Problem med Windows Photo Gallery

Permalänk
Medlem

Problem med Windows Photo Gallery

Hej hopp!

Jag kör Vista Business Edition och har sedan en tid tillbaka märkt att Windows Photo Gallery inte visar mina bilder korrekt. Till en början blev jag vettskrämd och trodde att bilderna hade förstörts av WPG, men efter att ha öppnat bilderna i Photoshop såg jag att så inte var fallet. Men Det är i alla fall väldigt irriterande att inte kunna använda den inbyggda fotovisaren utan att behöva störa sig på kvalitetsförluster. Har kollat runt lite, och det verkar finnas en hel del problem med WPG. Dock har jag inte hittat någon som har råkat ut för samma sak som jag.

Bilderna ser ut att tappa färginformation, eller blir i alla fall utvattnad på sina ställen. Lite svårt att förklara. Jag slänger med en jämförelsebild istället. Bilden till vänster är en samma bild i Lightroom, och bilden till höger är bilden i WPG. Bilden är en inzoomad bit av ett huvud, det man ser är öronsnibben tillsammans med lite hår. Kolla speciellt på kanten av håret så är ni nog med på vad jag menar.

http://www.thoursie.net/stuff/wpg.jpg

Någon som vet någon lösning på det här?

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!

Permalänk
Medlem

Det där är att photoshop dels visar det med srgb färgprofil och att windows photogallery inte gör en bicubic-tjenamors-antialias av pixlarna inzoomat.

Ställ färgprofil för foton i vista... start -> search -> color management

/G

//edit - ja, eller i photoshop.... såklart

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Nu zoomade jag in bilden för att försöka visa det lite tydligare, det syns fortfarande i originalstorlek i windows photogallery...

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!

Permalänk
Medlem

Vad har du för färgprofil för att visa foton i windows då?
Jag kanske skulle kunna återskapa samma kaos hos mig... (and reverse it!)

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Nyss hade jag den inbyggda färgprofilen för min skärm (HP w2207), men testade att sätta sRGB som default utan några större framgångar...

För det är väl här man ska ändra det?

http://www.thoursie.net/stuff/colormanagement.jpg

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!

Permalänk
Medlem

Nein! Jag får inte det att bli fult!!! Det blir skitsnyggt!!! (wtf!) Kolla på fliken advanced om det är "system default" i allt och så testa att stänga av hantering eller den där bocken "use my settings for this device".

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Nädu, det måste vara något annat som strular. Det är sRGB som är system default, det blir ingen skillnad oavsett vad jag gör för inställningar i Color management... Nåja, jag får väl använda ett annat bildvisningsprogram helt enkelt.

Använde Acdsee för några år sen, vad finns det mer för bra alternativ? Det jag vill ha är något som är snabbstartat, och inte massa lull-lull.

Visa signatur

medieteknik. wehhaaa!

Permalänk
Medlem

Ja, gillade du acdsee så blir du inte besviken över deras senaste som heter Pro 2. Ta hem trialen och testa, riktigt trevligt och några... ja... tusen (?)... gånger bättre än photo gallery.

Nu för tiden så hämtas en massa exif-data upp ur bilderna och indexeras ihop med tummnaglar i en sökbar databas så både ren bläddring bild till bild går snabbt och browsing/bläddring inklusive booleska sökningar går sjukt snabbt. Alltså, lull-lullet är optional... och kanske något som man har användning av ibland, då startar man det just då.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T