Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Länken till minnena är trasig. Och nätverkskortet passar säkert, men frågan är om antennen är monterad i datorn om du inte köper ett nätverkskort till. Antennen brukar ju gå upp längs skärmen, och förrutom att det nog är väldigt svårt att montera den själv så gäller nog inte garantin om du gör det.

Antenn sitter alltid monterad även om du köper datorn utan WLAN kort.
Dock kommer det naturligtvis att påverka garantin om något ev. fel kan härledas till monteringen av WLAN-kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mart|n
Hej, hämtade precis min 3415W och skulle testa att starta upp den.

Jag får då detta meddelandet:

Broadcom UNDI PXE-2.1 v10.0.8
Lite copyright grejer (detta är ju inte ordagrannt )
PXE-E61: Media test failure, check cable
PXE-M0F: Exiting Brodcom PXE ROM.

Någon som vet vad som kan vara fel?

Fick samma meddelande när jag startar. Datorn är helt ny (kom idag) och utan OS. Jag kommer därför köra mitt eget Vista Business 64(har testat med dvd-skivan är i datorn från start och efter).

När startar kan jag väla att gå in i Broadcom NetXtreme Ethernet Boot Agent v10.0.9 (Killen jag citerade hade 10.0.8, men det borde inte göra ngn skillnad)

Här går det att ändra följande:
Boot Protocol: PXE (går ej att ändra)
Boot Strap Type: Auto Detect (går att ändra)
Hide Setup Prompt: Ointressant...
Setup Key Stroke: ----//---
Banner Message: Timeout: AutoNeg
Pre-boot Wake On LAN: Disable
VLAN Mode: Disable
Vlan ID: Ointressant...

Eftersom jag inte kan ändra Boot Protocol går jag ur och går in i BIOS istället. Där är CD/DVD förinställd som boot-alternativ enligt följande:

1) IDE CD: TSSTcorpCD/DVDW SN-T082-(
2) USB FDC
3) PCI BEV: MBA v 10.0.9 Slot 0500
4) IDE HDD: ST912...
*)......o.s.v.

I advanced settings hittar jag ett alternativdär man kan välja vilket OS som körs. Förvalt var XP. Andra alternativ är 95, 98, ME, 2000 och other. Att välja Other gav inte ngn skillnad.

Ursäkta min aningen luddiga beskrivning men är lite sjuk och kommer vänta på svar sängliggandes:) Kan det vara så enkelt att den inte hittar skivan?

När jag lyckats ta mig förbi setta kommer jag återkomma med en liten rapport om mitt köp från beställning till användning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Antenn sitter alltid monterad även om du köper datorn utan WLAN kort.
Dock kommer det naturligtvis att påverka garantin om något ev. fel kan härledas till monteringen av WLAN-kortet.

härligt. tack för svaren.

Permalänk
Medlem

Problemet var en felaktikt bränd DVD... nu funkar det fint.

Har däremot lite frågor om drivrutinerna. Ska man köra på de man hittar på Zeptos sida eller tillverkarens egna?

Edit:
Efter lite efterforskningar står det mellan följande:

http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=14836

Nvidia_156.16_8600_GT_VISTA_64bit (från zeptos ftp)

I kommentaren till första drivrutinen står följande:
"This is latest driver as of today. NVPnP compressed the original size from 118MB to 39MB.
Includes mobile NVIDIA GPUs only in the original INFs. Use Pieter's INF (modified INF) to use this driver for all GPUs available."

Innebär detta att den endast funkar till 8600M och inte de andra?

Permalänk
Medlem

Vilka är billigast rent generellt, zepto.se eller zepto experten?

Permalänk
Medlem

Zeptoexperten är generellt billigare... men kolla båda för säkerhetskull.

Du kan även kolla Dustin och Studentbutiken.

*Min dator var sju kronor billigare på Studentbutiken än Zeptoexperten:)

Permalänk

köper man den billigaste laptopen är zepto.se i alla fall billigast.

kan man slänga in detta nätverkskort istället?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341112

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twebbas
köper man den billigaste laptopen var zepto.se billigast.

kan man slänga in detta nätverkskort istället?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=341112

Bör inte vara några problem. Jag beställde min 6625wd från Dustin och där var det förmonterat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Bör inte vara några problem. Jag beställde min 6625wd från Dustin och där var det förmonterat.

Kalas-kula.
Då har man beställt 2gig ram-sticka och inbyggt trådlöst nätverkskort.

Och jepp. Antenn osv är redan draget i alla zeptos laptops, även om själv inte väljer ngt trådlöst vid köpet. Fick detta bekräftat utav Zepto själva:

Citat:

Hej Tobias
Antennen sitter färdigmonterad så det är bara att koppla in ett trådlöst kort så fungerar det.

