Antec Performance P18x P19x-tråden

Permalänk
Medlem

wiee hämtar ut mitt p182 imorrn, hoppas man blir nöjd

Permalänk
Medlem

Hejsan jag har lite beslutsångest när det gäller P182:an och P190, jag vet inte vilken jag ska välja, iofs så tror jag inte att jag behöver 2 st nätagg men jag tycker att p190 har många fläktar, vilken skulle ni ha valt?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosslan
Hejsan jag har lite beslutsångest när det gäller P182:an och P190, jag vet inte vilken jag ska välja, iofs så tror jag inte att jag behöver 2 st nätagg men jag tycker att p190 har många fläktar, vilken skulle ni ha valt?

Omöjligt att säga utan att veta vilka behov du har. Hur viktigt är kylning (P190) vs tystnad (P182) är ett av de avväganden du behöver göra. De viktigast är väl vilken utrustning du skall stoppa i den, om du skall överklocka, etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosslan
Hejsan jag har lite beslutsångest när det gäller P182:an och P190, jag vet inte vilken jag ska välja, iofs så tror jag inte att jag behöver 2 st nätagg men jag tycker att p190 har många fläktar, vilken skulle ni ha valt?

Så länge du inte ska köra 8800gtx/ultra SLI och har fler än 4 hdds så kan du ta P182 den räcker gott och väl till stora kylare och dubbla grafikkort så länge du inte har många diskar då du måste ta bort övre diskhållaren för att få plats med allt.

Permalänk
Medlem

Ni som anävnder er utav p182, hur många chassifläktar använder ni ? har ni hittat egna ställen att ställa dem på ?

Visa signatur

Don't Hate The Game, Hate The Player

Antec P182 | Corsair 520W | Gigabyte DS4 | Corsair 2GB CL4 | Leadtek 8800GT 512MB| Q6600 @ 2.4 Ghz | Razer Deathadder | Logitech Flat | Acer 19" wide | Icemat | Festis flaska |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Omöjligt att säga utan att veta vilka behov du har. Hur viktigt är kylning (P190) vs tystnad (P182) är ett av de avväganden du behöver göra. De viktigast är väl vilken utrustning du skall stoppa i den, om du skall överklocka, etc.

Jag hade tänkt mig en Q6600 med en scythe infinity kylare ovh två 8800gt kort, tror nog att det blir en p182:a

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Så länge du inte ska köra 8800gtx/ultra SLI och har fler än 4 hdds så kan du ta P182 den räcker gott och väl till stora kylare och dubbla grafikkort så länge du inte har många diskar då du måste ta bort övre diskhållaren för att få plats med allt.

"få plats med allt"=få plats med dubbla grafikkort som är Ultra-långa. Men då kan du å andra sidan köpa och sätta i en ny diskhållare i tre av 5 1/4" platserna.

Permalänk

Jag har tittat lite på en p182. Jag vill bygga en rätt så tyst dator men samtidigt så vill jag inte förlora allt för mycket på kylningen. Jag har lite planer på att börja klocka lite vilket inte har gått med min nuvarande kylning och chassi.

Jag har rätt så många diskar i min dator och jag kommer antagligen behöva använda den övre diskhållaren. Har sett att flera har sagt att man inte ska ha den övre diskhållaren då det blir sämre luftcirkulation. Kommer det bli en stor förlust om jag använder den övre diskhållaren?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sagostund
Jag har tittat lite på en p182. Jag vill bygga en rätt så tyst dator men samtidigt så vill jag inte förlora allt för mycket på kylningen. Jag har lite planer på att börja klocka lite vilket inte har gått med min nuvarande kylning och chassi.

Jag har rätt så många diskar i min dator och jag kommer antagligen behöva använda den övre diskhållaren. Har sett att flera har sagt att man inte ska ha den övre diskhållaren då det blir sämre luftcirkulation. Kommer det bli en stor förlust om jag använder den övre diskhållaren?

Om du behöver mycket kylluft till CPU:n så skulle jag rekommendera att du sätter ett luftintag i två eller tre av de övre 5 1/4" hållarna. Det behöver inte vara märkvärdigare än att du öppnar upp ett hål (tar bort de befintliga fronterna), men det finns också filterinsatser med eller utan fläktar att köpa. Och förstås så vore det rätt optimalt att göra en tunnelliknande historia (behöver inte vara märkvärdigt, bara en plastskiva som du sätter mellan CPU:n och grafikkortet) så att inte den varma luften från grafikkorten blandas med den kalla luften utifrån innan den når CPU-kylaren.

Det blir en bättre (=mer kylning) än orginalluftflödet, men till priset av lite högre ljudvolym.

Om du behöver kylluften till grafikkortet så är du mer illa ute, eftersom du inte kan ha fläkten närmast grafikkorten monterad om om du skall ha hårddiskar i den hållaren. Du får sätta extrafläkten framför hårddiskarna i stället, vilket inte ger ett lika effektivt luftflöde. Fortfarande klart mycket bättre än de flesta lådor eftersom du ändå får ett dedikerat luftflöde till grafikkort+hårddiskar, men dubbla överklockade grafikkort blir nog svårt...

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall dom p180B Black som finns på dustin är det "nya" versionen? tänkte beställa ett ikväll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VengO
Någon som vet ifall dom p180B Black som finns på dustin är det "nya" versionen? tänkte beställa ett ikväll

Nästan helt säkert, den har varit uppdaterad ett bra tag nu, dom ska ha haft dom i lager bra länge om det ska vara den gamla versionen.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RobbaZ91
Nästan helt säkert, den har varit uppdaterad ett bra tag nu, dom ska ha haft dom i lager bra länge om det ska vara den gamla versionen.

Beställde ett nu, så det är väl bara hålla tummarna, och det är väl inte jättejobbigt att skicka tillbaka det till dustin om det visar sig vara fel?

Permalänk
Medlem

Tänkte väl bara vittna om min erfarenhet med att bygga en rigg i ett p182 vilket jag gjorde i tisdags (riggen i min sig).

Det här var mitt andra datorbygge (det förra för 6 år sedan) så det var med viss mått av nervositet jag byggde ihop allt.

P182 är dock ett otroligt roligt chassi att bygga i, även om jag inte har mycket att jämföra med. Att sätta i moderkortet var, förutom sladdarna, det enda meckiga då det faktiskt är väldigt litet i det övre facket.

När sen allt var på plats spenderade jag säkert 1 timme med att dra varenda liten jävla sladd bakom plåten. Det blev en HEL del pillande, buntande, svärande, böjande av sladdar innan de pillades in i trånga utrymmen osv men slutresultatet blev jag själv iaf VÄLDIGT nöjd med. De enda sladdar som ens korsar moderkortet är:

1. En 3pins fläktsladd som sitter på övre HD-racket och som jag ville ha in i en kontakt som puckat nog satt precis vid I/O panelen. Drog denna sladd genom ett fäste på min kylare så den höll sig fint borta från GFX korten.

2. Sladden från frontpanelen till ljudkortet... Fanns inte en möjlighet att dra den på något annat sätt än rakt över då kontakten även här sitter bak på moderkortet. (Drog senare ut denna sladd då jag var lite osäker på en koppling, men har med den här för klargörning).

Ska dra in den där ljudkortsladden igen dock och sen försöka ta nån bild i helgen. Blir dock ingen bild från bakplåten då jag VÄGRAR att försöka få på sidopanelen igen

Resultatet blev iaf en rigg som knappt hörs. Med fläktarna på low/medium är det knappt märkbart i ett helt tyst rum. (På low blir jag allvarligt orolig om allt funkar, men med örat tryckt mot bekräftades att visst funkar allt )

Supernöjd med chassit och rekomenderar det starkt för den som orkar lägga energi på kabeldragningen!

