Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Lite roligt där för att jag köpte mig ett hd2900xt för 2400kr idag och satte nyss in det i burken

Själv tycker jag att det är svårt att spela med låga frames så DX10 får vänta.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
"KingCobra" sa det.

Jag pratar om vad som räcker för att det inte ska bli 'hackigt'.

Ja på sätt och vis. 24-30 FPS ÄR hackigt faktiskt. Men du jämför äpplen med päron här, alltså TV med datorskärm.
Det är 2 helt olika tekniker.

En TV använder tekniker för att "lura" hjärnan, det fanns inte bättre teknik för att få högre FPS när TVn blev standardiserad. Då fick man gå andra vägen och trixa med bilden.
Man har rörelseorkärpa, interlaced bild osv.
Vår hjärna är grym på att "tolka" allting som användbar info, att omvandla en ström med bilder till en rörelse är inga problem för den. Faktiskt är det så att om vi bara hade kunnat se 24 FPS så hade vi aldrig kunnat se på en 24 FPS film, eftersom vi inte har vertical sync i hjärnan Eftersom vi kan se högre FPS, troligtvis obegränsat, så får vi med alla bilderna och hjärnan jobbar med informationen, och gör om det till en begriplig film.

En datorskärm (CRT) har varken rörelseoskärpa eller interlace. Det byter ut hela bilden på varje frame. Detta ger mycket högre bildkvalitet per frame, men gör det svårare för hjärnan att tolka om informationen till en rörelse.
Ju snabbare spel man spelar, där det är större skillnad mellan varje frame, desto hackigare upplever man det helt enkelt. Ju tydligare informationen är, desto svårare att tolka den som någonting annat.

Det finns 2 faktorer som gör att det ändå går att spela, dels att hjärnan klarar av detta och dels att du VILL att du skall tolka det som en rörelse. Du är inställd på att se informationen som en rörelse helt enkelt. Hjärnan fixar biffen åt dig.
Spelar du FPS spel på 30 FPS utsätter du helt enkelt hjärnan för en herrans massa extrajobb.
Slår du sen om till 100 FPS kommer du tänka "guud va skönt", det som är skönt är att hjärnan varvar ner och du blir avslappnad.

Spelar du på 100-120 FPS i en vecka lovar jag att du inte vill gå tillbaka till 30 FPS. MEN som sagt, det beror helt på vad för spel du spelar. jag talar om snabba First person shooters här. WoW och liknande spel klarar sig utmärkt på 30 FPS eftersom det inte skiljer sig så brutalt mycket mellan varje frame (utom när man flyger ibland).

Disskutionen handlar om vårat öga/hjärna. Klarar vi att uppfatta mer än 24 FPS? Ja det gör vi deffenitivt. Jag var faktiskt förvånad över att detta fortfarande disskuteras

EDIT:
TFT skärmar använder ytterigare en annan teknik som "lurar" hjärnan. Pixlar. En TFT skärm byter endast ut färgen på pixlarna om nästa frame skiljer sig mot den förra. Detta gör att TFT skärmar inte hackar. Hela bilden byts inte ut och hjärnan får det enklare att tolka det som rörelse.
Nackdelen är att pixlarna är för långsamma, och man får otydlig bild vid snabba rörelser.
Som ett exempel kan man i WoW se namn och guild över huvudet på andra spelare, när dom rider förbi dig (snabbt på nära håll) så är det omöjligt att läsa vad det står. På en CRT är detta inga problem alls.
En TFT är alltså väldigt bra på att lura ögat, men man förlorar rörelseskärpa Nu var ju rörelseoskärpa bra tänker du, nja, inte på texter osv i spelet, bara på snabba rörelser på själva handlingen.

Malo:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Själv tycker jag att det är svårt att spela med låga frames så DX10 får vänta.

Ja, DX10 får vänta ett tag. Eftersom DX10 spelen än så länge inte har motion blurr, och bilden är ännu skarpare/bättre, så är nog inte under 60 FPS "spelbart" i mina ögon, iallafall inte FPS spel.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gujukal
Vi tycker att filmer flyter på teven eftersom man använder något som heter motion blur och desto lägre upplösningen är ju mindre märker man låg fps.