Best regards / Vänliga hälsningar
Magnus Jönsson
Innesäljare

Zepto Computers
Mail: mj@zepto.se
Web: www.zepto.se
Tel: 040-601 31 00

Kan vara bra för andra som funderar på att köpa en zepto att veta detta. Då behöver man inte lägga en förmögenhet på att lägga till extra ram eller nätverkskort när man plockar ihop sin zepto. Utan kan istället köpa det löst från andra företag, BETYDLIGT billigare. Nätverkskortet ovan är ju snabbare än det Zepto slänger i oxå så.. It's all good!

Tjoo

Permalänk
Medlem

Har haft min 6224W i en vecka nu. Körde in Gutsy Gibbon det första jag gjorde och har kört på nu i en vecka med att testa den och pressat den så gott jag kunnat. Quake Wars på maxade inställningar flyter perfekt.
Lätt den bästa laptop jag nånsin ägt. maskinen är även grymt bra anpassad för GNU/Linux. Med Liveskivan i så fungerar följande out-of-the-box

Grafikkortet
Fn-knapparna
Bluetooth
Intel pro 4965 300Mbit wireless
5-1 kortläsaren

Det enda som inte funkade direkt var ljudet men som var lätt ordnat.
Jag är riktigt nöjd med 6224W:an.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Har haft min 6224W i en vecka nu. Körde in Gutsy Gibbon det första jag gjorde och har kört på nu i en vecka med att testa den och pressat den så gott jag kunnat. Quake Wars på maxade inställningar flyter perfekt.
Lätt den bästa laptop jag nånsin ägt. maskinen är även grymt bra anpassad för GNU/Linux. Med Liveskivan i så fungerar följande out-of-the-box

Grafikkortet
Fn-knapparna
Bluetooth
Intel pro 4965 300Mbit wireless
5-1 kortläsaren

Det enda som inte funkade direkt var ljudet men som var lätt ordnat.
Jag är riktigt nöjd med 6224W:an.

Vad för specs på den du beställde? och var beställde du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haekan
Vad för specs på den du beställde? och var beställde du?

Jag beställde från www.zepto.se och följande konfiguration

14,1" WXGA+ 1440x900
1,50GHz Intel® Core™2 DUO T5250 667MHZ 2MB
NVIDIA® Geforce 8600M GT
6 Cell batteri
Zepto Wpro 300Mbit BGN
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
Internal Bluetooth®
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM
120GB 7200rpm SATA Harddisk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Har haft min 6224W i en vecka nu. Körde in Gutsy Gibbon det första jag gjorde och har kört på nu i en vecka med att testa den och pressat den så gott jag kunnat. Quake Wars på maxade inställningar flyter perfekt.
Lätt den bästa laptop jag nånsin ägt. maskinen är även grymt bra anpassad för GNU/Linux. Med Liveskivan i så fungerar följande out-of-the-box

Grafikkortet
Fn-knapparna
Bluetooth
Intel pro 4965 300Mbit wireless
5-1 kortläsaren

Det enda som inte funkade direkt var ljudet men som var lätt ordnat.
Jag är riktigt nöjd med 6224W:an.

Vad var det för problem du hade med ljudet?

Det som jag har problem med är med minneskortsläsaren, som inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Köpte Znote 6324W
Beställde C2D T7100 1.8GHz men fick T7250 på 2GHz utan extra kostnad.
1GB DDR2 667MHz, köpte till en 1GB sticka för 250kr beg.
80GB hdd SATA. Räcker gott och väl för mig just nu. Senare blir det 500GB med flash om det kommer.
Nvidia 8600M GT 512MB
DVD-RW DL
Intel Pro WLAN
Bluetooth.

För detta betalade jag 6945kr INKL frakt.

Jag är grymt nöjd allt är bra förutom batteritiden och tangentbordet.
Allt har funkat grymt bra utan problem! Skön skärm! Hela datorn känns plastig men ändå robust. Kör Vista x64.

Nu har de ifs tagit bort det erbjudandet men de har liknande! Även om jag inte hade fått en bättre processor så känns det fortfarande som ett grymt bra köp.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Masticore
Vad var det för problem du hade med ljudet?

Det som jag har problem med är med minneskortsläsaren, som inte fungerar.

Ljudkretsen baserad på Santa Rosa stöds av alsa 1.15 men 1.14 ingick i Gutsy så jag kompilera om ljudet med koden för 1.15.
Kör du Gutsy? Kortläsaren ska funka direkt (gör för mig iaf9.

Permalänk
Medlem

Tjo.
Skapade en egen tråd men får inga svar i den så lånar denna lite.

