Permalänk
Medlem

Nintendo, inge vidare

Som rubriken lyder, verkligen inge vidare. Green peace har lanserat den sjätte upplagan av sin undersökning Guide to Greener Electronics, där även tv-spelsutvecklare listas. Nintendo är det första globala företaget i undersökningens historia som får 0 (noll) poäng i undersökningens alla kriterier(!!) Detta kommenteras av Greenpeace med "Nintendo Eat Dolphins, Kill Pandas For Sport"

Det går bra för Nintendo, de säljer många Wii, & har även bäst vinst per maskin av de tre stora aktörerna, för att inte tala om den summa pengar deras handhållna produkter drar in. Att de inte ens verkar ägna en tredjedels eftertanke till miljön och tar ett ansvar för sina produkter är rätt anmärkningsvärt, eller rättare sagt, pissdåligt.

Microsoft går det inte heller någe vidare för med sina 2.7 poäng (av 10 möjliga) men det är ändå ett snäpp bättre.

Sony kom på andra plats på rankingen med sina 7.3 poäng, sony ericsson och samsung delad första plats med sina 7.7 poäng vardera

Denna undersökning är inte ny, kom ut i slutet av november, tyckte dock den kunde vara värd lite uppmärksamhet då jag inte sett så mycket av den.

Finns lite att läsa på kotaku eller på greenpeace

Permalänk
Medlem

Orka bry sig om miljön hela tiden?

Miljön har gått på huvudet på vissa. När jag gick och köpte mitt wii för 1 år sen, så sket jag fullständigt i vad Nintendo gjorde för miljön.

Visa signatur

Mmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nille83
Orka bry sig om miljön hela tiden?

Miljön har gått på huvudet på vissa. När jag gick och köpte mitt wii för 1 år sen, så sket jag fullständigt i vad Nintendo gjorde för miljön.

Är det något jag orkar bry mig om så är det just miljön, bland det viktigaste som finns för oss så det är jäkla tur att alla inte har samma inställning som du och nintendo. Även fast det är rätt illa ändå.

Permalänk
Medlem

Ja jag skiter i om min konsoll eller mobiltelefon inte e miljövänlig.
Vi kommer dö innan planeten ändå så skitsamma.

och nej ska inte ha några jävla barn

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Jag kan inte anpassa hela mitt liv efter miljön. För då hade inte jag kunnat leva.

Jag kan inte ta bussen till jobb, helt omöjligt då den inte går de tiderna jag jobbar. Vilket betyder att jag får ta bilen, där jag betalar 7 kr till staten per liter.

Jag kan inte leta upp alla matvaror i en butik som är bra för miljön, för då hade det tagit flera timmar per vecka att handla. Vilket är svårt när man redan jobbar 100% + eget företag + har ett liv.

Så visst, ni som kan rädda miljön gärna för mig. Men för min del gör jag så mycket jag kan. Vilket är inget skulle jag tro.

Visa signatur

Mmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ranking criteria explained

The ranking criteria reflect the demands of the Toxic Tech campaign to the electronics companies. Our two demands are that companies should:

clean up their products by eliminating hazardous substances;
takeback and recycle their products responsibly once they become obsolete.

Okej, miljön kan säkert vara bra att tänka på.
Men inte fasen går jag och slänger en gammal spelkonsol. Antingen sparar jag den för nostalgivärde eller säljer vidare.
Därmed förklarar jag nintendos 0 poäng som helt betydelselösa.
Värre skulle det kanske vara med mobiltelefoner som förlorar värde och funktion efter ett par månader som sedan kanske slängs ut i skogen eller nått.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Är det något jag orkar bry mig om så är det just miljön, bland det viktigaste som finns för oss så det är jäkla tur att alla inte har samma inställning som du och nintendo. Även fast det är rätt illa ändå.

Gå ut och krama ett träda då.

Världen verkar ha hamnat i någon slags "miljöpsykos".

Självklart så ska man väl försöka värna om miljön men nu börjar det gå till öfverdrift.

Visa signatur

Give me a wooden cross

Permalänk
Medlem

Hur mycket skillnad gör spelindustrin i slutändan? Det är ju väldigt lite utsläpp jämfört med tungindustrin ändå.. ska man vara petnoga kan man vara det på nåt annat område.

Ska man ändå vara petnoga så vore det väl viktigare att se hur mycket ström konsollerna drar?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Nintendo är det första globala företaget i undersökningens historia som får 0 (noll) poäng i undersökningens alla kriterier(!!)

vill bara påpeka att anledningen till 0:an är att de inte samarbetade. (alltså, gör man inte sina prov får man inget slutbetyg)

men att de vägrade är säkert inte utan goda skäl åas..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan hålla med Sando om det sistnämnda. Det skulle kanske vara något värt att kolla på i ett sådant test. Det skulle ju även betyda en billigare elförbrukning för användare i slutändan också.

Däremot ang. att tänka att spelindustrin kanske inte har så mycket utsläpp men och att det finns värre, är väl lite fel tankesätt. Om alla branscher sänker sitt utsläpp med någon procent så blir det ju alltid något tillsammans.
Att tänka att man inte behöver göra något för att det finns någon annan som är värre känns mer fel än att inte göra något alls.
Varje litet steg är bra, sedan så finns det väl såklart områden där det finns många små steg att ta så att säga

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Citat:

And I guess the point from Eco Creatures was dropped by the fact that Mario has been killing turtles for the last 20 years and Pokemon is all about slaving animals for one-on-one-cock-fights (but who could resist when it's so fun?)

Men ja, som AndreaX sa så fick Nintendo noll poäng för att Greenpeace inte kunde få nån information om deras miljöprogram.

Och detta:

Citat:

While Nintendo's Wii console appears to be more energy efficient compared to the Microsoft Xbox and Sony Playstation, energy use is not yet covered in the ranking.

kanske också kan förklara lite varför dom inte fick några poäng överhuvudtaget.

Men iallfall, jag skiter fullständigt i vad Greenpeace säger, försöker man kapa 'miljöfarliga' fartyg i 'miljöns' namn så är man inte värd så mycket i mina ögon...

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

håller med Acid

Greenpeace är ett SATANS skämt. Se gärna Penn & Tellers: Bullshit ang dom.

Visa signatur

sad panda

Permalänk

jag brukar dra ut o köra några mil extra varje gång jag jobbar med jobb-bilen bara för att kompensera för alla miljö-muppar. Ska sluta sopsortera, har alltid flera datorer igång hemma även om jag är bortrest. Nu ska jag kila iväg o köpa mig två nintendo wii

Visa signatur

31337

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bleak
håller med Acid

Greenpeace är ett SATANS skämt. Se gärna Penn & Tellers: Bullshit ang dom.

Haha, att använba P&T´s Bullshit som en referns visar snarare hur urbota korkad du är...

Nåja, jag försvarar inte GP, har inte så värst mycket övers för dem, men shit, mognadsnivån på folk i denna tråden är fan skrämmande. Eller är alla här fortfarande i trotsåldern? "Böööl, det är så PK att tänka på vad man gör nån sekund om dagen så jag tänker minsann göra tvärtom"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AcidStorm

Men ja, som AndreaX sa så fick Nintendo noll poäng för att Greenpeace inte kunde få nån information om deras miljöprogram.

Och detta:

kanske också kan förklara lite varför dom inte fick några poäng överhuvudtaget.

måste dessvärre invända lite mot din slutsats med.

även om det beaktas förbrukning hade Wii troligen inte fått några bra omdömen pga dess sekundära "stanbyläge" för nedtankning och uppdatering. +10 i standby ger ingen grön medalj precis hhhhur lite den än drar jämfört med de andra i maxåtgång.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Självklart ska man gynna företag som gynnar miljön, det säger iaf jag. Jag har inga problem att betala lite mer för en miljövänlig eller rättvise-märkt produkt. Dock så verkade den där undersökningen inte den bästa...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
måste dessvärre invända lite mot din slutsats med.

även om det beaktas förbrukning hade Wii troligen inte fått några bra omdömen pga dess sekundära "stanbyläge" för nedtankning och uppdatering. +10 i standby ger ingen grön medalj precis hhhhur lite den än drar jämfört med de andra i maxåtgång.

Iofs, tycker om när den lyser blått med..

Men den är nog antagligen strömsnålare än alla andra, även om det inte hade gett tillräckligt med plus för att komma förbi nån annan på listan så tycker jag ändå att dom borde ha tagit med elförbrukning, det påverkar ju faktiskt miljön det med.

Menmen, inget dom säger kan få mig att njuta mindre av mitt Wii eller mitt DS. Jag hoppas dock(och tror) att Nintendo inte är såna 'miljöbovar' som Greenpeace försöker påtala.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk

varför fick dom inte nån info om deras miljöprogram o allt för då? jo för att allt är åt helvete för dom kanske...

Som nån annan skrev, vi ska fan vara glada att alla inte skiter i miljön alltså. annars hade det gått åt helsike för längesen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Haha, att använba P&T´s Bullshit som en referns visar snarare hur urbota korkad du är...

Nåja, jag försvarar inte GP, har inte så värst mycket övers för dem, men shit, mognadsnivån på folk i denna tråden är fan skrämmande. Eller är alla här fortfarande i trotsåldern? "Böööl, det är så PK att tänka på vad man gör nån sekund om dagen så jag tänker minsann göra tvärtom"...

