Vista: 32- eller 64-bitarsversionen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolidznake
OK, Vista x64 it is!

Kommer det bli något krångel med drivrutiner sen då? Eventuellt spel?

Kan man spela 32-bitars spel i 64-bitars operativsystem?

Drivrutiner ska inte vara några problem så länge du inte har en flera år gammal skrivare eller webbkamera eller liknande. Sen ja x64 är bakåtkompitabelt så du kan köra alla 32-bitars spel/program i x64.

Permalänk
Medlem

Ja det kan man.
Själv skulle jag utan tveka välja 64-bitars versionen, då det tillsammans med stöd för directx 10 och uppåt är den enda anledningen jag ser till att skaffa vista.

Permalänk
Relik 📜

Tjena!

Sitter med Vista 32-bit nu och har lite funderingar på att köra in 64-bit istället för att få ut lite mera ur t.ex. 3DStudio..

Lite funderingar och frågor till er som just nu sitter med 64-bit dock, hade nämligen ganska mycket problem sist jag testade..

* Sist jag testade 64bit (6-8 månader sedan) hade jag problem med drivrutinssigneringen, kunde t.ex. aldrig få ATITool att funka ordentligt utan var tvungen att stänga av signeringen inför varje boot. Hittade aldrig någon hållbar lösning på det då, finns det nu? Kan någon som verkligen kör ATITool bekräfta att det funkar, sist lovade folk dyrt och heligt för att sedan erkänna att de bara "hört att det skulle gå att lösa".

* Vid samma tillfälle fick jag inte drivrutinerna till min WD MyBook att fungera, även där på grund av signeringen. Är det löst? Någon med en MyBook som kan bekräfta?

* Slutligen hade jag problem med vissa grafikkortsdrivrutiner, åter på grund av signeringen. Löst?

Det jag egentligen söker är en metod för att helt slå av kravet på signering eller i alla fall en som ger mig möjlighet att tvinga in drivrutiner i alla fall som i 32bit-varianten..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolidznake
OK, Vista x64 it is!

Kommer det bli något krångel med drivrutiner sen då? Eventuellt spel?

Kan man spela 32-bitars spel i 64-bitars operativsystem?

Beror på om tillverkaren har drivrutin ö.h.t. för 64-bitars windows (oftast vista). Utan det så kommer du ingen vart.

32-bitars program som inte hittar på tokigheter ska fungera i 64-bitars windows. Alla spel märkta med "Games for windows" måste fungera på 64-bitars windows (men inget krav att de ska vara 64-bitars själva).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Sitter med Vista 32-bit nu och har lite funderingar på att köra in 64-bit istället för att få ut lite mera ur t.ex. 3DStudio..

Det är liten mening innan du skaffat mer än dina 2048MB minne. 64-bit har inte automagiskt bättre prestanda, även om man nu kan tro det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är liten mening innan du skaffat mer än dina 2048MB minne. 64-bit har inte automagiskt bättre prestanda, även om man nu kan tro det.

Det är alltså andra halvan av tanken, att skaffa 2GB RAM till nu när minnesprisena är såpass låga. Sitter på en 64bit-licens, så där är ingen extrakostnad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Beror på om tillverkaren har drivrutin ö.h.t. för 64-bitars windows (oftast vista). Utan det så kommer du ingen vart.

32-bitars program som inte hittar på tokigheter ska fungera i 64-bitars windows. Alla spel märkta med "Games for windows" måste fungera på 64-bitars windows (men inget krav att de ska vara 64-bitars själva).

Ajdå. Hade varit jävligt schjysst med en uppfräshning, men samtidigt spelar jag nya som gamla spel.

Så egentligen borde alla 32-bitars program fungera i Vista x64? Så länge de inte små ruttna hemmagjorda program typ. Medan drivrutiner måste verkligen vara gjorda för 64-bitars.

