel

Visa signatur

I am Extrazz.