Och kan du förklara varför P&T är "bullshit" ?

Sen när du skriver själv "inte mycket övers för dom"? Syftar du på att deras metoder är bra eller dåliga?

Sen har jag även läst artiklar osv, så har inte enbart P&T som referens men dom har en rolig och bra infallsvinkel ang dom.

Visa signatur

sad panda

Permalänk

Att använda P&T som källa är ungefär lika bra som att använda aftonbladet. Hela P&T är ju bara ett enda stort försök till existens-berättigande för den tjocka killen.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem

tss, får en känsla av att det ger PK-poäng att dissa P&T. Håller inte med allt dom säger precis men tycker dom är helt ok.

Villa ha nåt konscist förutom att "tjockisen" har nåt sorts komplex.

(iofs är det här rätt OT) Oo

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Citat:

Nåja, jag försvarar inte GP, har inte så värst mycket övers för dem, men shit, mognadsnivån på folk i denna tråden är fan skrämmande. Eller är alla här fortfarande i trotsåldern? "Böööl, det är så PK att tänka på vad man gör nån sekund om dagen så jag tänker minsann göra tvärtom"...

Kan inte annat än hålla med. Jag trodde att många "gamers" (dvs en stor del av Sweclockers besökar) skulle vara 25-35 år då det "skall" vara den störst konsument-åldern när det gäller spelindustri.

Det är klart att mognad och ålder inte alltid är jämnförbar.

Nu antar jag att min PS3 suger i sig en hel del el som jag inte köpt från något speciellt "grönt" alternativ.

Man behöver inte älska Al Gore's budskap men att skita i miljön för ingen annan anledning än att trotsa känns riktigt omoget.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk

Hur kan man bry sig om vad dom där terroisterna greenpeace har att säga?

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BattleAngel
Hur kan man bry sig om vad dom där terroisterna greenpeace har att säga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BattleAngel
Hur kan man bry sig om vad dom där terroisterna greenpeace har att säga?

Terrorister? stor koll på vad det innebär att vara terrorist eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cloned
Terrorister? stor koll på vad det innebär att vara terrorist eller?

Citat:

Som första organisation i Danmark dömdes Greenpeace enligt den nya terroristlagen. Domen är ett brott mot grundläggande principer i ett demokratiskt rättssamhälle, menar Lennart Daléus, generalsekreterare för Greenpeace i Norden. Även om samma sak inte kan hända i Sverige i dag och därför inte är direkt avskräckande för organisationen, betyder domen ett ekonomiskt avbräck.

Källa: http://www.stockholmsfria.nu/artikel/4232

Och att belägra/hindra/förstöra bla fartyg i syfte att ändra landets politik skulle jag kalla terrorism.

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk

Tror själv inte att GP syfte med sina muppiga "aktioner" är att genom terror påverka ett lands politik. Snarare är det mest för att skapa debatt, få uppmärksamhet och känna att dom "gör" något för miljön.

Finns nog vettiga människor i GP men en hel del verkar vara 2000-talets hippies som drömmer om flower-power. Man "vet" ju att hälften av killarna som är med, är där för att försöka få till det med nån ut-spacad "estet-brud" som dom kände i skolan.

Miljö bör vara ett seriöst ämne. GP är en relativt seriös organisation, deras tillvägagångssett är mer desperat än seriös.

Hmm,,,på svammelhumör idag,,bäst att sluta.

/Cheese

Visa signatur

/Anders

Permalänk
Medlem

många idag erkända frihetskämpar och organisationer har kallats terrorister en gång, tom hela länder.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AcidStorm
Och att belägra/hindra/förstöra bla fartyg i syfte att ändra landets politik skulle jag kalla terrorism.

Terrorism= aktioner där våld eller hot om våld används mot civila eller civila instutioner för att skapa skräck eller politisk instabilitet för att nå fram med sitt syfte..

Skulle knappast kalla GPs demostrationer för terrorism, det är snarare ett sätt att uppmärksamma förselser och skapa debatt om saker som annars skulle passera allmänheten obemärkt förbi.

Att det rör sig om terrorism är skitsnack, och har aldrig hört att de utsatt någon för våld eller åsamkat någon större materiell skada. Däremot har de aktivt försökt hindra/försvåra exempelvis kärnavfallstransporter, men det handlar nog mer om att fokuser medias uppmärksamhet än att skapa politisk oro och störta regeringar .....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan83
jag brukar dra ut o köra några mil extra varje gång jag jobbar med jobb-bilen bara för att kompensera för alla miljö-muppar. Ska sluta sopsortera, har alltid flera datorer igång hemma även om jag är bortrest. Nu ska jag kila iväg o köpa mig två nintendo wii

Du är aldeless för sent ute, rebell skulle man vara när man var runt en 15-17 sådär