Eller vad menar du med tokigheter?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör som sagt 64-bitars. Förutom något på moderkortet som jag inte har nytta av (SMBus controller) så har jag drivrutinsproblem med följande vilket jag har överseende med:
gameport på sb live value-ljudkort (ljudet funkar).
Webbkamera från tradera. Noname verkligen. Hittades som en lenovo-kamera men funkar inte även om drivrutinerna som sagt hittas.
XBox gamepad drivrutiner (XBCD). Det är 3:e part av en privatperson som gjorde dem (och inte uppdaterats sedan 2005). Det fanns kompilerade binärer för 64-bitars av andra personer fast det strulade för de är inte signerade.

64-bitars windows klarar inte att köra 16-bitars program nativt (windows fel, inte processorn, den klarar det under 64-bitars OS). Vissa program använder eller numera använde det i installationsprogrammet.
Sen finns det massa mer tokigheter som programmerare håller kan få för sig vilket programmen inte fungerar i 64-bitars. Men det är allt saker som de inte borde gjort och är det något program som fortfarande utvecklar (specieltl av en tillverkare och inte på gratisbasis) så borde det fixats nu. Program som använder drivrutiner, t.ex. daemon-tools hade problem då drivrutinen var tvungen att köras i 64-bitars.

Hemmagjorda program kan och bör mycket väl fungera. Är de ruttna däremot...

Bara man ser över vilka enheter man har och kollar tillverkarnas hemsidor så och hittar 64-bitars drivrutiner så rekommenderar jag 64-bitars. Jag har inget speciellt emot det i varje fall.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv

Okok, grejerna som har införskaffat är hyfsat nya så tror inte drivrutiner bli problem. Det är bara Vista jag är skeptisk mot.

Har hört att man inte kan ha högre än 60hz, stämmer detta?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolidznake
[...]
Har hört att man inte kan ha högre än 60hz, stämmer detta?

Bullshit. Beror på skärm etc. Men samma problem skulle isf finnas i XP.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Bullshit. Beror på skärm etc. Men samma problem skulle isf finnas i XP.

Gäller detta även i spel? Det var det jag menade, alltså att Vista ställer om det till 60hz. Har hört folk som har problem med det, men jag tycker också det låter som bullshit. Måste väl ändå gå på nåt vis, eller?

Permalänk
SpelClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolidznake
Gäller detta även i spel? Det var det jag menade, alltså att Vista ställer om det till 60hz. Har hört folk som har problem med det, men jag tycker också det låter som bullshit. Måste väl ändå gå på nåt vis, eller?

Jag har inte problem med det.
Kör x64 Premium. Med senaste forceware.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Inaktiv

OK, tack för alla svaren.

Om jag ska köra Vista så blir det 64-bitars, annars blir det XP i 32-bitars för mig!

Få se hur dator mår när jag kommer hem igen, sen blir det att ta ett hårt beslut.

Permalänk
Medlem

Är 64 bitars Vista det bästa för mig som ska köpa en ny dator med E6850 och Q6600?
Kör bara nya spel och program.

Visa signatur

Cooler Master Elite 330 | Corsair HX520W | Gigabyte GA-P35C-DS3R | Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz | Corsair 2Gb 800Mhz CL4 | Asus Extreme GeForce 8800GT 512MB | Vista Prem 64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zolidznake
Gäller detta även i spel? Det var det jag menade, alltså att Vista ställer om det till 60hz. Har hört folk som har problem med det, men jag tycker också det låter som bullshit. Måste väl ändå gå på nåt vis, eller?

Jag kör LCD via DVI och har inte försökt köra på något högre. Folk kanske har skärmar som inte är gjorda för mer (någon LCD) och sen drar slutsatsen att det är Vistas fel.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har jag drömt eller har det inte nyligen publicerats en artikel om varför man ska välja 32 eller 64bitarsversionen av Vista? Alltså en lite mer detaljerad än det gamla vanliga minnessnacket. Jag googlar och letar men hittar den inte.

Någon?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Finns en artikel nånstans som förklarar skillnaderna mellan 32 och 64bitar men om det är 32bit fördel det vet jag inte. Den fanns som nyhet på nordichardware för ett tag sedan, kolla där

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat men hittar den inte på NH heller.

