Frågor ang 7600GT, behöver svar fort

Permalänk

Frågor ang 7600GT, behöver svar fort

Hejsan!

Mitt 6600GT pajjade precis och jag tänkte beställa ett nytt grafikkort.
Jag fick upp ögonen för denna:

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GW7600...

Är det stor skillnad på den och 6600GT?
Är kortet bra över huvudtaget för 1100kr?.

Eller finns det något bättre kort för runt tusingen?.

Jag har ett Abit IC7-MAX3, och den stödjer väll kortet ovan?.
Jag tänkte beställa nu direkt, men ville dubbelkolla med er på SweC.

Tack i förväg

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Ett X1950Pro eller X1950GT är ett betydligt bättre val.

https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAPA19...

Permalänk

Ok, tack för svaret. Jag hittade precis denna?. 300 spänn dyrare så får man 512 memory?.
Måste ju vara värt det, eller?.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Vid höga upplösningar som 1280x1024 och högre med mycket effekter påslagna kan det extra minnet ge en prestandaökning. Fast om det är värt 300Kr är svårt att säga, generellt är åsikten kring 512MB behovet delad.

Gå efter magkänslan eller läs i gamla trådar här på forumet samt tester ute på nätet om du vill veta mer exakt kring minnesfrågan.

Permalänk

http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?id=2170&cid=3&p...

Kolla testet, x1950 Pro är ju nästan DUBBELT så bra som 7600GT?.
Och kostar runt 3-4 hundra spänn mer?.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327837

Givet?
Ska jag beställa nu eller?.

*Edit*
Vad är skillnaden på x1950Pro och x1950GT?

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Pro är klockad ca:15% snabbare än GT. PowerColor varianten är den bästa pga sin kylning, givet köp anser jag. Visst, den krossar 7600GT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealDaBratt
Pro är klockad ca:15% snabbare än GT. PowerColor varianten är den bästa pga sin kylning, givet köp anser jag. Visst, den krossar 7600GT.

Ok, det var det jag ville höra. Då lägger jag all min tillit till dig och beställer den nu då. Ska bara googla några minuter till innan jag drar.

*edit*

HM, såg denna nu: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329103

Fasen, man blir sugen, är den bättre?:

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Nej Sapphire är inte bättre, samma grejer sämre kylning.

PowerColors är tyst och effektivt, har själv monterat den kylningen på ett X1950Pro och den är suverän.

Vill du ha 512MB ta denna:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330648

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealDaBratt
Nej Sapphire är inte bättre, samma grejer sämre kylning.

PowerColors är tyst och effektivt, har själv monterat den kylningen på ett X1950Pro och den är suverän.

Ok, men 512 minne istället för 256 MÅSTE väl vara värt en 100ing?. Clockfrekvensen var även högra på Saphire.

Vill också påkeka att ljud från fläktar inte är en störade faktor för mig.
Vad spelar kylningen för roll?, jag har inga planer på att överklocka.

Ok, väntar på ett till inlägg av den sen beställer jag utefter vad du skrivit.

Adjö

*edit*

Då kör jag på denna då?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330648

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Ja kör på 512MB varianten av Powercolor, den kostar bara någon 10:a mer. De 5Mhz som är i klockfrekvensskillnad är ytterst försumbart.

Kylningen är inte enbart för ljudnivå eller OC möjligheter, hjälper till att hålla tempen nere i ditt system vilket är skonsammare mot övriga komponenter.

Hoppas du blir nöjd:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealDaBratt
Nej Sapphire är inte bättre, samma grejer sämre kylning.

PowerColors är tyst och effektivt, har själv monterat den kylningen på ett X1950Pro och den är suverän.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=330648

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=327837

Då tar jag 512 varianten nu då.

Bekräfta?.

Fan, jag är så fattig så jag vill veta att det är bra grejjer.

*edit* men 512 varianten har ju inte fått awards som 256an?. Hm, säg vilken du skulle ta i mitt fall.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Personligen anser jag att 512 MB minne på ett X1950Pro är totalt bortkastat, eftersom du måste upp i höga upplösningar innan det gör någon nytta, och då är det inte säkert att GPU:n orkar skyffla tillräckligt med information ändå... Kort med mindre mängd minne brukar generellt ha lägre fördröjningar på minnena vilket gör dom snabbare... Jag hade kört på 256 MB varianten, men du gör som du vill...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Eftersom det verkar på dig som varje krona räknas skulle jag nöjt mig med 256MB versionen. Du kommer förmodligen ändå inte få någon märkbar prestandaökning i normala upplösningar av det extra minnet även om det ser bra ut på papper. Vilket som är det ett bra köp.

Så vad blev det?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealDaBratt
Eftersom det verkar på dig som varje krona räknas skulle jag nöjt mig med 256MB versionen. Du kommer förmodligen ändå inte få någon märkbar prestandaökning i normala upplösningar av det extra minnet även om det ser bra ut på papper. Vilket som är det ett bra köp.

Så vad blev det?

Tjena igen!

Det blev 512'an då det känns som 256 minne endå är värt 100 spänn på nått sett. Det står på komplett att kortet "förväntas" skickas på Söndag, brukar dom inte dra iväg leveranser dagen då man lägger ordern, eller är det bara för jag beställde efter 16:00?.

Hur som helst. Jag har läst rätt mycket om kortet och på ett test gav den mer FPS i Call of Duty än nVidea 7950GT eller vad den heter.
Kortet verkar riktigt bra, hoppas mitt nätagg på 480w klarar den bara.

Tack som fan för tippset, annars hade jag säkert suttit med en 7600GT.

*Tips* Idol går på 4an

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Ja 100spänn för 256MB låter rätt, håller med:) Komplett brukar vara snabba så det kanske går iväg snabbare än vad du fick besked om.

480W nätagg ska klara det utan problem, beror på vilken kvalite agget har osv men det är förmodligen inga problem. X1950 korten har i praktiken visat sig kräva mindre än vad som anges av tillverkarna.

Glad att kunna hjälpa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealDaBratt
Ja 100spänn för 256MB låter rätt, håller med:) Komplett brukar vara snabba så det kanske går iväg snabbare än vad du fick besked om.

480W nätagg ska klara det utan problem, beror på vilken kvalite agget har osv men det är förmodligen inga problem. X1950 korten har i praktiken visat sig kräva mindre än vad som anges av tillverkarna.

Glad att kunna hjälpa.

Ok, jag beställde koret i Torsdags men det har fortfarande inte kommit.
Det står att förväntat sänddatum är idag. Så den kanske kommer imorgon?.

Fan, börjar bli jobbigt utan dator.

Hur bra är kortet igentligen?, kan jag spela låt säga Battlefield 2 på max?, eller CS Source på max?.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Både BF2 och CS:S borde inte vara några som helst problem att maxa i t.ex. 1280x1024

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealDaBratt
X1950 korten har i praktiken visat sig kräva mindre än vad som anges av tillverkarna.

Gäller ju iofs alla kort, tillverkarna tar alltid till ordentligt på nätagg's kraven.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Jädrans, tur att jag inte hann beställa ett 7600GT då.
Fan, hoppas kortet kommer imorgon.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Du fick inte bara 256 minne mer utan en extremt bra/tyst kylare.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Vafan är det här.
Beställde den i Torsdags och dom har inte ens skickat den?.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealDaBratt
Kylningen är inte enbart för ljudnivå eller OC möjligheter, hjälper till att hålla tempen nere i ditt system vilket är skonsammare mot övriga komponenter.

Måste bara påpeka att det spelar ingen roll hur bra kylning du har på ditt grafikkort för de övriga komponenternas del. Grafikkortet ger ut en viss mängd värme oavsett vilken kylare som sitter på den (alltså oavsett vilken temperatur gpun håller) så det som spelar roll för "övriga komponenter" är endast hur snabbt denna värme transporteras ut ur systemet.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk

Nu har det gått 6 dagar sen jag beställde från Komplett.se.
Idag fick jag iallafall kollinummer och det står följande på posten.se:

12 sep kl 14:48 TollPost A/S Norge, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren

Snälla, säg att det kommer imorgon. Tror ni det?.

Adjö!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basep
Måste bara påpeka att det spelar ingen roll hur bra kylning du har på ditt grafikkort för de övriga komponenternas del. Grafikkortet ger ut en viss mängd värme oavsett vilken kylare som sitter på den (alltså oavsett vilken temperatur gpun håller) så det som spelar roll för "övriga komponenter" är endast hur snabbt denna värme transporteras ut ur systemet.

Japp stämmer bra det. Tänkte på tidigare varianter av Arctic cooling som tog med sig värmen ut, är inte det på X1900-varianten.

Permalänk

Ok, kortet är kommet.
Men vet någon vad man ska ha i "AGP Aparture size" i BIOS?.

Grafikortet har 512 minne.

Tack

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

Ok, kortet är kommet.
Men vet någon vad man ska ha i "AGP Aparture size" i BIOS?.

Grafikortet har 512 minne.

Tack

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pull
Ok, kortet är kommet.
Men vet någon vad man ska ha i "AGP Aparture size" i BIOS?.

Grafikortet har 512 minne.

Tack

Sätt den på antingen auto eller 512.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Sätt den på antingen auto eller 512.

Ok, den är på 256 nu. Byter sen.
Men vad gör den mer Exakt?, lite kortfattat och enkelt utan att posta en sida med 5 A4 papper om det.

Puss

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/43

Kortfattat är det grafikminne som grafikkortet kan utnyttja om minnet på grafikkortet tar slut. Då du har 512 MB minne på grafikkortet lär du inte behöva något extra överhuvudtaget...

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD