Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Jag tycker det beror litegrann på hur gammal man är.
Om det är "flytta hemifrån"-åldern (läs 18-22) så känns det ju som att stan skulle vara ett lite roligare ställe att bo på. Många i samma ålder, mycket krogar... etc. Men sådant kanske inte intresserar dig, vad vet jag..

Är 20 och stortrivs på landet. Att vakna på morgonen och gå ut och hämta tidningen i kallingar är en go frihetskänsla. Just när det gäller annat folk, så visst, det händer ju mer grejer i stan. Å andra sidan så har man ju runt 4-5 nissar man umgås med var och varannan dag, så man klarar sig gott den vägen. Sedan så har vi ett gammalt hus brevid ett grusschackt med Arkadmaskin, Lufthocket, Trumset, PS2, Radiostyrda flygplan och all annan möjlig skit som vi brukar sitta och kröka skallen utav oss. Skulle man känna för en krogrunda är det inte värre än att man drar in till stan på 40 minuter och somnar på en parkpänk.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk

jag har alltid bott i stad (los angeles, stockholm och new york) så jag har ingenting att jämföra med. men jag tror jag skulle flippa ur av att bo på landet. föreställer mig att det är alldeles för tyst.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Har bott både i stad (Stockholm) och på landet (Luleå, räknas det som landet?). Höll på att få spel efter 3 år i Luleå så nu bor jag i Stockholm igen Skulle nog aldrig klara av att bo på landet/i småstad igen. Det ultimata vore att bo i villa i någon närförort så att man fortfarande kan ta tunnelbanan in till stan.

Permalänk
Medlem

Att bo billigt på landsbygd behöver inte alltid stämma. Min förra hemort betalade jag för en 2:a på 65 kvm 3500 i kallhyra, med värme hamnade det på minst 4300-4400 (!) Min första lght här i stan var iofs i ytterområde och kanske inte det mest attraktiva, men det var en 3:a på 72 kvm och betalade 3900/mån...
Mao 400-500 billigare för en rejält större lägenhet. Så var det överlag i förra orten, dyrt på de flesta lägenheterna, ruskigt dåligt med jobb, mer bilberoende, sveriges högsta skatt osv...
För mig blev det en besparing att flytta hit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Att bo billigt på landsbygd behöver inte alltid stämma. Min förra hemort betalade jag för en 2:a på 65 kvm 3500 i kallhyra, med värme hamnade det på minst 4300-4400 (!) Min första lght här i stan var iofs i ytterområde och kanske inte det mest attraktiva, men det var en 3:a på 72 kvm och betalade 3900/mån...
Mao 400-500 billigare för en rejält större lägenhet. Så var det överlag i förra orten, dyrt på de flesta lägenheterna, ruskigt dåligt med jobb, mer bilberoende, sveriges högsta skatt osv...
För mig blev det en besparing att flytta hit

4300:- för en 2:a på 65kvm låter ju inte alls så farligt. När jag bodde i Luleå betalade jag 3200kr/mån för en 1:a på 28kvm. Nu i Stockholm så kostar min 2:a på 43kvm 5200kr/mån + el.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
4300:- för en 2:a på 65kvm låter ju inte alls så farligt. När jag bodde i Luleå betalade jag 3200kr/mån för en 1:a på 28kvm. Nu i Stockholm så kostar min 2:a på 43kvm 5200kr/mån + el.

Sen är det liiiite skillnad (borde vara) att bo i både Luleå eller Sthlm mot att bo i en liten landsbygdshåla med 3000 invånare
Sett till var den orten ligger och hur stor den är tycker i alla fall jag att det är ganska hutlös hyra. Man får ju som jag skrev tidigare en hyffsad lght här i Örebro för det priset.
Beror självklart på var man söker lägenhet. Väldigt centralt går det ju givetvis upp, men om man kollar här http://marknad.obo.se/s2.aspx?page=pgSearchResult#na_DataGrid...
så får man riktigt bra lägenheter för 4300 eller mindre.

Så valet för mig är i alla fall ganska enkelt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mysterium
Landet är helt klart att föredra. Det är mycket hälsosammare med ren luft och utan ständigt bakgrundsljud.