"Motion blur" heter rörelseoskärpa på svenska. Det handlar helt enkelt om att film/videokameror använder en slutartid på 1/30 - 1/60 sekund, och därför ger oskärpa vid hastiga rörelser.

Om du har en videokamera, så testa att ställa in slutartiden på 1/1000 sek. eller snabbare. Då kommer föremål i rörelse att bli skarpt återgivet, men fps:en ligger fortfarande på 24, vilket gör att filmen blir hackig. Fps:en hade alltså behövt vara högre för att filmen skulle bli bekväm för ögonen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Att ens tänka tanken att vi inte kan se mer än 24 FPS är helt befängt och kommer från en undersökning gjord på 30 talet. Resultatet grundades på att vid 24 FPS blev en rörlig bild (film) som en naturlig rörelse = bevisat att vi inte kan se mer än 24 FPS.
Idag hade forskare skrattat i byxorna om någon gjort en liknande undersökning, och samma påstående.

Det måste handla om något missförstånd, då filmindustrin sedan 1900-talets början (säkert redan i slutet av 1800-talet) kände till sambandet mellan slutartid och uppdateringen av filmrutor. Rörelseoskärpan vid långa slutarhastigheter gjorde filmen jämn att se på, och man sparade på filmmaterialet genom att bara använda 16 eller 24 bilder per sekund.

24 bilder per sekund kan inte uppfattas som naturlig om snabba slutartider används (dvs minskar rörelseoskärpan). Spel har ingen rörelseoskärpa, och därför behövs snabbare uppdatering för att det skall flyta på jämnt. Det skulle vilken kunnig filmare som helst på 30-talet förstått.

(Stumfilmer spelades in med 16 bilder per sekund, men när ljudfilmen kom så ökade man hastigheten till 24 för att ge bra ljudkvalitet. Gamla filmer där människor ser ut att röra sig fort, kommer sig av att de är inspelade med 16 fps men uppspelade med 24 fps)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spajdermän
"Motion blur" heter rörelseoskärpa på svenska. Det handlar helt enkelt om att film/videokameror använder en slutartid på 1/30 - 1/60 sekund, och därför ger oskärpa vid hastiga rörelser.

Om du har en videokamera, så testa att ställa in slutartiden på 1/1000 sek. eller snabbare. Då kommer föremål i rörelse att bli skarpt återgivet, men fps:en ligger fortfarande på 24, vilket gör att filmen blir hackig. Fps:en hade alltså behövt vara högre för att filmen skulle bli bekväm för ögonen.

Det måste handla om något missförstånd, då filmindustrin sedan 1900-talets början (säkert redan i slutet av 1800-talet) kände till sambandet mellan slutartid och uppdateringen av filmrutor. Rörelseoskärpan vid långa slutarhastigheter gjorde filmen jämn att se på, och man sparade på filmmaterialet genom att bara använda 16 eller 24 bilder per sekund.

24 bilder per sekund kan inte uppfattas som naturlig om snabba slutartider används (dvs minskar rörelseoskärpan). Spel har ingen rörelseoskärpa, och därför behövs snabbare uppdatering för att det skall flyta på jämnt. Det skulle vilken kunnig filmare som helst på 30-talet förstått.

(Stumfilmer spelades in med 16 bilder per sekund, men när ljudfilmen kom så ökade man hastigheten till 24 för att ge bra ljudkvalitet. Gamla filmer där människor ser ut att röra sig fort, kommer sig av att de är inspelade med 16 fps men uppspelade med 24 fps)

Mjo, du säger samma sak, men mer detaljerat. Anledningen till att jag skrev som jag gjorde var för att förenkla saken lite. Tekniken gjorde att det skulle blivit grymt dyrt att ha högre FPS. Sen skrev jag att anledningen till att man alltid hört att människor bara kan se 24-30 FPS, igentligen grundar sig på den faktan att filmer kan visas i 24 FPS och ändå uppfattas som rörelser. Det finns forskare från den tiden som har detta som "bevis" faktiskt. Lärare sa hela tiden detta i grundskolan "Flugor kan se 1000 bilder i sekunden, för dom har facettögon, människor kan bara se 24 bilder i sekunden, för annars hade vi inte kunnat se på TV"

Du beskriver exakt samma sak som vi:
1. På en datorkärm behöver man högre FPS än på en TV (rörelseorkärpa)
2. Tekniken för att göra det ekonomiskt möjligt att ha högre FPS i filmer fanns inte.

Men å andra sidan var det kanske inte meningen att ditt inlägg skulle vara ett motargument? utan mer ett förtydligande?

I grund och botten handlar tråden om 24 FPS myten. Om vi kan uppfatta mer än 24 FPS.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Men å andra sidan var det kanske inte meningen att ditt inlägg skulle vara ett motargument? utan mer ett förtydligande?

Både och. Dels ville jag förtydliga hur rörelseoskärpan (motion blur) åstadkoms, och dels säga att jag inte tror att någon ansåg det vara vetenskapligt belagt på 30-talet att man inte kunde se något som gick snabbare än 1/24 sek (=filmuppdateringshastigheten), utan att jag tror att det bara handlar om ett missförstånd.

Det var ingen ovanlighet med kameror med slutarhastighet upp mot 1/1000 redan under 20-talet. Sätter man en mattskiva där filmen skall vara och fyrar av på t.ex. 1/500 sek, så visst hinner man se bilden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
En datorskärm (CRT) har varken rörelseoskärpa eller interlace. Det byter ut

interlace (= i)
http://surl.se/cyxr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spajdermän
Både och. Dels ville jag förtydliga hur rörelseoskärpan (motion blur) åstadkoms, och dels säga att jag inte tror att någon ansåg det vara vetenskapligt belagt på 30-talet att man inte kunde se något som gick snabbare än 1/24 sek (=filmuppdateringshastigheten), utan att jag tror att det bara handlar om ett missförstånd.

Det var ingen ovanlighet med kameror med slutarhastighet upp mot 1/1000 redan under 20-talet. Sätter man en mattskiva där filmen skall vara och fyrar av på t.ex. 1/500 sek, så visst hinner man se bilden.

Mjo det kan vara så faktiskt. Det som är lite tragiskt är att Lärare tydligen hade detta som ett "vetenskapligt bevisat" faktum för 20 år sen när jag gick i grundskolan
"beviset" var att vi såg TVns bild som en fint flytande rörelse (och det fanns ju inga andra jämförelser då, om man skall vara ärlig)

Sen hur motion blurr åstakoms kan ju vara intressant att veta, men för den delen tar det inte bort faktumet att det hjälper till att göra bilden mer flytande.

esselte....vad menar du med den länken? Att den monitorn kan visa interlaced bild? det kan alla datormonitors, men du hittar knappast några spel som sänder interlaced bild till monitorn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Ja på sätt och vis. 24-30 FPS ÄR hackigt faktiskt. Men du jämför äpplen med päron här, alltså TV med datorskärm.
Det är 2 helt olika tekniker.

En TV använder tekniker för att "lura" hjärnan, det fanns inte bättre teknik för att få högre FPS när TVn blev standardiserad. Då fick man gå andra vägen och trixa med bilden.
Man har rörelseorkärpa, interlaced bild osv.
Vår hjärna är grym på att "tolka" allting som användbar info, att omvandla en ström med bilder till en rörelse är inga problem för den. Faktiskt är det så att om vi bara hade kunnat se 24 FPS så hade vi aldrig kunnat se på en 24 FPS film, eftersom vi inte har vertical sync i hjärnan Eftersom vi kan se högre FPS, troligtvis obegränsat, så får vi med alla bilderna och hjärnan jobbar med informationen, och gör om det till en begriplig film.

En datorskärm (CRT) har varken rörelseoskärpa eller interlace. Det byter ut hela bilden på varje frame. Detta ger mycket högre bildkvalitet per frame, men gör det svårare för hjärnan att tolka om informationen till en rörelse.
Ju snabbare spel man spelar, där det är större skillnad mellan varje frame, desto hackigare upplever man det helt enkelt. Ju tydligare informationen är, desto svårare att tolka den som någonting annat.

