Permalänk
Medlem

Bästa laptopmus

Vilken är den bästa laptopmus ni prövat?

Spelar egentligen ingen roll om den är trådad eller ej.

Jag tittade lite på Logitech VX Revolution, är det någon som kan säga mig hur "noggrann" den är? Hörde ett klagomål om att den inte var tillräckligt exakt i PHOTOSHOP? Kan det stämma?

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem

Jag har den och den funkar mycket bra, förutom signaltappningar som nog har mest med min dator att göra.

Personligen föredrar jag trådlösa och då är VX-revolution ett mycket bra val. Finns ju även Nano nu som kanske kan vara något.

Permalänk
Medlem

Jag har en Nano och är väldigt nöjd med den, skönt att slippa ta bort sändaren från laptopen när man sliter ut och in den ur väskan.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

Sen finns ju Microsoft Bluetooth Notebook Mouse 5000.
Den hittar du för 299:- här: http://www.dustinhome.se/pd_5010114202.aspx
Fördelen med den är att den kommunicerar via bluetooth med datorns inbyggda och behöver således ingen "dongle"/mottagare i usbuttaget. Detta lockar iaf mig jädrans mycket. Har en kompis som har den på sitt företag och den verkar schyst för en laptopmus. Den är dock, som många andra möss till bärbara, rätt liten, vilket kan kännas konstigt i början. Men när man ska bära med sig den överallt är det gött att den är liten. Den har även en på/av-knapp vilket gör att den inte slukar batteri när den inte används.
Här är lite andra bluetoothmöss:
http://www.dustinhome.se/pd_5010113229.aspx - verkar schyst me(finns i vit me)
http://www.dustinhome.se/pd_5010112454.aspx - Ful
http://www.dustinhome.se/pd_5010116032.aspx - Dyr
http://www.dustinhome.se/pd_5010099591.aspx - Förvaras i pc-card-platsen (väldigt tunn)
http://www.dustinhome.se/pd_5010097388.aspx
http://www.dustinhome.se/pd_5010097388.aspx - Kan användas medan den laddas

Nu har jag bara listat möss som går via bluetooth och INTE behöver någon mottagare utan är beroende av datorns inbyggda bluetoothmodul.

MVH Agge

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen med en Bluetooth mus är ju att på dom flesta laptopar så måste man ha igång wlan för att BT ska varaigång, sänker ju batteri tiden ganska mycket.
Men jag ska se om jag kan ta ett foto på min "sändare" när den sitter i USB på laptopen så ser man att den bara sticker ut ca 1mm.

Jag kollade också först på BT möss för att slippa sändaren men efter kollat på Nanon så var man såld

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Jag har en Nano och är väldigt nöjd med den, skönt att slippa ta bort sändaren från laptopen när man sliter ut och in den ur väskan.

Nano ser inte ut att ha Framåt/Bakåt knappar vid tummen vilket jag inte skulle kunna leva utan.

Detsamma gäller de flesta av Bluetooth-mössen som AggeMannen listade.

Permalänk
Medlem

Hur är det med batteritiden? Drar Bluetooth möss mer än vanliga trådlösa?

Det är det jag läst på diverse ställen, men ingen verkar vilja berätta varför.

Jag har spanat lite på Razer Mobile Pro Click, verkar rätt trevlig och enkel. Ska tydligen vara helt störningsfri.

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xenarion

Jag har spanat lite på Razer Mobile Pro Click, verkar rätt trevlig och enkel. Ska tydligen vara helt störningsfri.

Tyvärr är Razers logga så ful Dessutom verkar den inte har Framåt/Bakåt-knappar. Bluetooth-möss är i allmänhet störningsfria så om den är bättre än konkurrerande bluetooth-möss vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Jo, knappar för bak och fram är nästan ett måste. Ialla fall bak. Sparar så mycket tid på att ha det på musen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Enda nackdelen med en Bluetooth mus är ju att på dom flesta laptopar så måste man ha igång wlan för att BT ska varaigång, sänker ju batteri tiden ganska mycket.
Men jag ska se om jag kan ta ett foto på min "sändare" när den sitter i USB på laptopen så ser man att den bara sticker ut ca 1mm.

Jag kollade också först på BT möss för att slippa sändaren men efter kollat på Nanon så var man såld

Varför man vill slippa sändare/mottagare är kanske inte i första hand att den sticker ut, utan att man tar upp en usb-ingång. På min XPS m1330 så finns det bara två usb, så det är naturligtvis en stor fördel om man slipper koppla in något.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk

har VX revolution jag med.. mycket bra och smidig!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Nano ser inte ut att ha Framåt/Bakåt knappar vid tummen vilket jag inte skulle kunna leva utan.

Detsamma gäller de flesta av Bluetooth-mössen som AggeMannen listade.

Jo då Nano'n har framåt å bakåt knappar vid mellan tummen å pekfingret.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010080789.aspx

lika bra som dom stora gnagarna i samma familj.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Jo då Nano'n har framåt å bakåt knappar vid mellan tummen å pekfingret.

Ja, men i min mening sitter dom för långt fram. Jag vill nå dom enkelt med tummen som på VX revolution.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Ja, men i min mening sitter dom för långt fram. Jag vill nå dom enkelt med tummen som på VX revolution.

På Nano sköter man dessa knappar med pekfingret som man får flytta lite till vänster för att nå dem. Det är givetvis smidigare att ha dem vid tummen, men samtidigt så klarar man ju att flytta pekfingret för att nå och manövrera rullhjulet då och då.

Nano är ju första hand tänkt för folk på språng och därför liten och smidig. För stationärt bruk under längre tid så blir den lätt i minsta laget rent ergonomiskt. Men att släpa runt på en fullstor VX är inte heller så tilltalande för alla.

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Mm, man använder pekfingret får dom ja, men det är ju inte så att man vill trycka på både fram/bakåt knapparna och vänster klicka samtidigt.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony-Avesta
På Nano sköter man dessa knappar med pekfingret som man får flytta lite till vänster för att nå dem. Det är givetvis smidigare att ha dem vid tummen, men samtidigt så klarar man ju att flytta pekfingret för att nå och manövrera rullhjulet då och då.

Nano är ju första hand tänkt för folk på språng och därför liten och smidig. För stationärt bruk under längre tid så blir den lätt i minsta laget rent ergonomiskt. Men att släpa runt på en fullstor VX är inte heller så tilltalande för alla.

MVH Tony

Fullstor VX? Du tänker på MX-Revolution. VX-Revolution är lika stor/liten som Nano, men har annan form och större USB-mottagare då den är äldre än Nano. Jag hade hellre sett en VX-revolution med en lika liten mottagare som VX-Nano har

Permalänk

Jag använder mx518 som laptop mus funkar skitbra aldrig klagat och jag har gett den llite stryk

Permalänk
Medlem

Har en Nano jag med, och jag älskar den. Fick först en som la av då och då, men fick en ny av Alina. Den nya har fungerat klockrent. Tar i princip aldrig ur mottagaren. Dock hade fram/bakåt-knapparna som sagt gärna fått en bättre placering.

Älskar scrollhjulet med!

Permalänk
Medlem

Köpte en "vanlig" vx idag. Själva musen känns väldigt gedigen, men hittills har jag märkt att den missar t.ex. när man scrollar snabbt. Är det någon som känner igen detta?

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost