Permalänk
Medlem

Bygga trådlöst tangentbord.

Så här ligger det till...

Jag har tänkt snygga till skrivbordet lite. Detta innebär en väggmonterad ganska stor Plattskärm, bort med det hemmabyggda monitorstället med plats för tangentbord, och bort med sladdar för tangentbord och mus. Tyvärr är det ju inte så enkelt att man bara klipper bort kablarna och sen är det frid och fröjd, utan man måste ju ersätta kablarna med något. Mus är det enklaste problemet att lösa. Där köper jag bara en annan som är trådlös från början.

Desvärre är det inte lika enkelt med tangentbordet. Jag har ett sånt här...
http://www.dansdata.com/images/clicky/ballboard1024.jpg , minus de konstiga knapparna vid piltangenterna, samt att jag har svensk tangentbordslayout. Det finns inte några tangentbord som ens kommer i närheten av detta när det gäller kvalitet och känsla att skriva på, tycker jag. Det jag har tillverkades 1986 och är precis som nytt. Tyvärr har det då en ful kabel som det vore bra att kunna bli av med. Tangentbordet är ett PS2 tangentbord. Då tänkte jag som så, att det borde väl finnas någon möjlighet att göra om det till ett trådlöst tangentbord.

Fick ett förslag att man ska försöka leta upp något som kan göra PS2 eller USB trådlöst, och utgå från det. På det viset slipper man förhoppningsvis bygga om tangentbordet helt. Frågan är då om det kommer att levereras ström till tangentbordet för att driva det på något sätt. Jag måste ju ha någon form av möjlighet att koppla batterier till det där.

Någon som har några tips för hur man kan gå till väga? Finns det t.ex blå-tand man kan koppla PS2 till och på det viset få en anslutning till datorn? Finns det möjligtvis kanske något bra sätt att integrera det med batterier för att få ström till tangentbordet? Kom gärna med tipps och ideer.

Permalänk
Medlem

Om du ska snygga till det ska du väl absolut inte använda det t-bordet? Ett av de fulaste jag sett.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Red Beaver
Om du ska snygga till det ska du väl absolut inte använda det t-bordet? Ett av de fulaste jag sett.

Svart sprayfärg ska inhandlas...

Vet att det inte är det snyggaste tangentbordet som finns. Men jag går mer på funktionalitet än design. Detta tangentbord håller för det mesta. Det är trots allt 22 år gammalt och precis som nytt. Finns inget skönare tangentbord att skriva på tycker jag. Det är sån respons i knapparna så man känner precis var varje tangenttryckning kommer. Dessutom kollar jag faktiskt mer på bildskärmen än tangentbordet. Jag har nog aldrig förstått det där med blinkande lampor, lysrör och dioder här och där. Det är ju bildskärmen man ska kolla på.

Men nu har vi i alla fall fått det sagt att det inte är världens snyggaste tangentbord. Det borde framgå i det här svaret att det inte är något jag bryr mig om... Så då går vi vidare till den egentliga frågan.

EDIT...

En fundering angående första svaret på den här posten... Alltså, detta forum handlade väl om modifikationer? Vad är det för ide att modifiera ett tangentbord som redan är färdigt? Spela roll om det är fult. Om det redan ser snyggt ut så är det väl ingen ide att modifiera det?

/EDIT...

Permalänk
Medlem

Jag har också ett sådant, ett från 1984. Det kom från början med en IBM AT!

Jag håller med, det är verkligen helt fantastist. Jag har inte hittat något bättre ännu.

Till saken. Det närmsta färdiga jag har sett är PS/2 till USB, men det har ju sladd.

Man skulle kunna bygga något eget med en ett par PIC:ar och IR, men det känns som det är mycket jobb... Det finns folk som kopplat tangentbord till PIC:ar förr.

Men ett tangentbord är ju bara en massa strömbrytare kopplade i en matris. Så det borde vara fullt möjligt att ta elektroniken från ett modernt bord och stoppa i det gamla, typiskt då elektroniken från ett trådlöst... Men man bör se upp med vilken teknologi som brytarna använder.

Är matrisen likt kopplas så är det ganska lätt, annars blir det en hel del jobb och virtråd.

http://www.beyondlogic.org/keyboard/keybrd.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyboard_technology

Permalänk

Har fan liknande tangentbord men använder det inte det är inte ens ps2

Nått skit som, är äldre, vet inte vad det heter!

Ang frågan har jag ingen anining, men innanmätet från ett nyare usb trådlöst t-bord med dina knappar och utsida kanske?

Visa signatur

Calle säger:
Skulle inte spela GTA förän efter desserten
Haha :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlsmustang
Har fan liknande tangentbord men använder det inte det är inte ens ps2

Nått skit som, är äldre, vet inte vad det heter!

Det är troligen som mitt, det har en DIN-5 hane och inte Ps/2 kontakt. Elektriskt är det dock ideniskt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlsmustang
Ang frågan har jag ingen anining, men innanmätet från ett nyare usb trådlöst t-bord med dina knappar och utsida kanske?

Läste du mitt inlägg?

Permalänk
Medlem

Köp ett nytt tgb, kanske begagnat, men så billigt som möjligt och ta ut IR saken om det nu är det som används

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Köp två blåtandsboduler, och skaffa typ en ATTiny så borde du kunna programmera det utan större problem i C ... kanske ATTiny blir för lite, ta en ATmega annars om du känner dig osäker.
Du bara tar in signalerna på en port , skickar vidare det över Tx (USARTEN) och gör tvärt om på mottagaren. Borde inte vara så jätte svårt, men tar nog en stund att fixa till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kronis
Köp två blåtandsboduler, och skaffa typ en ATTiny så borde du kunna programmera det utan större problem i C ... kanske ATTiny blir för lite, ta en ATmega annars om du känner dig osäker.
Du bara tar in signalerna på en port , skickar vidare det över Tx (USARTEN) och gör tvärt om på mottagaren. Borde inte vara så jätte svårt, men tar nog en stund att fixa till.

Man bör tänka på att kommunikationen till tangentbordet är dubbelriktad över samma två trådar... Det går ju att tända och släcka dioderna samt ställa in hur snabbt en nedtryckt tanget ska repetera från PC:n.

Permalänk
Medlem

Det lär väl inte funka i bios osv heller?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk

Borr hål i skrivbordet och dra kabeln under skivan

Visa signatur

// Jag vill ha röv!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heavymental
Borr hål i skrivbordet och dra kabeln under skivan

Klart bästa förslaget hittills.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Kul se och ha ett hål som är stor som en enkrona mitt i bordet

tänk om han byter posetion på sina grejor om ett år hur dumt ser det inte ut med ett hål?

visst jag tänkte samma sak men bättre o fixa ett kretskort som har trådlösöverföring istället.
Dcok har inte era tangentbord en platta i metal som agerar jordning? kan bli lite svårt tt byta kretskort isf.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Skaffa en trådlöst tgb och ta sändaren från den, jag knäckte min HP nåntig tgb och sändaren kopplas rätt så simpelt på vanligt tgb.

Typ finns kontakter för knapp"mattan" på kretsen, jag jämförde trådlösa mot en vanligt USB tgb och det var bara kretsen som skilde på dom, varken kontakter eller liknande var olika... förutom batteri delen då

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.