Du är helt ute och cyklar. En TV-skärm och en CRT-monitor fungerar exakt på samma sätt. Det är ingen skillnad.

Att påstå att en CRT inte har rörelseoskärpa eller interlace är ochså totalt fel.

För det första finns det ingen rörelseoskärpa varken på en TV eller en CRT-monitor, det är det inspellande matrialet som har rörelseoskärpan.
För det andra kan du självklart få interlace på en CRT-monitor, men det krävs att grafikkortet kan klara av att sända en sådan information att det blir interlace.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra

EDIT:
TFT skärmar använder ytterigare en annan teknik som "lurar" hjärnan. Pixlar. En TFT skärm byter endast ut färgen på pixlarna om nästa frame skiljer sig mot den förra. Detta gör att TFT skärmar inte hackar. Hela bilden byts inte ut och hjärnan får det enklare att tolka det som rörelse.
Nackdelen är att pixlarna är för långsamma, och man får otydlig bild vid snabba rörelser.
Som ett exempel kan man i WoW se namn och guild över huvudet på andra spelare, när dom rider förbi dig (snabbt på nära håll) så är det omöjligt att läsa vad det står. På en CRT är detta inga problem alls.
En TFT är alltså väldigt bra på att lura ögat, men man förlorar rörelseskärpa Nu var ju rörelseoskärpa bra tänker du, nja, inte på texter osv i spelet, bara på snabba rörelser på själva handlingen.

Nja, det är inte lättare på något sätt för hjärnan att se en rörelse på en TFT-skärm. Det är lika svårt/lätt. Vad menar du att en TFT-skärm inte hackar?

Du ska veta att mycket det du skriver är nonsens, vad bygger du dina påstående på?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
esselte....vad menar du med den länken? Att den monitorn kan visa interlaced bild? det kan alla datormonitors, men du hittar knappast några spel som sänder interlaced bild till monitorn.

Inget särskilt med skärmen, grafikkortet stödjer det..

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Sen hur motion blurr åstakoms kan ju vara intressant att veta, men för den delen tar det inte bort faktumet att det hjälper till att göra bilden mer flytande.

Men faktumet är ju det att man åstadkommer lätt rörelseoskärpa med långa slutartider JUST för att det skall bli flytande på skärmen/duken. Slutartiden och bilduppdateringen arbetar ju tillsammans. Du kanske uttryckte dig lite klumpigt bara?

Permalänk

coolt tåden är forfarande igång^^

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Ja på sätt och vis. 24-30 FPS ÄR hackigt faktiskt. Men du jämför äpplen med päron här, alltså TV med datorskärm.
Det är 2 helt olika tekniker.

En TV använder tekniker för att "lura" hjärnan, det fanns inte bättre teknik för att få högre FPS när TVn blev standardiserad. Då fick man gå andra vägen och trixa med bilden.
Man har rörelseorkärpa, interlaced bild osv.
Vår hjärna är grym på att "tolka" allting som användbar info, att omvandla en ström med bilder till en rörelse är inga problem för den. Faktiskt är det så att om vi bara hade kunnat se 24 FPS så hade vi aldrig kunnat se på en 24 FPS film, eftersom vi inte har vertical sync i hjärnan Eftersom vi kan se högre FPS, troligtvis obegränsat, så får vi med alla bilderna och hjärnan jobbar med informationen, och gör om det till en begriplig film.

En datorskärm (CRT) har varken rörelseoskärpa eller interlace. Det byter ut hela bilden på varje frame. Detta ger mycket högre bildkvalitet per frame, men gör det svårare för hjärnan att tolka om informationen till en rörelse.
Ju snabbare spel man spelar, där det är större skillnad mellan varje frame, desto hackigare upplever man det helt enkelt. Ju tydligare informationen är, desto svårare att tolka den som någonting annat.

