Permalänk
Medlem

Hur mycket låter era datorer?

Är på jakt efter en kraftfull bärbar som inte låter för mycket. Har testat Asus G1S men tyckte att fläkten lät på tok för högt både när datorn var idle och under belastning. Under belastning var det nästan outhärdligt...

Funderar istället på antingen en Dell XPS M1530 eller en Zepto 6625WD. Har kollat runt lite på nätet och läst en del om en högljud hårddisk på 1530 och en väsnande fläkt på 6625... Hurdana är de egentligen? Någon som har lite erfarenhet att dela med sig av?

Någon som kan rekommendera någon annan kraftfull dator som är relativt tyst? (Hur är t.ex Clevo M570-burkarna?)

Permalänk
Medlem

Min senaste xps m1730 är i stort sett knäpptyst, måste försöka höra fläktarna/hårddiskarna och vara nära dem för att höra dem, även under spel (har testat detta i med 0 volym). Jag är väldigt nöjd med min, så om du vill ha en grymt kraftfull 17" som inte låter är denna bra.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Ok. Trodde eventuellt att de dubbla grafikkorten skulle orsaka en del värme... Men det är inget problem alltså?

Permalänk
Medlem

Det är så att på tangentbordet så känns det verkligen ingenting. Om du däremot känner med handen på ytan mellan tangentbordet och skärmen så är det varmare, dock långt ifrån väldigt varmt. Det riktigt varma är alltså utblåset på baksidan. Undersidan är rätt kall men täpp inte till där för då lär det bli rätt varmt eftersom insuget är undertill.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Men fläkten/kylningen är relativt tyst alltså? Även vid högbelastning?

Permalänk
Medlem

Japp, maxar spel och om jag stänger av ljudet så hörs fläktarna bara svagt i bakgrunden. Med ljudet på rätt låg volym kan man inte ens höra fläktarna.
När man inte belastar datorn så får man komma rätt nära med örat för att höra dem.
Jag blev själv väldigt förvånad över att den både var "knäpptyst" och "iskall" trots prestandan. Men om man kollar på undersidan och ser insuget och baksidan med utblåset så ser man en del av förklaringen. Samtidigt har jag läst att Geforce 8m-serien inte blir lika varma som föregående serier.
Dell har verkligen lyckats med kylningen på m1730, utan tvekan.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Intressant! Tackar för informationen!

Permalänk
Medlem

Inga problem alls, ett tips är dock att om du funderar på en m1730 och inte har jättebråttom så kanske du vill vänta lite till på 8800m gtx kommer till datorn.
Jag vet dock inte när och hur mycket det kommer att kosta, jag väntar själv på att få uppgradera, för själv orkade jag inte vänta.
Ett enda 8800m gtx är bättre än 8700m gt i sli, och dessutom kan man ju senare skaffa ytterliggare ett 8800m gtx om man vill.
Jag antar att värmen inte kommer att öka jättemycket med det kortet, en aning bör det väl göra men inte jättemycket.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Ingen som har lite erfarenheter av Dell XPS M1530 eller Zepto 6625WD att dela med sig av?

Permalänk
Medlem

Jag har en Inspiron 1520 och en XPS M1530 här hemma, Inspiron är knäpptyst i jämförelse. Både hårddisk och fläkt låter mindre i 1520.

XPS'en går upp i varv med jämna mellanrum medans Inspiron konstant går på låga varv så att det knappt hörs något. XPS pendlar mellan 45 och 60 grader vid idle. Fläkten sätter igång vid 60 och går några minuter för att sedan bli tyst en stund och sedan starta igen efter en stund, extremt irriterande.
Hårddisken i M1530 låter vassare och låter lite högre.

Ska skicka tillbaka min M1530 och köpa någon annan... synd bara att varken Inspiron eller Vostro går att köpa med 8600GT nu.

Permalänk

Jag har en Zepto 6625WD med 2,0 C2D, 160GB 7200 HDD.

Jag tycker den är väldigt tyst, mycket tystare än jag hade väntat mig med tanke på allt snack om värmeproblem och andra rykten om Zepto.

Med normala bakgrundsljud i ett "tyst" rum, som i en lägenhet mitt på dagen, så tänker man sällan på att fläkten går. Oftast så kommer man att tänka på det då man lägger vänsterhanden på borde till vänster om datorn och känner den ljumna/varma luftströmmen från utblåset.

Vid alla normala situationer så kan man sällan höra mer än ett diskret sus om man stannar upp och verkligen lyssnar. Normalt så låter kylskåp och annat vardagsbrus mer.

När man brassar på med lite mer krävande saker för datorn så kommer fläkten att öka varvtal, men det blir inte alls irriterande även om det kan höras. Ljudet är bara ett behagligt högre susande som oftast fort går ner igen.

Hårddisken hör man sällan av över huvud taget, om man inte lutar sig ner med örat nära datorn. Då kan man höra lite susande och diskret "knattrande" från den. Men sitter man normalt och är i en miljö enligt ovan så får man stanna upp och tänka till för att uppmärksamma hårddisken, och ja hela datorn. Den är alltså normalt så tyst att man inte tänker på det.

DVD-läsaren kan dock väsnas en del ibland, beroende på vad det är för info på skivorna. Ibland bara susar den på, och andra gånger så härkar det på mer, men detta torde gälla de flesta datorer?

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Tack för jättefin info! Verkar med andra ord som om XPS 1730 och Zepto 6625 WD är relativt tysta medan Asus G1S och XPS 1530 väsnas en del. Stämmer rätt bra med den info jag hittat på andra ställen. Zepton borde väl ha förutsättningar att bli ännu tystare om man konfigurerar den med Penryn? Trist bara att man enligt Zepto i så fall måste köra Vista...

Tack för hjälpen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av le fauv
Tack för jättefin info! Verkar med andra ord som om XPS 1730 och Zepto 6625 WD är relativt tysta medan Asus G1S och XPS 1530 väsnas en del. Stämmer rätt bra med den info jag hittat på andra ställen. Zepton borde väl ha förutsättningar att bli ännu tystare om man konfigurerar den med Penryn? Trist bara att man enligt Zepto i så fall måste köra Vista...

Tack för hjälpen!

Det finns en förklaring till det med i just Zepto/Penryntråden har jag för mig.

Man har inte ännu testat alla varianter av Penryn med XP, därför reserverar man sig för just XP tills man är klar med alla tester eller nåt sådant. Om jag minns rätt i vad det stod om detta.

MVH Tony

Permalänk
Medlem

Min Inspiron 1520 är tyst som en död mus

Och det går fortfarande att beställa vostro 1500 (samma som inspiron 1520) med 8600m gt.

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?b=&c=se&...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u