Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk

Angående partionering av hårddisken.

När jag hade tagit bort en del program, rensta lite här och där samt installerat önskade program så ville jag ha en partion att lagra filer på, samt en partion för Windows + program.
Vista har en inbyggd funktion att krympa en partion. Men vad jag har läst så går det inte att krympa mer än halva partionsstorleken.

Jag löste detta genom att installera Acronis Disk Director, i vilket man kan partionera om hårddisken hur man vill, utan att förlora data eller installera om Windows.

Kan vara bra att veta för de, precis som mig själv, som inte vill/orkar sopa rent burken helt.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

Hur blir man kontaktad av Schenker? Via mail eller telefon?

Har försökt hitta ett svar på Dells hemsida men det var lättare sagt än gjort..

Permalänk
Medlem

De ringer dig på telefonnumret du angivit.

Permalänk
Medlem

Fått min dator nu. Hygglig byggkvalite som på den förra. Syns lite lite tänder vid skärmen om man kollar helt rakt på den. Hårddisken är bättre monterad jämfört med den förra datorn. Grunden är jämn som på den förra.

Whine-ljud som var det största problemet med min förra finns lite lite i Vista. När jag kör MintLinux är det borta dock.

Fått allt att funka som jag vill i Mint nu iaf, wlan, ljud, grafik osv. Lät vista ligga kvar som en dualboot på burken ändå dock, kanske får användning för det någon gång.

Överlag väldigt nöjd. VirtualBox till linux är sjukt smidigt, gör så man kan ha igång XP lite i smyg och köra typ photoshop och annat som linux inte är vidare förtjust i.

Permalänk
Medlem

Schenker ringde och sa att de kommer med min i morgon, beställde den 9e. Tycker Dell verkar ha blivit bra mkt bättre på leveranstid än när jag senaste beställde från dem, nice.

Permalänk
Medlem

Fick min idag, exakt 1 vecka efter att jag beställde.

Bygget får 7/10. Inga glapp eller mellanrum i chassit och skärmen. Pyttepyttelite ojämn bas åtgärdades med 4 skruvdrag. En liten flaw på vänstersidan där en liten del av chassit sticker ut (ca. 0.5-1 mm) är det enda bestående "felet". Har inte hört något tjut änsålänge.

Jag har en fråga till er som sopade rent datorn och installerade nytt eget Vista (tänkte installera business):
Hur är det med drivrutiner till bluetooth, webcamera, touchpad och multimedaknappar etc. Kan detta krångla? Finns det mesta med på dom tillhörande skivorna eller kommer jag behöva ladda ner drivrutiner från nätet och spara på USB/Skiva INNAN jag formaterar?

Permalänk

Läs instruktioner för hur du gör en ren installation på:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=157838&highl...

Jag följde dessa instruktiner och det som strulade för mig var installationen av drivrutinerna till bluetooth. Det var det enda som jag laddade ner.

Visa signatur

Silverstone SG05B | GigaByte H67 | 2500K | Patriot Pyro SE 120Gb |8GB Corsair XMS3 | Samsung P2450H

Permalänk
Medlem

Tänkte i stort sett recis göra en beställning på en XPS M1330 med egen setup.

Men nu blev jag lite orolig, vad är det här tjaffset om att man får ominstallera Vista?? Även att moderkortet ska vara av mindre bra modell och flera st har bytt ut det?

Någon som har lust att beskriva vad det är för fel och räta ut mina frågetecken.
Ni vet ju hur det är när man ska beställa nya saker hehe...

Det står mellan Denna och HP Pavillon 14" och liknande prestanda...

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_Toy
Tänkte i stort sett recis göra en beställning på en XPS M1330 med egen setup.

Men nu blev jag lite orolig, vad är det här tjaffset om att man får ominstallera Vista?? Även att moderkortet ska vara av mindre bra modell och flera st har bytt ut det?

Någon som har lust att beskriva vad det är för fel och räta ut mina frågetecken.
Ni vet ju hur det är när man ska beställa nya saker hehe...