Det finns 2 faktorer som gör att det ändå går att spela, dels att hjärnan klarar av detta och dels att du VILL att du skall tolka det som en rörelse. Du är inställd på att se informationen som en rörelse helt enkelt. Hjärnan fixar biffen åt dig.
Spelar du FPS spel på 30 FPS utsätter du helt enkelt hjärnan för en herrans massa extrajobb.
Slår du sen om till 100 FPS kommer du tänka "guud va skönt", det som är skönt är att hjärnan varvar ner och du blir avslappnad.

Spelar du på 100-120 FPS i en vecka lovar jag att du inte vill gå tillbaka till 30 FPS. MEN som sagt, det beror helt på vad för spel du spelar. jag talar om snabba First person shooters här. WoW och liknande spel klarar sig utmärkt på 30 FPS eftersom det inte skiljer sig så brutalt mycket mellan varje frame (utom när man flyger ibland).

Disskutionen handlar om vårat öga/hjärna. Klarar vi att uppfatta mer än 24 FPS? Ja det gör vi deffenitivt. Jag var faktiskt förvånad över att detta fortfarande disskuteras

EDIT:
TFT skärmar använder ytterigare en annan teknik som "lurar" hjärnan. Pixlar. En TFT skärm byter endast ut färgen på pixlarna om nästa frame skiljer sig mot den förra. Detta gör att TFT skärmar inte hackar. Hela bilden byts inte ut och hjärnan får det enklare att tolka det som rörelse.
Nackdelen är att pixlarna är för långsamma, och man får otydlig bild vid snabba rörelser.
Som ett exempel kan man i WoW se namn och guild över huvudet på andra spelare, när dom rider förbi dig (snabbt på nära håll) så är det omöjligt att läsa vad det står. På en CRT är detta inga problem alls.
En TFT är alltså väldigt bra på att lura ögat, men man förlorar rörelseskärpa Nu var ju rörelseoskärpa bra tänker du, nja, inte på texter osv i spelet, bara på snabba rörelser på själva handlingen.

Malo:

Ja, DX10 får vänta ett tag. Eftersom DX10 spelen än så länge inte har motion blurr, och bilden är ännu skarpare/bättre, så är nog inte under 60 FPS "spelbart" i mina ögon, iallafall inte FPS spel.

hahaha dx10 spelen har självfallet motion blur, men de är dåligt optimerade så man får köra i 30 fps vilket inte enligt någon standard är spelbart i ett fps.

Permalänk

C&Q3 någon^^

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Då tråden är så lång ( och jag halvfull med pågående drickning) så vet jag inte om detta tagits upp redan.

Ni som är kritiska till uppfattningsförmåga, fps registrering mm.

Prova sätt skärmen på minst 100hz, sätt er sedan och surfa runt på forum, kolla priser mm. en timme eller så.
Efter ni gjort detta kan ni sänka ner skärmen till 60-75hz igen å verkligen känna skillnaden.

Efter att ha vant sig med frekvensen så känner/ ser man direkt skillnaden.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
15 ?! Hur f*n kan du spela i den FPS:en ?

jag ligger f*n bara 9 då jag spelar wow!

Visa signatur

amd 5000+,xfx Geforce 8600gt,4gb ram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tha_Car
Då tråden är så lång ( och jag halvfull med pågående drickning) så vet jag inte om detta tagits upp redan.

Ni som är kritiska till uppfattningsförmåga, fps registrering mm.

Prova sätt skärmen på minst 100hz, sätt er sedan och surfa runt på forum, kolla priser mm. en timme eller så.
Efter ni gjort detta kan ni sänka ner skärmen till 60-75hz igen å verkligen känna skillnaden.

Efter att ha vant sig med frekvensen så känner/ ser man direkt skillnaden.

Detta har inget med trådens ursprung att göra. Hz har inget med fps att göra.
Irrelevant inlägg!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the big kid
jag ligger f*n bara 9 då jag spelar wow!

Mad Mod Mike kommer nog till ditt hem när du sover innom en snar framtid^^
det är nog den bästa grafikbundle benchen.

Citat:

skrivert av personen ovan
Detta har inget med trådens ursprung att göra. Hz har inget med fps att göra.
Irrelevant inlägg!

har du en Hz på 60Hz så kommer inte rtFPS'en inte högre än 60FPS.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
har du en Hz på 60Hz så kommer inte rtFPS'en inte högre än 60FPS.

Självklart kan du har en högre FPS i spelet än vad du har i uppdateringsfrekvens på skärmen.
Däremot får man "page tearing" p.g.a. detta.

V-synk löser problemet som gör att man ej får högre FPS än uppdateringsfrekvensen.

Men personen ovan har helt rätt, uppdateringsfrekvensen har inget överhuvudtaget med vad spelet genererar för FPS.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the big kid
jag ligger f*n bara 9 då jag spelar wow!

men lol... 9 FPS är typ ett bildspel seriöst. men om man nöjer sej med ett geforce 2 så nöjer man nog sej med 9 fps också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Självklart kan du har en högre FPS i spelet än vad du har i uppdateringsfrekvens på skärmen.
Däremot får man "page tearing" p.g.a. detta.

V-synk löser problemet som gör att man ej får högre FPS än uppdateringsfrekvensen.

Men personen ovan har helt rätt, uppdateringsfrekvensen har inget överhuvudtaget med vad spelet genererar för FPS.

Tack!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Ligger på 20-30 fps i Crysis betan och det är horjobbigt att spela på

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dblood
Ligger på 20-30 fps i Crysis betan och det är horjobbigt att spela på

Jaha? Det har vi väl redan fastslagit?! Alltså att FirstPersonShooters upplevs hackigt vid 20-30 fps. Eller? Menade du något annat kanske?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

screen tearing inte page tearing...

beta till crysis?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
screen tearing inte page tearing...

beta till crysis?

http://en.wikipedia.org/wiki/Page_tearing

eller överhuvudtaget http://www.google.se/search?hl=sv&q=page+tearing&btnG=Google-...

Olika namn på samma fenomen troligvis.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk

Jag vill ge creeds till Knashatt som har vart personen i min tråd som har levererat bäst och med mest vettig fakta. Knashatt har även vart väldigt tålig och stått ut med diverse boys som har envisats om att man helt enkelt inte ser skillnad mellan 24/30 - 60fps.

Tummen upp för Knashatt och en applåd för honom!

Myten är krossad!

Mvh A

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag vill ge creeds till Knashatt som har vart personen i min tråd som har levererat bäst och med mest vettig fakta. Knashatt har även vart väldigt tålig och stått ut med diverse boys som har envisats om att man helt enkelt inte ser skillnad mellan 24/30 - 60fps.

Tummen upp för Knashatt och en applåd för honom!

Myten är krossad!

Mvh A

Lite pinsamt försök till självhävdelse? Du hävdade själv skamlöst att du "ser" skillnad ända upp mot 500FPS, men hade ingen bra förklaring på hur det skulle vara möjligt. Snarare så att du inte hade någon förklaring alls, på hur man såg dem, den bästa förklaringen någon hade var att man "kände" de icke visade frames som helt enkelt inte kan visas då skärmen uppdaterar för långsamt. spännande. Varför har vi monitors över huvudtaget?

Knashatt gjorde ett bra jobb, och förklarade en del som förbryllat mig ett tag, men den enda myt som definitivt bekräftats, är att FPS diskutioner hamnar i samma kategori som religion. Folk blir tokiga, och det går inte att föra en saklig diskution.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Självklart ser man skillnad på 24/60fps, har aldrig förstått folk som hävdar motsatsen, har de aldrig spelat i mer än 24fps?

anyways, länkarna till filmen på förstasidan fungerar inte, har någon en annan länk?

(youtube-filmen räknas inte då den inte visas i 60fps)

edit: Jag hittade den via google, anyways - varför har det ens blivit en diskussion om det?
Har man tittat på filmen som länkas till på förstasidan så är det väl inte mycket att prata om, då ser man ju att det är stor skillnad på 24 och 60fps, eller?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Jag vill ge creeds till Knashatt som har vart personen i min tråd som har levererat bäst och med mest vettig fakta. Knashatt har även vart väldigt tålig och stått ut med diverse boys som har envisats om att man helt enkelt inte ser skillnad mellan 24/30 - 60fps.

Tummen upp för Knashatt och en applåd för honom!

Myten är krossad!

Mvh A

Tackar, kul med lite beröm!

Anledningen till att jag orkar är att så många alltid ska jämföra hjärnan med en dator. Blir så irriterad på detta då det omöjligt går att jämföra en analog hjärna mot en digital dator.

Åter, tackar. Jag bugar och bockar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Självklart ser man skillnad på 24/60fps, har aldrig förstått folk som hävdar motsatsen, har de aldrig spelat i mer än 24fps?

anyways, länkarna till filmen på förstasidan fungerar inte, har någon en annan länk?

(youtube-filmen räknas inte då den inte visas i 60fps)

edit: Jag hittade den via google, anyways - varför har det ens blivit en diskussion om det?
Har man tittat på filmen som länkas till på förstasidan så är det väl inte mycket att prata om, då ser man ju att det är stor skillnad på 24 och 60fps, eller?

http://tinyurl.com/2upohf

Jag hade AVI filmen ett tag, har tyvärr raderat ut den så jag kan inte ge den.
Men problemet ligger helt enkelt mycket i att folk inte förstår vad dom ska titta på. Visar du filmen för något som inte greppar om vad man ska titta efter så kommer dom säkerligen inte "se" någon skillnad, visst ser dom att det hackar mer i den ena bollen men dom förstår inte vad detta har för betydelse i sammanhanget.

Samma gäller i spelen med låg FPS, dom ser att spelet fungerar och då inte greppar vad skillnaden är.
Det jobbiga är att det är oftast dessa som påstår att man inte kan se mer än 25 FPS för det är ju detta som sänds i TV...

Ska se om jag kan söka upp filmen igen.

EDIT:
Har hittat den och lägger upp den på min hemsida.

Ladda ner den här: http://www.jazzil.se/forum/60vs24fps.avi.zip

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Man ser bra mkt skillnad på 50 - 100 fps.

Några saker ni glömmer i vissa inlägg (har inte läst alla)
är att beroende på vilken fps ni har så måste HZ stämma.
själv har jag en platt 19" som klarar 75hz , så jag kör 1024@fps_max 75 och 75hz

Jag upplever det lika flytande (nästan) som 100fps med 100hz

har du därimot 100fps med vsync av och 60hz , så hackar det ofta en hel del,

Så länge du du har HZ syncat med FPSen så flyter allt över 60fps ,

Jag läste även nånstans att ögat uppfattar inte FPS på det sättet som spel producerar det, ögat tar imot vibrationer och våglängder vilket inte riktigt går att jämnföra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E7300 2.66GHz@3.0Ghz, Gigabyte GA-EP35-DS3L, Crucial DDR2 BallistiX PC6400@800mhz 2048, XFX GeForce 9800GTX+, Scythe Infinity. Pure Addiction

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

EDIT:
Har hittat den och lägger upp den på min hemsida.

http://www.jazzil.se/forum/60vs24fps.png

Ladda ner den här: http://www.jazzil.se/forum/60vs24fps.avi.zip [/B]

Bra den ska jag ladda ner men tyvärr går det i ~20KB/s.

Önskar att 100Hz TFTs skulle komma ut på marknaden redan, har väntat länge nog på något som kan ge lika bra spelupplevelse som denna 6-7 år gamla CRTn.

Visst blir det bättre flyt med en TFT i 75Hz än 60Hz också men borde va endast i VGA isåfall lr möjligen också DVI men i lägre upplösningar. Men för mig är inte 75Hz tillräckligt nu när man vant sig med 100Hz CRT spelande och vet precis vad för skillnad det blir.

Hehe, detta måste nog vara bland de intressantaste och längsta aktiva trådarna på länge.

Men själv tycker jag inte det finns något att argumentera om när för mig är det självklart att det är en skillnad. För min del tycker det man borde fundera på hur man ska få de som inte anser sig se skillnad på sånthär hur de ska göra det, istället för att argumentera om det blir någon skillnad eller inte.

Desto mera personer som känner till detta desto bättre => mera press på tillverkarna att kunna tillverka det som efterfrågas av de mera krävande kunderna.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional