Är det jag eller tv:n som är dum?

Permalänk
Medlem

Är det jag eller tv:n som är dum?

God afton!

Handlade för ett tag sedan exakt denna modell av lcd-tv:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325796

Har nu äntligen börjat kika på det här med att koppla in datorn, samt se på hd-material den vägen, dock har jag sprungit på ett litet problem. Hur jag än gör kan jag inte få tv:n att visa vare sig 1366x768 eller 1360x768. Spelar ingen roll om jag kör med VGA -> VGA, DVI/VGA (adapter) -> VGA, DVI/HDMI (adapter) -> VGA eller ren HDMI -> HDMI. Så snart jag väljer någon av dessa 2 upplösningar som tv:n enligt tillverkaren och komplett ska klara får jag en vacker blå skärm (på tv:n .. ) och texten "Not Support". Bra engelska förresten ;). Har meckat runt med uppdateringfrekvensen, mina drivrutiner låter mig ställa den från 25 - 60 Hz, men det gör ingen skillnad. Det högsta jag fått fram på den är 1280x720, men då är det inte riktigt så bra bild som man kunde hoppas på, blir lite grynigt och suddigt och snett och vint. Även 1920x1200@25Hz går fint, men det är ju inte heller det jag är ute efter + att 25Hz inte direkt är vad jag skulle kalla behagligt att titta på. Har provat med 4 olika datorer, dock sitter det ATI i alla dessa så det är ju i grund och botten samma saker.

Min fråga är alltså: gör jag fel och isf vad? Eller är det tv:n som inte fixar det den enligt tillverkare och försäljare ska klara (1366x768)?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Den klara antagligen inte pixelmapping, du får alltså köra 1280x720.
Nu kollade jag inte så supernoga men på kompletts sida står det väl ingenstans att den klarar ta emot dom upplösningarna. Däremot står det följande

Ingångsvideoformat 480p, 720p, 1080i, 480i, 576i, 576p

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Kompletts egen överskrift lyder Hyundai 37" LCD-TV HLT-37F2 1366 x 768 HD-ready,HDMI,1200:1,8ms.

Pixelmapping? Kan vi bara låtsas att jag inte vet nånting om detta .. *host host* så kunde du kanske förklara ditt svar lite för jag hängde nog inte med. Alls :).

Edit: Nu har jag läst på lite om pixelmapping. Skulle man lite förenklat kunna säga att 1366x768 = överklockat 720-läge?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Panelen på TV:n har 1366 pixlar på bredden och 768 på höjden. 720p är upplösningen 1280x720. Om TV:n klarar pixelmappning så klarar den av en signal med upplösningen 1360x768 pixlar genom att beskära bilden eller 1366x768 pixlar och fylla hela bilden. Klarar den inte pixelmappning så får man köra upplösningen 1280x720 pixlar och låta TV:n skala om bilden för att fylla hela panelen.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Klarar den inte pixelmappning så får man köra upplösningen 1280x720 pixlar och låta TV:n skala om bilden för att fylla hela panelen.

*ryser vid tanken på hur det måste se ut på en LCD-TV*

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med min Samsung s71a. Den hittar rätt upplösningar när jag kör via VGA skärmen alltså 1360x768 men när jag kopplar DVI till HDMI så kan jag inte välja den upplösningen alls. Finns inte som allternativ ens.... Är det så att det ska vara så att jag inte kan köra 1360x768 via HDMI ? Borde ju inte spela nån roll om jag kör HDMI eller VGA ?

Mvh Tompa

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Jag har samma problem med min Samsung s71a. Den hittar rätt upplösningar när jag kör via VGA skärmen alltså 1360x768 men när jag kopplar DVI till HDMI så kan jag inte välja den upplösningen alls. Finns inte som allternativ ens.... Är det så att det ska vara så att jag inte kan köra 1360x768 via HDMI ? Borde ju inte spela nån roll om jag kör HDMI eller VGA ?

Mvh Tompa

Jo det kan mycket väl vara så att din TV endast klarar pixelmappning via VGA tyvärr. Det är vanligt. Dock bör du ju inte märka någon direkt skillnad på bildkvalité mellan VGA och HDMI.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Alltid bättre med digitalt

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Alltid bättre med digitalt

Ett sånt påstående får gärna innehålla någon form av motivering, framförallt som jag (och antagligen fler med mig) anser att du har fel. Dock givetvis beroende på vad du menar, det framgår inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Alltid bättre med digitalt

Vid låga upplösningar är skillnaden nära på 0.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Via DVI blir färgerna bra mkt klarare tycker jag..... Det är ju samma med ljud när man kör digitalt, bra mkt klarare ljud.

Så digitalt is the shit

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Via DVI blir färgerna bra mkt klarare tycker jag..... Det är ju samma med ljud när man kör digitalt, bra mkt klarare ljud.

Så digitalt is the shit

Ja jo......tro du att du lyssnar på digitalt ljud.
Anledningen till varför det låter bättre när du kör digitalt in på förstärkaren (framförallt från dator) är att du har en MKT bättre D/A-omvandlare i förstärkaren.

Kommer du ihåg Vic-64? Kasetterna...körde man in en sådan i en vanlig bandare så nog hörde man digitalt ljud...fast ändå analogt Blipp blopp...

Permalänk

Fast om du bara ska ha den till att kolla 720P material med så gör det kanske inget att du inte kan pixelmappa? Ska du ha den till annat är de ju dock tråkigt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja har precis samma problem med min Hynda Q400.
Men för mig ser det kanonbra ut i 1280x720. Det är bara om man går in på pixelmapappat sidan, så kanman se att det är vågor. Annars tycker jag bilden är knivskarp.
på VGA kan jag välja 1366x768. Men då fattas en liten bit av bilden på högerkanten.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonefox
Ja jo......tro du att du lyssnar på digitalt ljud.
Anledningen till varför det låter bättre när du kör digitalt in på förstärkaren (framförallt från dator) är att du har en MKT bättre D/A-omvandlare i förstärkaren.

...Och för att du inte har analoga signaler som tar in så mycket analoga störningar via sladdar/kablar (beror ju oxå på om du andvänder Coaxial eller tex. optik-kabel.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eat_me
...Och för att du inte har analoga signaler som tar in så mycket analoga störningar via sladdar/kablar (beror ju oxå på om du andvänder Coaxial eller tex. optik-kabel.)

Jodå men du pratade bara digitalt överlag i mina ögon

Men NU lämnar vi detta offtopic och låter andra fortsätta på topic.