Permalänk
Robot

Pappas lilla bubbe

Min gamla dator som tjänat mig troget i 7 år, drev mig till vansinne. Tröskverket tjöt så jag var tvungen att ha den i garderoben men det hjälpte inte mycket. Provade till och med att ljudisolera garderoben, inte så smart men fillingarna blev varma och goa ;).
Det var dags att uppgradera, det enda jag gjort förut var att byta grafikkort men nu #¤%#¤.

Jag började med att bestämma budgeten (ca 15 000 kr). Jag satte upp vilka mål jag ville uppnå med mitt första datorbygge. Den skulle vara 1. TYST 2. SNABB 3. FRAMTID SÄKRAD. Sen började jag sätta igång med lite efterforskningar. Sweclockers, Toms hardware guide samt prisjakt var sidor som snabbt blev favoriter. Efter att ha läst 100 tals recensioner fick jag till slut ihop en lista som skulle ge mig mest valuta för pengarna.

Antec miditower P182B gun metal black
Thermaltake Toughpower 850W
Asus P5N32-E SLI, nForce-680i
Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz
OCZ Nvidia SLI 2GB Kit 2x1024MB DDR2 PC2-8500 1066MHz
2x Western Digital Caviar WD5000ABYS 500GB Raid Edition (körs i raid 0)
Samsung SH-S183A
Gainward BLISS GeForce 8800GTS 320MB DDR3
Zalman Reserator 2
(Windows XP pro 32bit)

Jag har inte utsatt datorn för några tyngre grejor men körde C&C 3 på max och vare sig temp eller ljud ändrade sig nämnvärt. Notan för detta kalas blev 18 000 kr. Den slutliga notan vill jag inte tänka på då jag nu är ”tvungen” att byta ut mina 2 gamla CRT skärmar och köpa nya högtalare. /swebear

Besök albumet: Pappas lilla bubbe av swebear

Permalänk
Medlem

Mycket stiligt! 10p! Ordentliga grejor i datorn också som sagt!

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk

mycket bra gjort för din första gång du sätter ihop en hel dator! 10 p !

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Avstängd

Vad för köpte du bara 2gb ram?

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

Väldigt fint bygge, är sugen på ett gun metal black själv.
En sak kvarstår, finns det plats med en fläkt framför hårddisk kabinetten längst nere (fram) eller blir det cirkulation av mitten fläkten?

Men grymt projekt som sagt

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Fintfint 10p

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk

vilken model av Asus P5N32-E SLI är det? jag kör P5N32-E Sli Delux och den klarar inte av Intel Core 2 Duo

Bör du inte köra med de medföljande fläcktarna till powerkretsarna?
Till mitt moderkort hadde jag 2 möjligheter endligt manualen. CPU fläckt som kyller CPU och elementen runt om.
Eller om jag kör vatten kylning vilket jag gör.. så fick jag med 2 fläcktar att plasera på dom..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ep_data
Vad för köpte du bara 2gb ram?

Av 2 anledningar budget och behov. Jag kör Windows XP pro 32bit och den kan inte stödja så mycket mer . När jag uppgraderar till vista nästa sommar köper jag till ytterligare 2 GB ram (som då är mycket billigare förhoppningsvis)./ swebear

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Väldigt fint bygge, är sugen på ett gun metal black själv.
En sak kvarstår, finns det plats med en fläkt framför hårddisk kabinetten längst nere (fram) eller blir det cirkulation av mitten fläkten?

Men grymt projekt som sagt

Det är gjord så att du kan montere en fläkt där ifall du vill. Jag känner inget behov av det. Kör alla fläktar på lägsta fart och har bra temp men jag har inte så mycket i datorn (för tillfället)./swebear
Tack för dom snälla kommentarerna.

Permalänk
Medlem

snitsigt bygge,men ja höll på att börja gråta då ja såg det där att du hade satt CPU blocket upponer och att du försökte trycka dit slangarna,så att processorn brakade

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt galleri med fina bilder. Är ju faen så man blir sugen, både på vattenkylning men oxo nya prylar...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du har för grader på grafikortet och prollen?

10/10 BTW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
vilken model av Asus P5N32-E SLI är det? jag kör P5N32-E Sli Delux och den klarar inte av Intel Core 2 Duo

Bör du inte köra med de medföljande fläcktarna till powerkretsarna?
Till mitt moderkort hadde jag 2 möjligheter endligt manualen. CPU fläckt som kyller CPU och elementen runt om.
Eller om jag kör vatten kylning vilket jag gör.. så fick jag med 2 fläcktar att plasera på dom..

Moderkortet är "Asus P5N32-E SLI, nForce-680i SLI, ATX, Socket-775, 2xGbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16" lillebrorsan till "Asus Striker Extreme" (saknas i stort endast 2 esata kontakter) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329099
Det ingick inte några extrafläktar till moderkortet har kylfläns men det kanske behövs i framtiden när jag blir modig nog att börja överklocka. / swebear

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hiroschi
snitsigt bygge,men ja höll på att börja gråta då ja såg det där att du hade satt CPU blocket upponer och att du försökte trycka dit slangarna,så att processorn brakade

Nu gick det bra men det är vad som kallas läropengar (dyr läxpeng). /swebear

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CheeZie
Får man fråga vad du har för grader på grafikortet och prollen?

10/10 BTW

Just nu har jag på CPU 41°, MB 38°, VGA 51° (rumstemp 20°)/ swebear

Tack för responsen

Permalänk
Medlem

Vem sätter ihop ett vattenkylningssystem direkt på hårdvaran utan att testa om det finns läckage? >_<
Snyggt i övrigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Vem sätter ihop ett vattenkylningssystem direkt på hårdvaran utan att testa om det finns läckage? >_<
Snyggt i övrigt

hehe jag gör så med bara vi lite mer skillade typer som får det tätt på första försöket..

i och för sig så brukade jag köra pumpen utan att dra igång datorn (ingen strömsladd i och batteriet urplockat) ett dygn och typ hela lådan full me hushålls papper. så har det läckt så skvallrar pappret om det. har dock aldrig hänt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

De blev ju snyggt och stilrent, inget snack om saken. Intressant också att du använder dig av komponenter som genererar en hel del, men min personliga åsikt om Reserator 2 är just att den är underdimensionerad för ex för just den typ av komponenter du har d.v.s resultatet i idle-temp för grafikkortet är relativt högt och likaså processorn. Men du var ju ute efter ett tyst system och de kan ja verkligen tänka mig att du fått, nu betyder de ju inte att man inte kan få tyst på andra mer custombyggda sys. Men har man stora förhoppningar över hög klockning så är ju inte Reserator v.1 eller 2 att rekommendera utan då får man kötta på lite högre kvalité.

Vattna lugnt i fortsättningen iaf

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swebear

Just nu har jag på CPU 41°, MB 38°, VGA 51° (rumstemp 20°)/ swebear

Tack för responsen

idle eller load? 10p!

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeneralCrusader
idle eller load? 10p!

Tänkte desamma, vad får systemet vid load? När slutar vattentempen att stiga?
Jag tänkte tex. om man sitter å lirar i några timmar i sträck, skulle den palla det? Låt säga 6-7 timmar. Sen även maxload på grejerna bara för stabiliteten. Det vore kul med lite sånna resultat.

Mycket nice bygge hur som helst!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Blev tokimpad av kabeldragingen! Snizigt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Vem sätter ihop ett vattenkylningssystem direkt på hårdvaran utan att testa om det finns läckage? >_<
Snyggt i övrigt

En nybörjare, som läst för många proffsrecensioner. /swebear

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Tänkte desamma, vad får systemet vid load? När slutar vattentempen att stiga?
Jag tänkte tex. om man sitter å lirar i några timmar i sträck, skulle den palla det? Låt säga 6-7 timmar. Sen även maxload på grejerna bara för stabiliteten. Det vore kul med lite sånna resultat.

Mycket nice bygge hur som helst!

Tog just hem 3dmark som jag körde 3 gånger i sträck och fick ungefär samma temp som jag redovisat förut (CPU 42°, MB 39°, VGA 53°). 3dmark resultat var 13967p. Det jag märker på kylningen är hur beroende den är av rumstemperaturen men den verkar vara mycket stabil runt dessa temperaturer. jag har inte kört nåt högpresterande spel i 6-7 timmar än. Får återkomma med resultat from det när jag fått Bioshock. /swebear

Tack för all respons.

Permalänk
Medlem

Jag måste bra fråga en grej!

Zalman Reserator 2 klarar den av att kyla 2 st 8800 GTX?? utan problem?

Permalänk
Medlem

Helläckert helt enkelt, 10poäng. Jag har ingen erfarenhet av vattenkylning men det förvånar mig ändå att du kan kyla ett sådant grafikkort med en sådan vattenkylning som väl ändå (?) i första hand är tänkt för system som prioterar tystnad framför bra kylning. Som flera tidigare har sagt, ange temperaturer efter några timmars spelande.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Vad säger man? Rent, snyggt, cliint, braa grejor.. kul att se! 10:a!

Visa signatur

[Asus P5N-E SLI]--[Intel Core 2 Duo E6550 2.33GHz 2x2MB]--[Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400 5-5-5-12 Xtreme]--[GeForce 8800GTS 640MB DDR3]--[Xilence 600W]--[Aerocool ExtremEngine 3T]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CheeZie
Jag måste bra fråga en grej!

Zalman Reserator 2 klarar den av att kyla 2 st 8800 GTX?? utan problem?

Det skulle jag tro att den är för svag för eftersom det radiatorn är passiv, en tripple radiator med fläktar på lågvara klarar det nog utan större problem.

OT: Jädra nice bygge, blir nästan lite för mkt då P182 lådan tar stor plats och vattenkylningen med sen var det ganska mkt overkill med 850w nätagg då 500w hade funkat utmärkt och du kunde tjänat en slant!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Tänkte desamma, vad får systemet vid load? När slutar vattentempen att stiga?
Jag tänkte tex. om man sitter å lirar i några timmar i sträck, skulle den palla det? Låt säga 6-7 timmar. Sen även maxload på grejerna bara för stabiliteten. Det vore kul med lite sånna resultat.

Mycket nice bygge hur som helst!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Helläckert helt enkelt, 10poäng. Jag har ingen erfarenhet av vattenkylning men det förvånar mig ändå att du kan kyla ett sådant grafikkort med en sådan vattenkylning som väl ändå (?) i första hand är tänkt för system som prioterar tystnad framför bra kylning. Som flera tidigare har sagt, ange temperaturer efter några timmars spelande.

Har nu kört Bioshock i 7 timmar i sträck med alla inställningar på max. Jag hade en stabil temperatur på VGA=65°, CPU=54°, MB=44° och rumstemp=21° de sista 3 timmarna.
De första 2 timmarna hade jag en stabil temp på 63° på VGAt men då var rumstemp 19°. Från 2 till 4 timmar hade de båda stigit med en grad.
Det verkar vara ett tydligt samband mellan rummets temperatur och VGAts kylningsförmågan på full load. I mitt fall med rumstemp + 44°(iallafall i det intervallet). Temperaturen sjunker snabbt vid idle till ca 50°.

Jag tror inte den klarar av att kyla 2st 8800 kort i sli utan lite modifikation. Har inte provat att höja lådans 3 fläktar som går på lägsta fart (gillar min tystnad) men det skulle vara det första jag ska prova när det blir dags att uppgradera/överklocka.

Tack för alla kommentarerna /swebear

Permalänk
Medlem

Hmm.. det var mig höga temps.. fast det är klart det du har inga fläktar som kyler radiatorn.. själv har man 1 st 120mm radiator och en dubbel 120mm radiator.. cpun på 30-31 grader efter 5 timmars spelande på bioshock och north bridge på 35 grader=)

Rumstemp är 20 grader.

Dock då även överklockat cpun till 2.8ghz från 1.86ghz och ökat volt på både northbridge och cpu.

Jag kör för övrigt med Waterchills grejer, och en cooltek radiator.
Har fläktstyrning och vid lägsta varvtal hörs den knappt. ändå har jag 8 fläktar inkl grafik kortsfläkten där jag inte har något vattenblock.
Min prolle är då en Intel core 2 duo e6320

Permalänk
Medlem

Jäkligt nice setup.. Du får 10p

Permalänk
Medlem

Nästan exakt samma inköpslista som jag suttit och stirrat på i några månader nu... kul att se det ihop plockat, var särskillt oroad över hur en reserator 2 klarade ett 8800gts men det verkar ju funka gallant, orginal temps på det ligger väl på en 75-80+ så... synd att CPUn får lida lite bara, men det är ju klart acceptabelt.

Bra utfört, bra bilder, beskrivning för bilderna och allmänt mycket text gillar vi.
Solklar 10:a

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grizzok
Nästan exakt samma inköpslista som jag suttit och stirrat på i några månader nu... kul att se det ihop plockat, var särskillt oroad över hur en reserator 2 klarade ett 8800gts men det verkar ju funka gallant, orginal temps på det ligger väl på en 75-80+ så... synd att CPUn får lida lite bara, men det är ju klart acceptabelt.

Bra utfört, bra bilder, beskrivning för bilderna och allmänt mycket text gillar vi.
Solklar 10:a

ehm.. mitt 8800gts ligger på 55-60 load med clocks 580/900, det vill säga luftkylt då, auto fläkthastighet, ja, grafik kortet ändrar fläkthastigheten efter temp.

Permalänk

Jo men zalman är inte riktigit gjort för super kylning när det gäller den passiva radiatorn. Men tyst=GULD.