Det står mellan Denna och HP Pavillon 14" och liknande prestanda...

Jag har precis samma tanke!
Men jag beställer en imorn iaf och hoppas att det inte blir något
av dom omtalade måndagsexemplaren........

Men jag kan avrekomendera alla former av pavilion datorer,
Jag köpte en tx1020 pavilion..... och alla datorer med pianolackade skal
borde förpassas till skärselden!
Om du inte har för vana att vakumförpacka dina datorer och lägga dom i kassaskåp, så kommer din hp pavilion att ha mer repor än lack efter några veckor....
Det räcker om en loppa skulle trampa snett på locket......

hoppas det blir bättre med m1330:an.... såg en video på youtube där dom misslyckades att repa den med en gaffel... Och borstat stål på insidan måste väll vara bättre än Pavilions kondom-tunna plast runt tangentbordet?

Vilken ser proffsigast och snyggast ut, den röda eller svarta modellen?

Permalänk
Medlem

Gör nog så att jag beställer den imorgon jag med...

Så får man hoppas på att man inte, som du sa, får något måndags ex. Fan så sne man skulle bli alltså.

Funderar oxå på vilken som är snyggast. Ska man ut med 10 papp så kan man ju lika gärna välja den som e snyggast i samma veva...

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_Toy
Gör nog så att jag beställer den imorgon jag med...

Så får man hoppas på att man inte, som du sa, får något måndags ex. Fan så sne man skulle bli alltså.

Funderar oxå på vilken som är snyggast. Ska man ut med 10 papp så kan man ju lika gärna välja den som e snyggast i samma veva...

Ja, jag har till och med chattat med en supporttekniker.. eller rättare sagt en "säljare" på dell.se .... ja la upp hela chattsessionen i en ny tråd.... inget jätte intressant... men jag ställde lite frågor iaf.
Haha, shit vad man svettas innan man trycker på sista "köpknappen"
har jag gjort någon inställning fel... har jag? har jag har jag? haaaaargh...

Ja, den svarta är nog mer proffsig kanske? medans den röda är mer orginell....
Det är synn att dom inte säljer den vita i sverige.... skulle valt den isåfall!

För mig stog det mellan en zepto (me mer kraft/graffe)
och denna och en lg e200 med radeon x1225 (minst)

Jag valde bord lg'n först idag, då jag såg att trots den är 1.3 tum mindre så väger dom lika mycket :S ...
zepton valde jag bort för fulheten och batteritiden.....
Efter jag sett folk spela CoD, och andra nya spel på sin m1330:or så tror jag att det grafikkortet (8400) räcker en stund till!
(och jag köper ju inte datorn för spel... men lite vill man ju kunna testa)

Hahaha, ja tänk när man väntat en vecka och så kommer daorn i smådelar? Man skulle ju gå berserk....
hehe, men man får ta det lungt med supportrarna.. och ringa dom flera gånger istället.... Jag jobba på support för viasat.... Och dom hade ju inte många nöjda kunder .... Och ett par samtal om dagen med helvilda kunder som tror att det är supporterns fel , är inte kul....det brukar sluta med: Får jag prata med din chef?!....

Ja, köp en imorgon du med , så kan vi geek-a tillsammans

Permalänk

En lite annan fråga, jag har precis beställt en m1330 själv. Jag har en stationär dator som huvuddator men har tänkt använda dellen när jag är ute och reser. Jag hade hoppats kunna synkronisera de båda datorerna. Exempelvis, jag åker iväg några dagar och istället för att använda min stationära skriver jag mina dokument och hämtar mina mail med den bärbara istället. Finns det något smidigt sätt att synkronisera de båda datorerna via exempelvis wlanet när jag sedan kommer hem?

Permalänk

Har nu fått min m1330 och klarade mig från allt vad cpu-whine heter... den är verkligen ett kap..

Det ända jag stör mig på är att 9cells batteriet sitter lite löst så när man ställer ner den klonkar det lite ioch med att batteriet far upp en bit... är detta något dom byter ut eller är det nåt man får leva med ??

Visa signatur

P4 3.0 prescott, 2*512 ram Adata ddr 400, 1*200gb + 1*160gb S-ATA, MSI 915g combo, 6600gt GS GLH, fUnc 1030, Intellimouse 4.0, Plantronics GameCom 1. Bärbar: Dell 6400 2.0 duo 1024mb minne x1400 256mb 1680*????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickebooy
Har nu fått min m1330 och klarade mig från allt vad cpu-whine heter... den är verkligen ett kap..

Det ända jag stör mig på är att 9cells batteriet sitter lite löst så när man ställer ner den klonkar det lite ioch med att batteriet far upp en bit... är detta något dom byter ut eller är det nåt man får leva med ??

Kan inte någon skicka in några bilder?
Vill så gärna se vad jagh har att vänta!

kan ingen sätta datorn i ett perspektiv.. typ en mobil breve
eller hålla i den eller nått..... angående storlek å dyl..??

29:onde får jag datorn senast står det---......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atwa_x
Ja, jag har till och med chattat med en supporttekniker.. eller rättare sagt en "säljare" på dell.se .... ja la upp hela chattsessionen i en ny tråd.... inget jätte intressant... men jag ställde lite frågor iaf.
Haha, shit vad man svettas innan man trycker på sista "köpknappen"
har jag gjort någon inställning fel... har jag? har jag har jag? haaaaargh...

Ja, den svarta är nog mer proffsig kanske? medans den röda är mer orginell....
Det är synn att dom inte säljer den vita i sverige.... skulle valt den isåfall!

För mig stog det mellan en zepto (me mer kraft/graffe)
och denna och en lg e200 med radeon x1225 (minst)

Jag valde bord lg'n först idag, då jag såg att trots den är 1.3 tum mindre så väger dom lika mycket :S ...
zepton valde jag bort för fulheten och batteritiden.....
Efter jag sett folk spela CoD, och andra nya spel på sin m1330:or så tror jag att det grafikkortet (8400) räcker en stund till!
(och jag köper ju inte datorn för spel... men lite vill man ju kunna testa)

Hahaha, ja tänk när man väntat en vecka och så kommer daorn i smådelar? Man skulle ju gå berserk....
hehe, men man får ta det lungt med supportrarna.. och ringa dom flera gånger istället.... Jag jobba på support för viasat.... Och dom hade ju inte många nöjda kunder .... Och ett par samtal om dagen med helvilda kunder som tror att det är supporterns fel , är inte kul....det brukar sluta med: Får jag prata med din chef?!....

Ja, köp en imorgon du med , så kan vi geek-a tillsammans

Jo det blir ett köp=) men kan du hjälpa mig att svara på om hur betalningen gr till?? Ska det föras över till dem innan man kan slutföra en beställning och betalningen ska registreras??

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Medlem

Fick min igår. Allt ser bra ut hittills, ingen CPU-whine, bra ihopskruvad.. Men sen har vi Vista..

Edit.. Börjar bli kompis med Vista.. Fick ta ett snack med UAC..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_Toy
Jo det blir ett köp=) men kan du hjälpa mig att svara på om hur betalningen gr till?? Ska det föras över till dem innan man kan slutföra en beställning och betalningen ska registreras??

Jag betala med mitt visa, då drar dom pengar direkt, sen ser dom det... och skickar ett kvitto... sen får man massa nummer och kan kolla hur det går med beställningen på deras hemsida (dell.se)

Väljer man att överföra pengar först, så tar det någon dag extra... betalar du med visakort så går det snabbast!

Kan inte någon posta lite bilder??

Permalänk
Medlem

Tack som fan för svaret-

MM bilder vore fint....

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk

Har precis packat upp min xps m1330. Måste säga att den är över förväntan. Riktigt skarp och fin skärm (led) och jag har tack och lov också klarat mig från "cpuwhine". Lite väl mycket skräp som är installerat på datorn när den kommer dock ...

