Permalänk
Medlem

Flash-problem

Jag har aldrig hållt på med flash, förän jag installerade programmet i förrgår (flash pro 8)
Håller nämligen på att sätta ihop en ny hemsideportfolio och tänkte testa mig på lite flash.
Jag har två problem med Scrollpane i storlek 1280x400 px.

Det första är -
Jag har några jpg-filer som jag vill scrolla i sidled i denna ruta. Jag gjorde, enligt någon tutorial jag hittade, ett så kallat Movie clip med de bilder jag vill använda. Dock så har jag så pass många bilder i sidled att de inte får plats mer 5 stycken foton. Visst det går att lägga till fler, utanför bild, i det gråa. Men då ser man inte objekten vilket gör det väldigt svårt.
Hur löser jag detta? Utökar själva storleken på Movie clip.

Det andra är -
Hur får man bort den ramlinje som finns runt? Jag vill ju att jpg-filerna ska ligga fritt utan att man ser att det är en begränsad ruta.

Stort tack till den som tar sig tid och hjälper mig med detta!

/ Jacob

Permalänk

Varför kan du inte göra movieclipet större? det ligger väl ändå i en scrollpane som du just scrollar?

Angeånde ramlinjen, om du nu syftar på det. Så finns det några kanske invecklade sätt att förändra scrollpane. Men om du vill ha en snabb fulfix så kan du alltid rita en rektangel som ligger över strecken. Dock som sagt en fulfix, men det funkar.

Visa signatur

daytona 675 -08, iphone 4, samsung full hd, ps3 = svarta leksaker

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men jag får inte movie clipet att bli större. För man ska väl gå in på clipet så det kommer upp på skärmen. Och sedan högerklicka och ta document properties? Och då kommer ju stagestorleken upp. 1280x400. Samma storlek som scrollpane. Jag ändrar, och då går det bara att ta max 2880 i bredd. Behöver ju bredare än så. Och det verkar inte som det är själva clipet som ändras utan, hmm, scenen.

Försökte med att lägga ett fält med vit färg över ramlinjen. Men den lägger sig bakom! Jag valde att placera scrollpane längst bak med (Arrange>send to back) men ramlinjen låg överst i alla fall!

Tack för att du tog dig tid, behöver verkligen få det här klart snart.
/ Jacob

Edit:

Ingen som vet svaret på fråga ett. För jag löste till slut problematiken med ramlinjen.
skrev in

_global.styles.ScrollPane = new mx.styles.CSSStyleDeclaration();
_global.styles.ScrollPane.setStyle("borderStyle","solid");
_global.styles.ScrollPane.setStyle("borderColor","0xffffff");

i frame:n

Snälla kan inte någon lista ut hur jag ska göra med resten?

/ Jacob

Permalänk

Så nu har jag löst ditt problem.

http://files-upload.com/files/501737/long_mc.zip

Där ligger .swf + .fla så du ser hur jag gått tillväga.

Det jag gjort är att istället för att lägga in bilderna manuellt, så har jag helt enkelt skrivit in dom i actionscript.

Har också skrivit lite kod för att få bort ramen runt scrollpane.

Visa signatur

daytona 675 -08, iphone 4, samsung full hd, ps3 = svarta leksaker

Permalänk
Medlem

Oh STORT tack! Ska testa med detsamma, återkommer med resultatet! (:

/ Jacob

edit: När jag ska rar:a upp arkivet står det

"! C:\Documents and Settings\Jacob\Desktop\long_mc.zip: Arkivet är antingen i ett okänt format eller skadat"

edit2: Nu fungerar filen, sjukt mysko! Ska testa direkt nu, stort tack!

Permalänk

Hm, underligt med .zip:en. Fick du det att fungera?

Visa signatur

daytona 675 -08, iphone 4, samsung full hd, ps3 = svarta leksaker

Permalänk
Medlem

Ja, den fick fart helt plötsligt. Väldigt massa stort tack, ett PM med verbalt levererade blommor & en ask choklad inlk en url kommer när sidan är klar! (:

edit: En annan sak som jag fastnat på. Om jag har en meny där två av alternativen är "print" och "webb" sen gör jag 2 olika scrollpanes, en för de printjobb jag gjort, en för webb som jag sparar ut som .swf.
Sen vill jag ju att när man trycker på tex Printknappen så ska den flashfilen laddas på sidan, jag vill dock inte att hela sidan ska laddas om utan bara att denna flashfil ska visas på ett visst ställe på sidan.
Hur gör jag detta? Någon sa till mig att jag ska använda mig av Ajax, aldrig pysslat med annat än html och css så har noll på koll på ajax och inte så sugen på att lära mig, någon som har en tutorial eller någon annan lösning på problemet?

Hoppas ni förstod hur jag menade, såklart tacksam för hjälp

/ Jacob