Permalänk
Medlem

Problem med Q6600

Jag är ny på överklockningsfronten. Jag har ett Gigabyte DQ6 IP35 moderkort.
Jag vill få min prosssor til 3.2 Ghz, så då sätter jag FSB:n till 356 och multipliern 9. Sen satte jag Cpu volten till 1.4 . Sen sparade jag allt och då startas datorn om 3 gånger sen är allt nollstält till det vanliga. Vad gör jag fel ?

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Avstängd

svårt att säga på rak arm men jag skulle säga att du får arbeta dig uppåt, att den startar om är för att den inte klarar av att boota windows med dom inställningar du ställt.

börja med säg 20mhz till på fsb sen 10till när du sett att det fungerar, sen kan du fortstätta sådär med 10 mhz i taget tills du inte får den att vara stabil i windows, då höjer du volten lite (kolla tempen under belastning, den bör inte överstiga 70 grader)

sen tror jag du glömt minnet, du måste ställa ner minnes hastigheten innan du ökar FSB pga att dom är länkade till varandra med ett förhållande 1:1, 4:5, 2:3, tex där första är FSBs grund (den du satt till 359) och det andra är Minnets grundhastighet, alltså hälften av vad som skrivs (CPU-Z skriver därimot det riktiga) pga att dom skriver ut den teoretiska frekvensen i DDR (dual data rate), alltså dubbla det som den faktist går i.

tex 400 mhz om minnet är et pc6400 (står som 800mhz) eller 333mhz om minnet är pc5300 (står som 667mhz, ja jag vet att det är 1 mhz fel men dessa bussar varierar lite, kolla CPU-Z, där ser du att FSB hoppar lite upp och ner (brukar svaja med typ 0,1-1mhz.

testa att ställa ner minnet, och klocka sakta men säkert, och hör av dig om du inte får det att funka.

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk
Medlem

Okej. Men nu e det så att jag hittar inte vart man ändrar med minnet i bios.
Jag har http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBKDDR...

Visa signatur

[I7 9700K @ 5.0Ghz | NH-D15 ][ASUS ROG STRIX Z390-F][G.Skill 3600MHz 32GB][Asus Strix 1070][Corsair HX 1000W][Cooler Master Storm Sniper Black Edition]

Permalänk
Avstängd

Jag känner inte till Gigabyte såvärst bra men kolla efter chipset eller north bridge inställningar, eller nått liknande, du får kolla runt lite, antagligen finns det en iställning som nämner nått med om du vill köra minnena på SPD eller manuellt iställda, när du ställer den på manuell bör du få upp mer inställningar och där borde du ha timingsen

Dock sjävla Dividern kan stå som en frekvens också, gentimot standard FSBn, den kan stå där du styr prollen och övriga frekvenser. LETA och lycka till

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w