Visa signatur

Stationär: i7 2600K @ 4,5GHz - Noctua NH-D14 ⎢AsRock P67 Extreme 4⎢Corsair 8Gb 1600MHz XMS3 (9-9-9-27)⎢MSI GeForce GTX 770 4GB⎢80GB Intel SSD + 1TB Samsung Spinpoint⎢Corsair AX 850W 80+ GOLD⎢Fractal Define XL⎢

Permalänk
Medlem

hur funkar chassit med 8 hårddiskar? är lite nervös inför att byta. är rätt smockat i mitt nuvarande chassi men jag måste byta.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Tjena jag undrar om ngn skulle kunna slänga upp lite bilder på sina chassin för trådskaparn skrev trots allt "Tråden är gjord för att diskutera och visa upp sina Antec Performance One chassin (P180,P180b,P182,P182SE,P190)." så det hade vart kul att se hur dom ser ut irl.

Visa signatur

|Antec p182|Corsair HX 620w|Gigabyte P35-ds4|intel core 2 duo E6850@3ghz|4x1024mb corsair XMS2 6400 c4|Leadtek 8800gts 512MB|Hdd 1st samsung 320gb 1st samsung 300gb|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
hur funkar chassit med 8 hårddiskar? är lite nervös inför att byta. är rätt smockat i mitt nuvarande chassi men jag måste byta.

hur det funkar? bra, hrmm
du måste sätta i en 4in3 device för att få plats. den övre hdd hållaren har bara plats för 2st. sätter du i en 4in3 blir det dessutom lite bättre luftgenomströmmning och du får plats med 10 aktivt kylda diskar. plus en optisk enhet.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt sugen på att köpa ett Antec p182, men jag är lite osäker på om det kommer att fungera med mina komponenter. Jag kör med en PATA-hårddisk och DVD-rom på samma IDE-kabel. Kan man i ett p182 montera hårddisken och DVD'n så nära varandra att man kan koppla på det här sättet?

Förresten så är det bara en tillfällig lösning. Jag kommer byta ut PATA-hårddisken mot en SATA rätt snart ändå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
Jag är väldigt sugen på att köpa ett Antec p182, men jag är lite osäker på om det kommer att fungera med mina komponenter. Jag kör med en PATA-hårddisk och DVD-rom på samma IDE-kabel. Kan man i ett p182 montera hårddisken och DVD'n så nära varandra att man kan koppla på det här sättet?

Förresten så är det bara en tillfällig lösning. Jag kommer byta ut PATA-hårddisken mot en SATA rätt snart ändå.

Ja det går om du monterar hårddisken i det övre facket i den övre kammaren (beroende på kabeln förstås). Men du vet att det är en riktigt dålig idé att montera dem på det viset va? Om du inte har möjlighet att sätta dem på varsin PATA-kanal så rekommenderar jag en SATA-omvandlare i stället. Eller då att byta ut hårddisken försås...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Ja det går om du monterar hårddisken i det övre facket i den övre kammaren (beroende på kabeln förstås). Men du vet att det är en riktigt dålig idé att montera dem på det viset va? Om du inte har möjlighet att sätta dem på varsin PATA-kanal så rekommenderar jag en SATA-omvandlare i stället. Eller då att byta ut hårddisken försås...

Jag antar att du menar att det skulle vara dåligt pga att man inte kan utnyttja den totala överföringshastigheten om de är kopplade på samma PATA-kanal när man för över från DVD till hårddisk, eller? Som sagt, det är bara en tillfällig lösning. Eller var det något annat du syftade på? Jag har inte direkt bra koll på hårddiskar.

Jag kommer som sagt köpa en ny hårddisk nästa månad, men jag har lite ont om pengar nu, så jag får prioritera. Jag använder ändå min DVD-spelare väldigt lite, så jag klarar mig nog ett tag.