Jag har för mig att artikeln är publicerad i oktober och fokuserar mer på arkitekturella skillnader mellan 32/64bit än på programvarukompatibilitet och användarens upplevelser.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

konstigt.. Det var kanske förra veckan.. Ja den handlade nog mer om arkitekturella skillnader. Läste inte allting för det var tråkig text

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

hugo, du hade rätt, hittade den på NH (jag är en klant). Jag tror iaf det var den här artikeln:

http://www.bit-tech.net/bits/2007/10/16/64-bit_more_than_just...

Handlade inte om Vista egentligen. Mer om 32/64bitsdiskussionen. Inte så intressant som jag trodde tyvärr.

Finns det andra intressanta "på-djupet" artiklarså posta gärna dom här.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Där ser man nej den var inte så skoj att läsa. Det var inte på "svenska" precis.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Finns en annan artikel som Windowsexperten och författaren Paul Thurrot skrivit " Windows Vista x64: One Year Later# :
http://www.winsupersite.com/showcase/winvista_1yr_x64.asp

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Hmm, står mellan frågan.
Vet inte om x64 funkar och/eller passar till mitt kit
Har:

Moderkort: p35 Ds3
Processor: e6750
Graffe: 8800 gts

Och nu har jag 2048 mb ram.
Men vet inte om jag ska köpa 2048 en gång till så jag har 4gb ram.

Är de några nackdelar med x64 versionen i jämförelse mot x32 versionen?
Tar den mer prestanda och så?

Permalänk
Medlem

Jag upplever att x64 flyter mycket bättre än x32, kört båda på båda mina burkar. Precis köpt 2gb minne till som dyker upp i veckan

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Vista 64-bitars ska man nog allt ha minst 2 GiB internminne till.

XP drar mindre minne än Vista. Samt att 64-bitarsversionerna av båda ökar på det hela en (många saker som instruktioner, pekare etc. blir 64-bitar istället för 32-bitar så det tar mer internminne).

Noter att 2gb till 4gb gjorde skillnad i Vista 32bit.
Även om inte systemet kan använda allt så skulle jag vilja se om det gör någon praktisk skillnad mellan system.
Dock är dock 4gb givet oavsett version då ram är så pass billigt idag.

Cpu hastighet i all ära men 4gb ram ger en prestandaboost.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag provat både VIsta 32 & 64 på samma maskin. Jag fattar inte att vissa upplever att 64bitsvarianten "flyter bättre". Jag upplever tvärtom att 64bit tar betydligt mer minne i anspråk och är överlag långsammare.

Det finns inte mycket 64bit programvara att välja på idag men inte ens med 64bitars programvara verkar det finnas någon självklar prestandavinst. http://sweclockers.com/nyhet/6749-ingen_prestandavinst_med_64...

Någon som har förslag på något 32bits program som man kan använda för att jämföra prestanda (freeware)?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Jag fattar inte att vissa upplever att 64bitsvarianten "flyter bättre".

jag tycker själv att 64bitars flyter bra mycket bättre och att olika personer tycker olika beror antaligen på deras respektive hårdvara. Min hårdvara exempelvis fungerar jättedåligt till windows xp.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_R
Jag fattar inte att vissa upplever att 64bitsvarianten "flyter bättre".

I många fall är det nog placebo, hade du satt personen på två likadana datorer med ett 32 och ett 64 bitars OS så skulle de inte kunna säga vilken som är vilken.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
I många fall är det nog placebo, hade du satt personen på två likadana datorer med ett 32 och ett 64 bitars OS så skulle de inte kunna säga vilken som är vilken.

även om det nu skulle vara så, vilket jag ju nu inte tror, så tror jag inte att många skulle svara att 32 bitars vore bättre (möjligtvis ungefär lika bra).

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
I många fall är det nog placebo, hade du satt personen på två likadana datorer med ett 32 och ett 64 bitars OS så skulle de inte kunna säga vilken som är vilken.

Ja det verkar som att det är status att köra 64bit. Det var likadant när NT4 kom. Jag vill gärna se lite fakta i jämförelserna mellan Vista 64/32, typ Crysis-testet på techarp. Själv noterar jag att 64bit tar 20% mer RAM i anspråk. Ska se om jag hittar någon applikation som ger något benchmark.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"