Visa signatur

Stationärt: i5 750, MSI P55-GD65, HX750, 4gb ddr3 XMS 3 1600mhz, x800 gto
Mobilt: Dell XPS 1330

Permalänk

Bilder finns det ett gäng av på Flickr t ex, http://www.flickr.com/search/?q=xps%201330

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickebooy

Det ända jag stör mig på är att 9cells batteriet sitter lite löst så när man ställer ner den klonkar det lite ioch med att batteriet far upp en bit... är detta något dom byter ut eller är det nåt man får leva med ??

Köpte både 6 & 9 batteriet har använt 9 nästan hela tiden, coh det "glappar/klonkar " lite hos mig. Inte särskilt mycket men det finns där. Efter 6 månader så börjar jag köra med 6 cells batteriet.

Och nu vickar hela datorn, alltid en gummifot som inte tar i. Datorn är skev helt enkelt. I morgon kommer de för att göra ett sista försök att fixa till den, skall byta ut hela underredet. Går inte det så gissar jag att det blir en ny dator.

Min teori är att 9 cells batteriet gjort datorn skev, får se om de kan fixa det.
Och supporten är helt underbar, absolut inga som helst problem att ta saker på allvar. Aldrig något ifrågasättande, se bara till att komma till Irland.. Indien suger...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Bilder finns det ett gäng av på Flickr t ex, http://www.flickr.com/search/?q=xps%201330

aah tack som fasen peppelorum....
shit, som man är nrevig för att nått ska gå snett... hatar å vänta extra....
längtar!!!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosengren88
Köpte både 6 & 9 batteriet har använt 9 nästan hela tiden, coh det "glappar/klonkar " lite hos mig. Inte särskilt mycket men det finns där. Efter 6 månader så börjar jag köra med 6 cells batteriet.

Och nu vickar hela datorn, alltid en gummifot som inte tar i. Datorn är skev helt enkelt. I morgon kommer de för att göra ett sista försök att fixa till den, skall byta ut hela underredet. Går inte det så gissar jag att det blir en ny dator.

Min teori är att 9 cells batteriet gjort datorn skev, får se om de kan fixa det.
Och supporten är helt underbar, absolut inga som helst problem att ta saker på allvar. Aldrig något ifrågasättande, se bara till att komma till Irland.. Indien suger...

Tacksam för det svaret... kanske ska ringa supporten och kolla om dom kommer med ett nytt batteri om inte kan man vänta och se om din teori stämmer genom att köpa ett 6cells om ett tag å prova..

Visa signatur

P4 3.0 prescott, 2*512 ram Adata ddr 400, 1*200gb + 1*160gb S-ATA, MSI 915g combo, 6600gt GS GLH, fUnc 1030, Intellimouse 4.0, Plantronics GameCom 1. Bärbar: Dell 6400 2.0 duo 1024mb minne x1400 256mb 1680*????

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen som hört någon om någon patch mot whinet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlzone
Fortfarande ingen som hört någon om någon patch mot whinet?

Jag är inte säker men jag tror jag såg förut i den här tråden attdet inte finns någon patch, utan att det är processorn som är "för bra" för sig själv eller nått i den stilen..... nått med just den processor-serien....

nån annan som kan fylla i?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlzone
Fortfarande ingen som hört någon om någon patch mot whinet?

Är väl ingen patch lösning som löser det, utan byta utav hårdvara?

Permalänk
Medlem

Kan meddela att min m1330 som jag fick idag fungerar kanon, inget cpu-whine och den känns riktigt stabil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosengren88
Är väl ingen patch lösning som löser det, utan byta utav hårdvara?

Det tror jag med...

Permalänk
Medlem

vad har de flesta gjort mot cpu whine? min power adapter lät den med så jag bad dem skicka en ny, bättre men burken tjuter fan endel ibland asså...

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden, men det verkar inte finnas så mycket drivrutiner för vista 64 än.