Edit: Glömde nämna att jag kör Gigabyte GA-P35-DS3, så jag har bara en PATA-kanal på moderkortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjeuuu
Jag antar att du menar att det skulle vara dåligt pga att man inte kan utnyttja den totala överföringshastigheten om de är kopplade på samma PATA-kanal när man för över från DVD till hårddisk, eller? Som sagt, det är bara en tillfällig lösning. Eller var det något annat du syftade på? Jag har inte direkt bra koll på hårddiskar. :)[...]

Har du otur kan också hårddisken gå mycket långsammare ara av att det sitter en DVD-spelare på kontakten, även om den inte används. HD:n kan då gå ned från DMA till PIO mode, och *det* vill du inte. Men det beror på en massa olika saker, typ vilken av enheterna som är slave/master, hur gamla grejorna är, etc.

Men det spelar väl ingen roll eftersom du har en lösning på gång i alla fall.

Eftersom detta är Antec-tråden så åter till ämnet: ja, det kommer att fungera lika bra i den som i något annat chassi, dock lite beroende på var kontakterna sitter på din PATA-kabel. Det finns PATA-kablar där bägge hårddisk-kontakterna sitter tre centimeter från varandra och då går det förstås inte.

Permalänk
Medlem

Okej, tackar så mycket för hjälpen!

Ska kolla upp det där med SATA-konverterare (ifall det skulle behövas). Du får nog ett PM ifall jag inte hittar något.

Permalänk
Medlem

Jag byggde ihop en ny dator för några dagar sedan, med ett p182.

Nu slog det mig, vart f*n är min spoiler? Jag har letat och letat, men den finns inte. Kan man köpa en spoiler löst? Jag vet inte om jag har slarvat bort den (tror jag knappast) eller om den helt enkelt saknades i paketet.

För den ska väl ingå?

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

Jo den ska ingå. Skulle jag vara du skulle jag ta kontakt med antec för att höra om de kan visa lite service och skicka ut en till dig.
Hoppas att du får tag i spoilern

Permalänk
Medlem

Ska köpa mig ett P182 om någon månad, undrar bara lite om den här kabeldragningen bakom. Modulära agg är ju lite dyra, tror ni att jag kan köpa ett vanligt och stoppa undan onödiga kablar bakom moderkortet utan att de är ivägen?
Och vilken av kamrarna är det man ska använda i första hand? Övre eller nedre?

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maah91
Ska köpa mig ett P182 om någon månad, undrar bara lite om den här kabeldragningen bakom. Modulära agg är ju lite dyra, tror ni att jag kan köpa ett vanligt och stoppa undan onödiga kablar bakom moderkortet utan att de är ivägen?

Det finns gott om små gömmor att stoppa undan kablarna; på sidan av hårddiskburen, bakom moderkortet, på sidan av hårddiskburen i övre kammaren, etc. Jag har inte haft problem att bli av med dem när jag inte använt modulärt agg.

Citat:

[i]Och vilken av kamrarna är det man ska använda i första hand? Övre eller nedre? [/B]

Definitivt nedre. Lägre ljudnivå samt lägre temperatur på kylluften till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson

Definitivt nedre. Lägre ljudnivå samt lägre temperatur på kylluften till moderkortet.

Är inte det lite jobbigt med IDE-kablage?

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk

Köpte p182. Hur fin låda som helst.

Permalänk
Medlem

den e nice , men tkr kylningen inte e nån höjdare direkt =/ ska köpa en skyte kama bay eller vad dom heter o stoppa i dom överblivna 5.25" platserna , får se om det hjälper

Permalänk
Medlem

Tobbe, har du provat plocka bort plastskydden framför dammfiltren? De är rejält restriktiva och kan försämra tempen rätt mycket om man kör relativt lågt flöde eller har varma komponenter.

Maah91, IDE-flatkablar tror jag inte är en höjdare att ha i undre facket!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W

Maah91, IDE-flatkablar tror jag inte är en höjdare att ha i undre facket!

Aw crap. Får jag sätta mina IDE-hårddiskar i det övre facket då alltså? Har 2 st. De ska bytas ut i sinom tid dock.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me