Hjälp med Internetuppkoppling - Telia. Ovanligt problem!!!

Permalänk
Medlem

Hjälp med Internetuppkoppling - Telia. Ovanligt problem!!!

Hej!

Till att börja med vill jag bara säga att jag har sökt igenom flera forum utan att hitta ett svar eller ens samma fråga.

Long story short:

När jag tankar / streamar (spelar ingen roll vartifrån, bitcomet, utorrent, DC++, ftp, youtube osv) så dör internet efter några minuter. Ibland 1 minut, ibland 40. Men det dör, alltid. Måste då starta om både modem och router (sitter jag bara i modemet så räcker det ju med modemet)

Jag har Telia 8mbit med ett nytt zyxelmodem inhandlat på telia och en belkin router. Spelar ingen roll om jag sitter direkt i modemet med datorn, samma grej händer.

Polare har varit här med laptops och stationära, samma problem för dem. Vi har testat olika routers, olika modem och olika splitterdosor elutag osv. Alla telefoner har också dragits ur och jag har testat utan dem.

Någon som känner igen problemet?
Någon som har någon hjälp att ge?

Telia har sagt att det är telefonerna som är problmet, vilket inte stämmer alls. De ska komma med en tekniker i slutet av veckan som ska kolla på stationen och 'fixa'. Om nu felet är deras och inte mitt då jävlar blir det kompensation, även om det krävs domstol. Men som sagt så måste felet vara deras, jag postar här eftersom jag vill ha hjälp och täcka alla vinklar som kan tyda på att felet är mitt för det kan det omöjligt vara enliga mina kunskaper (inte så stora).

Tack på förhand...

/ocek

Permalänk
Medlem

Är du missnöjd med tjänsten samt supporten kan du ju alltid avsluta abonnemanget. Finns det ingen annan leverantör? Är säkert ngn dålig ledning/skarv på vägen, hoppas det löser sig.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Välkommen till klubben

Jag hade telia ett tag och det funkade alldeles utmärkt.
Sen bytte jag till Eksjö energi, och plötsligt en dag så bara började det att dö.
Nu är det väl avstängt ca 20min varje dag på ett ungefär.
Ibland mycket mer, ibland inte alls.

Antar att det har med belastningen att göra eller något.
Men det där med att skicka ut en tekniker har man hört många gånger.
Både från telia, och Eksjö energi så stå på dig!

Lycka till.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med Telia. De har skickat ut tekniker och kollat allt. Inget fel är hittat. Tror faktiskt det finns fel hos Telia eftersom det nu är ganska många som tagit upp detta problem med Telia och inget har blivit löst (om det inte varit fel på deras utrustning).
Borde sättas upp en tråd och titta hur många det är som har detta problem med Telia och den information de har fått från supporte, om någon fått det fixat eller något i den stilen.

Kan säga att för mig så är detta problem värre under vissa perioder. Förra vintern så lade det alltid av efter kl 16.00 och fungerade igen ordentligt vid kl 10.00. På sommaren har det inte varit några större problem, men det har lagt av någon gång ibland. Nu i höst har det börjat att lägga ner ganska ofta igen. Får hoppas att detta problem löses någon gång... Orkar inte ringa till Telia support längre.

Notice: anledning att vi fortfarande har Telia är att mina föräldrar vägrar att byta, och ingen orkar göra något åt det längre.
Borde bygga en maskin som startar om router och modem automatiskt.

Permalänk

Alltså att internet dör är jag van med nu, med Sonera.
Ibland är det dött i en vecka här \o/

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Precis Lonsas, en sån maskin vore inte fel!

Men det bör inte behövs, för nu ... ska det fixas. Jag mot telia, och telia ska loosa. Kommer en tekniker i morgon hem till mig och ska testa med sitt modem och kablar o allt vad det heter, har tagit ledigt från skolan så nu hoppas jag få någon klarhet i det hela. Annars ska jag kräva all möjlig skit ur dem.

Häng kvar på tråden (ni med samma problem bör göra det för att eventuellt gå likadant till väga), svar om hur det gick kommer i morgon!

Permalänk
Snusfri

Luktar dåliga teleledningar i kåken.
Vet folk som haft liknande problem och då har det varit gamla/dåliga ledningar i kåken, så se till så att teknikern mäter upp dom.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Min syster har haft samma problem med Telia.

Visa signatur

vegavidar

Permalänk
Medlem

Borde inte vara fel på våra ledningar, de har till och med bytt de första hundra metrarna från vårt hus. Det är nog dags att ringa och klaga ännu mera nu. Har 8mbit/s - brukar åtminstonde ligga på 5.5mbit, men har lega på 400kbit/s ett tag. Ännu värre var det förra veckan då det låg på 40kbit/s
Väldigt jobbigt.

Permalänk
Medlem

kan vara så att huvudjacket är felkopplat. Kom ihåg att jag var tvungen att koppla om när jag körde ADSL. Tror det var serie men skulle vara parallell eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Borde inte vara fel på våra ledningar, de har till och med bytt de första hundra metrarna från vårt hus. Det är nog dags att ringa och klaga ännu mera nu. Har 8mbit/s - brukar åtminstonde ligga på 5.5mbit, men har lega på 400kbit/s ett tag. Ännu värre var det förra veckan då det låg på 40kbit/s
Väldigt jobbigt.

Det är du inte ensam om, samma för mig

Permalänk
Medlem

Morsan hade adsl modem från telia, det flappade...

Efter att dom gjort många felanmälningar hos Telia så kom det till slut en tekniker som menade att det inte gick att få en stabil uppkoppling pga de dåliga ledningarna som de hade i huset.

Jag kom på besök och uppdaterade mjukvaran i modemet (dålig funktion att inte ha den automatisk) Sen dess har det fungerat perfekt

Permalänk
Medlem

Kanske ej är samma problem men mitt Telia dör ibland och då måste jag stänga av nätverkskortet sen aktivera det igen, då funkar det.

Även efter nyinstallation.

Visa signatur

dualcore e8400 * 8gb A-data gaming * Gigabyte GA-EP45-DS3L *
Powercolor 8800gt * Antec sonat * Samsung 500gb *
Member at www.gubbklubben.se

Permalänk
Medlem

Min farfar kör också Telia, rätt vad det är så lägger det av även för honom. någon minut senare fungerar det igen för att senare upprepa samma process. Ganska störigt när man sitter och surfar må jag säga.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

Jag har haft Telia i några år nu och det strulade något kolosalt dom första månaderna, men nu fungerar det som en sprilrans ny MB !!

Visa signatur

I desperata situationer är ALLA metoder tillåtna!