Tänkte skriva ungefär samma sak, så jag citerar istället.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Sen är det liiiite skillnad (borde vara) att bo i både Luleå eller Sthlm mot att bo i en liten landsbygdshåla med 3000 invånare
Sett till var den orten ligger och hur stor den är tycker i alla fall jag att det är ganska hutlös hyra. Man får ju som jag skrev tidigare en hyffsad lght här i Örebro för det priset.
Beror självklart på var man söker lägenhet. Väldigt centralt går det ju givetvis upp, men om man kollar här http://marknad.obo.se/s2.aspx?page=pgSearchResult#na_DataGrid...
så får man riktigt bra lägenheter för 4300 eller mindre.

Så valet för mig är i alla fall ganska enkelt

Örebro är en rätt lagom stad egentligen, har bott där i 19 år.

Konstigt att landsbygden leder på ett forum fullt med datornördar, på landet har man ju jättelångsamt internet

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Örebro är en rätt lagom stad egentligen, har bott där i 19 år.

Konstigt att landsbygden leder på ett forum fullt med datornördar, på landet har man ju jättelångsamt internet

Man får se till att bosätta sig någonstans där det är nära till telefonstationen

Min kusin som bor halvvägs ute i skogen (nästan) fick möjlighet till 24mbit adsl ett par år tidigare än mig som bor mitt inne i stan.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Landsort lätt.

Har bott i storstäder hela livet och är väldigt trött på det. Allt är så stressigt och livat. Men jag vill ju fortförande ha staden i närheten liksom, så det räcker med att bo några kilometer utanför bara. Nära till vattnet och mycke skogsvägar att motionera på.

Har själv planer på att flytta ut i skärgårn iaf. Egentligen vad som helst förutom Södertälje, men skärgårn är det enda jag verkligen gillar med Sthlms-området.

Vad gäller hög volym om nätterna och att pissa ut genom fönstret är det inget ovanligt i stan heller, iaf inte i mitt hus

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

har bott i stockholm under en period och jag säger bara,never again.
ska man iväg till jobbet så ska man vada sej igenom allt folk som också ska iväg till jobbet...t-banan är ju bara att glömma direkt typ,stressa och sen vada sej igenom folket för att hinna till tåget.
nej tack.
medel stora städer som s-vall passar mej betydligt bättre iaf.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Storstad all the way, Sthlm är ganska värdelös som "storstad" egentligen, skulle vilja ha mycket mer öppet 24/7.
Menar, det verkar omöjligt att få tag på vettig mat påväg hem från krogen, värdelöst.
Tacka vet jag hemkörd pizza från hutten kl3 på natten, underbart.
Fast det kan man ju glömma i Sthlm, suck.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Storstad all the way, Sthlm är ganska värdelös som "storstad" egentligen, skulle vilja ha mycket mer öppet 24/7.

skulle ju kunna bero på att sthlm inte är en särskilt stor stad.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
skulle ju kunna bero på att sthlm inte är en särskilt stor stad.

Det jag menade med "".

Permalänk

Bo i stan är det bästa imo.

Visa signatur

:)

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Man får se till att bosätta sig någonstans där det är nära till telefonstationen

Min kusin som bor halvvägs ute i skogen (nästan) fick möjlighet till 24mbit adsl ett par år tidigare än mig som bor mitt inne i stan.

Men 24Mbit är ju inte snabbt

Känns lite läskigt när man har vant sig med BBB, vet inte om jag skulle klara av att bo nånstanns med långsammare internet =/

Jag bor mitt inne i stan och slipper åka buss eller nånting, har inte ens en cykel då jag har gångavstånd till allt jag behöver komma till, det känns väldigt trevligt tycker jag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag växte upp på landet och flyttade till Göteborg när jag slutade gymnasiet och fick mitt första heltidsjobb, så jag har aldrig bott i någon storstad, för en halv miljon människor är ärligt talat bara en stor småstad. Stockholm är inte heller av riktigt rätt magnitud.