Är Znote 6625WD det bästa man kan få i dagsläget för under 20K om man maxar upp minnet till 4gb och tar 2.4Ghzan ?
Letar efter en framtidssäker lappy att lira lite på. Kommer den tex klara av att lira Conan - age of the barbarian när det kommer ?

Visst jag är sugen på Dell 1730 men den är för dyr, 19-20k är max vad min plånbok klarar av och vad jag tycker är värt att lägga på en dator.

Och vilket grafikkort är igentligen det bästa i dagsläget och är det något nytt på G som kommer knäcka gf 8600/8700GT som är de vanligaste i dagsläget.

//Christoffer.

Permalänk

Hade jag haft 19-20k hade jag kollat alienware.com och hållt nere ram osv. sånt kan man fixa billigare själv.. de har bra grafikkort i sina laptops. där har zepto ingen suck. dell har nog för övrigt köpt upp alienware, men alienware kör under eget namn ett tag till iaf.

tex
http://www.alienware.com/product_detail_pages/area-51_m9750/a...

kanske lite i dyraste laget men vilken dator

Permalänk

Jo säkert en jättefin dator, den där Alienware-datorn.. men knappast bärbar. Det går inte att jämföra en 17" kloss med en relativt nätt 14". Prestandan må vara sämre, men det finns andra anledningar till att välja Zepto

Permalänk
Medlem

Alienwaredatorn på länken där var ju också ruggigt ful. Kan inte tänka mig att att någon annan än 16-åriga gamers kan gilla den designen. Framsidan förvisso rätt stilrent men vad är det för löjliga bumpers där bak?

Permalänk

fick min zepto idag. helt ok till surf osv. men vilka drivers ska man välja? FL90 eller FL91? kör windows vista på zepton.

Permalänk
Medlem

Vilken drivare från laptopvideo2go kör ni med? Någon som spelar WoW? Märkte att min fps var lite konstigt låg och funderar om det är den nyaste driverns fel.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

jo okej.
Kan medela att det blev en dell xps 1730 tillslut.

tog 2,4 ghz
4gb ram
sen e det ju dubbla 8700m gt.
fick uppgraderingen av ramet i rabatt efter lite tjat.
blev dyrt. mycket dyrt. but i liiiike
kul att få vara värst bland polarna för en gångs skull hahaha.

Permalänk

jepp. sedan dell köpte upp alienware för ngt år sedan har man spottat ut xps modellerna och andra värstingar.. lustigt.. kul du är nöjd med datorköpet iaf. jag är nöjd med min programmerings/surfdator för under 5k som det står zepto på oxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twebbas
fick min zepto idag. helt ok till surf osv. men vilka drivers ska man välja? FL90 eller FL91? kör windows vista på zepton.

FL90 till 3415W
FL91 till 3215W

Permalänk

tackar tackar för svaret.. är för övrigt väldigt nöjd med datorn. slängde in 2gig ram sticka idag. snabbt och enkelt var det oxå.
är väldigt nöjd med datorköpet hittills. kör vista home premium. flyter på mycket bra.

datorn är faktiskt jäkligt stilren även om den är "simpel". ngn som vet vad luckan upptill är till för? webcam? kommer man kunna uppgradera senare med sånt eller?

nu väntar jag bara på det trådlösa nätverkskortet sen så.

Permalänk
Medlem

Någon här som har hög temp vid t.ex. CS:Source spelande? Tror att denna laptop har samma problem som lillbröderna i 14" serien. =/ Hur mycket skall man testa klocka ner graffet om det skulle bli bättre. Kör xp..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hur varm blir 6625 ? ..

På min föredetta 6224W så blev datorn som mest strax över 100grader (GPU) när jag lirade CS:S ..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Med speedfan har jag mätt till max 95 på GPUn. Och tror det är det som orsakar FPS drops i CSS. WoW flöt på i 60fps först också, men nu är det knappt aldrig det. Undrar om det igen beror på mina addons. Hmm.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Vilken drivare från laptopvideo2go kör ni med? Någon som spelar WoW? Märkte att min fps var lite konstigt låg och funderar om det är den nyaste driverns fel.

Är också lite nyfiken på det, kör de drivisarna som fanns på ftp:n för två veckor sedan och fick 3400 poäng i 3Dmark06 med en 6324, 2Ghz, 2gb ram och 8600 GT 512 MB. Undrar ifall man skulle komma upp lite i prestanda om man skaffade nyare drivrutiner.

Permalänk
Medlem

DonJohan!

Köpte själv en 6324w och fick 3521p i 3Dmark06 och är mycket nöjd.

2GB RAM
Core 2 Duo 1,66 Ghz
8600 GT
120 GB 7200 rpm
Nvidia 156 drivrutinen

Kör winxp home sp 2

//Jonas

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |