Digitalt "Surround" Ljud till Förstärkaren

Permalänk

Digitalt "Surround" Ljud till Förstärkaren

Tja, jag skulle gärna vilja ha reda på hur jag på bästa sätt kopplar min dator till min förstärkare och får ut 5.1/DTS ljud igenom att koppla via Optisk kabel.. Så det jag vill veta är vad jag behöver köpa för att få detta att fungera, jag har tittat på några grejer men är rädd att det bara fungerar för 2 kanals ljud, jag kan givetvis ha fel.

Hjälp skulle vara högst uppskattat.

Permalänk

Tror du svarade själv på frågan.

Dator->Optisk kabel->Förstärkare

Visa signatur

Lian-Li PC7 V3 scand | Intel E6750 @ 3.6 GHz | Gigabyte P35 DS3 | Corsair 2x1024 mb PC6400 Cl4 | Corsair 520w | Scythe Infinity | Inno3d 8800gts 320 mb @ 621/918/1512 | WD 500gb AAKS |4 x Nexus "real silent" | Scythe KamaMeter |

Tempz:proc: ~40 idle, ~70 load, graf: ~60 idle, ~75 load

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fleu sheu
Tror du svarade själv på frågan.

Dator->Optisk kabel->Förstärkare

Jo, hehe så långt har jag kommit med, men det jag vill ha reda på är vad jag skall köpa då jag är rädd att jag köper något som inte kommer fungera med flerkanaligt ljud så som 5.1.

Permalänk
Medlem

Har du bara optisk spdif så ska det vara lungt, hade själv lite krångel att få ut annat än stereo så du kan ta en titt i min tråd.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Har du bara optisk spdif så ska det vara lungt, hade själv lite krångel att få ut annat än stereo så du kan ta en titt i min tråd.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Jao, fast som det ser ut just nu så har jag ingen optisk utgång på moderkortet eller ljudkortet och vill gärna ha tips på något typ ljudkort som har detta då det skall fungera.

Permalänk
Medlem

Aha, ja jag kör på mitt inbyggda i moderkortet. Vet att farsan har optisk 3.5mm på sitt x-fi xtremegamer. Du har inte coaxial utgång då?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Aha, ja jag kör på mitt inbyggda i moderkortet. Du har inte coaxial utgång då?

Ne, jag har ett SoundBlaster X-FI Audio, men vill alltså köpa något med optisk spdif utgång, alt någon form av upgrade så det funkar med mitt nuvarande ljudkort om det finns,,

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Det finns det http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=320935

Du tror den fungerar då? trots att den bara kommer ifrån en 3.5 mm stero plug sladd? Och enligt creatives hemsida så fungerar den inte med mitt ljudkort så får ändå köpa nått =/

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilket x-fi du har, men om du ska ha den dosan så lär du ha den vita 3.5mm anslutningen.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag vet inte vilket x-fi du har, men om du ska ha den dosan så lär du ha den vita 3.5mm anslutningen.

Någon vit 3.5 mm anslutning har jag då inte, så då måste jag alltså köpa ett nytt ljudkort.

Hittade ett Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio, PCIe, Nästan precis som det jag har.. dock var det PCI express samt att den hade både in och ut optisk ingång. Jag borde väll kunna utgå ifrån att jag kommer kunna få ut flerkanaligt ljud om jag köper detta ljud kort?

Nu läste jag detta på deras hemsida : Digital Out supports stereo SPDIF out and pass through of multichannel DVD sound. och då undrar jag vad det betyder? någon som vet?

Permalänk
Medlem

Jag köpte för några dagar sen det näst billigaste ljudkortet på Mediamarkt med SPDIF ut, och kör detta mot en Pioneer VSX-1016V. Funkar utmärkt, när jag spelar DD eller DTS så ställer recivern in sig automatiskt på det. Musik körs i vanlig stereo givetvis. Låter bra och funkar bra, men det kan låta bättre så nu är jag inne på att köpa något liknande detta: http://www.diykits.com.hk/Pc%20Link.htm för att få ännu bättre ljud.

Visa signatur

Bla bla bla

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elche
Jag köpte för några dagar sen det näst billigaste ljudkortet på Mediamarkt med SPDIF ut, och kör detta mot en Pioneer VSX-1016V. Funkar utmärkt, när jag spelar DD eller DTS så ställer recivern in sig automatiskt på det. Musik körs i vanlig stereo givetvis. Låter bra och funkar bra, men det kan låta bättre så nu är jag inne på att köpa något liknande detta: http://www.diykits.com.hk/Pc%20Link.htm för att få ännu bättre ljud.

Så länge du kopplar digitalt så sker all signalbehandling i receivern, så det borde inte göra någon skillnad på ljudet (förutsatt att ljudkortet klarar att skicka en bit-perfekt signal).

Permalänk
Medlem

Precis, men tyvärr är jag helt övertygad om att ljudet inte är bit-perfect, vad jag har fått för mig så passerar allt ljud genom Kmixer innan det skickas iväg. Såvida du inte använder ASIO drivrutiner vilket egentligen är att föredra. Detta gäller vad jag förstått inte vista som har en annan mixer.
Läste detta på något forum:

Citat:

BTW, unless you go through ASIO, all audio passes through kmixer.dll, and if it needs to be resampled, the best settings has a 85dB SNR limit. How's that for audiophile grade playback? No amount of lossless compression will fix that. However, an ASIO 2.0 compatible soundcard with 16/44.1 support will when played back using an ASIO output plugin for Winamp. Since you are an "audiophile" you need to consider these things and using Digital out will not bypass kmixer.dll.

Men detta är överkurs om man "bara" skall lyssna på mp3.

Update: Hittade denna sida: http://cmediadrivers.googlepages.com/ som har opensource drivrutiner till just det billiga kort som jag köpte, vilket gör att det stöder bit-perfect ljud. T.o.m mediamarks billigaste sweex kort för 150:- stöds.

Visa signatur

Bla bla bla