Planerna ligger nu på någon lite större europeisk stad, Paris, London, Berlin, men det är svårt att lämna bekvämligheten i Sverige. Man får ju göra avkall på en hel del grejer när man lämnar Sverige bakom sig.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

"Åka buss (Storstan)"

Bott på landet med mor min, gillar inte att vara långt borta från allt och alla. Bor jag i stan behöver jag bara ta cykeln för att ta mig runt.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Får lite känslan av isoleringscell om jag är ut på landet mer än några dar...
Här finns ju INGENTING tänker jag..

Jag känner exakt som du. Röstade för stan. Nära till allt är bra och skönt.

Permalänk
Medlem

Staden. Skulle aldrig klara av att bo på landet , fy fan.

Visa signatur

"På internet är alla höger."

CITERA! Om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

HAHA, med internet så kan man fan bo lång ut åt helvete som jag, ah nice, laptop på de gröna, full rulle på musik kan man spela o man kan springa runt naken, ingen ser en, närmsta grannen är 1 km ifrån, sweet

Permalänk
Medlem

Har i hela mitt liv bott i Stockholm. Nu bor jag centralt på södermalm och då jag på sommaren drar till landstället eller någon annan landsort(som jag gör ofta på sommaren) så är det som en befrielse. Som att man kan inte fått tillräckligt med luft och plötsligt kan andas ljupa andetag. Det är fantastiskt. Men efter några veckor får jag panik och då jag återvänder till stan är det samma befrielse som då jag lämnade, om inte större, kan då gå omkring med ipoden och bara le och skratta åt hur fantastiskt livet i stan ändå kan vara...

Visa signatur

Fotograf | www.gardsater.se| P5B DLX/WIFI | 800mhz C4 4GB RAM | C2D E6600 @ 3 ghz | XT1950XTX | Seasonic M12 600W |74 GB Raptor | 1 TB HDD | Vista 64

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket stålar man har. En bostadsrätt innanför tullarna i Sthlm är det nog ingenting som slår. Men, hellre en fin etta i centrala Karlstad än en etta i Fittja.

Stoooockholm i mitt hjääääärta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

storstan, bah, alla dessa jobbiga folk som måste, verkligen måste röra en vid köer, kan man inte hålla avstånd, sen så stinker det skit överallt, och hur många har råd att bo vid dem finare delarna av städerna, ser bara ut som industriområde för det mesta

Permalänk
Medlem

Jag bor i stockholm just nu, och trivs bra med det. Men då är jag bara 20 år också, det skulle aldrig falla mig in att skaffa familj i en storstad. Är själv uppvuxen i en by en dryg mil utanför Umeå, och finner detta helt ultimat. Fin liten by, helt utan brottslighet (bortsett från nån cykel som blir stulen då och då). Man kan lugnt låta sina barn vara ute och springa omkring, utan att behöva vara orolig för någonting. Och stan låg ungefär 15 minuter bort med bil, vilket är kortare tid än vad det tar för mig att ta mig från Kista till T-centralen med tuben.

Och sen finns det ju inte en chans att jag ska låta mina barn växa upp utan en båt.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att på på landet på heltid, men skönt att åka dit och ta igen sig då och då!

Visa signatur

"If Violence doesn't solve your problem, you're not using enough"

Permalänk
Medlem

Storstad lätt, saknar Bangkok och Pattaya så in i helvete, allting öppet dygnet runt. Pattaya är iofs inte stort, men det händer alltid något, och det är öppet.

Gbg är inte stort nog, känns som en jävla håla.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Hedersmedlem

skulle inte klara en dag ute i skogen. skulle klara en dag utanför tullarna

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

jag skulle lätt kunna bo ute på landet, så länge det finns.. *host* bredband*host*

har bott i en mindre stad/by/håla hela livet tills nu.
och när man bodde där och var yngre så ville man slippa hålan, men nu..när man har bott i "storstaden" västerås i 1½år, så längtar man tillbaks till lilla Surahammar... kanske därför vi åker hem till farsan nästan varjehelg, bara för att få njuta av utrymmet i villan och lunget.

näe, jag kommer nog inte bo i en större stad, om man inte måste.
jag håller mig till en mindre ort utanför.

men helst ett hus på landet, med gärden runt om, måste kunna få flyga rc från altanen nångån ju

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Musikälskare

När jag blir gammal ska jag lätt bo nån stans på landet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?